+ Bonusová Top 5 filmů z okraje žánru
Jistě se mezi námi najdou filmoví diváci, kteří jsou romantické duše, avšak zároveň se u filmu rádi pobaví. A právě pro ně jsou tu romantické komedie, které mají v angloamerické kinematografii již dlouholetou tradici. Rozhodl jsem se proto vybrat dvacítku nejvýraznějších zástupců tohoto specifického žánru. Přestože její rozpětí sahá od padesátých let až do současnosti, drtivá většina vybraných filmů pochází z devadesátých a nultých let, kdy romantické komedie zažívaly největší boom. Vedle hlavní dvacítky exluzivně přidávám i bonusovou pětku, do které jsem zařadil filmy, které sice nejsou romcomy v pravém slova smyslu, avšak romantiku i humor v nich rovněž můžeme ve větší či menší míře nalézt.
Prázdniny v Římě (1953)
Za jeden ze základních stavebních kamenů žánru romantické komedie bývá považován dnes již klasický snímek režiséra Williama Wylera, který vypráví příběh mladičké princezny Anny (Audrey Hepburn), která cestuje po Evropě, avšak státnické povinnosti ji už nebaví. Při návštěvě Říma se proto rozhodne pro útěk, při kterém jí zkříží cestu americký novinář Joe Bradley (Gregory Peck). Zatímco společně poznávají Řím, vzájemně se do sebe zamilují, film však končí smutně jejich rozchodem. Zákulisní zajímavostí je, že autorem scénáře byl známý spisovatel a scénárista Dalton Trumbo, který byl však tehdy v Hollywoodu na černé listině a nesměl psát filmové scénáře, pročež nebyl původně uveden v titulcích. Poprvé se jeho jméno dostalo do titulků až v restaurované verzi z roku 2002, necelé půlstoletí po původním vydání.
Někdo to rád horké (1959)
Mezi romantické komedie bývají řazeny i filmy s největším sex-symbolem všech dob, Marilyn Monroe (Vše o Evě, Páni mají radši blondýnky, Jak si vzít milionáře). Nejznámějším snímkem s nejstarší členkou desítky nejkrásnějších amerických hereček všech dob je nestárnoucí komedie scénáristy a režiséra Billyho Wildera Někdo to rád horké, která je zčásti romantická a zčásti gangsterská. Dva mladí jazzoví muzikanti Joe (Tony Curtis) a Jerry (Jack Lemmon) se stanou svědky masakru mafie vedené proradným gangsterem „Psím dečkou“ Colombem (George Raft). Před svými pronásledovateli se v převlečení za ženy ukryjí v orchestru Sladké Sue (Joan Shalwee), ve kterém potkávájí zpěvačku a ukulelistku Sugar (Monroe), do níž se zamiluje Joe (alias Josephina), zatímco Jerry (alias Daphne) je sváděn miliardářem Osgoodem Fieldingem III (Joe E. Brown). Tato filmová klasika je plná bláznivých situací, ale také romantiky a písní v čele s nejznámějším šlágrem I Wanna Be Loved By You v podání samotné Marilyn.
Snídaně u Tiffanyho (1961)
Audrey Hepburn podruhé, tentokrát v hlavní roli psycholigicko-romatické komedie režiséra Blake Edwardse, která v této dvacítce uzavírá velkou trojku pamětnických klasik. Film vypráví příběh půvabné, avšak lehkomyslné dívky Holly Golightly, která žije v New Yorku, nechává se vydržovat svými obdivovateli a čeká na sňatek s bohatým mužem. Její život se od základu změní po seznámenní s mladým spisovatelem Paulem Varjakem (George Peppard), který odhalí její styky s mafií, přesto se však do ni zamiluje a píše o ní knihu, přestože ona jeho city nejprve neopětuje a nadále sní o bohatém ženichovi. Tento ikonický snímek mimo jiné inspiroval americkou rockovou kapelu Deep Blue Something, která podle něj pojmenovala svůj jediný hit Breakfast At Tiffany’s, který bodoval v polovině devadesátek.
Když Harry Potkal Sally (1989)
Časovým skokem se dostáváme na sklonek osmdesátých let, kdy vznikl snímek, který dal základ žánru moderní romantické komedie. Harry (Billy Crystal) a Sally (Meg Ryan) si při prvním setkání zrovna nekápli do noty, avšak postupem času se z nich stávají nerozluční přátelé. Zlom nastane ve chvíli, když se Sally rozejde se svým přítelem, pročež ji Harry jde utěšovat a tak se z nich proti jejich vůli stanou milenci. Režijní taktovku držel Rob Reiner (Stůj při mě, Misery nechce zemřít, Pár správných chlapů, Má mě rád, nemá mě rád), zatímco Nora Eprhon byla tehdy pouze scénáristkou. Režijně debutovala o tři roky později dramatem To je můj život. Coby režisérka i scénáristka má v této dvacítce ještě dva zásahy.
Pretty Woman (1990)
Vlajkovou lodí všech romantických komedií je jednoznačně Pretty Woman, jíž natočil Garry Marshall, který se následně stal jedním z předních tvůrců tohoto žánru. Kdo by neznal moderní Pygmailon, příběh prostitutky Vivian (Julia Roberts), které od základu změní život setkání s milionářem Edwardem Lewisem (Richard Gere), který jí udělá nabídku, že mu na veřejnosti může dělat doprovod. Během jejich týdenního soužití se Vivian začne měnit v opravdovou dámu, přičemž i ona pomůže podepřít Edwarda v tom, aby se stal lidštějším v rámci byznysu. Film končí happyendem v podobě notoricky známe balkónové scény. Snímek, kterým de facto začaly devadesátky ve světové pop kultuře, zaujme mimo jiné soundtrackem, na kterém se mísí staré rock’n’rolly (v čele s titulní písní od Roye Orbisona) s novějšími popovými hity, v jejichž čele stojí balada It Mus Have Been Love od populárního švédského pop-rockového dua Roxette.
Samotář v Seattlu (1993)
Jeden ze dvou výše zmíněných režijních zásahů Nory Ephron, která ženskou hlavní roli novinářky Annie Reed opět napsala na tělo Meg Ryan. Hlavního mužského hrdinu architekta Sama Baldwina ztvárnil v té době hojně obsazovaný Tom Hanks. Sam truchlí nad smrtí své ženy Maggie, na což se nemůže dívat jeho malý syn Jonáš (Ross Mallinger), který zavolá do populárního nočního rozhlasového pořadu a tátu donutí promluvit do éteru. Jeho výzvu mimo jiné uslyší i Annie, která je charakterově Samovým opakem. Zatímco on je idealista, ona je ryzí pragmatička. Ve filmu můžeme vidět řadu humorných situací, ke kterým dochází při seznamování. Ve dvacítce to mimo jiné není poslední spojení Ephron, Hankse a Ryan.
Čtyři svatby a jeden pohřeb (1994)
Dalším mezníkem v žánru romantické komedie byl vstup Velké Británie a zejména scénáristy Richarda Curtise, který do romcomů vnesl britský humor, který bývá sušší než americký. První vlaštovkou tzv. „britromcomu“ byla komedie Čtyři svatby a jeden pohřeb, kterou natočil britský režisér Mike Newell. Londýnský štramák Charles (Hugh Grant) je stále obklopován ženami, avšak necítí potřebu se manželsky vázat, což se změní ve chvíli, kdy potká svobodomyslnou Američanku Carrie (Andie McDowell). Kuriozitou je epizodní role kněze Geralda, kterého ztvárnil populární britský komik Rowan Atkinson známý především jako Mr. Bean. Film se stal komerčně nejúspěšnějším britským snímkem všech dob, získal čtyři ceny BAFTA a byl nominován na Oscara. Fil pokořil i britskou singlovou hitparádu s ústřední písní, coververzí Love Is All Around od skotské kapely Wet Wet Wet (v originále od The Troggs).
Lepší už to nebude (1997)
Archetyp mladého a šarmantního hlavního mužského hrdiny byl narušen v roce 1997, když režisér James L. Brooks obsadil do hlavní role komedie Lepší už to nebude charismatického tvrďáka Jacka Nicholsona. Ten ztvárnil rozporuplnou roli spisovatele kýčovitých románů Melvina Udalla, nesnesitelného mrzouta, který neustále znepříjemňuje život svému okolí, zejména pak svému sousedovi, mladému homosexuálnímu umělci Simonu Bishopovi (Greg Kinnear) a jeho psu, kterého nesnáší. Jediný, kdo jej dokáže uzemnit, je prostořeká číšnice Carol Conelly (Helen Hunt). A jak už to tak bývá, protiklady se přitahují, takže se z mrzouta nakonec stane lidumil. Nicholson i Hunt získali za herecké výkony Oscara, Zlatý glóbus i cenu Satellite. Zmínit musím i český dabing, jelikož Nicholsonovi propůjčil hlas nedávno zesnulý Alois Švehlík, přičemž vzniklo neodmyslitelné spojení těchto dvou typově podobných herců.
Něco na té Mary je (1998)
Na pole žánru romantické komedie vstoupilo koncem devadesátek i bratrské tvůrčí duo Peter a Bobby Farrellyovi, které se o čtyři roky dříve proslavilo svým debutem, kultovní komedií Blbý a blbější. Jejich třetí společný film Něco na té Mary je přinesl hlavní roli herečce a modelce Cameron Diaz, do jejíž krásné, chytré a bohaté Mary Johnsonové je těžké se nezamilovat. Své o tom ví i smolař s rovnátky Ted Stroehmann (Ben Stiller), který o ní snil již na střední škole, a detektiv Pat Healey (Matt Dillon), kterého si Ted vybral, aby Mary vypátral. Milostný trojúhelník je tedy leitmotivem této bláznivé romantické komedie, v níž jde humor místy za hranu, což však filmu na zábavnosti není nouze ani v nejmenším neubírá.
Láska přes internet (1998)
Výše zmíněná třetí spolupráce Nory Ephron s Meg Ryan (a druhá s Tomem Hanksem) vznikla pět let po Samotáři ze Seattlu. A zde mezi dvěma hlavními hrdiny hoří konkurenční boj. Joe Fox (Hanks) je spolumajitelem velké sítě knižních supermarketů, Kathleen Kelly (Ryan) je majitelkou malého tradičního knihkupectví Na růžku. A přestože oba mají své partnery, tak si s tajemným přítelem / přítelkyní posílají e-mailem zamilované zprávy. Ani jeden z nich zprvu netuší, že na adresátem na druhé straně sítě je ten, koho nemohou ani vystát, což se zvlášť vyostří, když Joe Kathleen obchodně zničí. K překvapivému setkání dojde až na samotném konci filmu. V této zamilované komedii Hanksovi tradičně propůjčil hlas jeho dvorní dabér Vladimír Dlouhý, který s ním tvořil další nerozlučnou herecko-dabérskou dvojici.
Jiná láska (1999)
Druhý příspěvek Garryho Marshala do této dvacítky je poněkud netradiční romantická komedie, jejímž ústředním párem jsou dva mentálně postižení lidé, čímž tento opomíjený snímek vzývá k toleranci k odlišnostem.. Carla Tate (Juliette Lewis) se po absolvování speciální školy vrací do rodného domu. Její největší životní překážkou je její dominantní matka Elizabeth (Diane Keaton), která se jí rozhodla řídit život. Carla si s pomocí otce Radleyho (Tom Skerritt) vyvzdoruje studium na vysoké škole polytechnické, na níž se seznámí s podobně postiženým Danielem McMahonem (Giovanni Ricci), který pochází z řádově chudších poměrů. Elizabeth se však s první a životní láskou své dcery nehodlá smířit, což Carlu přinutí ke vzpouře. Devadesátkové děti si jistě vzpomenou, že pilotním singlem soundtracku byl chytlavý a hymnický The Animal Song od tehdy populárního australského pop-rockového dua Savage Garden.
Notting Hill (1999)
Druhým britským příspěvkem ve dvacítce je romcom odkazující na konkrétní britskou čtvrť Notting Hill, ve které se odehrává. Do hlavních rolí obsadil režisér Roger Michell dva ostřílené romcomové matadory Julii Roberts a Hugh Granta. Zatímco Roberts zde ztvárnila hollywoodskou hvězdu Annu Scottovou, Grant si zahrál nesmělého majitele malé prodejny knih Williama Thackera. Jejich vztah musí během filmu projít celou řadou zatěžkávacích zkoušek. Ústřední píseň filmu When You Say Nothing At All, coververze klasické country balady, pomohla nastartovat sólovou kariéru členu rozpadajícího se irského boybandu Boyzone Ronanu Keatingovi. Přestože je toto druhý a poslední zásah Julie Roberts do dvacítky, je tato nestárnoucí kráska právem považována za královnu romantických komedií, z nichž se mi mnohé do výběru nevešly, například Svatba mého nejlepšího přítele (1997) nebo Nevěsta na útěku (1999).
Po čem ženy touží (2000)
Nové milénium v rámci dvacítky zahajuje romcom s fantasy prvky režisérky Nancy Meyers, který lehce hraje i na didaktickou strunu. Nick Marshall (Mel Gibson) je šovinistický macho, který na ženy pohlíží jako na pouhé objekty do postele. O to větší ranou pro něj je, že jeho vysněné místo kreativního ředitele v reklamní agentuře získá ambiciózní Darcy Maquire (Helen Hunt). Když je při zkoušení nové kolekce zasažen elektrickým proudem a zároveň spadne do vany, získá zvláštní schopnost slyšet ženské myšlenky. To jej nejprve děsí, avšak následně se to rozhodne využít proti Darcy k vykrádání jejího mozku. Jeho šéf Dan Wanamaker (Alan Alda) se proto rozhodne Darcy vyměnit za Nicka, který se však při čtení jejích myšlenek do ní zamiloval a stal se tak lepším člověkem. Zde je opět třeba zmínit český dabing, jelikož charismatickému Melu Gibsonovi zde propůjčil hlas neméně charismatický Jiří Štěpnička.
Deník Bridget Jonesové (2001)
Přestože má Británie v desítce pouze čtvrtinový podíl, její komedie patří rozhodně k nejvýraznějším. Kdo by neznal Bridget Jonesovou (Renée Zellweger), oplácanou třicátnici, která touží najít opravdový vztah. Zamiluje se do svého šéfa, nakladatele Daniela Clevera (Hugh Grant), který ji však považuje za svou bokovku. Panem božským se na konci stane právník Mark Darcy (Colin Firth), kterého z počátku nemohla ani cítit. Tato kultovní komedie režisérky Sharon Maquire podle knihy Helen Fielding je plná nejrůznějších humorných trapasů, v čele s tím, když Mark objeví Bridgetin deník, v němž o něm zpočátku nepsala nejlépe. I zde stojí za zmínku soundtrack, na němž najdeme hned tři megahity, coververzi discohitu It’s Raining Men v podání bývalé „Spajsky“ Geri Halliwell (originál Weather Girls) a R&B baladu Out Of Reach od zpěvačky Gabrielle a v neposlední řadě i evergreen All By Myself (originál Eric Carmen), zde v podání country zpěvačky Jamie O“ Neal. V pozdějších letech následovaly hned tři sequely, Bridget Jonesová: S rozumem v koncích (2004), Dítě Bridget Jonesové (2016) a Bridget Jonesová: Láskou šílená (2025).
Pravá blondýnka (2001)
Zřejmě nejkontroverznějším snímkem ve výběru je tato romantická crazy komedie, kterou podle knihy Amandy Brown natočil režisér Robert Luketic. Elle Woods (Reese Witherspoon) je typická blondýna a růžová Barbie se vším všudy. Je až po uši zamilovaná do pohledného senátorova syna Warnera Huntingtona III. (Matthew Dawis), ten ji však na slavnostní večeři místo očekávaných zásnub oznámí, že se s ní rozchází, jelikož jde studovat práva na Harvard a „potřebuje Jackie, ne Marilyn“. Elle má zlomené srdce, avšak nevzdá se a rozhodne se rovněž vystudovat práva, aby Warnerovi, který ji vyměnil za seriózní brunetu Vivian (Selma Blair), dokázala, že za něco stojí. Po sérii humorných trapasů nakonec Elle opravdu prokáže, že pod růžovým pozlátkem se skrývá bystrá mladá žena, pročež troubu Warnera vymění za sympatického asistenta Emmetta (Luke Wilson). Přestože tento laciný humor nemusí sednout každému, myšlenka boje proti předsudkům podle hesla „nesuď knihu podle obalu“ Pravou blondýnu, která se dočkala dvou sequelů (2003 a 2009) i broadwayského muzikálu, povznáší o parto výš.
Láska nebeská (2003)
Výše zmíněný britský mistr romcomů Richard Curtis přišel v první polovině nultých let s novodobou vánoční klasikou. V koprodukční britsko-americké komedii, která se odehrává v předvánočním období, se prolíná hned několik samostatných příběhů. Máme tu britského premiéra (Hugh Grant), který se zakouká do asistentky Natalie (Martine McCuthcheon), o níž dokonce svede boj s americkým prezidentem (Billy Bob Thornton), spisovatele Jamieho Benneta (Colin Firth), který přistihne přítelkyni s vlastním bratrem, pročež odjede do Francie, kde se seznámí s krásnou portugalskou hospodyní Aurelií (Lúcia Moniz), vdovce Daniela (Liam Neeson), který pomáhá nevlastnímu synu Samuelovi (Thomas Sangster) získat srdce spolužačky Joanny (Olivia Olson), která je jmenovkyní jeho zesnulé ženy, hned dva milostné trojúhelníky, ale především vůbec nejvýraznější postavu filmu, rockového zpěváka Billyho Macka (Billy Nighy), který při nahrávání a propagaci vánočního hitu Christmas Is All Around (coververze evergreenu Love Is All Around) způsobuje jeden malér za druhým. Kombinace lehce kýčovité vánoční atmosféry a suchého britského humoru udělala z Lásky nebeské jednu ze stálic vánočního televizního programu.
Lepší pozdě nežli později (2003)
Přestože se podle názvu a obsazení Jacka Nicholsona do hlavní role může zdát, že se jedná o pokračování Lepší už to nebude, je to zcela jiný film, za nímž dokonce stojí jiný tvůrčí tým v čele s Nancy Meyers. Stárnoucí playboy Harry Salborn (Nicholson) při výběru svých partnerek nejde nad třicet let, přičemž se odmítá vázat. Při návštěvě domu svého nejnovějšího objevu Marin (Amanda Peet), při které mimo jiné poznává i její matku, rozvedenou dramatičku Ericu (Diane Keaton), dostane infarkt. Erica se tak stává jeho ošetřovatelkou a on se poprvé v životě zamiluje do své vrstevnice. Po vyléčení a opuštění jejího domu neméně zamilovaná Erica pozná, že se Harry až tolik nezměnil a stále randí s mladšími. Nešťastná Erica tak podlehne svodům mladého lékaře Juliana (Keanu Reeves). Harry tak o svou lásku musí zabojovat. Tento hvězdně obsazený romcom tak demonstruje, že láska kvete v každém věku.
Wimbledon (2004)
Nejmladší britský příspěvek do dvacítky je komedií zčásti romantickou a zčásti sportovní. Neúspěšný tenista Peter Colt (Paul Bettany), jehož kariéra se chýlí ke konci, na poslední chvíli dostane divokou kartu do věhlasného šampionátu ve Wimbledonu. Na hotelu náhodou potkává mladou naději amerického tenisu, půvabnou a energickou Lizzie Bradbury (Kirsten Dunst), která se právě sprchuje na pokoji, k němuž mu recepční omylem dal klíč. Mezi oběma tenisty se tak rozhoří plamen lásky, díky kterému Peter chytne druhou sportovní mízu a dokáže tak tento prestižní turnaj vyhrát. My hardcore fanoušci talent shows máme tento film neodmyslitelně spojený s první slovenskou SuperStar (2004-2005), ve které na něm byli finalisté v kině a ve druhém finálovém kole na téma lovesongů jsme z něj mohli vidět ukázky.
Sex ve městě (2008)
Kultovní seriál z přelomu devadesátek a nulek Sex ve městě, který vznikl v produkci televize HBO podle románu Candance Bushnellové, se deset let po své televizní premiéře dočkal svého filmového sequelu. Čtveřice přítelkyň Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), Samantha Jones (Kim Cattrall), Charlotte Goldenblatt (Kristin Davis) a Miranda Hobbes (Cynthia Nixon) stále žije v New Yorku, jejich osudy se však různí. Carrie se zasnoubí a následně rozejde s Panem Božským (Chris Noth), který ji však v den svatby opustí. Steve Brady (David Eigenberg) podvede a Mirandu, Samantha se rozejde se Smithem Jerrodem (Jason Lewis) a Charlotta otěhotní. Vedlejší roli Carriiny asistentky Louise si střihla zpěvačka a exfinalistka American Idolu Jennifer Hudson. O dva roky později spatřil světlo světa i druhý díl Sex ve městě 2.
Barbie (2023)
Dvacítku uzavírá jediný relativně nový snímek ve výběru, který se před dvěma lety (mimo jiné i díky tajemnému marketingu včetně instagramové aplikace) stal největším kinohitem roku. Scénáristka a režisérka Greta Gerwig zhmotnila v romanticko komediální satiře legendární hračky od Mattela Barbie a Kena. Příběh se odehrává ve fiktivní zemi zvané Barbie Land. Hlavní hrdinka Barbie (Margot Robbie) jednoho dne zjistí, že má ploché nohy a celulitidu. „Divná“ Barbie (Kate McKinnon) jí prozradí, že svou krizi vyřeší tak, že se vydá do skutečného světa za dívkou, která si s ní hraje. Vydá se proto na cestu v doprovodu Kena (Ryan Gosling), avšak následně zjistí, že skutečný svět ovládají výhradně muži. Kenovi se však patriarchální svět zalíbí a po návratu z Barbie Landu udělá Kendom. Barbie má tak co napravovat, aby svůj svět vrátila do původní podoby. Satirický tón filmu ostře poukazuje nejen na nerovné postavení mužů a žen, ale i na americký konzumerismus. Za zmínku stojí i soundtrack, na který přispěl hvězdy jako Dua Lipa (Dance The Night), Ava Max (Choose Your Fighter) či Billie Eilish (What I Was Made For?).
Bonusová Top 5:
Jak jsem již zmínil v úvodu, vedle hlavní dvacítky jsem se rozhodl vybrat i bonusovou pětku filmů, o kterých jsem do dvacítky původně uvažoval, nicméně jsem usoudil, že parametry žánru stoprocentně nenaplňují, pročež jsem je nezařadil. ˇBuď se jedná o filmy, které jsou romantické, ale ne tak úplně komedie, nebo nepostrádají humor ani romantiku, avšak primárně zapadají do jiné žánrové škatulky.
Pomáda (1978)
Druhou jmenovanou kategorii zastupuje dnes již legendární muzikál, který přestože se odehrává na konci padesátých let, stal se neodmyslitelnou ikonou let sedmdesátých, nejprve v roce 1972 na Broadwayi a o šest let později i na stříbrném plátně v režii Randala Kleisera. Nikomu nemusím blíže představovat příběh libového frajírka Dannyho Zucca (John Travolta) a nevinné blondýnky Sandy (Olivia Newton-John), kteří prožili letní románek, avšak ve škole, kam Sandy nastupuje jako nová žákyně a kde je Danny vůdcem klučičí party, však pro lásku platí zcela jiná pravidla. Zrovna tak písně z tohoto muzikálu zná každý. Pomáda byla takovým fenoménem, že se díky ní Travolta i Newton-John idoly tehdejší mládeže.
Hříšný tanec (1987)
Ani následující film není třeba představovat nijak podrobně. To, co znamená Pomáda pro sedmdesátky, symbolizuje Hříšný tanec pro osmdesátky. Snímek dvou ženských autorek, režisérky Emilie Ardolino a scénáristky Eleanor Bergstein pranýřuje pokryteckou morálku vyšší společnosti, ze které pochází hlavní ženská hrdinka France Housemanová alias Baby (Jennifer Grey), kterou si taneční instruktor Johnny Castle (Patrick Swayze) vybere coby náhradnici za těhotnou taneční partnerku Penny (Cynthia Rhodes). Ze spolupráce na divokém tanci, konzervativními hosty hotelu považovanému za hříšný, se však zrodí láska, která kvůli předsudkům projde nejednou zkouškou. Přestože „Hříšňák“ není úplně komedie, byl to svého času takový pop-kulturní fenomén, takže ve výčtu romantických filmů nemůže chybět.
Forrest Gump (1994)
Legendárnímu melodramatu Roberta Zemeckise Forrest Gump, který byl natočen podle knihy Winstona Grooma a mnohými je považován za vůbec nejlepší film všech dob, jsem před rokem věnoval samostatný článek ke třicátému výročí od premiéry. Příběh alabamského prosťáčka Forresta Gumpa (Tom Hanks), který na své pouti životem prochází americkými dějinami a setkává se s několika prezidenty a dalšími pop-kulturními ikonami (Elvis Presley, John Lennon), zná každý. Důvodem, proč jsem o tomto filmovém majstrštyku uvažoval do dvacítky, je ten, že zde najdeme jak romantiku s Forrestovou životní láskou Jenny (Robin Wright), tak i humor, který má však specifikum v tom, že dokáže pobavit i dojmout zároveň. Forrest Gump je zkrátka geniální film, který se všem žánrovým škatulkám zcela vymyká.
Past na rodiče (1998)
Další film, který se na blogu již v minulosti dočkal samostatného článku, je rodinná komedie inspirovaná klasickým dětským románem Luisa a Lotka německého spisovatele Ericha Kästnera, která byla sama o sobě remakem stejnojmenného snímku Davida Swifta z roku 1961. Oba filmy vznikly pod hlavičkou společnosti Disney, přičemž ten novější a z dnešního hlediska známější režírovala Nancy Meyers. Hlavní dvojroli identických dvojčat Annie a Hallie ztvárnila tehdy debutující Lindsay Lohan. Tyto dvě povahově rozdílné zrzečky se potkají na letním táboře a i přes počáteční nevraživost zjistí, že jsou sestry. Pokusí se proto dát znovu dohromady své rozvedené rodiče (Dennis Quaid a Natasha Richardson), avšak v cestě jim stojí tatínkova nová partnerka, zlatokopka Meredith „Cruella“ Blake (Elaine Hendrix). Přestože je Past na rodiče primárně komedií rodinnou, i romantika mezi rodiči dvočat má ve filmu velký prostor.
Šílená / Krásný (2001)
Bonusovou pětku uzavírá teenagerská romance Johna Stockwella s „romeojuliovskou“ zápletkou, kterou můžeme označit za dramedii, avšak více je to drama než komedie. Nicole (Kirsten Dunst) je dcerou senátora Toma Oakleyho (Bruce Davison), avšak i když má všechno, smrt její matky ji výrazně poznamenala a stala se z ní problémová dívka se sklony k alkoholu, drogám a sebevraždám. Carlos Nuňéz (Jay Hernandez) pochází z řádově chudších poměrů, avšak nechybí mu ctižádost, pročež z latinské čtvrti denně dojíždí do prestižní střední školy, aby po maturitě mohl studovat na námořní akademii na pilota. Ze setkání těchto dvou diametrálně odlišných mladých lidí propukne láska jako trám, které však stojí v cestě nejen Carlosova přísná konzervativní rodina, ale i Nicolin otec, který Carlose varuje, ať se od jeho dcery drží dál. Filmu dominuje zejména fantastický herecký výkon Kirsten Dunst.
Zdroj: Wikipedie, ČSFD, FDb.cz; Foto: © Paramount Pictures, © United Artists, © Touchstone Pictures, © Universal Pictures, © Warner Bros., dále viz. popisky fotek
Nejnovější komentáře