Ovdovělý otec se vyrovnává se smrtí své ženy a zároveň se snaží ochránit své dvě malé dcery před krvelačným lvem ve filmu Bestie, mimořádně úsporném a účinném thrilleru, který tento víkend vstupuje do pražských kin a 19. srpna bude mít premiéru ve Spojených státech.
Podpořena výrazným výkonem Idrise Elby v hlavní roli, soustředěnou režií Baltasara Kormákura a skvělým citem pro prostředí plání africké savany je Bestie mimořádně solidním přírodním hororem a vedle filmu Přízrak a tma z roku 1996 jedním z nejlepších, které se zaměřují na krále džungle.
Napínavých momentů je sice dostatek, odzbrojujícím způsobem přímočarý scénář však vede jen k několika málo překvapením a Beast má navíc tu nešťastnou vlastnost, že otevírá v patách podobně tematicky zaměřené a lepší Kořisti.
Elba hraje Natea Samuelse, newyorského lékaře, který odlétá se svými dospívajícími dcerami Meredith (Iyana Halley) a Norah (Leah Jeffries) na africký venkov do rodného města jejich matky po její smrti. Nate a jeho žena v době jejího odchodu žili odděleně a výlet má být pro rodinu určitou formou katarze.
V savaně mají dokonalého průvodce na safari:
Ale rodinný výlet se rychle změní v noční můru, když zjistí, že malá vesnice byla udupána k smrti, a na cestě ven potkají viníka: naštvaného lvího samce, jehož smečku vyhubili pytláci a on se teď chce pomstít.
To je špatná zpráva pro Nata a jeho dcery, kteří se ocitnou uvězněni v invalidním džípu s omezenými zásobami a bez možnosti dostat se do okolního světa, zatímco lev obchází nedaleké pláně kolem nich.
Lvi, které vidíme v celém filmu Bestie, jsou vytvořeni pomocí překvapivě realistických počítačových efektů, které jsou dobře zakomponovány do děje. Vrcholný souboj mezi Elbou a lvem konkuruje v hrůzostrašné zvířecí akci zmrzačení Leonarda DiCapria rukou medvěda ve filmu Revenant, i když tenhle dopadne trochu jinak.
Beast je přímočarý thriller bez příkras na úrovni něčeho takového, jako je Crawl založený na aligátorech od Alexandre Aji, a v těchto podmínkách splňuje očekávání. Copleyho postava sice dodává filmu trochu drsnosti a realističnosti, a dokonce i jisté vzdělání, ale Beast je mnohem méně ambiciózní než něco jako Přízrak a tma.
Člověk by si také přál, aby scénář, který podle povídky Jaimeho Primaka Sullivana napsal Ryan Engle (Rampage), nabídl také jedno nebo dvě překvapení. Bestie je natolik chudá, že už na konci prvního dějství víme, kam směřuje, a do vyvrcholení se objevují nahozené hlášky jako dějové prostředky.
Ale i když byla Bestie možná koncipována jako skromné béčko, angažovaná práce všech, kdo se podíleli na produkci, ji povyšuje na něco víc. Elba podává v roli truchlícího otce překvapivě oddaný výkon - rozhodně se tu nefláká - a Copely mu (jako vždy) zdatně sekunduje.
Islandský režisér Kormákur (Everest, 2 Guns) se Bestii ujal stejně pevnou rukou jako filmů většího rozsahu a výsledkem je pulzující malý thriller, který nás po většinu stopáže drží v pozoru před lidožravým predátorem.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře