Proč jste se rozhodl realizovat Cestu vzhůru, co bylo hlavním impulzem?
Richard Němec: S nápadem realizovat film CESTA VZHŮRU mne oslovil Petr Plewka. Okamžitě mne nakazilo jeho nadšení. Již z toho, co jsem o Radkovi věděl, bylo jasné, že je to zajímavý člověk, výrazná osobnost s velkým charizmatem a zároveň, že jeho životní příběh nabízí drama. V žádném případě jsme neplánovali točit tzv. expediční nebo outdoorový film, které mají svá specifika. Naším záměrem bylo přivést na film o horolezci i diváka, který o horolezectví a lásce k horám nic neví, nerozumí jim, ale třeba se to snaží pochopit.
Radek Jaroš o vzniku dokumentu prozradil: „První impuls, pokud se nepletu, byl od ženy jednoho z producentů. Dělal jsem pro její firmu řadu přednášek pro děti a pro firemní zákazníky, tak o mně věděla nejdřív. Pro média a veřejnost jsem se stal hodně zajímavým tématem až po omrzlinách na mé třinácté vylezené osmitisícovce Annapurně“.
Jaké jsou počátky vzniku tohoto projektu z pohledu producenta?
Petr Plewka (spoluproducent, autor námětu): O Radkovi jsem věděl díky mojí ženě, ale nikdy jsem neměl příležitost k osobnímu setkání, natož k myšlence na dokument. Inspirace přišla za jízdy po hradecké dálnici…. V tu dobu byly v kinech snad 3 dokumenty a já míjel big boardy, ze kterých na mně koukali jejich hrdinové, z nichž nejvíc vynikal potlučený Váňa. Moje žena měla zrovna na telefonu Radka a tak se mi to nějak spojilo v hlavě a najednou tam na mě koukal místo Váni Radek. Vlastně si teď uvědomuju, že byl ten výjev docela podobný s naším filmovým plakátem. Byla to prostě lákavá představa. Pak mě ještě celou jízdu žena přesvědčovala, ať do toho jdu. Následovala schůzka s Radkem a já si začal uvědomovat, že jde do tuhého a že tohle třeba sólo nedám. Když něco moc chcete, ale nejste si sami sebou moc jisti, máte možnost přítele na telefonu. Já volal Richarda Němce, o kterém jsem věděl, že miluje hory a produkuje skvělé dokumenty. Možná je to z úst producenta protimluv, ale od začátku nám bylo jasné, že to nebude jednoduché. Tušili jsme za tím neopakovatelné dobrodružství, to nás lákalo i přes množství komplikací, které jsme si také uvědomovali. Vlastně každého, kdo do projektu v průběhu naskakoval.
RN: Počátky byly dlouhé a těžké. Bylo kolem nás hodně nadšených lidí, ale problém byly, jak už to bývá finance. Částečně to je i tím, že film o sportovci někteří lidé nevnímají jako velké umění, ale jako něco mezi přenosem hokeje a medailonky sportovců vysílané o jeho přestávkách. Navíc se Radkovi díky zdravotním komplikacím několikrát odsunul odjezd na expedici a tím i nám natáčení. V tu chvíli bylo opravdu obtížné přesvědčovat zejména komerční partnery, bez jejichž přispění by film nevznikl, o smysluplnosti investovaných peněz. Vážíme si jich, že zůstali u Radka a následně někteří pomohli i vzniku filmu.
Radek Jaroš je introvertní osobnost, jak náročné bylo rozkrýt jeho život, rodinné vztahy a zachytit emoce? Jaká byla jeho první reakce na chystaný film?
PP: Jeho první reakce? Přes telefon. „Tak jo. V pondělí jsem v Praze, můžeme se potkat“ Radek už byl v té době mediálně velmi zdatný. Celý svůj život je zvyklý přijímat mnohem větší výzvy.
RN: Nevím, jestli je Radek introvert, se svým okolím umí komunikovat velmi zdatně, na expedici byl přirozeným šéfem, který vše řídil. Na média je zvyklý a umí s nimi komunikovat. V tom je ale právě úskalí. Na Radka namíříte kameru, a on má okamžitě mediální reflex, který je možná dobrý pro televizní debatu, ale u dokumentu je to spíše na obtíž. Dlouho jsme na tom pracovali jak my, tak režisér David. Chtělo to jistou dávku trpělivosti, ale i tak si to své nejsoukromější nechal pro sebe. Velkou výhodou v tomto bylo natáčení přímo v hoře, bez naší účasti. Pokud tedy na to chlapci měli sílu a energii, natáčeli nám naprosto unikátní a autentické záběry. Shodli jsme se i s horolezci, když film shlédli, že neznají žádný film, kde by byl takto autentickým způsobem zachycen výstup a hlavně atmosféra mezi lezci. V tom je film hodně unikátní.
Snímek vznikal tři roky, strávil jste s Radkem Jarošem hodně dnů, v čem Vás jeho osobnost překvapila či fascinuje, nakolik je jeho hrdinství inspirativní?
RN: Radek mne osobně inspiruje svojí vůlí a tahem na branku, cestou vzhůru až na vrchol. Někdo může namítat, že tím trpí jeho okolí, ale na druhé straně není velkých výsledků, pokud by s tím nesouviseli oběti. Nikdo přeci nečeká, že dosáhne nějakého opravdu vysokého cíle zadarmo. Pak mne také zaujala jeho stav v horách. V místech, kde má většina lidí problémy, a to i horolezců, on se pohybuje jako doma, ve svém prostředí. Hory mám rád a tohle obdivuji.
Radek Jaroš o spolupráci se štábem na K2 prohlásil: “Spolupráce nepřinesla žádnou komplikaci zdravotní ani mezilidskou. Celkově zde byla fajn atmosféra. Jen smůla byla, že jsem během expedice měl skvělou formu, tak jsem se hodně pohyboval na stěně sám bez parťáků a chybí nám pořádné akční záběry“. Co Vy na to? Byl jste s Radkem Jarošem a celým štábem na K2, jak tento unikátní výstup probíhal Vašima očima?
RN: Je velká pravda, že jsme měli obrovské štěstí na počasí. Prý nejlepší za 20 let. Během loňského léta na K2 zahynul pouze jediný horolezec, Španěl Miguel, který sestupoval s Miskou z vrcholu. Navíc celá expedice byla skvěle zorganizovaná, Radek ve formě, kluci sehraní, vše klapalo jak dobře namazaný strojek s jasným cílem. Nevím, já jsem rád, že to takto dobře dopadlo a nikomu se nic nestalo. Celý ten podnik včetně pobytu a cestování po nestabilním Pákistánu je dost velké riziko, takže já jsem rád. O jiné variantě vůbec nechci uvažovat. Je to tak, že jsme se pokusili zachytit výstup na K2 v roce 2014, kdy tam přijela sehraná parta a měla kliku na počasí.
Radka Jaroše doprovází na jeho expedicích jeho horolezečtí přátelé Miska a Tráva, jakou roli sehráli oni dva v dokumentu?
RN: Radek je hlavním hrdinou filmu, o něm se točí. Nicméně velká část se odehrává právě na expedici K2 a tam se ze všech chlapců stává takový zajímavý mechanismus. Vědí, že spolu musí spolupracovat, jsou na sobě závislí. Je to zvláštní vztah, který někteří dokonce nazývají manželstvím, takže si to dokážete představit 🙂 Je to trochu jako pionýrský tábor, kde jsou na chvíli zapomenuty stavy a statuty z údolí. Parta kluků na horách, ale při tom může jít o život. Zajímavé je, že každý z nich je jiný a proto i pro náš film zajímavý.
Jakou jste s režisérem Davidem Čálkem zvolili obrazovou koncepci snímku /archivní materiály apod./?
RN: Původním záměrem bylo zaobírat se komplexně celou Korunou Himálaje. Za tím účelem jsme od Radka získali k prostudování celý jeho archiv. Nakonec ale i námi natočeného materiálu z expedice i příprav bylo tolik, že jsme se rozhodli zůstat u Radka dnešního se vším, co má za sebou. Základní osou filmového příběhu je časová linka mezi expedicí na Annapurnu, kde Radek brutálně omrznul až po expedici na K2. Z archivů nakonec zůstala intro sekvence, která spíše pocitově ukáže Radka, co má za sebou a jedna tajná „vodácká“ archivní lahůdka.
Co se obrazové koncepce týče, rozhodujícím momentem pro nás byla technika. Potřebovali jsme kvalitní kameru s filmovými skly, protože jsme věděli, že děláme film pro velké plátno. Vedle ní jsme potřebovali malé kamery, na které budou točit sami horolezci v místech, kam se mi nedostaneme. Skvělou kombinací pro nás byly kamery Canon. Jednak v Čechách neznámá a při tom podle mého nedoceněná kamera C300 – výborný poměr cena / váha / výkon a k tomu nízká spotřeba. David byl z kamery tak nadšen, že si hned po natáčení jednu koupil. No a k tomu doplněk pro lezce do výšek – výborné malé kompakty G15 a G16 také od Canona. Malé, do ruky, skvělý čip a snadné ovládání i v rukavicích. A k tomu také malá spotřeba, což je v místech, kde nejste na síti také důležitý argument.
Šlo o technicky obtížné natáčení, kolik jste měli natáčecích dnů, jak jste zajistili natáčení v Himalájích?
Natáčení bylo poměrně technicky náročné a to zejména s ohledem na extrémní podmínky. Už sehnat členy štábu, kteří by to přežili ve zdraví, se ukázalo jako problém. Navíc vše musí být zabalené tak, aby vydrželo náročný transport, prach, otřesy na zádech mul, vlhko, možnost pádu. Transport do základního tábor probíhal pěšky, takže nebylo ani prakticky možné kontrolovat techniku, tak jak jsme na to zvyklí u nás. Kameraman měl u sebe základní výbavu, vše ostatní putovalo s nosičem nebo mulou.
Vše bylo komplikované i proto, že nebylo prakticky koho se zeptat. Seriózní filmové natáčení se ve velehorách nerealizovalo již pár dekád a od té doby šla technika hodně kupředu. Vedle natáčení filmu jsme také realizovali seriál pro Stream, kdy jsme data vysílali přímo ze základního tábora K2 přes satelit, což byl poměrně oříšek. Upřímně všem doporučuji, ohlédněte se po poskytovatelích této globální služby i mimo ČR, hodně ušetříte.
Dalším specifikem je pak elektrická energie, na které je štáb závislý. Na doporučení horolezců jsme používali technologii americké firmy Goal Zero, která poskytuje jednak solární panely a pak také akumulátory – zdroje energie. Nakonec vše dopadlo tak, že než by si každý nabíjel sám, dali jsme všechny přístroje dohromady a vytvořili malou solární elektrárnu se čtyřmi panely, která postupně nabíjela všechny zdroje, počítače, telefony, kamery aj. Funkce ředitele elektrárny padla na mne, protože jsem jako jediný byl díky své práci vázán na základní tábor. A když zašlo slunce, popadl jsem zdroj, plechovku piva a šel nabít elektrárnu do nepálského tábora.
Poměrně velký problémem je ale i bezpečnostní situace v Pákistánu. Pár měsíců před plánovanou expedicí proběhl teroristický útok na letiště a pákistánská ambasáda přestala vydávat víza. Nakonec jsme je obdrželi až po intervencích 2 týdny před odletem, což je poměrně dost krátká doba na organizaci všeho potřebného. V tu dobu jsem toho moc nenaspal, ale ničeho nelituji, nakonec jsme odletěli a v tom chaosu zůstali na pražském letišti jen tužkové baterky, které je stejně možné ještě levněji koupit i ve Skardu.
Jak jste získali finance na film?
Možnosti financování dokumentárního filmu v ČR jsou poměrně limitované. Fond má omezené prostředky, televize své rozpočty. Setkali jsme se vstřícným přístupem a zájmem o téma i místo natáčení, ale prostředky jsme získali z veřejných zdrojů ve výši obvyklé pro typický český dokument s rozpočtem kolem 2 mil. Kč. Náš „výlet“ byl díky vzdálenosti, délce natáčení i technické náročnosti trochu dražší než natáčení někde za Prahou a v takové situaci nebyla jiná možnost než financovat film ze soukromých zdrojů a dokonce i formou crowdfundingu, který byl v té době ještě v plenkách. Naše kampaň na Startovac.cz byla napínavá až do konce, ale nakonec se nám díky „filmovým šerpům“, jak jim říkáme, podařilo vystoupit na pomyslný vrchol a film dotáhnout do konce.
Kolik natočeného materiálu jste měli k dispozici ve střižně?
Tolik, že ani nevíme. David je zvyklý točit poměrně hodně, ale než materiál přijde do střižny, projde jeho předběžnou výběrkou. Co vypadne, k tomu už se nikdo nevrátí… K tomu připočtěme, že na hoře vedle nás točili i čtyři horolezci, měli jsme k dispozici také archivy Radka Jaroše, který má zaznamenány výstupy na všechny osmy, takže je jasné, že materiálu bylo opravdu dostatek.
Co bylo nejnáročnější na postprodukci tohoto snímku?
Některé tvůrčí debaty byly náročnější, ale to k tvůrčímu procesu vzniku filmu patří. Velkou radost mi ale na tomto filmu dělá hudba a vůbec zvuková koncepce a mixů. Ivan Acher se zvukařem Vaškem Fleglem si očividně sedli a výsledek je domnívám se skvělý.
Proč jste vybrali název Cesta vzhůru, byly i jiné varianty?
Ano, bylo jich více. Ale žádná nebyla tak dokonalá a jednohlasně schválená, aby předčila marketingovou hodnotu názvu CESTA VZHŮRU, se kterým je film spjat - a to i včetně crowdfundingu – již více než 3 roky.
Jaká je plánovaná distribuce filmu u nás a jaké máte s filmem festivalové plány?
Původně jsem měl v plánu film distribuovat ve své distribuční společnosti Verbascum Imago. Nakonec jsem se i pro duševní zdraví rozhodl spojit se zkušenou firmou Cinemart. Spojili jsme síly. S ohledem na to, že v projektu mám své peníze a také máme dlouhodobé kontakty s partnery filmu, věnuji se marketingu a propagaci. Celkově to ale je myslím, dobrá spolupráce, ze které mám radost. Příběh Radka Jaroše je příběhem našeho národního hrdiny. Ve světě Radka moc neznají, to ovšem není důvod se o jeho zahraniční distribuci pokoušet. Budeme zkoušet kanály jak klasicky filmové, tak outdoorové.
Na čem teď pracujete, jaké jsou Vaše další filmové projekty?
Dokončit se ctí celý projekt Cesty vzhůru, včetně DVD a zahraničních prodejů. Pak si dám velký odpočinek, nadechnu se a rozmyslím dobře a v klidu, co velký odpočinek, nadechnu se se a rozmyslím dobře a v klidu, co budu dělat dál…
Části seriálu: Cesta vzhůru
- Cesta vzhůru - O filmu
- Cesta vzhůru - ÚČASTNÍCI EXPEDICE K2 2014
- Cesta vzhůru - ROZHOVORY S TVŮRCI - RADEK JAROŠ (1964)
- Cesta vzhůru - ROZHOVORY S TVŮRCI - ANDREA JAROŠOVÁ (1989)
- Cesta vzhůru - Cesta vzhůru - DAVID ČÁLEK (1971), režie, scénář a kamera
- Cesta vzhůru - ROZHOVOR S PRODUCENTY FILMU – RICHARDEM NĚMCEM A PETREM PLEWKOU
Nejnovější komentáře