Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Top 2014

Top 2014

Dnes nám dal­ší rok kon­čí a tak nastá­vá čas na kaž­do­roč­ní bilan­co­vá­ní toho, co bylo za uply­nu­lých dva­náct měsí­ců dob­ré­ho, co špat­né­ho a co zkrát­ka stá­lo za zmín­ku. Pokud si chce­te při­po­me­nout, jak to dopadlo loni, může­te tomu tak uči­nit zde. A tak, bez dal­ších zdr­žo­vá­ní, se pojď­me podí­vat, kte­ré sním­ky si vyslou­ži­ly oce­ně­ní ve vybra­ných kate­go­ri­ích.

Největší pře­kva­pe­ní roku 2014

Letos se opět uro­di­lo hned něko­lik fil­mo­vých pře­kva­pe­ní. Své mís­to si zde zaslou­ží hned něko­lik sním­ků, z nichž drti­vá vět­ši­na je pře­kva­pi­vě akč­ní­ho rázu. Zatímco Doug Liman se svým sním­kem Na hra­ně zítř­ka zabo­do­val čis­tou pre­ciz­nos­tí ve všech ohle­dech (i když tedy ten konec pořád cel­kem těž­ce nesu), Equalizer doká­zal z původ­ní­ho seri­á­lu vymač­kat říz­nou kri­mi­nál­ku ze sta­ré ško­ly, s nesku­teč­nou atmo­sfé­rou a parád­ním finá­le. Místo dal­ší­ho zby­teč­né­ho recyklo­vá­ní se divá­kům dosta­la vyda­ře­ná aktu­a­li­za­ce mate­ri­á­lu, kte­rá roz­hod­ně vyční­vá nad kon­ku­ren­cí.  Ze sta­ré ško­ly si to nej­lep­ší vybral i John Wick, díky němuž srd­ce nejed­no­ho fanouš­ka akč­ních vypa­lo­va­ček zaple­sa­lo, před­ve­dl, že Keanu Reeves na to pořád má a kva­lit­ní akč­ní nářez si stá­le svo­je pub­li­kum najde což je jen a jen dob­ře. Z pře­hlí­že­né­ho béč­ka se stal jeden z nej­vý­raz­něj­ších fil­mů toho­to roku. Své o tom ví i Laim Neeson, kte­rý si zde vyslou­žil zářez se svo­jí letoš­ní pec­kou Non-Stop, kde mís­to lámá­ní desí­tek kon­če­tin a pro­lí­vá­ní hek­to­li­t­rů krve, budo­val mra­zi­vou atmo­sfé­ru s až klaus­tro­fo­bic­ký­mi pod­tó­ny. Takhle vyda­ře­nou žánrov­ku čekal málo­kdo.

Chybět zde ovšem nemů­že ani rema­ke v režii Bena Stillera, Walter Mitty a jeho taj­ný život. Z neo­by­čej­né kome­die se v rukou herce/režiséra vyklu­bal jeden z nej­lep­ších feel-good fil­mů posled­ních let, kte­rý rezo­no­val v hla­vě ješ­tě něja­kou dobu od pro­jek­ce. Zmínit si zde ovšem zaslou­ží i 300: Vzestup říše. Proč? Jednoduše pro­to, že jsem tomu­to pro­jek­tu nevě­řil, při­šel mi zby­teč­ný, nicmé­ně nako­nec jsem odchá­zel spo­ko­je­něj­ší jak z jeho před­chůd­ce. No a zapo­me­nout bych neměl ani na 22 Jump Street, kde jsem měl pochy­by jak tvůr­ci navá­ží na pří­jem­ný prv­ní díl, kte­rý potě­šil nejen mě jako fanouš­ka původ­ní­ho seri­á­lu, ale také mě jako doce­la nároč­né­ho fanouš­ka kome­dií. No a dvoj­ka to vše beze­zbyt­ku pře­ko­na­la a naser­ví­ro­va­la nesku­teč­ný kome­di­ál­ně akč­ní nářez, kte­rý se bude pře­ko­ná­vat těž­ko. Ale nikdy neří­kej nikdy.

Největší zkla­má­ní roku 2014

Na dru­hé stra­ně se ovšem letos vyklu­ba­lo i něko­lik sním­ků, kte­ré nao­pak oče­ká­vá­ní nena­pl­ni­la a skon­či­la dale­ko za nimi. Sci-fi režij­ní debut dvor­ní­ho kame­ra­ma­na Christophera Nolana Wallyho Pfistera Transcendence nemoh­lo dopad­nout hůře. Zavádějící pro­pa­ga­ce, mrz­ký pří­běh a nevý­raz­né herec­ké obsa­ze­ní pře­šla­pu­jí­cí ve vyme­ze­ném kru­hu, to bylo něco, co si podru­hé dá jen málo­kdo. Zklamal i dlou­ho odklá­da­ný vel­ko­film 47 Róninů, kte­rý se z výprav­né japon­ské fan­ta­sy díky pře­táč­kám pro­mě­nil v doce­la nekon­zis­tent­ní fan­ta­sy ptá­ko­vi­nu, kte­rá byť je doce­la kou­ka­tel­ná, zůsta­la dale­ko za oče­ká­vá­ní­mi jak fanouš­ků, tak stu­dia. No a když už jsem nakou­sl fanouš­ky, nedá mi to nezmí­nit nej­čer­s­tvěj­ší­ho zástup­ce v tom­to sezna­mu. Zakončení tri­lo­gie Hobit a také hexa­lo­gie pří­bě­hů ze Středozemě, Hobit: Bitva pěti armád, mělo napra­vit klo­pýt­nu­tí  z minu­la při­nést fanouškům důstoj­né roz­lou­če­ní s nej­vět­ší fan­ta­sy sérií his­to­rie. Nestalo se tak. Slaboučký a mís­ty až humor­ně špat­ný posled­ní dílek preque­lo­vé sklá­dač­ky jen pod­trh­nul dra­ma­tic­ký kva­li­ta­tiv­ní pro­pad, jaký Peter Jackson coby tvůr­ce pro­dě­lal.

Kvalitativní pro­pad ovšem pro­dě­la­lo i pokra­čo­vá­ní Sin city s podti­tu­lem Ženská, pro kte­rou bych vraž­dil. Vykrádání pře­de­šlé­ho dílu, nuce­nost a nekon­zis­tent­nost opro­ti pře­de­šlé instan­ci, to jsou jen někte­ré chy­by, kte­ré stáh­ly dru­hý díl ke dnu. Tam se letos potka­lo s navá­zá­ním / restar­tem série o Jacku Ryanovi s názvem Jack Ryan: V uta­je­ní. Mizerný pří­běh a zpra­co­vá­ní, stej­ně tak jako absen­ci logi­ky a něja­ké hloub­ky, neza­chrá­nil ani solid­ní zápo­rák v podá­ní reží­ru­jí­cí­ho Kennetha Branagha. Naopak na pří­liš vel­kou hloub­ku se sna­žil hrát Noé, kte­rý kro­mě vykrá­dá­ní pře­de­šlých fil­mů Darrena Aronofskyho nena­bí­dl prak­tic­ky nic nové­ho. Tedy pokud nepo­va­žu­je­te více jak dvě hodi­ny v sále kin na pokra­ji znudě­nos­ti, spán­ku a nasrá­ní za něja­kou novin­ku hod­nou zmín­ky.  No a posled­ní do par­ty vel­kých zkla­má­ní letoš­ní­ho roku je béč­ko Já, Frankenstein. Málokdo čekal, že podob­ná lát­ka bude nabí­zet něja­kou zásad­ní kva­li­tu, výsled­ný pro­dukt je ovšem spí­še uráž­kou, než něčím smys­lu­pl­ným i v rám­ci béč­ko­vých vod.

Filmy s nej­hor­ším hod­no­ce­ním roku 2014

Není tedy divu, že se něko­lik zástup­ců z kate­go­rie zkla­má­ní roku obje­vu­je i ve výčtu sním­ků s nej­hor­ším hod­no­ce­ním za uply­nu­lý rok. Transcendence, Jack Ryan: V uta­je­níJá, Franknestein si své mís­to zde zaslou­ží, jeli­kož si za posled­ních dva­náct měsí­ců pat­ří odná­ší to nej­hor­ší hod­no­ce­ní z fil­mů, o kte­rých se na plo­še toho­to blo­gu psa­lo.

Zapomenout ovšem nesmím také na dal­ší tro­ji­ci, od kte­ré se sice moc neče­ka­lo, přes­to skon­či­la v žum­pě. Mizerně pro­ved­né ani­mo­va­né dob­ro­druž­ství Rio 2, cha­bá sna­ha při­ži­vit se na dří­věj­ším popu­la­ri­tě a kul­tov­nos­ti znač­ky Návratu blbý­ho a blběj­ší­ho i tra­dič­ní san­dle­rov­ka na kon­ci hod­no­tí­cí­ho žeb­říč­ku Dovolená za trest , To vše zde má své prá­vo­plat­né mís­to.

Zvláštní oce­ně­ní pro WTF roku 2014
V letoš­ním roce do této kate­go­rie nemám pří­liš výraz­ný sní­mek, jakým bylo Mládeži nepří­stup­no před rokem, nicmé­ně jed­no vel­ké WTF tu pře­ci jen bylo. Snímek Paranoia o tech­no­lo­gic­ké bitvě v poza­dí sou­pe­ře­ní dvou gigan­tů na poli počí­ta­čů a mobil­ních tech­no­lo­gií, nabí­zel totiž dvě herec­ké legen­dy, kte­ré jsou téměř vždy jis­to­tou, nicmé­ně pro­pad jejich kari­ér v posled­ní době jen podrthnul prá­vě ten­to sní­mek. Gary OldmanHarrison Ford v jed­nom fil­mu nezna­me­na­ly herec­ký kon­cert, ale cha­bé plá­cá­ní se na mís­tě, kte­ré jen pod­po­řil Liam Hemsworth, kte­rý se moc a moc sna­ží napo­do­bit své­ho bra­t­ra, jen mu to zkrát­ka tolik nejde. Snímek měl všech­ny před­po­kla­dy pro­to, aby se z něj sta­lo pře­ci jen něco víc než jen tak­to mizer­né para­zi­to­vá­ní na prá­vě aktu­ál­ním téma­tu paten­to­vých bitev a boje o IT trh.

Filmy s nej­lep­ším hod­no­ce­ním roku 2014

Tím se ovšem dostá­vá­me na samot­ný závěr, ve kte­rém se podí­vá­me nao­pak na ty sním­ky, kte­ré si odnes­ly hod­no­ce­ní za posled­ních dva­náct měsí­ců ty nej­vyš­ší. Své mís­to tu má parád­ní let­ní kome­die Jump Street 22 zce­la zaslou­že­ně, stej­ně jako nos­tal­gic­ká vypa­lo­vač­ka Equalizer, o kte­rých se mlu­vi­lo už v pře­de­šlých kate­go­ri­ích. Patří sem ale také led­no­vá pre­mi­é­ra Vlka z Wall Street, kte­rou Martin Scorsese způ­so­bil nejen poprask, ale také zástu­py spo­ko­je­ných fanouš­ků. Jen ten Oscar pro Lea stá­le chy­bí.

Do špič­ky se ale pro­bo­jo­va­la také dvo­ji­ce sním­ků, kte­rých jmé­no zde zatím nepadlo. Jak váleč­ná atmos­fe­ric­ká pec­ka Davida Ayera Železná srd­ceBradem Pittem v hlav­ní roli, tak nekom­pro­mis­ní akč­ní nálož Zátah 2, si své mís­to na špi­ci letoš­ních fil­mů ale zaslou­ží. Mnohými pře­hlí­že­né fil­my jsou ukáz­ko­vým pří­kla­dem špič­ko­vé fil­ma­ři­ny, kte­rá se jen tak nevi­dí.

A co tedy závě­rem? Závěrem bych všem pra­vi­del­ným i občas­ným čte­ná­řům popřát šťast­ný nový rok, aby i ten s čís­lov­kou 2015 byl úspěš­ný. A snad se s vět­ši­nou z vás bude­me vídat i během jeho prů­bě­hu na strán­kách toho­to blo­gu.

-