


Motiv hlavní hrdinky Grace, dcery mafiánského bosse, a vizuální stránka filmu Manderlay (viz popis v recenzi na Dogville na Kinomol.cz) jsou také podle mého názoru jediné prvky, které von Trier opakuje z Dogville. Příběh je úplně jiný a Grace je v Manderlay v jiné pozici: disponuje silou, kdežto v Dogville byla utlačovanou uprchlicí. I přes některé ohlasy k délce filmu také nemám pocit, že by byla nějak nepřiměřená vzhledem k obsáhlému problému, které film řeší.

Von Trier dokáže v závěru filmu vybudovat v divákovi očekávání, že dvě věci se stanou zcela jistě. Jenže chyba lávky: osmá kapitola Manderlay, „ve které se hlavní hrdinka filmu vypořádá s Manderlay“, je opět zlatým hřebem programu. Dánský režisér dokazuje svým dalším velkým závěrem svoji velikost. A s tím se také zvyšují má očekávání od třetího dílu.














(4,91 z 5)