No… není tomu dávno, co jsme se s kamarády rozhodli ušetřit za MHD a namísto pohodlné přepravy upřednostnit nevyzpytatelnou cestu napříč potemnělým městským lesem. Samo sebou, že došlo na slova mé matky, která mi byla vtloukána do hlavy každý víkend. V lese jsme se střetli se skupinkou fotbalových fanoušků a ti – jak už to tak chodí - neváhali a využili početnějšího množství k útoku (a samozřejmě neopodstatněnému). Asi není nutné dodávat, že se nejednalo o nic příjemného. Ostatně když na jednoho člověka vlítne hned několik vygumovaných prasat, byl by opačný úsudek dost nelogický. Toho večera jsme měli obrovské štěstí v neštěstí. Vyvázli jsme s několika málo modřinami a pohmožděninami – a hlavně u kamaráda se neprokázalo žádné porušení lebeční kosti.
Ačkoliv se mezi námi najdou jedinci, kteří si tuto událost dokáží obkecat slovy „No tak se prohrál zápas no…“, za svým názorem si pevně stojím, a i kdyby mě bičem řezali, stále budu tato individua nazývat tak jako ve větě z předchozího odstavce. Opovažuji se tvrdit, že lidi, kteří nechodí na fotbal kvůli hře, ale kvůli potřebě provokovat a konat fyzickou tyranii (pokud jde o potyčky s lidmi, kteří se nechtěně připletou do cesty, a o ničení majetku cizích), si ani žádné jiné přirovnání nezaslouží.
Britsko-americké drama Hooligans jsem tak prožíval dvakrát tolik než jakýkoliv jiný snímek násilnického rázu. Maje v paměti poměrně čerstvou zkušenost, dělalo mi zprvu velké potíže pochopit alespoň okrajově ideologii fotbalových rváčů-fandů. Film Lexi Alexandrové se totiž nezaměřuje na zřejmý kontrast mezi kultivovanou společností a touto skupinkou lidí, ale naopak… snad ve snaze poodhalit veškerá úskalí členství v partě „pravých fanoušků“, sympatizuje (alespoň co se zaplněných okének týče) výhradně se stranou, pro níž je skóre zápasu druhořadé.
Hooligans jsou vůbec snímkem mnoha paradoxů. A nejenom z toho důvodu, že si režisérskou stoličku přivlastnila žena (jindy stvoření křehké a nenásilnické). V příběhu o studentovi vysoké školy, který se z nenadání přetransformuje do podoby „Vrby Mlátičky“, zvlášť překvapí obsazení takového herce, jakým je Elijah Wood. Vzrůstem malinký „hobit“ by se zajisté vyjímal v jakémkoli jiném titulu, ale tady…?
Asi jsem nebyl sám, kdo si před premiérou trousil pod nos: „To už tam mohli rovnou vrznout Vojtu Kotka…“
Castingové osazenstvo se však vůbec „neseklo“ a při výběru představitele hlavní role projevilo notnou dávku chytrosti. Při absenci výše zmíněného kontrastu se tvůrci rozhodli „vyhloubit“ propastnou rozdílnost někde jinde a právě postava menšího a štíhlejšího Wooda jim k tomu přišla více než vhod. Nedostatečné fyzické proporce se tak vlastně stávají hlavním razícím prostředkem vstříc dosažení sugestivního prožitku. Někdejší představitel Froda je zprvu vykreslen coby příkladný typ slušňáka, který nosí pod svetrem košili a jenž je průrazný jako tanková střela z polystyrenu - pak ale nadejde zlom, Matt Buckner (neplést s Brűcknerem) dostává padáka, následuje cesta do Anglie a poté…
…a poté přichází to, na co se všichni tolik těší: návštěva fotbalového stánku klubu West Ham United, setkání s výtržníky a koneckonců i zárodek první vážnější potyčky.
O několik desítek minut později už sledujeme Wooda Nasraného, který rozdává jednu rachejtli za druhou a který to i sem tam pěkně schytá (což mu - jak sám říká - přináší jisté uspokojení). Zpomalené záběry střídají rychlé, vzduchem cáká krev, občas se plátnem prožene vyražená stolička (v hospodě i židličky)…
Příznivci naturalisticky natočených pěstních soubojů si zkrátka přijdou na své.
Na své si naopak nepřijdou normální fotbaloví fanoušci. Jen blázen by se na Hooligans vypravil v očekávání, že se nahltá krásných (ne)gólových akcí a chytrých přihrávek. Samotná hra je ve filmu vedlejší, čemuž odpovídá i její obrazové zastoupení (snad jen 1%). Scénář trojice Shelow&Brimson&Alexandrová zohledňuje především bezperspektivní život fotbalových hooliganů, jejich flákání, vysedávání po hospodách, hulákání v ulicích… a hlavně systém, jakým smýšlejí a jakým si opodstatňují to, co praktikují po zápase (a někdy i při něm). To vše je pak přizpůsobeno normám současného dramatu – nechybí zauzlované mezilidské vztahy a nevyhnutelné tragické vyvrcholení (samozřejmě v osnovách nezbytného moralizování).
Hooligans jsou vlastně jakýmsi průzkumníkem do zřídkakdy navštíveného světa. Průzkumníkem hodně tvrdým a krvavým, průzkumníkem slušně ztvárněným a vcelku přístupným i pro diváky fotbalu neznalé. Na druhou stranu… abyste nebyli ve výsledku zklamáni… nejedná se o nic extrémně velkolepého, o nic, co by vás srazilo do kolen a zpřelámalo vám pár žeber. Hooligans jsou „jenom“ dobrým filmem. Na víc si koneckonců ani nehrají a co říci mají, to řeknou.
A řeknou toho rozhodně víc než český počin Non Plus Ultras (výtvor, u nějž by myšlenku hledal i notorický hulič trávy).
Olé!
Nejnovější komentáře