Kat (Bryce Dallas Howard), učitelka improvizace, má pochyby, jestli nepropásla svou šanci na úspěch. Když jí policajt v utajení Bilings (Sean Bean) nabídne životní roli, najme dva své studenty Marlona (Orlando Bloom) a Hugha (Nick Mohammed) a společně se infiltrují do londýnského podsvětí v převleku za nebezpečné zločince...
Bryce Dallas Howard je známá herečka, která se i díky režii epizod seriálů Mandalorian, Boba Fett: Zákon podsvětí nebo Star Wars: Bludná banda pomalu vydává ve stopách svého otce Rona Howarda, Orlando Bloom je poté znám jako Legolas z Pána prstenů, Will Turner z Pirátů z Karibiku či aktuální (i když...) partner Katy Perry, Nick Mohammed poté pravděpodobně patří mezi nejvíce nedoceněné britské komiky současnosti. A všichni tři jsou tváří nové komedie V utajení. Zajímavé je, že za jeho námětem stojí dvojice Colin Trevorrow a Derek Connolly (scenáristé trilogie Jurský svět, přičemž Trevorrow byl zároveň režisérem prvního a třetího filmu), do podoby scénáře jej poté proměnili komici Ben Ashenden a Alexander Owen. A navíc ve filmu hrají také Ian McShane, Paddy Considine či Sean Bean, přičemž poslední zmiňovaný díky účasti Blooma samozřejmě evokuje sraz z Pána prstenů. Jak se ovšem tato komedie sama o sebe povedla?
Samotný koncept zní sám o sobě zábavně, důležité poté je, že V utajení funguje jako ideální ansámblová komedie. To znamená, že každý z ústředních postav dostává svou šanci zazářit a především Mohammed by díky své roli mohl získat pozornost, kterou si zaslouží. A Orlando Bloom má zase šanci předvést, že je lepší herec, než by o něm někdo dvě dekády byl schopen kdokoliv říct, paradoxně v roli ambiciózního herce, který čeká na svou příležitost. Délka 100 minut jistě přijde mnohým sympatická, sám o sobě divoký koncept poté samozřejmě otevírá prostor pro nečekaný vývoj událostí. A někomu to možná bude stačit.
Film Toma Kingsleyho chvílemi evokuje gangsterku od Guye Ritchieho, která chvílemi moc neví, zda být primárně odlehčenou komedií a nebo zajít krapet dál. Nehraničí to vyloženě s bipolární poruchou, jistá roztěkanost je ovšem na filmu poznat. Přesto je vlastně poměrně zábavné sledovat, jak se do zápletky dokáží zakomponovat různé prvky herectví (Marlon v podání Blooma je ten nejambicióznější a zachází kvůli tomu v rámci titulního utajení až příliš daleko), tři ústřední postavy se doplňují velmi dobře. Až je vlastně chvílemi škoda, že jde o mix komedie a gangsterky, že se místo toho s těmito postavami nerealizovala čistá komedie s přesahem o tom, jak to mají lidé s hereckými ambicemi těžké. Technicky by se mohlo jednat o duchovní pokračování Tootsie a to by se tu ani nikdo nemusel převlékat za ženu. Ani Orlando!
I když má Tom Kingsley zkušenosti s natáčením seriálu Doctor Who, v akčních scénách nepůsobí úplně sebejistě (důkazem za všechny může být automobilová honička). A to by sám o sobě nebyl takový problém, kdyby V utajení nebylo hlavně AKČNÍ KOMEDIÍ. Absence svěžesti se V utajení rozhodně vyčítat nedá, neznamená to ovšem, že by tohle žánrové cvičení nemělo své mouchy. Celé to nevyhnutelně vede k jisté přeplácanosti ohledně všeho, co se ve filmu děje. Občas by to chtělo identifikovat nějakou míru, která by filmu pomohla. I Howard, která je doposud známá spíše ve vážných rolích, chvílemi působí jako prazvláštní castingová volba, která na rozdíl od Blooma navíc nemá nějaké vděčné a především vyloženě vtipné momenty. A když už jeden moment skrývá potenciál, aby se nějak dokázala projevit, právě Bloom jí tuto scénu ukradne. Kat tu sice má být za tu nejvážnější, nejchytřejší a nejvíce zodpovědnou členku hlavního tria, přeci jen ovšem v této úloze není dvakrát přesvědčivá.
Je to pořád komedie, která spoléhá na přitažený koncept o tom, že by někoho z policejních řád vůbec napadlo, že je dobrý nápad do akce nasadit improvizační herce. Na pozadí poměrně klasické gangsterského konfliktu se tak pohybují nepravděpodobnější protagonisté, kdy je následně kontrast mezi komediálními a vážnými momenty poměrně rušivý. Chce si to vlastně utahovat z klasických gangsterek a nebo jen opepřit klasickou gangsterku nějakým tím humorem skrze velmi nepravděpodobné protagonisty? Otázka, na kterou samotný film vlastně odmítá podat nějakou konkrétnější odpověď.
Absurdních a bláznivých momentů je nakonec v této komedii docela dost, je nutno pracovat s tím, že jsou postavy především idioti a jdou tím naproti zápletce. Je to směšné a i skrze to většinu času dostatečně zábavné. Jisté momenty zřejmě parodují žánrové vzorce gangsterek, ve výsledku jich je ovšem po čertech málo a tudíž by bylo krátkozraké označit V utajení za parodii. Těžko ovšem zároveň říct, zda jí komukoliv vyloženě doporučit. Pro lidi, kteří upřednostňují čisté komedie, bude V utajení až příliš brutální, pro fandy čistokrevných gangsterek zase příliš humorné. Vyloženě či částečně uspokojit tak V utajení může nejspíše pouze ty, kteří mají u filmů rádi závan svěžesti, absence možnosti V utajení někam zaškatulkovat budou jisté mnozí brát jako zásadní plus. Dost možná se ovšem vyplatí zjevné všeobecné nadšení brát s rezervou, protože i když je V utajení poměrně výrazný komediální příspěvek, těžko říct, zda jde vyloženě označit za povedený či jakkoliv zásadní. Potenciál pro kultovní komedii je ovšem (samozřejmě subjektivně) nepravděpodobný.
V utajení se může spolehnout na povedenou ústřední trojici, protože byť Bryce Dallas Howard někdy nepůsobí v roli úplně přesvědčivě, je vlastně poměrně fajn, byť má velkou nevýhodu v tom, že je zastíněna dvěma ostatními protagonisty. Nick Mohammed dostává prostor, který si pořád poměrně nedoceněný britský komik zaslouží, Orlando Bloom poté dokáže projevit dosud neprojevený komediální talent. Škoda jenom, že tenhle žánrový mix nefunguje nejuspokojivěji a je přinejlepším neurážející akční komedií, výkřiky o budoucí komediální klasice ovšem působí až příliš unáhleně a nestřízlivě...
Nejnovější komentáře