Skupina zbídačených dělníků z důlní kolonie, kteří doufají, že je stará opuštěná loď Weyland-Yutani plující na oběžné dráze osvobodí od každodenní dřiny, dostane ve filmu Vetřelec: Romulus, který tento víkend vstupuje do kin po celém světě, trochu víc, než si přáli. Tento hrůzostrašný film o vesmírných strašidlech ví, co je zač, a neomlouvá se za to, a měl by splnit nebo předčit většinu očekávání po vlažném přijetí předchozího filmu z této série, Vetřelec: Covenant z roku 2017.
Na rozdíl od všech předchozích pokračování Vetřelce, z nichž každé se s různou mírou úspěchu ubíralo různými směry, je Romulus v podstatě beat-for-beat remakem originálu Ridleyho Scotta z roku 1979. Když jsou ale údery tak efektivně zahrané díky režisérovi Fede Alvarezovi (Evil Dead, Nedýchej) a spoluscenáristovi Rodovi Sayaguesovi, těžko si stěžovat.
Vetřelec: Romulus představuje Cailee Spaeny (Občanská válka) v roli Rain, otrokyně korporace Weyland-Yutani na vzdálené těžební kolonii Jackson, špinavé a špinavé pustině pokryté silnou vrstvou věčného smogu. Na začátku filmu doufá, že se této žumpy zbaví poté, co splní smlouvu, do níž se narodila, jen aby se dozvěděla, že požadavky korporace se změnily a k trestu jí bylo přidáno dalších šest let.
Naděje přichází v podobě bývalého přítele Tylera (Archie Renaux), který se svou sestrou Kay (Isabela Merced), bratrancem Bjornem (Spike Fearn) a Bjornovou dívkou Navarro (Aileen Wu) vymyslel plán. Romulus, opuštěná loď Weyland-Yutani na oběžné dráze kolem Jacksonu, shodou okolností obsahuje pět kryokomor, které celé partě umožní devítiletou cestu do ráje Yvarra. Potřebují jen bezpečnostní prověrku Rainova „bratra“, zachráněného androida Weyland-Yutani jménem Andy (David Jonsson), který jim pomůže dostat se na palubu.
Po zajímavé přípravě, která pěkně zavede nejen nové obsazení postav, ale i zcela novou planetu, která se v této sérii dosud neobjevila, se Vetřelec: Romulus začne věnovat obvyklým věcem, jakmile se parta dostane na titulní loď a narazí na paranormální místo činu. V rychlém sledu následují klaustrofobické ventilace, visící řetězy, kapající pot, facehuggeři, chestburstři a plně vzrostlí xenomorfové přímo z původního návrhu H. R. Gigera.
Dějové body, záběry kamery, a dokonce i celé sekvence (zejména finále) jsou vykradeny z původního filmu, ale jeden navrátilec je ve Vetřelci: Romulus překvapením. Herec Ian Holm, který zemřel v roce 2020, je zde vzkříšen, aby si zahrál napůl sežraného androida Rooka, kterého posádka objeví na palubě narušené lodi a ochotně jí předá výklad, o který nikdy nestála.
Vzhledem k tomu, že Holm ani nehraje stejnou postavu jako v původním filmu, se to zdá jako zbytečný výdaj. Ale po podobné práci Carrie Fisherové a Petera Cushinga v posledních filmech Hvězdných válek je zdejší výkon (připisovaný Holmovi za „referenci“ spolu s performerem Danielem Bettsem a desítkami loutkářů a VFX techniků) bezpochyby tím nejlepším, jak tato látka dosud vypadala. Pomáhá mu, že hraje nepohyblivého, částečně rozpuštěného robota; přesto lze rozpoznat základní lidské prvky, které se s podobnými věcmi obvykle nespojují.
A přestože si děj Vetřelce: Romulus značně vypůjčuje z původního filmu, režisér Alvarez vytváří zcela novou podobu série, zejména na těžební planetě, ale i na palubě strašidelné lodi. Pryč je uhlazená, klinická atmosféra ze Scottových filmů, včetně Promethea a Vetřelce: Covenant; Alvarez se chopil industriálního chrlení meziplanetárního života a přinesl něco, co se více podobá tomu, co přinesl David Fincher ve Vetřelci 3.
Vedle Ripleyové v podání Sigourney Weaverové byly postavy androidů v sérii Vetřelec nejzajímavější a Vetřelec: Romulus nijak nevybočuje z tradice. Andy, a zejména jeho vztah s Rain, patří k tomu zajímavějšímu, co se zde děje, i když film některá nastolená témata plně neprozkoumá. A když Andy „aktualizuje“ svůj operační systém, Jonsson překvapivě efektivně rozvíjí novou osobnost jen s náznakem minulosti.
Vetřelec: Romulus hraje většinou na jistotu, s výjimkou závěru, který využívá bývalého basketbalového hráče Roberta Bobroczkyiho pro maximální plíživý efekt, a nemá přehnané gore ani napětí, které by kousalo nehty, jako některé režisérovy předchozí filmy. Přesto se nic netušící diváci, kteří se vydají do kina na horor v polovině srpna, dočkají a možná budou stejně šokováni jako v roce 1979.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Části seriálu: Vetřelec
- Vetřelec - Vzhledem k tomu,že se „Vetřelec“ nedostal do knihy o 101 nejlepších hororech jen proto, že je v jiné knize o nejlepších sci-fi, rozhodně to neznamená, že sem nepatří, naopak. „Vetřelec“ je jedním z nejlepších hororů všech dob.
- Vetřelci - Bishop: „Víte, radši bych tam nešel! Možná jsem umělý, ale nejsem blbec.“
- Vetřelec 3 - I když bylo druhé pokračování hodně dobré, David Fincher ukázal, že i téhle sérii může trochu dojít dech.
- Vetřelec: Vzkříšení - Ellen Riplyová je už 200 let po smrti!
- Vetřelec - Je to dokonalý organismus, nezatížený pocity, falešnou morálkou a podvědomím.
- Vetřelci - Když byl první díl hororem, tak druhý díl se považuje za akční film.
- Vetřelec ³ - První Fincherův velkofilm pod „hlavouny“ z 20th Century Fox.
- Vetřelec: Vzkříšení na Blu-ray - Poslední vetřelčí díl končí v Paříži :-)
- Vetřelec - „Ve vesmíru váš křik nikdo neuslyší“
- Prometheus - První prequel Vetřelců
- Vetřelci - Vasquezová, nespletli si tě někdy s chlapem?
- Vetřelec: Covenant
- Vetřelec: Romulus: Krvavé, špinavé pokračování navazuje na originál Ridleyho Scotta z roku 1979
Nejnovější komentáře