Kritiky.cz > Recenze > Policejní odznak / the Shield

Policejní odznak / the Shield

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Máme rok 2010 a je až neuvěřitelné jak klasicky si k nám po osmi letech Shield nakráčel. Jako by se tady posledních 15 let na televizním trhu vůbec nic nezměnilo. Proběhlo klasické schéma. Shield za svých 7 sérií v zahraničí potvrzuje diváckou úspěšnost > domácí Nova kupuje práva > dabuje > nasazuje na neděli po jedenácté > posunuje do týdne za půlnoc, kde předpokládejme Shield dožije bez většího povšimnutí.
Článek každopádně nebude o tom, proč jinde úspěšná kriminální dramatická série sbírá spoustu cen už za svojí první sezónu a u nás se pak neudrží v nějakém rozumném vysílacím čase. Jenže výsledkem je, že se bude ve vysílacím schématu přehazovat jako horký brambor, což mu zabije i ten malý zbytek diváků a v očích televizního kolemjdoucího se usadí jako nějaký ten seriál, který běží nad ránem mezi teleshoppingem a kartářkou. Polovina diváků se pak rekrutuje z výživné skupiny ve stylu „když se protáhne tah s kolegy po práci“.
 
S trochou nadsázky se dá ale říct, že takhle „špinavý“ čas si Shield i zaslouží. Seriál natočený ruční kamerou, kde vám jedinou trochu hudby zahrají až na konec? Špinavý jsou tu policajti, gangsteři, i „normální“ lidi, kteří se spolu snaží žít v jednom okrsku Los Angeles. Na správně stopě jsou ti, kteří tuší, že tady nepůjde o nic z rodiny CSI, ani Dextera. Život, se kterým se tu setkávají policejní důstojníci, není stylizovaný. Naopak, autoři se ho snaží podchytit ve svojí autenticitě.
Shield vypráví po svém příběh založený na tzv Rampart skandálu, kdy byly ke konci 90. let odhaleny tuny závažné trestné činnosti policejní jednotky CRASH oddělení Rampart v LAPD. V seriálu jde o fiktivní okrsek Farmington, kde působí zásahová jednotka pod vedením Vica Mackeyho. Jen pro představu ulice v Shieldu mají daleko k hollywoodským bulvárům, zato mnohem blíže ke gangsterskému sousedství v jehož „těle“ koluje notná dávka nejrůznějších drog, kradeného zboží a všeho co má vůbec nějakou cenu. Gangy jsou krev, to je jasné, ale že je tady mozkem policejní zásahovka, to se daří Vicovi docela dobře krýt a ono to i funguje.

Stejně jako tehdy v Rampartu, ani v Shieldu se ale nekončí jen u tolerování a organizace fungování gangů. Jde mnohem víc o přímé napojení a vlastní operace. Vic Mackey a jeho zásahovka je tím pravým zosobněním konceptu anti-hrdinů. Nemusíte jim fandit, nemusíte je milovat nebo schvalovat, ale nedá se jim upřít určitá míra odvahy a kruté pravdy. Toho, že člověk musí být trochu magor, aby vyšel do té ulice a udržoval klid natož spravedlnost. V sousedství, kde má každý historii, kde bují rasismus vystupňovaný třením mezi gangy. Kde prodavač jdoucí do práce musí projít kolem přepadené zastavárny, dealera silně řezaného kokainu, sjeté šlapky, schovat se před autem z něhož střílí chlápci samopalem po dalších chlápcích na chodníku, kteří jim to vracejí pistolemi. A když konečně dojde do práce, tak se modlí aby přežil dalšího výběrčího výpalného.
Vic Mackey má svůj recept. Malým rybám ukázat pěsti a na ty velké snad zafunguje diplomacie. Seriál staví zezačátku na dobře napsaných charakterech mnohem víc, než na nějakém jasně vedeném napínavém příběhu tbc. Hlavní linie se nabaluje jakoby mimochodem, jak se kamera točí kolem zásahovky. Spolu s Vicovo jednotkou se skládá do celku Farmingtonského sousedství i dalších několik obyvatel Stodoly, tak se říká místní služebně. Jinak přestavěného kostela s rozbitými záchody a věčným nedostatkem peněz. Přesto mluvíme-li o celém seriálu, každou další sérií se Shield stává více lineárním, podle toho jak už jsou rozdané karty jednotlivým postavám. A jakých šíleností v dobrém stylu Shieldu se dočkáte ke konci celého seriálu raději ani nepopisovat.
 
Na Vica má časem spadeno kapitán Aceveda, kterému aktivity zásahovky nehrají do politických plánů. Acaveda je zvyklý vyhrávat, ale s Mackeym musí kolikrát uzavírat malá spojenectví, ačkoliv na velkém hřišti jdou oba proti sobě. Výrazným charakterem je detektiv Holland „Dutch“ Wagenbach, kterému Vic za jeho nerdovitost slušně zatápí. Není to ale tak, že by byl Wagenbach pouze komickým elementem, zastupuje spolu s Claudette Wyms i jakýsi model vyšší morálky, kterou jinak zbytek Shieldu někde vytratil. Nehledě na to, že oproti kovbojským metodám zásahovky předvádějí takovou tu pravou detektivní práci. Shield se okrajově dívá a problematizuje různá témata skrz morální a hodnotový filtr svých postav. Homosexualita, víra, rasismus, morálka, život v rodině, komunitě, sociální determinismus, častými výpravami do soukromí jednotlivých postav ilustruje stresové situace, kde problémy v práci střídají problémy doma. V tom lepším případě.

Velký kus úspěchu seriálu nese na ramenou herecké obsazení. Charisma Michaela Chiklise (Vic Mackey), energie která čiší z jeho pohybu a výrazů, elegance, s níž se prožene záběrem a pořeší veškerý shitstorm, který někdo kolem něj nabalil. Z Benito Martineze jako Davida Acavedy zase na první pohled čtete podezíravost a vysoké ambice, přesto z jeho charismatické postavy na začátku série se můžete dostat na jiný level u konce. Charaktery tu opravdu prochází vývojem. Spolu s CCH Pounder, která za svojí roli Claudette Wyms získala tuny nominací, je to špička ledovce výborného obsazení Shieldu.
Co dělá Shield na první pohled jiným zbožím mezi docela početnou rodinou detektivních seriálů, to není jenom téma a přístup. Není to jen pohled na zločin nebo komplexnost práce policie a její zázemí. Velkou roli hraje forma. Shawn Ryan se rozhodl uchopit Shield řekněme ve stylu paradokumentu, čemuž se přizpůsobilo používání ruční kamery Ronna Schmidta, který měl už před Shieldem bohaté zkušenosti s filmem, zásadně se také využívá exteriérů. Nejsou to ty klasické záběry na mrakodrapy centra LA nebo honosné vily v kopcích Beverly.. Výpravnost slouží k podpoření autenticity než filmovosti, Shield je jinak věrný klasickému televiznímu rámování obrazu včetně klasických zatmívaček. Často jsou užívané detaily obličejů, polocelky. Ze stejného důvodu – dojmu větší realističnosti – je minimálně využitá hudba.
 
Shield tedy není tím seriálem, ve kterém se budují hrdinové z policistů, to spíš ukazuje, že policista je jenom člověk se všemi chybami. Zároveň odkazuje na reálný skandál a odhad jeho pozadí s tou omáčkou kolem válek gangů a složité demografické situace uvnitř LA. Zajímavé je ale až relativizování morálky, smyslu pro spravedlnost a odpovědnost, které na takovém území chodí po tenké čáře. Pokud chce člověk dělat práci pořádně, tak se tady musí ušpinit. Jde o to, kam může zajít „dobrý“ člověk aby stále viděl nějakou hranici, která ho dělí od těch špatných. Shield je o neustálém posunování téhle čáry.
 

Za 7 sérií nemá Shield až tak kolísavou kvalitu, jako to u většiny seriálů bývá. Zlatý věk zažil hned v roce 2002, kdy sesbíral Emmy pro herce v hlavní roli, Zlatý glób za to samé a nejlepší drama, velký úspěch slavil i na Satellite Awards. Na druhou stranu tahle „umělecká“ ambice tíhnutí k syrovosti ve vyprávění a vizuální stránce, je pak náročnější na pozornost. Od druhé série se trochu od experimentování s kamerou ustupuje a navíc to člověk přestane tolik vnímat..

Naše hodnocení: 

8

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
13. August 2010 – 0:00 — Michal Frýdl


Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Tento článek napsal redaktor již zaniklého webu PlayAll.cz
Na Kritiky.cz umístěno se svolením majitele webu v době uveřejnění článku.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,66270 s | počet dotazů: 249 | paměť: 56747 KB. | 09.10.2024 - 12:05:48