Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > V zajetí démonů | The Conjuring [80%]

V zajetí démonů | The Conjuring [80%]

James Wan se v posledních letech činí. Na svém kontě má za pár let u filmu kromě solidního Rozsudku smrti s Kevinem Baconem také hned několik novodobých hororových klasik. Narozdíl od konkurence totiž má cit pro atmosféru, nicméně dokáže i šokovat. O tom ostatně více než dobře svědčí jeho snímky SAW: Hra o přežití, trochu pozapomenuté Zlověstné ticho nebo kupříkladu velmi chválený Insidious, který se dočkal letos druhého dílu. Avšak druhý díl kultovní klasiky není tím jediným, čím se australský režisér v posledních měsících zabýval. Než se totiž naplno vrhl do příprav sedmého dílu závodní série Rychle a zběsile, natočil hororovou hitovku na motivy skutečné události, která se k nám dostala uprostřed práznin pod názvem V zajetí démonů. Povedlo se i tentokrát Wanovi udržet statut jednoho z mála nápaditých současných tvůrců, kteří dokáží natočit solidní horor?

Roger a Carolyn se se svými dětmi přestěhovali na venkov. Veškeré jejich úspory padly na koupi a opravy starého rodinného domu u jezera. Jejich rodinnou idylku však začnou narušovat nezvyklé události a podivné náhody spojené se životem v domě. To co začalo podivnou smrtí jejich rodinného psa se pomalu mění ve velmi děsivý život na odlehlém místě. Rozhodnou se proto vyhledat pomoc vyhlášených expertů na démony a vůbec veškeré nadpřirozené jevy, Eda a Lorraine Warrenových. Ani experti v oboru však nejsou zárukou klidného spaní. Zvláště v případě, když jim potvrdí, čeho se celá rodina nejvíce obávala. Jejich dům je posedlý tajemnými silami a útěk před nimi není řešením. Rodině za pomoci manželského páru a jejich pomocníků nezbyde nic jiného, než se démonům postavit…

V rámci hororové nabídky celé sezony je často poměrně obtížné narazit na horor, který stojí opravdu za to. Většinou je to opakování všeho co jste už někde viděli a často také v ne zrovna originálním podání. Bývají samozřejmě i vyjímky, které díky této situaci jsou údernější. A podobně jako například koncem loňského roku nad konkurencí stál Sinister, i tento rok je v nabídce snímek, který potěší i ty, kteří jsou hororovou tvorbou posledních let otráveni.
James Wan totiž moc dobře ví, jak vyvolat v člověku ten správný pocit, při kterém se vám měni mráz na zádech doslova v ledové kry. Přidejte k tomu solidní režijní cit, který ho odlišuje od většiny těch videoklipařů, kteří v posledních letech uzpůsobují hororové látky divákům odkojeným na MTV a máte ideální výchozí pozici. A to i v případě, že v podstatě celý film je poskládaný z klasických hororových prvků, motivů a klišé. Ve Wanově podání to zkrátka funguje a co víc, ukotvení v rámci podpoření příběhu reálnou události ze sedmdesátých let dodává atmosféře snímku ten správný punc. ednoduše a prostě, i přesto, že snímek operu s povědomými hororovými prvky a využívá známé motivy, nepůsobí ani trochu nuceně či vykonstruovaně jak by se mohlo zdát.
Samozřejmě, najdou se pasáže, kdy film možná až příliš zbytečně ztrácí tempo a nezpracovává divákovy nervy ještě o něco více, jak by bylo možná vhodné, nicméně na druhou stranu nabízí snímek dostatek velmi příjemných formálních i atmosferických momentů, Které šlapou jak hodinky. Wan to prostě má v ruce a V zajetí démonů to jen potvrzuje. Pokud tedy máte chuť se bát, za poslední dobu asi nenajdete vhodnější materiál V zajetí démonů je příjemný atmosferický horor, který se nespolehá jen na klasické lekačky, ovšem vytváří poměrně hutnou atmosféru, která milovníkům husí kůže bude rozhodně imponovat.

James Wan a jeho další ukázka, proč je považován za jednoho z nejschopnějších hororových tvůrců poslední doby. Za relativně skromný rozpočet natočil parádní atmosferickou záležitost, která i přes poměrně neoriginální, až klasickou, hororovou zápletku a motivy vychází jako vítěz. Má totiž ten správný potenciál pro vytváření hůsí kůže, který čekáte od každého žánrového snímku, avšak ne vždy ho dostanete. V zajetí démonů je velmi slušnou volbou pro milovníky hororu a i přes menší chybky se jedná o to nejlepší co se v rámci hororu dostalo letos do kin.

25% Mráz přebíhající po zádech
35% Slušné zpracování poměrně běžného příběhu
40% Horor jak se patří