Kritiky.cz > Filmy > Filmová klasika > Top 20 romantických komedií

Top 20 romantických komedií

Top202020romantickC3BDch20komediC3AD 3
Top202020romantickC3BDch20komediC3AD 3
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

+ Bonusová Top 5 fil­mů z okra­je žán­ru

Jistě se mezi námi najdou fil­mo­ví divá­ci, kte­ří jsou roman­tic­ké duše, avšak záro­veň se u fil­mu rádi poba­ví. A prá­vě pro ně jsou tu roman­tic­ké kome­die, kte­ré mají v ang­lo­a­me­ric­ké kine­ma­to­gra­fii již dlou­ho­le­tou tra­di­ci. Rozhodl jsem se pro­to vybrat dva­cít­ku nej­vý­raz­něj­ších zástup­ců toho­to spe­ci­fic­ké­ho žán­ru. Přestože její rozpě­tí sahá od pade­sá­tých let až do sou­čas­nos­ti, drti­vá vět­ši­na vybra­ných fil­mů pochá­zí z deva­de­sá­tých a nul­tých let, kdy roman­tic­ké kome­die zaží­va­ly nej­vět­ší boom. Vedle hlav­ní dva­cít­ky exlu­ziv­ně při­dá­vám i bonu­so­vou pět­ku, do kte­ré jsem zařa­dil fil­my, kte­ré sice nejsou rom­co­my v pra­vém slo­va smys­lu, avšak roman­ti­ku i humor v nich rov­něž může­me ve vět­ší či men­ší míře nalézt.

Prázdniny v Římě (1953)

Foto: © Paramount Pictures

Za jeden ze základ­ních sta­veb­ních kame­nů žán­ru roman­tic­ké kome­die bývá pova­žo­ván dnes již kla­sic­ký sní­mek reži­sé­ra Williama Wylera, kte­rý vyprá­ví pří­běh mla­dič­ké prin­cez­ny Anny (Audrey Hepburn), kte­rá ces­tu­je po Evropě, avšak stát­nic­ké povin­nos­ti ji už neba­ví. Při návštěvě Říma se pro­to roz­hod­ne pro útěk, při kte­rém jí zkří­ží ces­tu ame­ric­ký novi­nář Joe Bradley (Gregory Peck). Zatímco spo­leč­ně pozná­va­jí Řím, vzá­jem­ně se do sebe zami­lu­jí, film však kon­čí smut­ně jejich roz­cho­dem. Zákulisní zají­ma­vos­tí je, že auto­rem scé­ná­ře byl zná­mý spi­so­va­tel a scé­náris­ta Dalton Trumbo, kte­rý byl však teh­dy v Hollywoodu na čer­né lis­ti­ně a nesměl psát fil­mo­vé scé­ná­ře, pro­čež nebyl původ­ně uve­den v titul­cích. Poprvé se jeho jmé­no dosta­lo do titul­ků až v restau­ro­va­né ver­zi z roku 2002, nece­lé půl­sto­le­tí po původ­ním vydá­ní.

Někdo to rád horké (1959)

Foto: © United Artists

Mezi roman­tic­ké kome­die býva­jí řaze­ny i fil­my s nej­vět­ším sex-symbolem všech dob, Marilyn Monroe (Vše o Evě, Páni mají rad­ši blon­dýn­ky, Jak si vzít mili­o­ná­ře). Nejznámějším sním­kem s nej­star­ší člen­kou desít­ky nej­krás­něj­ších ame­ric­kých here­ček všech dob je nestár­nou­cí kome­die scé­náris­ty a reži­sé­ra Billyho Wildera Někdo to rád hor­ké, kte­rá je zčás­ti roman­tic­ká a zčás­ti gan­gs­ter­ská. Dva mla­dí jaz­zo­ví muzi­kan­ti Joe (Tony Curtis) a Jerry (Jack Lemmon) se sta­nou svěd­ky masa­k­ru mafie vede­né  pro­rad­ným gan­gs­te­rem „Psím deč­kou“ Colombem (George Raft). Před svý­mi pro­ná­sle­do­va­te­li se v pře­vle­če­ní za ženy ukry­jí v orchest­ru Sladké Sue (Joan Shalwee), ve kte­rém potká­vá­jí zpě­vač­ku a uku­le­list­ku Sugar (Monroe), do níž se zami­lu­je Joe (ali­as Josephina), zatím­co Jerry (ali­as Daphne) je svá­děn mili­ar­dá­řem Osgoodem Fieldingem III (Joe E. Brown). Tato fil­mo­vá kla­si­ka je plná bláz­ni­vých situ­a­cí, ale také roman­ti­ky a pís­ní v čele s nej­zná­měj­ším šlágrem I Wanna Be Loved By You v podá­ní samot­né Marilyn.

Snídaně u Tiffanyho (1961)

Foto: © Paramount Pictures

Audrey Hepburn podru­hé, ten­to­krát v hlav­ní roli psycholigicko-romatické kome­die reži­sé­ra Blake Edwardse, kte­rá v této dva­cít­ce uza­ví­rá vel­kou troj­ku pamět­nic­kých kla­sik. Film vyprá­ví pří­běh půvab­né, avšak leh­ko­my­sl­né dív­ky Holly Golightly, kte­rá žije v New Yorku, nechá­vá se vydr­žo­vat svý­mi obdi­vo­va­te­li a čeká na sňa­tek s boha­tým mužem. Její život se od zákla­du změ­ní po sezná­men­ní s mla­dým spi­so­va­te­lem Paulem Varjakem (George Peppard), kte­rý odha­lí její sty­ky s mafií, přes­to se však do ni zami­lu­je a píše o ní kni­hu, přes­to­že ona jeho city nej­pr­ve neo­pě­tu­je a nadá­le sní o boha­tém ženi­cho­vi. Tento iko­nic­ký sní­mek mimo jiné inspi­ro­val ame­ric­kou rocko­vou kape­lu Deep Blue Something, kte­rá pod­le něj pojme­no­va­la svůj jedi­ný hit Breakfast At Tiffany’s, kte­rý bodo­val v polo­vi­ně deva­de­sá­tek.

Když Harry Potkal Sally (1989)

Foto: © Columbia Pictures

Časovým sko­kem se dostá­vá­me na sklo­nek osm­de­sá­tých let, kdy vzni­kl sní­mek, kte­rý dal základ žán­ru moder­ní roman­tic­ké kome­die. Harry (Billy Crystal) a Sally (Meg Ryan) si při prv­ním setká­ní zrov­na nekáp­li do noty, avšak postu­pem času se z nich stá­va­jí neroz­luč­ní přá­te­lé. Zlom nasta­ne ve chví­li, když se Sally roze­jde se svým pří­te­lem, pro­čež ji Harry jde utě­šo­vat a tak se z nich pro­ti jejich vůli sta­nou milen­ci. Režijní tak­tov­ku držel Rob Reiner (Stůj při mě, Misery nechce zemřít, Pár správ­ných chla­pů, Má mě rád, nemá mě rád), zatím­co Nora Eprhon byla teh­dy pou­ze scé­nárist­kou. Režijně debu­to­va­la o tři roky poz­dě­ji dra­ma­tem To je můj život. Coby reži­sér­ka i scé­nárist­ka má v této dva­cít­ce ješ­tě dva zása­hy.

Pretty Woman (1990)

Foto: © Touchstone Pictures

Vlajkovou lodí všech roman­tic­kých kome­dií je jed­no­znač­ně Pretty Woman, jíž nato­čil Garry Marshall, kte­rý se násled­ně stal jed­ním z před­ních tvůr­ců toho­to žán­ru. Kdo by neznal moder­ní Pygmailon, pří­běh pro­sti­tut­ky Vivian (Julia Roberts), kte­ré od zákla­du změ­ní život setká­ní s mili­o­ná­řem Edwardem Lewisem (Richard Gere), kte­rý jí udě­lá nabíd­ku, že mu na veřej­nos­ti může dělat dopro­vod. Během jejich týden­ní­ho sou­ži­tí se Vivian začne měnit v oprav­do­vou dámu, při­čemž i ona pomů­že pode­přít Edwarda v tom, aby se stal lid­štěj­ším v rám­ci byz­ny­su. Film kon­čí hap­pyen­dem v podo­bě noto­ric­ky zná­me bal­kó­no­vé scé­ny. Snímek, kte­rým de fac­to zača­ly deva­de­sát­ky ve svě­to­vé pop kul­tu­ře, zaujme mimo jiné soun­d­trac­kem, na kte­rém se mísí sta­ré roc­k’­n’rolly (v čele s titul­ní pís­ní od Roye Orbisona) s nověj­ší­mi popo­vý­mi hity, v jejichž čele sto­jí bala­da It Mus Have Been Love od popu­lár­ní­ho švéd­ské­ho pop-rockového dua Roxette.

Samotář v Seattlu (1993)

Foto: © TriStar Pictures

Jeden ze dvou výše zmí­ně­ných režij­ních zása­hů Nory Ephron, kte­rá žen­skou hlav­ní roli novi­nář­ky Annie Reed opět napsa­la na tělo Meg Ryan. Hlavního muž­ské­ho hrdi­nu archi­tek­ta Sama Baldwina ztvár­nil v té době hoj­ně obsa­zo­va­ný Tom Hanks. Sam truch­lí nad smr­tí své ženy Maggie, na což se nemů­že dívat jeho malý syn Jonáš (Ross Mallinger), kte­rý zavo­lá do popu­lár­ní­ho noč­ní­ho roz­hla­so­vé­ho pořa­du a tátu donu­tí pro­mlu­vit do éte­ru. Jeho výzvu mimo jiné usly­ší i Annie, kte­rá je cha­rak­te­ro­vě Samovým opa­kem. Zatímco on je ide­a­lis­ta, ona je ryzí prag­ma­tič­ka. Ve fil­mu může­me vidět řadu humor­ných situ­a­cí, ke kte­rým dochá­zí při sezna­mo­vá­ní. Ve dva­cít­ce to mimo jiné není posled­ní spo­je­ní Ephron, Hankse a Ryan.

Čtyři svatby a jeden pohřeb (1994)

Foto: © Gramercy Pictures

Dalším mez­ní­kem v žán­ru roman­tic­ké kome­die byl vstup Velké Británie a zejmé­na scé­náris­ty Richarda Curtise, kte­rý do rom­co­mů vne­sl brit­ský humor, kte­rý bývá suš­ší než ame­ric­ký. První vlaš­tov­kou tzv. „bri­t­rom­co­mu“ byla kome­die Čtyři svat­by a jeden pohřeb, kte­rou nato­čil brit­ský reži­sér Mike Newell. Londýnský štra­mák Charles (Hugh Grant) je stá­le obklo­po­ván žena­mi, avšak necí­tí potře­bu se man­žel­sky vázat, což se změ­ní ve chví­li, kdy potká svo­bo­do­my­sl­nou Američanku Carrie (Andie McDowell). Kuriozitou je epi­zod­ní role kně­ze Geralda, kte­ré­ho ztvár­nil popu­lár­ní brit­ský komik Rowan Atkinson zná­mý pře­de­vším jako Mr. Bean. Film se stal komerč­ně nej­ú­spěš­něj­ším brit­ským sním­kem všech dob, zís­kal čty­ři ceny BAFTA a byl nomi­no­ván na Oscara. Fil poko­řil i brit­skou sin­g­lo­vou hit­pa­rá­du s ústřed­ní pís­ní, cover­ver­zí Love Is All Around od skot­ské kape­ly Wet Wet Wet (v ori­gi­ná­le od The Troggs).

Lepší už to nebude (1997)

Foto: © TriStar Pictures

Archetyp mla­dé­ho a šar­mant­ní­ho hlav­ní­ho muž­ské­ho hrdi­ny byl naru­šen v roce 1997, když reži­sér James L. Brooks obsa­dil do hlav­ní role kome­die Lepší už to nebu­de cha­risma­tic­ké­ho tvrďá­ka Jacka Nicholsona. Ten ztvár­nil roz­po­ru­pl­nou roli spi­so­va­te­le kýčo­vi­tých romá­nů Melvina Udalla, nesne­si­tel­né­ho mrzou­ta, kte­rý neu­stá­le zne­pří­jem­ňu­je život své­mu oko­lí, zejmé­na pak své­mu sou­se­do­vi, mla­dé­mu homose­xu­ál­ní­mu uměl­ci Simonu Bishopovi (Greg Kinnear) a jeho psu, kte­ré­ho nesná­ší. Jediný, kdo jej doká­že uzem­nit, je pro­s­to­ře­ká číš­ni­ce Carol Conelly (Helen Hunt). A jak už to tak bývá, pro­ti­kla­dy se při­ta­hu­jí, tak­že se z mrzou­ta nako­nec sta­ne lidu­mil. Nicholson i Hunt zís­ka­li za herec­ké výko­ny Oscara, Zlatý gló­bus i cenu Satellite. Zmínit musím i čes­ký dabing, jeli­kož Nicholsonovi pro­půj­čil hlas nedáv­no zesnu­lý Alois Švehlík, při­čemž vznik­lo neod­mys­li­tel­né spo­je­ní těch­to dvou typo­vě podob­ných her­ců.

Něco na té Mary je (1998)

Foto: © 20th Century Fox

Na pole žán­ru roman­tic­ké kome­die vstou­pi­lo kon­cem deva­de­sá­tek i bra­tr­ské tvůr­čí duo Peter a Bobby Farrellyovi, kte­ré se o čty­ři roky dří­ve pro­sla­vi­lo svým debu­tem, kul­tov­ní kome­dií Blbý a blběj­ší. Jejich tře­tí spo­leč­ný film Něco na té Mary je při­ne­sl hlav­ní roli hereč­ce a model­ce Cameron Diaz, do jejíž krás­né, chyt­ré a boha­té Mary Johnsonové je těž­ké se neza­mi­lo­vat. Své o tom ví i smo­lař s rov­nát­ky Ted Stroehmann (Ben Stiller), kte­rý o ní snil již na střed­ní ško­le, a detek­tiv Pat Healey (Matt Dillon), kte­ré­ho si Ted vybral, aby Mary vypá­t­ral. Milostný troj­ú­hel­ník je tedy leit­mo­ti­vem této bláz­ni­vé roman­tic­ké kome­die, v níž jde humor mís­ty za hra­nu, což však fil­mu na zábav­nos­ti není nou­ze ani v nejmen­ším neu­bí­rá.

Láska přes internet (1998)

Foto: © Warner Bros.

Výše zmí­ně­ná tře­tí spo­lu­prá­ce Nory Ephron s Meg Ryan (a dru­há s Tomem Hanksem) vznik­la pět let po Samotáři ze Seattlu. A zde mezi dvě­ma hlav­ní­mi hrdi­ny hoří kon­ku­renč­ní boj. Joe Fox (Hanks) je spo­lu­ma­ji­te­lem vel­ké sítě kniž­ních super­mar­ke­tů, Kathleen Kelly (Ryan) je maji­tel­kou malé­ho tra­dič­ní­ho knih­ku­pec­tví Na růž­ku. A přes­to­že oba mají své part­ne­ry, tak si s tajem­ným pří­te­lem / pří­tel­ky­ní posí­la­jí e-mailem zami­lo­va­né zprá­vy. Ani jeden z nich zpr­vu netu­ší, že na adre­sá­tem na dru­hé stra­ně sítě je ten, koho nemo­hou ani vystát, což se zvlášť vyostří, když Joe Kathleen obchod­ně zni­čí. K pře­kva­pi­vé­mu setká­ní dojde až na samot­ném kon­ci fil­mu. V této zami­lo­va­né kome­dii Hanksovi tra­dič­ně pro­půj­čil hlas jeho dvor­ní dabér Vladimír Dlouhý, kte­rý s ním tvo­řil dal­ší neroz­luč­nou herecko-dabérskou dvo­ji­ci.

Jiná láska (1999)

Foto: © Buena Vista Pictures

Druhý pří­spě­vek Garryho Marshala do této dva­cít­ky je poně­kud netra­dič­ní roman­tic­ká kome­die, jejímž ústřed­ním párem jsou dva men­tál­ně posti­že­ní lidé, čímž ten­to opo­mí­je­ný sní­mek vzý­vá k tole­ran­ci k odliš­nos­tem.. Carla Tate (Juliette Lewis) se po absol­vo­vá­ní spe­ci­ál­ní ško­ly vra­cí do rod­né­ho domu. Její nej­vět­ší život­ní pře­káž­kou je její domi­nant­ní mat­ka Elizabeth (Diane Keaton), kte­rá se jí roz­hod­la řídit život. Carla si s pomo­cí otce Radleyho (Tom Skerritt) vyvzdo­ru­je stu­di­um na vyso­ké ško­le poly­tech­nic­ké, na níž se sezná­mí s podob­ně posti­že­ným Danielem McMahonem (Giovanni Ricci), kte­rý pochá­zí z řádo­vě chud­ších pomě­rů. Elizabeth se však s prv­ní a život­ní lás­kou své dce­ry nehod­lá smí­řit, což Carlu při­nu­tí ke vzpou­ře. Devadesátkové děti si jis­tě vzpo­me­nou, že pilot­ním sin­glem soun­d­trac­ku byl chytla­vý a hym­nic­ký The Animal Song od teh­dy popu­lár­ní­ho aus­tral­ské­ho pop-rockového dua Savage Garden.

Notting Hill (1999)

Foto: © Universal Pictures

Druhým brit­ským pří­spěv­kem ve dva­cít­ce je rom­com odka­zu­jí­cí na kon­krét­ní brit­skou čtvrť Notting Hill, ve kte­ré se ode­hrá­vá. Do hlav­ních rolí obsa­dil reži­sér Roger Michell dva ostří­le­né rom­co­mo­vé mata­do­ry Julii Roberts a Hugh Granta. Zatímco Roberts zde ztvár­ni­la holly­wo­od­skou hvězdu Annu Scottovou, Grant si zahrál nesmě­lé­ho maji­te­le malé pro­dej­ny knih Williama Thackera. Jejich vztah musí během fil­mu pro­jít celou řadou zatěž­ká­va­cích zkou­šek. Ústřední píseň fil­mu When You Say Nothing At All, cover­ver­ze kla­sic­ké coun­t­ry bala­dy, pomoh­la nastar­to­vat sólo­vou kari­é­ru čle­nu roz­pa­da­jí­cí­ho se irské­ho boy­ban­du Boyzone Ronanu Keatingovi. Přestože je toto dru­hý a posled­ní zásah Julie Roberts do dva­cít­ky, je tato nestár­nou­cí krás­ka prá­vem pova­žo­vá­na za krá­lov­nu roman­tic­kých kome­dií, z nichž se mi mno­hé do výbě­ru nevešly, napří­klad Svatba mého nej­lep­ší­ho pří­te­le (1997) nebo Nevěsta na útě­ku (1999).

Po čem ženy touží (2000)

Foto: © Paramount Pictures

Nové milé­ni­um v rám­ci dva­cít­ky zaha­ju­je rom­com s fan­ta­sy prv­ky reži­sér­ky Nancy Meyers, kte­rý lehce hra­je i na didak­tic­kou stru­nu. Nick Marshall (Mel Gibson) je šovi­nis­tic­ký macho, kte­rý na ženy pohlí­ží jako na pou­hé objek­ty do poste­le. O to vět­ší ranou pro něj je, že jeho vysně­né mís­to kre­a­tiv­ní­ho ředi­te­le v reklam­ní agen­tu­ře zís­ká ambi­ci­óz­ní Darcy Maquire (Helen Hunt). Když je při zkou­še­ní nové kolek­ce zasa­žen elek­tric­kým prou­dem a záro­veň spad­ne do vany, zís­ká zvlášt­ní schop­nost sly­šet žen­ské myš­len­ky. To jej nej­pr­ve děsí, avšak násled­ně se to roz­hod­ne vyu­žít pro­ti Darcy k vykrá­dá­ní její­ho moz­ku. Jeho šéf Dan Wanamaker (Alan Alda) se pro­to roz­hod­ne Darcy vymě­nit za Nicka, kte­rý se však při čte­ní jejích myš­le­nek do ní zami­lo­val a stal se tak lep­ším člo­vě­kem. Zde je opět tře­ba zmí­nit čes­ký dabing, jeli­kož cha­risma­tic­ké­mu Melu Gibsonovi zde pro­půj­čil hlas nemé­ně cha­risma­tic­ký Jiří Štěpnička.

Deník Bridget Jonesové (2001)

Foto: © Universal Pictures

Přestože má Británie v desít­ce pou­ze čtvr­ti­no­vý podíl, její kome­die pat­ří roz­hod­ně k nej­vý­raz­něj­ším. Kdo by neznal Bridget Jonesovou (Renée Zellweger), oplá­ca­nou tři­cát­ni­ci, kte­rá tou­ží najít oprav­do­vý vztah. Zamiluje se do své­ho šéfa, nakla­da­te­le Daniela Clevera (Hugh Grant), kte­rý ji však pova­žu­je za svou bokov­ku. Panem bož­ským se na kon­ci sta­ne práv­ník Mark Darcy (Colin Firth), kte­ré­ho z počát­ku nemoh­la ani cítit. Tato kul­tov­ní kome­die reži­sér­ky Sharon Maquire pod­le kni­hy Helen Fielding je plná nej­růz­něj­ších humor­ných tra­pa­sů, v čele s tím, když Mark obje­ví Bridgetin deník, v němž o něm zpo­čát­ku nepsa­la nej­lé­pe. I zde sto­jí za zmín­ku soun­d­track, na němž najde­me hned tři mega­hi­ty, cover­ver­zi dis­co­hi­tu It’s Raining Men v podá­ní býva­lé „Spajsky“ Geri Halliwell (ori­gi­nál Weather Girls) a R&B bala­du Out Of Reach od zpě­vač­ky Gabrielle a v nepo­sled­ní řadě i ever­gre­en All By Myself (ori­gi­nál Eric Carmen), zde v podá­ní coun­t­ry zpě­vač­ky Jamie O“ Neal. V poz­děj­ších letech násle­do­va­ly hned tři seque­ly, Bridget Jonesová: S rozu­mem v kon­cích (2004), Dítě Bridget Jonesové (2016) a Bridget Jonesová: Láskou šíle­ná (2025).

Pravá blondýnka (2001)

Foto: © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Zřejmě nej­kon­tro­verz­něj­ším sním­kem ve výbě­ru je tato roman­tic­ká cra­zy kome­die, kte­rou pod­le kni­hy Amandy Brown nato­čil reži­sér Robert Luketic. Elle Woods (Reese Witherspoon) je typic­ká blon­dý­na a růžo­vá Barbie se vším všu­dy. Je až po uši zami­lo­va­ná do pohled­né­ho sená­to­ro­va syna Warnera Huntingtona III. (Matthew Dawis), ten ji však na slav­nost­ní veče­ři mís­to oče­ká­va­ných zásnub ozná­mí, že se s ní roz­chá­zí, jeli­kož jde stu­do­vat prá­va na Harvard a „potře­bu­je Jackie, ne Marilyn“. Elle má zlo­me­né srd­ce, avšak nevzdá se a roz­hod­ne se rov­něž vystu­do­vat prá­va, aby Warnerovi, kte­rý ji vymě­nil za seri­óz­ní bru­ne­tu Vivian (Selma Blair), doká­za­la, že za něco sto­jí. Po sérii humor­ných tra­pa­sů nako­nec Elle oprav­du pro­ká­že, že pod růžo­vým pozlát­kem se skrý­vá bys­trá mla­dá žena, pro­čež trou­bu Warnera vymě­ní za sym­pa­tic­ké­ho asi­s­ten­ta Emmetta (Luke Wilson). Přestože ten­to laci­ný humor nemu­sí sed­nout kaž­dé­mu, myš­len­ka boje pro­ti před­sud­kům pod­le hes­la „nesuď kni­hu pod­le oba­lu“ Pravou blon­dýnu, kte­rá se dočka­la dvou seque­lů (2003 a 2009) i broadwa­yské­ho muzi­ká­lu, povzná­ší o par­to výš.

Láska nebeská (2003)

Foto: © Universal Pictures

Výše zmí­ně­ný brit­ský mis­tr rom­co­mů Richard Curtis při­šel v prv­ní polo­vi­ně nul­tých let s novo­do­bou vánoč­ní kla­si­kou. V kopro­dukč­ní britsko-americké kome­dii, kte­rá se ode­hrá­vá v před­vá­noč­ním obdo­bí, se pro­lí­ná hned něko­lik samo­stat­ných pří­bě­hů. Máme tu brit­ské­ho pre­mi­é­ra (Hugh Grant), kte­rý se zakou­ká do asi­s­tent­ky Natalie (Martine McCuthcheon), o níž dokon­ce sve­de boj s ame­ric­kým pre­zi­den­tem (Billy Bob Thornton), spi­so­va­te­le Jamieho Benneta (Colin Firth), kte­rý při­stih­ne pří­tel­ky­ni s vlast­ním bra­t­rem, pro­čež odje­de do Francie, kde se sezná­mí s krás­nou por­tu­gal­skou hos­po­dy­ní Aurelií (Lúcia Moniz), vdov­ce Daniela (Liam Neeson), kte­rý pomá­há nevlast­ní­mu synu Samuelovi (Thomas Sangster) zís­kat srd­ce spo­lu­žač­ky Joanny (Olivia Olson), kte­rá je jme­nov­ky­ní jeho zesnu­lé ženy, hned dva milost­né troj­ú­hel­ní­ky, ale pře­de­vším vůbec nej­vý­raz­něj­ší posta­vu fil­mu, rocko­vé­ho zpě­vá­ka Billyho Macka (Billy Nighy), kte­rý při nahrá­vá­ní a pro­pa­ga­ci vánoč­ní­ho hitu Christmas Is All Around (cover­ver­ze ever­gre­e­nu Love Is All Around) způ­so­bu­je jeden malér za dru­hým. Kombinace lehce kýčo­vi­té vánoč­ní atmo­sfé­ry a suché­ho brit­ské­ho humo­ru udě­la­la z Lásky nebes­ké jed­nu ze stá­lic vánoč­ní­ho tele­viz­ní­ho pro­gra­mu.

Lepší pozdě nežli později (2003)

Foto: © Columbia Pictures

Přestože se pod­le názvu a obsa­ze­ní Jacka Nicholsona do hlav­ní role může zdát, že se jed­ná o pokra­čo­vá­ní Lepší už to nebu­de, je to zce­la jiný film, za nímž dokon­ce sto­jí jiný tvůr­čí tým v čele s Nancy Meyers. Stárnoucí pla­y­boy Harry Salborn (Nicholson) při výbě­ru svých part­ne­rek nejde nad tři­cet let, při­čemž se odmí­tá vázat. Při návštěvě domu své­ho nej­no­věj­ší­ho obje­vu Marin (Amanda Peet), při kte­ré mimo jiné pozná­vá i její mat­ku, roz­ve­de­nou dra­ma­tič­ku Ericu (Diane Keaton), dosta­ne infarkt. Erica se tak stá­vá jeho ošet­řo­va­tel­kou a on se popr­vé v živo­tě zami­lu­je do své vrs­tev­ni­ce. Po vylé­če­ní a opuš­tě­ní její­ho domu nemé­ně zami­lo­va­ná Erica pozná, že se Harry až tolik nezmě­nil a stá­le ran­dí s mlad­ší­mi. Nešťastná Erica tak pod­leh­ne svo­dům mla­dé­ho léka­ře Juliana (Keanu Reeves). Harry tak o svou lás­ku musí zabo­jo­vat. Tento hvězd­ně obsa­ze­ný rom­com tak demon­stru­je, že lás­ka kve­te v kaž­dém věku.

Wimbledon (2004)

Foto: © Universal Pictures

Nejmladší brit­ský pří­spě­vek do dva­cít­ky je kome­dií zčás­ti roman­tic­kou a zčás­ti spor­tov­ní. Neúspěšný tenis­ta Peter Colt (Paul Bettany), jehož kari­é­ra se chý­lí ke kon­ci, na posled­ní chví­li dosta­ne divo­kou kar­tu do věhlas­né­ho šam­pi­o­ná­tu ve Wimbledonu. Na hote­lu náho­dou potká­vá mla­dou nadě­ji ame­ric­ké­ho teni­su, půvab­nou a ener­gic­kou Lizzie Bradbury (Kirsten Dunst), kte­rá se prá­vě sprchu­je na poko­ji, k němuž mu recepč­ní omy­lem dal klíč. Mezi obě­ma tenis­ty se tak roz­ho­ří pla­men lás­ky, díky kte­ré­mu Peter chyt­ne dru­hou spor­tov­ní mízu a doká­že tak ten­to pres­tiž­ní tur­naj vyhrát. My hard­co­re fanouš­ci talent shows máme ten­to film neod­mys­li­tel­ně spo­je­ný s prv­ní slo­ven­skou SuperStar (2004-2005), ve kte­ré na něm byli fina­lis­té v kině a ve dru­hém finá­lo­vém kole na téma love­son­gů jsme z něj moh­li vidět ukáz­ky.

Sex ve městě (2008)

Foto: © New Line Cinema

Kultovní seri­ál z pře­lo­mu deva­de­sá­tek a nulek Sex ve měs­tě, kte­rý vzni­kl v pro­duk­ci tele­vi­ze HBO pod­le romá­nu Candance Bushnellové, se deset let po své tele­viz­ní pre­mi­é­ře dočkal své­ho fil­mo­vé­ho seque­lu. Čtveřice pří­tel­kyň Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), Samantha Jones (Kim Cattrall), Charlotte Goldenblatt (Kristin Davis) a Miranda Hobbes (Cynthia Nixon) stá­le žije v New Yorku, jejich osu­dy se však růz­ní. Carrie se zasnou­bí a násled­ně roze­jde s Panem Božským (Chris Noth), kte­rý ji však v den svat­by opus­tí. Steve Brady (David Eigenberg) pod­ve­de a Mirandu, Samantha se roze­jde se Smithem Jerrodem (Jason Lewis) a Charlotta otě­hot­ní. Vedlejší roli Carriiny asi­s­tent­ky Louise si střih­la zpě­vač­ka a exfi­na­list­ka American Idolu Jennifer Hudson. O dva roky poz­dě­ji spat­řil svět­lo svě­ta i dru­hý díl Sex ve měs­tě 2.

Barbie (2023)

Foto: © Warner Bros.

Dvacítku uza­ví­rá jedi­ný rela­tiv­ně nový sní­mek ve výbě­ru, kte­rý se před dvě­ma lety (mimo jiné i díky tajem­né­mu mar­ke­tingu včet­ně instagra­mo­vé apli­ka­ce) stal nej­vět­ším kino­hi­tem roku. Scénáristka a reži­sér­ka Greta Gerwig zhmot­ni­la v roman­tic­ko kome­di­ál­ní sati­ře legen­dár­ní hrač­ky od Mattela Barbie a Kena. Příběh se ode­hrá­vá ve fik­tiv­ní zemi zva­né Barbie Land. Hlavní hrdin­ka Barbie (Margot Robbie) jed­no­ho dne zjis­tí, že má plo­ché nohy a celu­li­ti­du. „Divná“ Barbie (Kate McKinnon) jí pro­zra­dí, že svou kri­zi vyře­ší tak, že se vydá do sku­teč­né­ho svě­ta za dív­kou, kte­rá si s ní hra­je. Vydá se pro­to na ces­tu v dopro­vo­du Kena (Ryan Gosling), avšak násled­ně zjis­tí, že sku­teč­ný svět ovlá­da­jí výhrad­ně muži. Kenovi se však patri­ar­chál­ní svět zalí­bí a po návra­tu z Barbie Landu udě­lá Kendom. Barbie má tak co napra­vo­vat, aby svůj svět vrá­ti­la do původ­ní podo­by. Satirický tón fil­mu ostře pou­ka­zu­je nejen na nerov­né posta­ve­ní mužů a žen, ale i na ame­ric­ký kon­zu­me­ris­mus. Za zmín­ku sto­jí i soun­d­track, na kte­rý při­spěl hvězdy jako Dua Lipa (Dance The Night), Ava Max (Choose Your Fighter) či Billie Eilish (What I Was Made For?).

Bonusová Top 5:

Jak jsem již zmí­nil v úvo­du, ved­le hlav­ní dva­cít­ky jsem se roz­ho­dl vybrat i bonu­so­vou pět­ku fil­mů, o kte­rých jsem do dva­cít­ky původ­ně uva­žo­val, nicmé­ně jsem usou­dil, že para­me­t­ry žán­ru sto­pro­cent­ně nena­pl­ňu­jí, pro­čež jsem je neza­řa­dil. ˇBuď se jed­ná o fil­my, kte­ré jsou roman­tic­ké, ale ne tak úpl­ně kome­die, nebo nepo­strá­da­jí humor ani roman­ti­ku, avšak pri­már­ně zapa­da­jí do jiné žánro­vé ška­tul­ky.

Pomáda (1978)

Foto: © Paramount Pictures

Druhou jme­no­va­nou kate­go­rii zastu­pu­je dnes již legen­dár­ní muzi­kál, kte­rý přes­to­že se ode­hrá­vá na kon­ci pade­sá­tých let, stal se neod­mys­li­tel­nou iko­nou let sedm­de­sá­tých, nej­pr­ve v roce 1972 na Broadwayi a o šest let poz­dě­ji i na stří­br­ném plát­ně v režii Randala Kleisera. Nikomu nemu­sím blí­že před­sta­vo­vat pří­běh libo­vé­ho fra­jír­ka Dannyho Zucca (John Travolta) a nevin­né blon­dýn­ky Sandy (Olivia Newton-John), kte­ří pro­ži­li let­ní romá­nek, avšak ve ško­le, kam Sandy nastu­pu­je jako nová žáky­ně a kde je Danny vůd­cem klu­či­čí par­ty, však pro lás­ku pla­tí zce­la jiná pra­vi­dla. Zrovna tak pís­ně z toho­to muzi­ká­lu zná kaž­dý. Pomáda byla tako­vým feno­mé­nem, že se díky ní Travolta i Newton-John ido­ly teh­dej­ší mlá­de­že.

Hříšný tanec (1987)

Foto: © Vestron Pictures

Ani násle­du­jí­cí film není tře­ba před­sta­vo­vat nijak podrob­ně. To, co zna­me­ná Pomáda pro sedm­de­sát­ky, sym­bo­li­zu­je Hříšný tanec pro osm­de­sát­ky. Snímek dvou žen­ských auto­rek, reži­sér­ky Emilie Ardolino a scé­nárist­ky Eleanor Bergstein pra­ný­řu­je pokry­tec­kou morál­ku vyš­ší spo­leč­nos­ti, ze kte­ré pochá­zí hlav­ní žen­ská hrdin­ka France Housemanová ali­as Baby (Jennifer Grey), kte­rou si taneč­ní instruk­tor Johnny Castle (Patrick Swayze) vybe­re coby náhrad­ni­ci za těhot­nou taneč­ní part­ner­ku Penny (Cynthia Rhodes). Ze spo­lu­prá­ce na divo­kém tan­ci, kon­zer­va­tiv­ní­mi hos­ty hote­lu pova­žo­va­né­mu za hříš­ný, se však zro­dí lás­ka, kte­rá kvů­li před­sud­kům pro­jde nejed­nou zkouš­kou. Přestože „Hříšňák“ není úpl­ně kome­die, byl to své­ho času tako­vý pop-kulturní feno­mén, tak­že ve výčtu roman­tic­kých fil­mů nemů­že chy­bět.

Forrest Gump (1994)

Foto: © Paramount Pictures

Legendárnímu melod­ra­ma­tu Roberta Zemeckise Forrest Gump, kte­rý byl nato­čen pod­le kni­hy Winstona Grooma a mno­hý­mi je pova­žo­ván za vůbec nej­lep­ší film všech dob, jsem před rokem věno­val samo­stat­ný člá­nek ke tři­cá­té­mu výro­čí od pre­mi­é­ry. Příběh ala­bam­ské­ho pros­ťáčka Forresta Gumpa (Tom Hanks), kte­rý na své pou­ti živo­tem pro­chá­zí ame­ric­ký­mi ději­na­mi a setká­vá se s něko­li­ka pre­zi­den­ty a dal­ší­mi pop-kulturními iko­na­mi (Elvis Presley, John Lennon), zná kaž­dý. Důvodem, proč jsem o tom­to fil­mo­vém majstršty­ku uva­žo­val do dva­cít­ky, je ten, že zde najde­me jak roman­ti­ku s Forrestovou život­ní lás­kou Jenny (Robin Wright), tak i humor, kte­rý má však spe­ci­fi­kum v tom, že doká­že poba­vit i dojmout záro­veň. Forrest Gump je zkrát­ka geni­ál­ní film, kte­rý se všem žán­ro­vým ška­tul­kám zce­la vymy­ká.

Past na rodiče (1998)

Foto: © Buena Vista Pictures

Další film, kte­rý se na blo­gu již v minu­los­ti dočkal samo­stat­né­ho člán­ku, je rodin­ná kome­die inspi­ro­va­ná kla­sic­kým dět­ským romá­nem  Luisa a Lotka němec­ké­ho spi­so­va­te­le Ericha Kästnera, kte­rá byla sama o sobě rema­kem stej­no­jmen­né­ho sním­ku Davida Swifta z roku 1961. Oba fil­my vznik­ly pod hla­vič­kou spo­leč­nos­ti Disney, při­čemž ten nověj­ší a z dneš­ní­ho hle­dis­ka zná­měj­ší reží­ro­va­la Nancy Meyers. Hlavní dvoj­ro­li iden­tic­kých dvoj­čat Annie a Hallie ztvár­ni­la teh­dy debu­tu­jí­cí Lindsay Lohan. Tyto dvě pova­ho­vě roz­díl­né zrzeč­ky se pot­ka­jí na let­ním tábo­ře a i přes počá­teč­ní nevra­ži­vost zjis­tí, že jsou sest­ry. Pokusí se pro­to dát zno­vu dohro­ma­dy své roz­ve­de­né rodi­če (Dennis Quaid a Natasha Richardson), avšak v ces­tě jim sto­jí tatín­ko­va nová part­ner­ka, zla­to­kop­ka Meredith „Cruella“ Blake (Elaine Hendrix). Přestože je Past na rodi­če pri­már­ně kome­dií rodin­nou, i roman­ti­ka mezi rodi­či dvo­čat má ve fil­mu vel­ký pro­stor.

Šílená / Krásný (2001)

Foto: © Buena Vista Pictures

Bonusovou pět­ku uza­ví­rá tee­nager­ská roman­ce Johna Stockwella s „rome­o­ju­li­ov­skou“ záplet­kou, kte­rou může­me ozna­čit za dra­me­dii, avšak více je to dra­ma než kome­die. Nicole (Kirsten Dunst) je dce­rou sená­to­ra Toma Oakleyho (Bruce Davison), avšak i když má všech­no, smrt její mat­ky ji výraz­ně pozna­me­na­la a sta­la se z ní pro­blé­mo­vá dív­ka se sklo­ny k alko­ho­lu, dro­gám a sebe­vraž­dám. Carlos Nuňéz (Jay Hernandez) pochá­zí z řádo­vě chud­ších pomě­rů, avšak nechy­bí mu cti­žá­dost, pro­čež z latin­ské čtvr­ti den­ně dojíž­dí do pres­tiž­ní střed­ní ško­ly, aby po matu­ri­tě mohl stu­do­vat na námoř­ní aka­de­mii na pilo­ta. Ze setká­ní těch­to dvou dia­me­t­rál­ně odliš­ných mla­dých lidí pro­puk­ne lás­ka jako trám, kte­ré však sto­jí v ces­tě nejen Carlosova přís­ná kon­zer­va­tiv­ní rodi­na, ale i Nicolin otec, kte­rý Carlose varu­je, ať se od jeho dce­ry drží dál. Filmu domi­nu­je zejmé­na fan­tas­tic­ký herec­ký výkon Kirsten Dunst.

Zdroj: Wikipedie, ČSFD, FDb.cz;  Foto: © Paramount Pictures, © United Artists, © Touchstone Pictures,  © Universal Pictures, © Warner Bros., dále viz. popis­ky fotek


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Unfriend (2016)10. září 2016 Unfriend (2016) Friend Request je pro mne překvapením roku, že předčil u mne Conjuring 2 i Lights out dohromady a zároveň je nejlepším zástupcem Cyberinternet žánru.Je velká škoda, že Friend Request nešel […] Posted in Krátké recenze
  • 27. října 2005 Oliver Twist Roman Polanski chtěl podle svých slov natočit konečně film, na který by se mohli přijít podívat i jeho děti. Realizace probíhala především v Praze a režisér se chopil dlouhými […] Posted in Filmové recenze
  • Post Coitum - Jakubisko si umí sehnat slavné herce25. února 2023 Post Coitum - Jakubisko si umí sehnat slavné herce Komedie, která se odehrává především v postelích a autech a u které vám bude dělat větší problémy uhodnout, kdo se s kým nevyspí než kdo se s kým vyspí. Ale přecejen je to komedie. Možná […] Posted in Retro filmové recenze
  • Polský horor The Medium se odkládá z 10. prosince na 28....9. listopadu 2020 Polský horor The Medium se odkládá z 10. prosince na 28.... Polský horor The Medium se odkládá z 10. prosince na 28. ledna 2021. Polský Bloober Team tak učinil v návaznosti na to, že CD Projekt přesunul svůj Cyberpunk 2077 z 28. listopadu na 10. […] Posted in Krátké herní aktuality
  • The Glenarma Tapes16. dubna 2024 The Glenarma Tapes Ucházející Found footage odehrávající se v Irském lese. Je to tak trochu FF Purge, ovšem bez gore. Skupina přátel v lese narazí na nějakou sektu, která tam provádí zrovna rituál - lov, […] Posted in Krátké recenze
  • 12. července 2017 Původce Brdskou vrchovinou Turistický průvodce Brdy a Hřebeny představuje 50 nejkrásnějších tras vedoucích touto svéráznou krajinou ve Středních Čechách. Vzhledem k tomu, že vyšel téměř deset let před vyhlášením […] Posted in Recenze knih
  • 12. dubna 2016 Bran Stark – Hra o Trůny „Moje sny jsou jiné….“ Bran Stark Brandon Stark (většinou zvaný jen Bran) je syn Neda Starka. Následkem pádu z věže hradu ochrnul na nohy, takže spoléhá na asistenci svého sluhy […] Posted in Profily postav
  • 6. prosince 2018 #1864: Skrýš - 80 % Skrýš (Hideout)Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2018. Původně vyšlo jako "Hideout" v roce 2010. České vydání má 224 stran a prodává se v plné ceně za 249 Kč.Knihu […] Posted in Recenze komiksů
  • ZAJÍMAVOSTI K FILMU G-FORCE5. září 2009 ZAJÍMAVOSTI K FILMU G-FORCE Původní inspiraci filmu G-FORCE poskytl pětiletý syn režiséra Hoyta H. Yeatmana jr., který přinesl domů ze školy morče a prohlásil, že by bylo úžasné, kdyby z morčat mohli být […] Posted in Články
  • Maniac Cop (1988)4. září 2016 Maniac Cop (1988)  Legendární zabiják v policejní uniformě přichází na scénu! V New Yorku řádí zabiják v policejní uniformě a poté co se tato zpráva rozšíří mezi obyčejné obyvatele, nastává […] Posted in Horory
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,52877 s | počet dotazů: 253 | paměť: 66360 KB. | 20.07.2025 - 10:02:02