Gotický hrad Český Šternberk, ležící asi 40 minut jihovýchodně od Prahy, se o víkendu opět stane vhodným hostitelem 11. ročníku Noir Film Festivalu. Letošní ročník, který se koná od čtvrtka 24. srpna do neděle 27. srpna, nabídne poutavou přehlídku klasických filmových noirových skvostů, českých příspěvků do Hollywoodu a speciální zaměření na novinový noir.
Letošní ročník Noir Film Festivalu se také hlásí k ikonické postavě Batmana, která v posledních 30 letech ožívá v řadě stále ponurejších neo-noirových snímků. Sekce se zabývá vývojem této postavy od komiksového výtvoru k symbolu temnoty.
Představí se rozmanitý výběr filmů o Batmanovi, od gotické klasiky Tima Burtona Batman z roku 1989 přes strhující Temného rytíře Christophera Nolana, animovanou komedii The LEGO Batman Movie až po nedávný film Matta Reevese The Batman, který ukazuje mnohostrannou přítomnost Temného rytíře ve světě noir.
„Temný rytíř noir povstal,“ říká v tiskové zprávě Ondřej Čížek, kurátor sekce Batman Noir na letošním Noir Film Festivalu. „Když ho kreslíř Bob Kane a scenárista Bill Finger na konci třicátých let minulého století formovali, čerpali inspiraci ze čtyř zdrojů.“
„Vizionářské plány Leonarda Da Vinciho na létající stroj určily podobu Batwings; Zorro uspokojil dvojí identitu a jeskynní úkryt. Nakonec to však byl pulpový charakter a filmový brak, který oběma tvůrcům dodal punc noirové temnoty.“
Součástí letošního Noir Film Festivalu je také speciální sekce Češi v Hollywoodu, která vzdává hold vlivným českým osobnostem, jež se zapsaly do amerického filmového průmyslu. Přestože Češi netvořili masivní filmovou kolonii jako některé jiné evropské komunity, řada z nich se přesto dokázala zapsat do historie Hollywoodu.
Za zmínku stojí Hugo Haas a Jiří Voskovec, kteří se z předních osobností československé meziválečné divadelní a filmové scény stali v USA charakterními herci. Na letošním festivalu bude představeno Voskovcovo účinkování v legendárním dramatu Sidneyho Lumeta Dvanáct rozhněvaných mužů z roku 1957 a americký debut Hugo Haase Pickup z roku 1951, který produkoval, napsal, režíroval a hrál v něm.
Na hradě Český Šternberk se objeví také existenciální drama Gustava Machatého Žárlivost z roku 1945. Ačkoli režisér Extáze obvykle neměl v Hollywoodu žádné zásluhy, tento projekt znamenal unikátní počin. Herečku Florence Marly, jejíž kariéra vedla z Československa do Francie a nakonec do Hollywoodu, bude reprezentovat film Tokijský Joe z roku 1949, v němž si zahrála po boku Humphreyho Bogarta.
Na letošním Noir Film Festivalu se bude promítat také neo-noirová klasika českého režiséra Ivana Passera z roku 1981 Cutter’s Way s Jeffem Bridgesem a Johnem Heardem v hlavních rolích.
„Hollywood - stejně jako celé Spojené státy - vždy z velké části tvořili přistěhovalci a jejich potomci. Evropští Židé, Němci, Francouzi, Britové, Irové, Italové nebo později Latinoameričané vytvořili pověstný tavicí kotel, jehož rozmanitost pomohla utvářet specifický charakter americké filmové kultury,“ říká dramaturg Milan Hain.
„Češi, respektive Čechoslováci, nikdy nevytvořili v Hollywoodu tak masivní filmovou kolonii, jako například,
německy mluvící emigranti, takže se často museli spoléhat spíše sami na sebe než na své rozsáhlé profesní a osobní vazby. Přesto se několika z nich podařilo výrazně prosadit.“
Festivalová sekce Newspaper Noir osvětluje významnou roli, kterou novináři hráli ve filmových noirových příbězích na přelomu 40. a 50. let. Tyto postavy, vyznačující se cynismem, workoholismem a často i sex-appealem, vnesly do tohoto žánru jedinečný pohled. Představeny budou filmy jako Deadline - U.S.A. z roku 1952 a Chicago Deadline z roku 1949, jejichž hrdinové pracují v novinové sféře.
Tvorba scenáristky a producentky Joan Harrisonové, úzce spjaté s Alfredem Hitchcockem, bude na letošním Noir Film Festivalu oslavena v retrospektivě. Bude vyzdvižen její vliv na proslulé filmy jako Rebecca, Podezření a Sabotér, což osvětlí její zásadní spolupráci s mistrem napětí.
Festival dále rozšiřuje své obzory také o argentinský noir, který nabízí pohled na společensko-politickou krajinu země v polovině 20. století. Filmy jako Černý upír z roku 1953, Šelma musí zemřít z roku 1952 a Hořké stonky z roku 1956 ukazují jedinečnou narativní tapiserii utkanou v bouřlivém období argentinských dějin.
Další informace o programu Noir Film Festivalu, vstupenkách a speciálních projekcích najdete na oficiálních stránkách festivalu nebo sledujte jeho kanály na sociálních sítích Facebook, Twitter a Instagram.
Zdroj: Noir Film Festival
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře