O Duně Alejandra Jodorowského jste určitě slyšeli. Ale co Duna Rogera Cormana? Legendární producent béčkových filmů byl údajně vůbec prvním, kdo zakoupil práva na zfilmování klasického sci-fi románu Franka Herberta a v roce 1972 plánoval natočit film… v sovětském Československu.
Poté, co v roce 1965 vyšla s velkým ohlasem, mají filmové verze Herbertovy Duny dlouhou a bohatou historii. Začínají zprávou v deníku Daily Variety z 3. listopadu 1971, která oznamuje, že Cormanova společnost New World Pictures získala práva na zfilmování Duny a že hlavní natáčení má začít v Československu v létě 1972.
O tom, jak daleko se Corman dostal v předprodukčním procesu, je známo jen velmi málo. O rok později přinesl časopis Variety zprávu, že práva na filmovou Dunu získal opcí producent Planety opic Arthur P. Jacobs, jehož odkaz v souvislosti s tímto projektem je mnohem lépe zdokumentován.
Jacobsova smlouva na filmová práva k Duně by mohla poskytnout určité vodítko k tomu, co se stalo s Cormanovou adaptací. Jeho společnost APJAC si zajistila práva na Dunu s roční opcí 10 000 dolarů proti 100 000 dolarů s právem prodloužení na druhý rok za 10 000 dolarů.
Lze vyslovit teorii, že pokud Corman skutečně vlastnil práva na Dunu v roce 1971 a měl podobnou smlouvu, mohl je nechat vypršet poté, co následující rok nezačal s produkcí filmu. Corman se později stal nechvalně známým tím, že získával filmová práva k různým nemovitostem a držel si je co nejdéle; nejznámější je, že v roce 1994 produkoval film Fantastická čtyřka pouze s cílem udržet si práva na postavy od Marvelu.
Jak vážně myslel Corman svou snahu natočit Dunu? A jak mohl vypadat? Sám Corman se nejvíce proslavil režírováním béčkových filmů jako Malý krámek hrůz a adaptací Poea pod vedením Vincenta Price, jako byla Jáma a kyvadlo, ale po negativní zkušenosti s jedním ze svých nejrozpočtovějších filmů, Von Richthofen a Brown z roku 1971, na režírování filmů zanevřel.
Místo toho se začal věnovat produkci a pomohl nastartovat kariéru desítkám filmařů, kteří později dosáhli mnohem větších úspěchů, včetně Francise Forda Coppoly, který režíroval scény pro americkou verzi Cormanova sovětského filmu Bitva za sluncem, a Jamese Camerona, který se postaral o speciální efekty a výtvarnou režii filmu Bitva za hvězdami.
Dunu z Cormanovy produkce mohl režírovat Curtis Hanson (L.A. Confidential) nebo Jonathan Demme (Mlčení jehňátek), kteří svou filmařskou kariéru začali prací pro Cormana a počátkem 70. let debutovali jako režiséři na filmech New World Pictures. Corman také produkoval film Martina Scorseseho Boxcar Bertha z roku 1972, ale Scorseseho verzi Duny si lze představit jen o něco obtížněji.
Herecké obsazení pro Dunu Rogera Cormana? David Carradine spolupracoval s Cormanem v průběhu let na mnoha projektech, počínaje Boxcar Bertha, a byl přirozeným představitelem Paula Atreida: do role ho chtěl i Jodorowsky. Pam Grier byla v té době stálicí New World Pictures a mohla být obsazena do role Chani. Další dlouholetá Cormanova stálice Warren Oates by byl skvělým Letem Atreidem, možná vedle Barbary Steeleové (Demmeho Caged Heat) v roli Jessicy. Jack Nicholson začínal svou kariéru v Cormanových projektech v 60. letech, ale na začátku 70. let byl na pokraji superhvězdy; přesto by ho možná Corman mohl získat pro efektní roli Feyd-Rautha.
A co natáčení v Československu? Během sovětské invaze v roce 1968 byl Hollywood ze země (doslova) vyhnán; herci a štáb filmu Most u Remagenu, který se v té době natáčel v Mostě a v Praze, byli nuceni ze země uprchnout a zbytek filmu byl dokončen v Itálii.
Nezávislá produkce Cormanovy společnosti New World Pictures by však pravděpodobně nezpůsobila velký rozruch. Ve skutečnosti se sice Duna v roce 1972 v Praze nenatáčela, ale těsně před Cormanovým oznámením se v Československu natáčela jiná adaptace klasického sci-fi románu v časopise Variety. George Roy Hill, který se vracel z oscarového snímku Butch Cassidy a Sundance Kid, natáčel předchozí zimu v Mostě a v Praze, včetně Barrandovských ateliérů, adaptaci románu Kurta Vonneguta Jatka číslo pět. České lokace nahradily Drážďany za druhé světové války.
A zatímco Dunu Corman v Československu nenatočí, New World Pictures bude distribuovat jiný klasický sci-fi film české produkce:Film Fantastická planeta, který režíroval francouzský režisér René Laloux, ale z velké části ho v Praze vytvořili čeští animátoři.
Jacobs měl začít natáčet Dunu v roce 1974, ale v roce 1973 ve věku 51 let zemřel. Jeho manželka pak prodala práva francouzským producentům, kteří se Jodorowského vizi neúspěšně pokoušeli rozjet několik let. Nakonec filmová práva na Dunu přešla na Dina De Laurentiise, který v roce 1984 produkoval verzi Davida Lynche.
V roce 1991 Cormanova společnost Concorde-New Horizons uvedla do kin snímek Bojovníci Duny, který byl natočen na Filipínách. Ačkoli hotový film skutečně vděčí spíše Šílenému Maxovi než Duně, název i prostředí jasně odkazují na klasický sci-fi projekt. A do hlavní role byl dokonce obsazen David Carradine.
V Praze se verze Duny nakonec dočkáme až o 15 let později při natáčení minisérie Sci-Fi Channel z roku 2000, která se natáčela především v barrandovských ateliérech. O dvě desetiletí později Denis Villeneuve učinil Herbertovu románu zadost ve filmech Duna 2021 a Duna 2024: Druhá část, které se nyní hrají v kinech po celém světě.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře