
Příběh filmu je jednoduchý a komplikovaný zároveň (avšak ne ve smyslu pochopitelnosti, jako spíše z pohledu zamotanosti osudů ústředních postav). Scénárista Patrick Marber se v něm zaměřuje na čtyři různé osoby a jejich životy, které se mu později podaří proplést v jednu velkou vánočku.

V následném střihu se divák přesouvá o několik měsíců dopředu. Daniel má na svém kontě první knihu a zařizuje si poslední formality nutné k její publikaci. Během focení v ateliéru potkává krásnou Annu (třetí hrdinka) a ihned se do ní zamiluje. Následuje odmítnutí a posléze i vystřízlivění Danovy partnerky Alice.
Po dalším střihu se stroj času rozehřívá podruhé a diváci se v mžiku ocitají o několik týdnů dále. Anně se podaří zorganizovat první velkou výstavu fotografií a u této události nechybí jak Daniel, tak ani Alice. V tomto momentě nastává druhý zlom. Na noblesně pojaté akci se Daniel odhodlává k plné ventilaci svých niterních pocitů a Anna začíná váhat. Tohoto okamžiku si všímá i její nový přítel Larry, alias dermatolog Sultán (čtvrtá postava). Oba vztahy (Alice&Dan a Anna&Larry) se toho večera ocitají na velmi tenkém ledě…
Je naprosto zřejmé, že se tyto pomyslné ledy jednoho dne prolomí, a tak se vcelku logicky nabízejí další otázky. Dá se Anna s Danem dohromady? A co odvržení Alice a Larry? A jak dlouho to novým párům vydrží?
Otázek je mnoho a desítky dalších přibudou…

Nejcharakterističtějším rysem snímku je jeho chladnost. Postavy přelétávají z jednoho holubníku do druhého, po chvilce z druhého do prvního a zase naopak. Režijní počin Mikea Nicholse nenahlíží na lásku v jejím počátku (v jejím vrcholném období), resp. se v těchto okamžicích příliš nepitvá. Výše nakousnutý „přelétavý efekt“ tak není způsoben krkolomnou snahou scénáristy udělat ze svého díla co nejpropletenější preclík, ale zejména zásluhou skutečnosti, že je děj filmu rozvržen do širšího časového pásma. Příběh tak plyne v neustálých časových skocích, mezi nimiž se nalézají i čtyřměsíční propasti. Tyto díry ale nejsou bezedné a divákovi je vždy prostřednictvím dialogů řečeno, co se v tomto „vystřiženém“ období odehrálo.

A pak je tu Clive Owen, pro našince možná nepříliš známá hollywoodská persona, a jeho tvrďácký, místy nechtěně komický, ale předně vychytralý doktůrek Larry. Troufám si říci, že sympatie většiny diváků zakotví právě u něj. Jeho charisma je veliké a úspěšně přebíjí jak velký kukuč Jude Lawa, tak i toporné herectví Julie Robertsové.
Ano - Na dotek je jedním z nejlepších filmů, jaké jsem v poslední době viděl. Je to snímek na jednu stranu krásný a na druhou značně nepříjemný. Je těžké jej sledovat. Divák s hrdiny soucítí, jindy jim nepřeje a přitom sám analyzuje sám sebe a stejně tak všechny své činy v minulosti napáchané (alespoň můj případ). Na dotek je velmi silná studie partnerských vztahů a nepoučitelných lidí, kteří mají potřebu ubližovat jiným a přitom i sami sobě. Je to smutné, avšak jako vystřižené z reálného života.
Čtyřiasedmdesátiletý Mike Nichols se vysmeknul z řetězů a už po několikáté potvrdil, že jako režisérovi mu může být svěřena jakákoli látka a on ji umně přetaví v materiál, u nějž se divák ani na minutku nenudí. Na dotek je homogenní v celé své délce, a i když je to místy zbytečně přitažené za vlasy a jinde až okatě zahrané na náhodu, celková forma vítězí s několikakilometrovým náskokem.


















(4,91 z 5)