Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Oscarový Adrien Brody byl před natáčením filmu Brutalista ohromen pražskou architekturou

Oscarový Adrien Brody byl před natáčením filmu Brutalista ohromen pražskou architekturou

Photo © A24
Photo © A24
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Adrien Brody si v nedě­li pře­vzal své­ho dru­hé­ho Oscara za roli maďar­ské­ho archi­tek­ta László Tótha ve fil­mu Brutalista.Herce k této roli při­lá­ka­la mimo jiné jeho náklon­nost k bru­ta­lis­tic­ké archi­tek­tu­ře. Podle nedáv­né­ho roz­ho­vo­ru měl herec bru­ta­lis­mus oce­nit díky čet­ným zastáv­kám v Praze.

Film Brutalista byl nomi­no­ván na deset Oscarů, včet­ně ceny za nej­lep­ší film a režii (Brady Corbet), a tři z nich také zís­kal, při­čemž soš­ky si ved­le Brodyho odnes­li i kame­ra­man Lol Crawley a skla­da­tel Daniel Blumberg. Ačkoli se děj fil­mu ode­hrá­vá pře­de­vším v Pensylvánii po dru­hé svě­to­vé vál­ce, má koře­ny ve stře­do­ev­rop­ské a výcho­do­ev­rop­ské archi­tek­tu­ře.

Brodyho k fil­mu Brutalista při­ved­lo něko­lik osob­ních vazeb, včet­ně maďar­ských koře­nů (jeho mat­ka emi­gro­va­la do Spojených stá­tů během maďar­ské revo­lu­ce v roce 1956) a osob­ní náklon­nos­ti k bru­ta­lis­tic­ké archi­tek­tu­ře, kte­rá je jádrem fil­mu.

„Brutalismu jsem si vel­mi vážil, a to ješ­tě před tím­to fil­mem,“ řekl Brody Pamele Jahn v roz­ho­vo­ru z loň­ské­ho fil­mo­vé­ho fes­ti­va­lu v Benátkách, kte­rý ten­to týden zve­řej­nil The Arts Desk.

„Vzpomínám si, jak jsem byl v Praze, kde jsem ty stav­by viděl a žasl nad nimi. Přitahuje mě syro­vost, odva­ha a suges­tiv­nost mno­ha bru­ta­lis­tic­kých návrhů a toho, co z nich vze­šlo po polo­vi­ně sto­le­tí, a záro­veň se mi na mno­ha z nich líbí jed­no­du­chá ele­gan­ce a prak­tič­nost.“

„Vyrostl jsem v rodi­ně uměl­ců a svou herec­kou prá­ci vní­mám jako sna­hu o umě­lec­ké vyjá­d­ře­ní. Maluji, reno­vo­val jsem sta­ré sta­veb­ní kon­struk­ce a mám vášeň pro vizu­ál­ní, hma­to­vé a smys­lo­vé umě­lec­ké zážit­ky. V tom­to smys­lu mě vždy fas­ci­no­va­la archi­tek­tu­ra. Je to dal­ší for­ma umě­ní.“

Je praž­ská archi­tek­tu­ra až tak bru­ta­lis­tic­ká? Podle archi­tek­tů, kte­ří vytvo­ři­li někte­ré z nej­po­zo­ru­hod­něj­ších budov ve měs­tě posta­ve­ných v prů­bě­hu dru­hé polo­vi­ny 20. sto­le­tí, niko­liv.

Ve vyni­ka­jí­cím loň­ském doku­men­tu Československá archi­tek­tu­ra 58-89 byl za čis­tě bru­ta­lis­tic­kou stav­bu ozna­čen pou­ze měst­ský hotel InterContinental, ačko­li mno­hé dal­ší, včet­ně iko­nic­ké praž­ské tele­viz­ní věže, jsou širo­kou veřej­nos­tí pova­žo­vá­ny za bru­ta­lis­tic­ké.

Ať už je však bru­ta­lis­tic­ký nebo ne, Brody má řadu pří­le­ži­tos­tí praž­skou archi­tek­tu­ru oce­nit, pro­to­že v České repub­li­ce v posled­ních dese­ti­le­tích nato­čil něko­lik fil­mů.

Ve fil­mu Harrisonovy kvě­ty z roku 2000 si zahrál hlav­ní roli foto­re­por­tér­ské­ho vete­rá­na pra­cu­jí­cí­ho ve vál­kou zmí­ta­ném Chorvatsku, kte­rou ztvár­nil v loka­cích v Milovicích seve­ro­zá­pad­ně od Prahy. Jeho ved­lej­ší role v tom­to sním­ku údaj­ně při­mě­la Romana Polanského, aby ho obsa­dil do fil­mu Pianista, za kte­rý zís­kal své­ho prv­ní­ho Oscara.

Ve fil­mu Aféra s náhr­del­ní­kem z roku 2001 si Brody zahrál po boku své kole­gy­ně, dvoj­ná­sob­né drži­tel­ky Oscara Hilary Swank. Praha ve fil­mu, kte­rý se natá­čel v barran­dov­ských ate­li­é­rech a na loka­cích v oko­lí měs­ta a dal­ších oblas­tech České repub­li­ky, před­sta­vo­va­la před­re­vo­luč­ní Francii.

Brody se do Prahy vrá­til ve fil­mu reži­sé­ra Riana Johnsona Bratři Bloomovi z roku 2008, kte­rý obsa­hu­je památ­né scé­ny natá­če­né na nej­zná­měj­ších památ­kách čes­ké met­ro­po­le, včet­ně Karlova mos­tu a Staroměstského náměs­tí.

A v roce 2014 měl Brody natá­čet v barran­dov­ském stu­diu a na loka­cích v Praze a po celé České repub­li­ce his­to­ric­ký epos Císař, v němž si zahrál císa­ře Svaté říše řím­ské Karla V. V roce 2014 se Brody obje­vil ve sním­ku Karel V., kte­rý byl nato­čen v Praze. Přestože byl film kom­plet­ně nato­čen a téměř dokon­čen, po zatče­ní pro­du­cen­ta Paula Breulse za pod­vod v roce 2017 uví­zl v lim­bu a více než deset let po svém vzni­ku zůstá­vá nezve­řej­něn.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,86072 s | počet dotazů: 262 | paměť: 63660 KB. | 17.03.2025 - 09:34:03