
Duše jako kaviár vypráví o několika lidských osudech spojených s jistou rozvedenou rodinou. Otec zemře při sexu a zanechá po sobě nejen dvě truchlící dcery Janu a Annu a ne zrovna nešťastnou exmanželku, ale taky nevlastního syna Vladimíra, kterého zatím nikdo z rodiny neviděl, a především desítky smutných milenek. Ti všichni přijdou společně na pohřeb. Po pohřbu sledujeme životní peripetie celé rodiny.

V dalších rovinách bojuje Anna (Karolína Kaiserová) s přítelem své matky (Vilma Cibulková) a také prožívá svoji první lásku – se spolužákem Davidem. Vladimír (Jan Budař), malíř, kterému se zatím nedaří zpeněžit svoje díla, je prostě „looser“: náhodně se píchne o injekční jehlu a prožije sex na jednu noc s prostitutkou, a potom se bojí o svoje zdraví.

V tomto rozsahu filmu vnímá divák to, jak jde jedna situace za druhou, ale nedokáže postřehnout, co se v hlavě postav děje (tedy pokud je ve filmu taková informace vůbec ukryta). A tak nevíme, proč dochází v rodinách k tomu, k čemu v nich dochází, nevíme, proč se Anna zakoukala do Davida, a netušíme, co stojí za určitým chováním nebo změnou postoje. A u tohoto typu filmů bych něco podobného očekával. Rozhovory jsou navíc místy dost nevěrohodné a situace vykonstruované, některé herecké výkony bych potom označil za matné.

Na české filmy chodím rád a jsem jim ochoten leccos prominout. Mrzí mě proto, že tentokrát musím bohužel říct, že film pro mě končí tam, kde jeho děj začíná: v záchodové míse hned vedle kaviáru.
O filmu:
Scénář a režie: Milan Cieslar
V hlavních rolích: Tatiana Vilhelmová, Ondřej Vetchý, Alice Veselá, Karolína Kaiserová, Vilma Cibulková, Jan Budař, Saša Rašilov, Ondřej Pergl
Česko 2004, 99 minut



















(4,91 z 5)