KVIFF 2019 – První nálož dojmů z Karlových Varů, svět bez žen Caseyho Afflecka i nejukřičenější film roku

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Je to s podi­vem, ale letos mi zatím všech­no z toho, co jsem ve Varech už sti­hl vidět, při­pa­dá nad­prů­měr­né. Avšak na něja­kou zásad­ní per­lu, kte­rou bych chtěl vylo­že­ně vychvá­lit do nebes, stá­le čekám.
Narušitel sys­té­mu (Systemsprenger) – Německý sní­mek oce­ně­ný na letoš­ním Berlinale Cenou Alfreda Bauera (cena udě­lo­va­ná poči­nům, jež ote­ví­ra­jí fil­mo­vé tvor­bě nové per­spek­ti­vy) je hut­ným dra­ma­tem o dese­ti­le­té hol­ce s agre­siv­ní­mi záchva­ty vzte­ku, kte­ré se její vlast­ní mat­ka bojí, a soci­ál­ní zaří­ze­ní si ji pře­dá­va­jí jako Černého Petra. S pře­hle­dem nej­ukři­če­něj­ší film roku, jenž obsto­jí i jako celo­ve­čer­ní rekla­ma na anti­kon­cep­ci, se skvě­lý­mi her­ci a empa­tic­kým náhle­dem do sta­ros­tí soci­ál­ních pra­cov­ní­ků, jejichž pocit bez­vý­chod­nos­ti, ohro­že­ní a neu­stá­lé­ho tero­ru se zda­ři­le pře­ná­ší i na divá­ky. Film exce­lu­je v budo­vá­ní obav z dal­ší­ho hrdin­či­na záchva­tu a nabí­zí řadu pře­kva­pi­vě mra­zi­vých scén, ve své dru­hé polo­vi­ně se však pří­liš dlou­ho motá v kru­hu, mír­ně bez­rad­ný to trá­pe­ní nějak uspo­ko­ji­vě ukon­čit. (80%)
Narušitel systému
Zdroj fotek: Film Servis Festival Karlovy Vary

Karel, já a ty – V čes­kém celo­ve­čer­ním debu­tu Bohdana Karáska se Saša (Jenovéfa Boková), zne­jis­tě­lá svým sko­mí­ra­jí­cím čtyř­le­tým man­žel­stvím, roz­hod­ne na čas ode­jít od své­ho muže a začne byd­let u pře­mýš­li­vé­ho kama­rá­da Dušana (sám Karásek), v němž nalé­zá spo­jen­ce ve vzta­ho­vém tápá­ní. Příběhově tri­vi­ál­ní sní­mek záměr­ně nevy­u­ží­vá nabí­ze­jí­cí se poten­ci­ál milost­né­ho troj­ú­hel­ní­ku a od začát­ku do kon­ce setr­vá­vá výhrad­ně v žánro­vě nespe­ci­fic­kém tva­ru, defi­no­va­tel­ném jako ese­jis­tic­ké kon­ver­zač­ní dra­ma na téma hovo­rů o lás­ce, živo­tě a vzta­zích, při­čemž hlou­ba­vé deba­ty postav pro­bí­ha­jí povět­ši­nou v duchu kama­rád­ské­ho plká­ní u piva s náde­chem leh­ké­ho filo­zo­fo­vá­ní. Na prv­ní pohled sním­ku tro­chu podrá­ží nohy zjev­ná laci­nost (mini­mál­ní roz­po­čet, absen­ce sví­ce­ní, vizu­ál­ně nea­trak­tiv­ní obraz), což naštěs­tí vyna­hra­zu­je režij­ní a sce­náris­tic­ká vyzrá­lost naděj­né­ho tvůr­ce, jehož sil­nou strán­kou je důraz na při­ro­ze­nost a auten­ti­ci­tu herec­kých pro­je­vů i ze živo­ta odpo­zo­ro­va­ných dia­lo­gů, díky nimž vzni­kl sym­pa­tic­ky půso­bí­cí malý autor­ský gene­rač­ní film. (60%)
Očarování (Tlamess) – Tuniský film vyprá­ví o vojá­ko­vi, kte­rý po týden­ní pro­pust­ce prchá nadob­ro z armá­dy a ukrý­vá se v lesích, a těhot­né ženě, kte­rá se ocit­ne tam­též, a tudíž se jejich ces­ty spo­jí. Hlavním moti­vem for­mál­ně vyna­lé­za­vé­ho sním­ku (skvě­lá kame­ra a nápa­di­té vyprá­vě­ní obra­zem) je únik z oko­vů sva­zu­jí­cí­ho živo­ta do svě­ta čarov­né svo­bo­dy, při­čemž jeho mystic­ky sno­vá atmo­sfé­ra je sice uhran­či­vá a vta­hu­jí­cí, leč záměr­ně louda­vé tem­po a matou­cí sym­bo­li­ka budou patr­ně pro lec­ko­ho pře­káž­kou, stej­ně jako postup­ně při­bý­va­jí­cí množ­ství podiv­nos­tí. Ve své dru­hé polo­vi­ně se film totiž pře­klá­pí do čis­té bizar­nos­ti, kte­rá však kvů­li své inter­pre­tač­ní mno­hoznač­nos­tí vyzní­vá poně­kud samo­ú­čel­ně. (60%)
Očarování
Světlo mého živo­ta (Light of My Life) – Druhý režij­ní a sce­náris­tic­ký počin Caseyho Afflecka, zasa­ze­ný do netra­dič­ní­ho pro­stře­dí dysto­pic­ké budouc­nos­ti, v níž vymře­ly sko­ro všech­ny ženy, je dra­ma­tem o vzta­hu otce (kte­ré­ho ztvár­nil pří­mo Affleck) a jeho jede­nác­ti­le­té dce­ry, mas­ko­va­né za chlap­ce. Komorní nezá­vis­lý sní­mek se fun­go­vá­ním fik­tiv­ní spo­leč­nos­ti a její­mi pra­vi­dly zabý­vá vylo­že­ně okra­jo­vě a z drti­vé vět­ši­ny sto­jí na hovo­rech obou hlav­ních postav, kte­ré zahr­nu­jí všech­no mož­né od roze­bí­rá­ní roz­dí­lu mezi morál­kou a eti­kou po před­náš­ku o men­stru­a­ci, nicmé­ně nevy­ni­ka­jí žád­nou vel­kou sce­náris­tic­kou bra­vu­rou, kte­rá by sní­mek doká­za­la při jeho malát­ném tem­pu a mini­mu děje podr­žet. Minimalistickému pří­bě­hu, kte­rý těží pou­ze z tábor­nic­ké­ho puto­vá­ní dvou dis­ku­tu­jí­cích postav, kte­ré jen sem tam pot­ka­jí něko­ho dal­ší­ho a v závě­ru ako­rát muse­jí obstát tvá­ří v tvář ohro­že­ní, aby moh­ly puto­vat dál, přes­to nelze upřít sil­ná atmo­sfé­ra, přes­né herec­ké výko­ny a leh­kost Affleckova sty­lu vyprá­vě­ní. (60%)
Monos – Vizuálně půso­bi­vý, leč mís­ty poně­kud maný­ris­tic­ký film o tero­ris­tic­kém úno­su nahlí­že­ném z per­spek­ti­vy para­mi­li­tár­ní jed­not­ky nác­ti­le­tých zfa­na­ti­zo­va­ných vojá­ků, kte­ří ope­ru­jí v izo­lo­va­né pustině/džungli pod­le přís­ných pra­vi­del a pod­stu­pu­jí tvr­dý výcvik, jenž se vymkne kon­t­ro­le. Jsou nuce­ni sta­rat se o une­se­né rukojmí a o daro­va­nou krá­vu. Dojnice je však nechtě­ně zastře­le­na, což vede k sebe­vraž­dě veli­te­le jed­not­ky. Oddíl je násled­ně pře­ve­len na novou loka­ci, leč pod novým veli­te­lem začne žít vlast­ním živo­tem a dle vlast­ních zásad. Syrový a fyzic­ký kolum­bij­ský snímek-zážitek exce­lu­je v rám­ci jed­not­li­vých scén, pojed­ná­va­jí­cích pro­střed­nic­tvím suges­tiv­ních herec­kých výko­nů o boji za svo­bo­du hra­ni­čí­cím s bojem o pře­ži­tí, jako celek ale nepřed­sta­vu­je nic mimo­řád­ně výji­meč­né­ho či str­hu­jí­cí­ho - k tomu mu chy­bí vět­ší drs­nost, zásad­něj­ší důraz na psy­cho­lo­gii postav (neu­stá­le děla­jí­cích hloupé chy­by, kte­ré se jim vždy vymstí) a sevře­něj­ší pří­běh, jemuž mís­ty až zby­teč­ně roz­vol­ně­ná nara­ce pří­liš nesvěd­čí. (70%)
Monos
Bílý bílý den (Hvítur, hví­tur dagur) – Originálně a poe­tic­ky vyprá­vě­né island­ské dra­ma o býva­lém poli­cis­to­vi a vdov­ci, kte­rý se při pro­bí­rá­ní man­žel­či­ny pozůsta­los­ti dozví o své ženě něco, co před ním taji­la, vyni­ká skvě­lou kame­rou a výko­nem Ingvara Sigurðssona v hlav­ní roli, v němž se snou­bí muž­nost a zatvr­ze­lost s jem­nou cit­li­vos­tí. Skvěle reží­ro­va­ný a sub­til­ní film od tvůr­ce Zimních bra­trů se zabý­vá psy­cho­lo­gic­kou pro­mě­nou člo­vě­ka, kte­rý při hlí­dá­ní vnuč­ky zahá­ní smu­tek pra­cí na stav­bě rodin­né­ho domu, a jehož reak­cí na šok, při­chá­ze­jí­cí jako neče­ka­ná náhra­da za truch­le­ní, je tichý vzdor, násle­do­va­ný hluč­nou erup­cí. (80%)

Forman vs. Forman – V česko-francouzské kopro­duk­ci vznik­lý doku­ment Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny mapu­je život a dílo fil­ma­ře Miloše Formana. O uce­le­ném por­trétu nemů­že být pří­liš řeč – tře­ba fil­my Muž na Měsíci či Goyovy pří­zra­ky jsou zmí­ně­ny až v závě­reč­ném shr­nu­tí mis­tro­vy fil­mo­gra­fie a řadě jiných se sní­mek věnu­je jen v míře sdě­le­ní jejich základ­ní myš­len­ky a shr­nu­tí kon­tex­tu jejich vzni­ku. Pro lai­ky je nicmé­ně pou­ta­vý a věc­ný doku­ment, rea­li­zo­va­ný napůl v češ­ti­ně a napůl v ang­lič­ti­ně, skvě­lým úvod­ním náhle­dem do Formanovy tvor­by (a plně sro­zu­mi­tel­ným i pro zahra­nič­ní, potaž­mo ame­ric­ké pub­li­kum, což je výteč­né), znal­ci zas oce­ní pasá­že věno­va­né Formanovu dět­ství a osob­ní­mu živo­tu, jež dopro­vá­zí fan­tas­tic­ké archiv­ní mate­ri­á­ly i uni­kát­ní video zázna­my ze sou­kro­mé­ho vlast­nic­tví Formanovy rodi­ny. (80%)
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře