Tak jsem zas jednou psal seminárku do školy na téma italský film a jeho vývoj. Pěkně jsems e v tom pohrabala trochu toho sepsal. No, stručně řečeno mi to dalo dost práce a říkal jsem si, že je škoda nechat si to ležet doma v PC, třeba se na to někdy někdo koukne...tak proto jsem to sem hodil. Chyby a náhodné chybně napsané informace jsou vyhrazeny;)
Všude na světě od Japonska až po Brazílii začínala filmová tvorba několikaminutovými snímky, potom se metráž postupně prodlužovala. Ve Francii Lumiére a Méliés, v Anglii brightonská škola, ve Spojených státech kromě jiného grotesky...
Platí také v tomto případě, že výjimka potvrzuje pravidlo? Na první a letmý pohled se zdá, že odpověď zní kladně. Italská filmová tvorba totiž působí dojmem, jako by naráz vstoupila do éry výpravných velkopodívaných, do stadia rozvinutého průmyslu a obchodu. Ale je to jenom optický klam, který lze vysvětlit tím, že se narozdíl od jiných nejznámějších národních kinematografií Itálie na sebe upozornila s určitým spožděním - tprve zásluhou mohutnou vlnou oněch velkofilmů. Není to ostatně ojedinělý případ: s něčím podobným se můžeme setkat také ve Švědsku (“zlatá éra“ ve znamení Sjostroma a Stillera) nebo v Německu (Kabinet doktora Calligariho a ne něj navazující expresionismus). Přitom v Itálii, právě tak jako ve Švédsku či v Německu, se předtím samozřejmě natáčely krátké snímky, jenomže toto rané údobí jako by bylo přehlušeno, zapomenuto pod dojmem toho, co následovalo: krátké éry, kterou lze vymezit zhruba léty 1912 až 1917.
Náhlý vzrůst, neuvěřitelný rozkvět, pak ohromující úpadek - takové byly vývojové stupně této éry italského filmu. Její rozmach nezačal ani tak Dobytím říma jako spíše Posledními dny Pompejí (Gli ultimi giorni di Pompei). Tento film, jejž režíroval Arturo Ambrosio, uvítal Francouz Jasset jako mistrovské dílo.
Soupeři společnosti Ambrosio - Cinés, Itala, Pasquali - se však nesnažili v první době po tomto nesmírném mezinárodním úspěchu o specializaci ve velkých římských inscenacích. prvních velkých úspěchů dosáhla italská kinematografie veselohrami, v nichž hráli francoužští herci: Marcel Fabre, Ferdinand Guillaume, André Deed a jiní.
Oblina velkých inscenací vznikla v Itálii díky snadnému použití krásných přírodních dekrací, každodennímu styku s památkami antické slávy a lehké možnosti získávat v přelidněné zami kompars třikrát až čtyřikrát levněji než ve Francii. Itálie se neomezila na okázalost starověkého Říma. Uchýlila se k Homérovi, Dantovi, Alexandru Dumasovi (otci i synovi), Tassovi, Shakespearovi, Schillerovi, manzonimu, Victorienu Sardouovi, k bibli, k Ponsonu du Terrailovi stejně jako k Bulweru Lyttonovi nebo Sienkiewiczovi. Byly to celé dějiny - od řeckého starověku až po italské osvobozovací hnutí.
Umělecký vzestup italské produkce začínal již roku 1912, kdy Jasset o ní ještě pronášel pesimistický soud. Ambrosio natočil první verzi Quo vadis?, Guazzoni vytvořil Osvobozený Jeruzalém, Pasquali režíroval Spartaka, Giuseppe de Liguoro natočil pro společnost Milano Odysseu a Dantovo Peklo. Tento herec, který hrál ve svém vlastním filmu roli hraběte Ugolina, inspiroval se romantickými ilustracemi Gustava Dorého. Ve skalnaté dekoraci, kde se neustálevalil dým, v kalném a kontrastním světle se svíjeli stovky nahých lidí. Zručné kolorování zdůraznilo uměleckou hodnotu díla, jehož význam byl nesporný.
V téže době měl inženýr Pastrone, který přijal pseudonym Piero Fosco, nejprve dohled na četné vážné i komické snímky společnosti Itala; později zahájil velké inscenace filmem Pád Troje, pro který postavil městské hradby i obrovského dřevěného koně a kolem ideální dvojice Mary-Cleo Tarlariniové a Luigi Capozziho seskupil stovky komprasistů.Velký mezinárodní úspěch Pádu Troje vyvolal záplavu filmů o antickém Římu; v tomto žánru už dříve vznikla díla Pasqualiho Julius César, Guazzoniho Messalina a Ambrosiovy Otroci kartaginští.Avšak vedle těchto filmů se vyskytovaly i náměty ze současnosti či devatenáctého století. Luigi Maggi získal pozoruhodný úspěch Zlatou svatbou, příběhem z bojů za nezávislost, jež poskytly o dva roky později námět k jeho Babiččině lampě. producent tohoto díla Ambrosio zahájil Románem chudého mladíka celou řadu filmů natočených podle d´Annunzia: Joriova dcera, Chrámová loď, Gioconda, Skrytá pochodeň atd. Mario Caserini, jeden z Ambrosiových režisérů, natočil v rychlém sledu Mam´zelle Nitouche, Siegfrieda a Parsifala, načež vytvořil gigantické Poslední dny Pompejí (Gli ultimi giorni di Pompei), jejichž promítnutí trvalo přes tři hodiny.
Na díloBulwera Lyttona se již dlouho nevztahovala autorská ochrana. Arturo Ambrosio vydal novou filmovou verzi slavného románu, spoléhaje se na někdejší úspěch; ještě před dokončením prodal film za dvě stě padesát tisíc dolarů chicagské firmě Photodrama. Díky tomu mohl jako první překročit při produkci filmu částku jednoho miliónu zlatých franků.
Tuto nákladnost brzy předstihla společnost Cinés okázalou verzí Quo vadis?, kterou režíroval Guazzoni, Požár Říma, házení křesťanů lvům, lidské pochodně v císařských zahradách, římské hostiny - na ničem se nešetřilo. Lstivý Nero a růžemi ověnčený Petronius, otevírající si v lázni žíly, získaly všeobecný obdiv a film byl všude vítán jako velké umělecké dílo. Byl natočen přesně podle Sienkiewiczova díla.
Cabiria, kterou natočil nadlouho poté Piero Fosco, měla větší hodnotu a znamenala mezník v dějinách filmu.
Scénář nese jméno básníka Gabriela d´Annunzia, ale celý byl napsán Foscem Pastronem. Děj byl velmi složitý, sestřih se vyznačoval obratností. Ryze filmová svoboda, s níž film přenášel diváka časem a prostorem, nebyla bez vlivu na Griffitha.
Pro film Cabiria se postavily ohromné stavby. Podle zvyku, který se ustálil v Itálii, nebyla to již prostá plátna, zavěšená po Méliésově způsobu na rámy, nýbrž tesařsky a omítkově zpracované konstrukce značných rozměrů. Třpytivé obezdívky napodobovaly keramické mozaiky a předpovídaly postup, jehož pak zneužíval Hollywood. Rozlehlost staveb a komparsů měla vliv na záběry. Španěl Segundo Chomon, kameraman přeběhlý od firmy Pathé, použil postupu v ateliéru dosud neznámého. Přístroj, postavený na vozíku, pohyboval se podél dekorací, což vytvářelo plastický dojem a dávalo lepší představu o jejich velikosti. Někdy se též kamera - když předtím ukázala scénu v celé její rozlehlosti - zaměřila na hrdiny a izolovala je v bližším záběru, či naopak se od nich ještě více vzdálila. Pastrone si dal tento postup, jejž vynalezl čí kterého alespoň jako první tímto způspbem použil v ateliéru, patentovat. V uměleckém užití metody carello (dnes zvané travelling - jízda) předstihla Itálie všechny ostatní země, především Ameriku.
Pastrone používal ve svých filmech k estetickým záměrům též umělého osvětlení. Elektrické světlo, až do té doby náhrada za světlo sluneční, sloužilo k vytváření protisvětla a polostínu. Archimedes zapalující římské loďstvo je zachycen v detailu a světlo, které přichází zdola, modeluje výrazně vousatá obličej, pro který Fosco odmítl použít paruky. Toto dílo, kde se plynule střídá ateliér s exteriérem, se vyznačuje určitou snahou o realismus. Přírodní stavba se velmi dobře uplatňuje při Hannibalově přechodu přes Alpy, kdy se početný kompars s koňmi a slony rozprostírá po zasněžených svazích.
Cabiria ovšem měla několik senzačních vrcholných scén: bitvy, požáry, zničení římského loďstva a především obětování dětí v Baalově chrámu; pro tuto scénu zvláš´t zkomponoval skladatel IldebranoPizzetti Symfonii ohně.
D´Annunzio trval na tom, že bude sám redigovat titulky filmu, které nesly jeho jméno. Jejich nabubřelý a okázalý sloh vzbuzuje dnes smích. Toto přehánění však vždy neplatí, pokud jde o herecké výkony. Hvězdy filmu - Italia Almirante Manziniová, Lydia Guarantová, Umberto Mazzato - tehdy již slavné, často gestikulují. Ale o úspěch Cabirie má hlavní zásluhu bývalý přístavní nakladač z Janova Bartolomeo Pagano, muž mohutné postavy a herkulské síly, který vytvořil střízlivě roli Macista. Stal se nesmírně populárním a seriál Maciste pak pokračoval po několik let.
Ohlas Cabirie byl značný a zastínil tak dílo ještě významnější, které téměř neproniklo do ciziny: jsou to Ztracenci tmy (Sperduti nel buino, 1914), které režíroval Nino Martoglio pro krátkodobě existující společnost Morgana. Ztracenci tmy navazovali na realistickou tradici, která přes rozbujelé starořímské inscenace nikdy nezmizela z italské kinematografie. Na Ztracence tmy měl možná vliv francouzský film - nepříklad tvorbou Denizota, který v Miláně natočil Zmrzačeného, lidové drama v tradici Zeccy a Heuzého. Více než zahraničním školám byl však film poplatný neapolské literatuře. Ztracenci tmy byli ostatně filmovou verzí vynikajícího díla této literatury, díla Roberta Bracca.
K současnému vykreslení dvou společenských tříd film Ztracenci tmy bohatě používal kontrastní montáže, s kterou hojně pracoval Griffith. Děj se odehrával zároveň v paláci bohatého vévody de Vallenza a v neapolských brlozích, obydlených žebráky a proletáři. Popis prostředí chudých oživil některé rázovité rysy tehdejší Neapole: jisté pověry, loterii, chudé uličky a kavárničky, krevní mstu, pověrčivou úctu ke šlechtě.
Obsazení filmu bylo prvotřídní. Velký herec Giovanni Grasso - přítel Gorkého - hrál slepce, obdivohudná Virginia Balestrieriová svedenou dívku, Dillo Lombardi vévodu de Vallenza, Maria Carmiová jeho milenku.
Ztracenci tmy, kteří jsou uchováni v italské filmotéce, kde si je před rokem 1944 často promítal jejich obdivovatel, kritik Umberto Barbaro, mohli mít vliv na renesanci italského filmu. Záběry tohoto filmu dnes hluboce udivují svou moderností. Film předznamenával nejen Griffitha, ale i mistry sovětské - především Pudovkina.
Realismus, či lépe řečeno verismus, je také příznačný pro jiné veliké dílo Nino Martoglia, Terezu Raquinovu podle Emila Zoly. A vyskytuje se též v pierrotově příběhu Baldassara Negroniho.
Zatímco Nino Oxilia (In hoc signo vinces), Guazzoni (Marcus Antonius a Kleopatra, Spiknutí proti Juliu Césarovi, Kristus), Mario Caserini (Theodora, Nero a Agrippina, Zkáza Kartága) pokračovali ve starořímských orgiích, rodily se v italské kinematografii nové směry. Zdá se, že vliv dánských společenských her se projevoval v některých filmech, jež natočil Nino Oxilia (Poslední oběti, Rudný důl, Jízda smrti). Jeho Bouře v duši (1912) by mohly zcela dobře být podnětem pro scénář slavného Podvodu (The Cheat) Cecila B. de Milla. Tento sloh byl rozvinut i u Pasqualiho ve filmech Na dně propasti, Na stupních trůnu, Morfium, Stín minulosti, Cikánská vášeň (s Dianou Karénovou) atd.
Od roku 1914 předstihly v Itálii společenské hry velké historické inscenace. Nastala vláda divy. Scénáře onoho období byly velmi ovlivněny nabubřelými romány d´Annuziovými a divadelními hrami Henriho Bataille. Piero Fosco po Cabirii natočil Oheň (Il fuoco), drama dvou osob se záměrně d´annunziovským názvem, kde hráli Fabo Mari a Pina Menichelliová, podivně přestrojená za nočního ptáka. Její přehrávání, gestikulace a duševní stavy nám dnes připadají spíše komické než tragické. Od té doby ovládly italský film hvězdy. Jejich honorář za jeden film přesáhl již před rokem 1914 sto tisíc zlatých franků a nebyly výjimkou filmy za dva či tři miliony.
Mohutná reklama rozhlašovala jména italských hvězd; byly mezi nimi: Italia Almirante Manzini, Lydia Borelli, Lydia a Letizia Guaranti, Maria Jacobini, Giovanna Terribili Gonzales, Mary-Cleo Tarlarini, Francesca Bertini, Hesperia, Lina Cavallieri, Kally Sambucini - krásné ženy s ušlechtilými rysy, které vysoko zdvihaly své sošné paže. Mario Bonnard, Alberto Capozzi, Ettore Berti, Emilio Ghione, Febo Mari, Umberto Mozzato, Amleto Novelli byli jejich mužskými protějšky. Nyní již platila víc přítomnost slavné divy než scénář či senzační „zlatý hřeb“. Vědomy si své ceny, měly divy své scénáristy a režiséry, připoutané k jejich produkčním společnostem. Jako za dob Nany se pro ně ruinovali bankéři a jinoši páchali u jejich dveří sebevraždy. Tento svět vášně a blouznění se fanaticky obrážel ve výstředních a naivních příbězích. Tyto výstřelky urychlily úpadek italského filmu. Byl patrný již od roku 1915, přes velmi rozšířené hledání spásy u tehdy modních francouzských divadelních her a románů, což na druhé straně odrazovalo anglosaské obecenstvo.
Uprostřed tohoto rozvratu udržely ještě po nějakou dobu svůj lesk dobrodružné filmy, antáčené po epochách. Po Denizotě Tigridu režíroval Mario Caserini Vlak přízraků, kde indický princ Nadir del unést tajnou společností dceru antimonového krále v bláznivém vlaku. Velkým specialistou pro tento žánr byl Emilio Ghione, někdejší hodinář, který se stal hercem a režisérem. Jeho Šedé myšlenky (I topi grigi, 1918) příbuzné Feuilladovým Upírům, jsou přece jen silně osobní se svými obdivuhodnými záběry turínského předměstí. Ghione pak režíroval a hrál přední role ve filmu Don Piedro Caruso, v seriálu Smrt Za, v Modré hraběnce a ve Zlatém ciferníku... Jeho nesporný talent však nemohl zachránit film před pohromou.
Vstup země do obtížné války ještě zhoršil situaci její kinematografie. po příměří nemohla Itálie znovu získat zahraniční trhy, napříště zmobilizované rodícím se Hollywoodem - tím spíše, že modénní svůdnice v italských filmech narážely v anglosaských zemích na neporozumění či přemrštěnou cudnost. A ve velkých inscenacích konkuroval Římu nebezpečně Berlín, který se opíral o silnou průmyslovou a komerční organizaci.
Přesto však přesvědčení, že budouctnost jim znovu přinese předválečnou nadvládu, založili římští a lombardští podnikatelé trust z téměř všech dvaceti dvou tehdy existujících firem a král filmového negativu Pittaluga získal značný počet kin. Filmy se prodávaly dříve než se natočil jediný metr, činily se pokusy o mezinárodní kombinace, producenti se přetahovali miliónovými částkami hvezdy, nenatáčelo se již za hotové, nýbrž za směnky, majitelům kin bylo s jedním hodnotným filmem vnucováno deset škvárů, dříve úspěšné filmy se znovu desetkrát omílaly.
Messalina ani Borgia, Theodora ani Quo vadis?, Meria Jacoboniová ani Francesca Bertiniová nedokázaly vrátit italskému filmu jeho bývalý lesk. Když mu dal Musiliniho „Pochod na Řím“ ránu z milosti, byl již v posledním tažení. Jeho díla zmizela z pláten světových kin téměř na celé štvrtstoletí. Jediní dva přežily be úhony zlatý věk: Augusto Genina a Carmine Gallone. Zatímco se Mussolini se svou vysunutou čelistí snažil podobat Macistovi, byla kina v zemi, které vládl, vydána na pospas americkým a německým výrobkům. Nadaní jedinci, pokud ještě zůstali v ateliérech, nemohli se po dlouhou dobu projevit, ani nemohli vzkřísit kinematografii, která byla po několik let první na světě.
Po zlaté éře následovalo dlouhé údobí naprosté ochablosti, které vlastně vyplnilo celá dvacátá léta; fašistické režim sice už brzo po uchácení moci založil v roce 1925 státní filmovou istituci LUCE, která měla za úkol šířit jeho ideologii a sloužit jeho zájmům, jenomže výsledky byly dlouho jen chabé. Výrazněji se projevily teprve na přelomu dvacátých a třicátých let, a ne pokaždé v souladu s přáním diktatury. S přihlédnutím k tomu, že tvůrci mohli jít jen k určitým mezím, že museli dělat kompromisy a že najednou šlo o bzděčné hodnoty znázorňovaných reálií bez autorovy zásluhy, baz kladného přínosu jeho názoru a postoje - s tímto vědomím a s těmito výhradami lze vyzdvihnout několik titulů. Blasettiho režijní debut Slunce a jeho historický film 1860, Cameriniho Koleje: v těchto i v některých dalších případech oficiální myšlenka „návratu k půdě“, oslava tvrdé práce pro blaho vlasti a kříšení glorifikované historie v zájmu oficiální ideologie fašistického impéria získávaly určitou protiváhu v realistickém přístupu k ztvárňované látce. Totéž platí o některých veselohrách z třicátých let, vzdor jejich falešně „lidovému“ optimismu; několik z nich režíroval Mario Camerini, z jehož spolupráce se scénáristou Cesarem Zavattim a představitelem hlavní role Vittoriem De Sikou vznikl film Dám milión, jenž dospěl nejdál ve snaze využít veseloherního žánru pro mírně satirické komentování soudobé společnosti. Ke kladům lze počítat i několik přepisů hodnotných předloh, ale jinak stála italská produkce třicátých let ve službách režimu. Nanejvýš se snažila hledat sporný únik v údajně nevázaných a neškodných historkách, které však formou veselohry i melodramu zkreslovaly realitu: pro celou vlnu příběhů z mondénního prostředí vzniklo označení „film bílých telefonů“... A pak zde byly nepokryté oslavy fašismu, jeho idejí: falšování historie i současnosti v Souboji národů, Hrdinném letci, Pádu Kartága...
Po vypuknutí druhé světové války pokračoval tento proud Železnou korunou, Alcazarem a jinými snímky tohoto ražení. Snahy některých tvůrců nesloužit bezprostředně a nepokrytě režimu vedly často ke vzniku bezcenných snímků, avšak ve výjimečných případech k realizaci pozoruhodných, po formální stránce vytříbených a kultivovaných přepisů klasických předloh: sem patří Soldatiho Malý starobylý svět, Cameriniho Snoubenci, Castellaniho Výstřel... Ale především se za krajně nepříznivých podmínek objevily náběhy ke tvorbě, která se zřetelně odkláněla od oficiálního proudu a s různou intenzitou předznamenávala, ohlašovala poválečný jev, jenž vešel do dějin světové kinematografie jako italský neorealismus.
Někteří jeho předtavitelé působily už za války. především to byly osobnosti více či méně spjaté s centry, jež sice měla sloužit režimu, jenomže ve skutečnosti poskytla půdu pro to, aby filmová teorie a zčásti i praxe kladla proti němu odpor: těmito středisky bylo filmové učiliště Centro sperimentale di cinematografia a redakce časopisu Cinema. Nejvýznamějším projevem a výsledkem oněch sil byla Viscontiho Posedlost, právem považovaná za přímý předstupeň neorealismu; s mírnější dávkou společenské kritiky a nepřikrášleného, pravdivého pohledu na realitu vytvořil De Sica ve spolupráci se Zavattinim film Děti se na nás dívají. A pokud už přisoudíme podíl přizpůsobivému Blasettimu (Čtyři kroky v oblacích), nic nebrání v tom, klást také v případě tehdejší tvorby Roberta Roselliniho větší důraz na dokumentaristické rysy než na její myšlenkovou spornost a spatřovat v oněch kladných složkách náznak cesty vedoucí k filmům tohoto režiséra, jež měly zanedlouho následovat.
Pokles návštěvnosti kin, nadužívání hvězdného systému, kontrola prováděná Hollywoodem nad částí produkce, sterilizující zásahy přísné cenzury, ustrnutí či zkomercionalizování některých tvůrčích zásad, to vše muselo vést v Itálii v letech 1955-58 ke krizi, jejímiž důsledky byly na poli hospodářském četné finanční úpadky a v uměleckém vývoji bezradnost a stagnace.
Přesto jsme byli také po roce 1950 svědky, jak se neorealismus dále projevoval v dílech tvůrců nově nastupující generace v čele s Antonionim, Felinim, Lizzanim, Masellim aj., zatímco režiséři předcházející generace měli rozmanité osudy.
Roberto Rosellini se soustředil na svůj vlastní svět. Dosti zmatená výpověď vložená do filmu Evropa 51 (1952) a krajní uvolněnost Cesty po Itálii (Viaggio in Italia, 1953) způsobily, že tyto filmy zůstaly daleko za Paisou či Římem, otevřeným městem. Rosellini si toho byl sám vědom a proto se pokusil na Dalekém východě o dokumentární snímek Indie 58 (1959), načež se vrátil domů, kde v Generálu della Rovere (1959) a poté ve filmu Byla noc v Římě (Era notte in Roma, 1960) znovu věnoval pozornost tématům z válečných let.
Luchino Visconti se vrátil k filmové práci Vášní (Senso, 1954). V tomto tragickém milostném příběhu z doby risorgimenta, inspirovaném spisovatelem Boitem, vzdal hold malířské škole Macchiaioliho (tušistům) z roku 1860 a hudbě Giuseppa Verdiho. Dvojzpěvy smrti a lásky, vášně a zrady byly dovedeny k svému vyvrcholení po způsobu grandiozní opery, spjaté s neorealismem svou časovostí. Po problematické Natálii (Le notti bianche, 1957) dosáhl Visconti dalšího vrcholu své tvorby s filmem Rocco a jeho bratři (Rocco e i suoi fratelli, 1960), drsné moderní tragédii, která znamenala současně i návrat k neorealismu.
Všední případ z denní kroniky inspiroval Zavattiniho a Giuseppa De Santise ve filmu Řím v jedenáct hodin (Roma ore undici, 1951): na základě inzerátu, nabízejícího zaměstnání, se nakupí dvě stě žen na schodišti činžovního domu až se toto zřítí, což si vyžádá několika obětí. Stejný podnět vedl režisérského veterána Augusta Geninu u jeho konvenčně banálních Tří zakázaných příběhů (Tre storie proibite, 1951). Zavattini s De Santis přikročili však za pomoci mladého novináře Elia Petriho teprve na základě pečlivě provedeného sociálního šetření k napsání scénáře, v němž se deset lidských osudů sbíhá do vlastního jádra případu, aby se pak zase různými směry rozešly. Film Řím v jedenáct hodin, natočený z devadesáti procent v ateliéru, vynesl neorealismus na jeden z jeho vrcholů tím, že zobrazil v plné šíři drama nezaměstnaných žen.
Po tomto smělém a zaslouženém úspěchu po dvou dalších filmech realizoval De Santis - a to nikoliv v Itálii, ale v Jugoslávii - krásný námět, který mu již dávno ležel na srdci: Cesta dlouhá jeden rok (Cesta duga godinu dana, 1958). Ve filmu Ženich pro Annu Zaccheovou (Un marito per Anna Zaccheo, 1953) vykreslil prostředí Neapole a ukázal, jakým neštěstím může být přílišná krása ženy. Pak se vrátil do svého rodného městečka Fondi ve žhavé idylce Dny lásky (Giorni d´amore, 1954) a ve filmu Lidé a vlci (Uomini e lupi, 1956) ukázal bídu obyvatelů horských krajů. Avšak v důsledku tlaku, který na něho byl vykonáván ze strany producentů, nedosáhl žádný z těchto filmů významu Říma v jedenáct hodin či Tragického honu.
Ve filmu Láska ve městě (Amore in cittá, 1952) vynesl Zavattini v jistém smyslu neorealismus k jeho vrcholu, tím že požádal pět nových režisérů seskupených kolem Alberta Lattuaddy (Antonioni, Lizzani, Maselli, Dino Risi a Fellini), aby se pokusili bez dekorací a profesionálních herců rekonstruovat všední případy ze života. Dino Risi vrhl pronikavý pohled na malá dramata a komedie, k nimž dojde v lidové taneční síni, Carlo Lizzani vylíčil život prostitutek, Federico Fellini vyprávěl o důsledcích, které vyvolá surové oznámení v rubrice nabídek k sňatku a Maselli rekonstruoval všední případ ženy, která se musí vzdát svého dítěte. Antonioni se pak pokusil jít na této cestě až k nejzazší mezi a požádal několik osob, aby před kamerou „opakovaly“ své nedávné nezdařené pokusy o sebevraždu. Tento epizodový film byl tedy natočen lidmi velmi rozdílného uměleckého temperamentu.
Nejstarší z této pětice mladých režisérů, Michelangelo Antonioni, vyšel z řad spolupracovníků časopisu „Cinema“ a absolovantů římské filmové školy Centro Sperimentale di Cinematografia. byl nejprve scenáristou, pak asistentem režie u Marcela Carného a tvůrcem dokumentárních filmů jako Čistota velkoměsta (Nutezza urbana) či Zamilovaná lež (L´amorosa mensogna). Pak teprve režijně degutoval hraným filmem Kronika jedné lásky (Cronaca di un amore, 1950), jehož děj byl zasazen do prostředí milánské buržoazie. Filmy Přítelkyně (Le Amiche, 1955), který byl zdařilou adaptací Paveseova románu, a Poražení (I Vinti, 1952), obsahujícím tři tragické příběhy mladých lidí na šikmé ploše podle skutečných událostí ze tří různých zemí (Itálie, Francie a Anglie), se Antonioni zařadil do skupiny nadějných nových režisérů. Svým velmi osobitým stylem a intonací, nenuceně pronikavým pohledem, nervním rytmem a působivým „odstupem“ obohatil Antonioni neorealismus; současně jej obohatil i tím, že věnoval pozornost i jiným než lidovým vrstvám. K těm se obrátil až ve filmu Výkřik (Il grido, 1957), který na pozadí dobrodružných toulek svého nestálého hrdiny rozvíjí tragický obraz současné itálie. Antonioniho tvorba zatím vyvrcholila ve filmu Dobrodružství (L´avventura, 1959), na nějž tématicky navazoval i jeho další film Noc (La notte, 1960), kde se mu podařilo, podobně jako v Zatmění (L´eclisse, 1962), vyjádřit současně vroucně i chladně, bezprostředně i s patřičným odstupem všechnu úzkost a bezradnost, která naplňuje mysl lidí dneška.
Carlo Lizzani, kritik, historik a teoretik, příležitostně teké herec, scénárista a vynikající dokumentarista, jak o tom svědčí například jeho film Cesta na jih (Viaggio al sud), měl možnost debutovat v režii dlouhých hraných filmů ve věku 29 let příběhem z historie odbojového hnutí v janovském kraji Pozor, banditi! (Achtung, Baditi!, 1951), v němž se objevila tehdy ještě neznámá Gina Lollobrigida. Pak teprve mohl vytvořit své mistrovské dílo Kronika chudých milenců (Cronache di poveri amanti, 1953), které bylo adaptací Pratoliniho románu. Tonto ucelený, inteligentně zpracovaný film obrážel s vášnivým zaujetím život malé florentinské uličky z doby nástupu fašismu k moci. Vynikající ukázkou využití filmových výrazových prostředků byly scény z „Apokaliptické noci“, kdy černé košile pořádaly v pouštěných ulicích města hon na lidi. Avšak úřady zorganizovaly po celé zemi bojkot tohoto filmu a také jeho nadaný tvůrce byl pak dlouhou dobu ponechán bez možností získat další práci.
Francescu Masellinimu bylo pouze 23 let v době, kdy debutoval v episodovém filmu Láska ve městě. Jeho první dlouhý hraný film Zbloudilí (Gli sbandati, 1954) zobrazoval prudce vystupňovaný milostný a sociální konflikt, zasazený do rámce italského dramatu z měsíce září 1943. Toto dílo, vytvořené s pocitovým přístupem k látce a tvůrčím elánem, upozornilo na mladého režiséra, od něhož jsme viděli na festivalu v Karlových Varech Žena, o které se nemluví (La donna del giorno, 1956) sociálně kritický film, po němž následoval 1959 film Princátka (I delfini).
Dino Risi podal svědectví o svém nesporném talentu v zatrpklé komedii Ve zanmení Venuše (Il segno di Venere, 1955), pak však musel slevit ze svých výše kladených cílů a převzít po Luigim Comencinim třetí ze série filmů Chléb, láska a... (Pane, amore e..., 1953-55), z nichž první dva proslavila herecká účast Giny Lollobrigidy a Vittoria De Sicy. Tento úspěch filmů přispěl do značné míry ke zkomercionalizování neorealistických zásad, kde bylo zachováno zdání reality, jež zakrývala jen nenáročnou podívanou, právě tak zbytečnou a falešnou jakou kdysi šířily pověstné komedie „bílých telefonů“.
Federico Fellini, který začínal jako karikaturista a novinář, se stal po roce 1943 scénáristou hlavních filmů Roselliniho, germiho i Lattuady. Ten si ho pak přibral jako spolurežiséra Světel varieté (Luci del varietá, 1950), filmu, který byl již hluboce „felliniovský“ melancholickým, zatrpklým humorem, s jakým líčil bědný život kočovných herců, vystupujících v malých italských městech.
Fellini využil pak zkušeností, které získal kdysi jako autor novinových seriálnů, zvaných „comics“, u svého pozoruhodného Bílého šejka (Lo sceicco bianco, 1951), kde se čtenářka populárního obrázkového týdeníku sejde s „bílým šejkem“ svých snů a zjistí, že ve skutečnosti jde jen o ničemu, sehraného s nevšedním talentem Albertem Sordim. Film Darmošlapové (I vitelloni, 1953) byl vlastně deník dospívajícího jinocha. V přímořském lázeňském místě Rimini, autorově rodném městě, mají mladí lidé v kapsách dosti peněz, aby se mohli toulat po ulicích, zabíjet čas nejnesmyslnějšími zábavami a flámovat po nocích. V tomto filmu, kterým prochází závan některých Čechovových povídek, odpovídají sociální typy do té míry sociální realitě, že slovo „vitelloni“ (v italštině původně „telátka“) vešlo do francouzštiny jako označení „nezaměstnané“ buržoazní mládeže.
Film Silnice (La strada, 1954) vynesl Fellinimu mezinárodní slávu, která ho rázem postavila na roveň největších režisérů starších generací. Jeho styl tu doznal jistých proměn. Sociální podstata filmu neměla tak obžalobný charakter, což vyplývalo z toho, že jeho hrdinové - Gelsomina (Giulietta Masina), Zampano (Anthony Quinn) a „blázen“ (Richard Basehart) - byli komedianti, bloudící od města k městu. Stylizace postav byla výraznější a nesená v tradicích „commedie dell´ arte“. Současně tu vystupovaly do popředí i jisté prvky „surrealismu“ (patrné již v Darmošlapech) a sklon k mysticismu. I při své vyzývavé intelektuálnosti působil však tento film mocně také na nejširší vrstvy obecenstva. Vedle „blázna“, postavy příliš vyspekulované a „andělsky čisté“, představují totiž Zampano a Gelsomina dva svým způsobem obecně velmi rozšířené typy - dvojici, kde žena je zbožím, zakoupeným manželem a kde se s ní nakládá jako se zvířetem...
Smutnými hrdiny filmu Podvodník (Il bidone, 1955), který nebyl obchodně příliš úspěšný, byli „bidonisté“, drobní podvodníčci, kteří žijí a umírají jako vlci. Film byl nesen duchem Gogolových „Mrtvých duší“, příběh sám byl zatrpklý, nikoliv však bezútěšný. V Cabiriiných nocích (Le notti di Cabiria, 1956) vytvořila Giulietta Masinová postavu statečné ženy, stále plné nadějí. Avšak tato „Dona Quijotka“, ponížená a okradená, neztrácí nikdy víru v život a v lidi. Pak následoval Sladký život (La dolce vita, 1960), kde ti, kteří tvoří „krásný svět“, jsou neustále vtahováni do víru tance smrti. Tato freska, zachycující úzkost, jež dnes doléhá na lidi, měla obrovský ohlas u diváků.
Alberto Lattuada vytvořil po velkém úspěchu, který mu vynesl jeho jen průměrný film Anna (1951), V Plášti (Il capotto, 1952) své nejlepší dílo. Zavattini jako scénárista zde přenesl téma známé Gogolovy povídky do současné Itálie a vnesl do neorealismu lyrickou stylizaci (s níž jsme se mohli sejít také v De Sicově Zázraku v Milánu a ve filmech Felliniho). Lattuada adaptoval pak s vervou povídku Giovanna Vergy Vlčice (La lupa, 1953) a vytvořil jímavý obraz dospívající dcery příliš bohatých rodičů ve filmu Guendalina (1957).
Z režisérů starší generace, u nichž se dá mluvit o osobitém rukopisu, se omezil Mario Soldati na hromadnou produkci komerčních filmů, z nichž stranou stojí jen vynikající Žena z provincie (La provinciale, 1953) podle Alberta Moravii. Kromě toho natočil Soldati také pozoruhodné bitevní scény pro výpravný koprodukční film amerického režiséra Kinga Vidora Vojna a mír.
Nejlepší film režiséra Renata Castellaniho byl Za dva groše neděje (Due soldi di speranza, 1951). Při psaní scénáře byl přímo ovlivněn životem obyvatelů chudé vesničky, rozložené na úpatí Vesuvu. Bylo to dílo poctivé, průbojné, obžalobné, naplněné lidským teplem, jež později chybělo jeho Romeu a Julii (1953-54) - filmu velmi svědomitě natočenému, ale nudnému. S filmem Sny ve skříni (I sogni nel casseto, 1957) se vrátil Castellani znovu k metodě, nikoliv však k duchu neorealismu; tento příběh mladých studentů byl konformistický jako povídka pro populární ženské týdeníky.
Z bohaté tvorby Luigiho Zampy je třeba připomenout Snadná léta (Anni facili, 1953) jako obraz života z éry demokraticko-křesťanské vlády. Pietro Germi byl hlavním představitelem svého filmu Tatínek (Il ferroviere, 1956) a s jistými obměnami se vrátil k této postavě i ve svém dalším filmu Muž třtina (L´uomo di paglia, 1958), kterému však chyběla citová náplň a pravdivost předcházejícího díla. Eduardo De Filippo, který je velkou osobností neapolského divadla (je synem slavného Scarpetty), přenášel již dávno jako herec část této tradice i do italského filmu. Později se stal režisérem a jeho nejzdařilejší filmy jsou Neapol, město miliónů (Napoli milionaria, 1950) a Beapolitáni v Miláně (Napolitani a Milano, 1953).
Jiný neapolský komik Totó se objevil v dlouhé řadě úspěšných filmů, z nichž uveďme alespoň Strážníci a zloději (Guerdie e ladri, 1951), vytvořeném specialisty na rozpustilé veselohry Stenem a Monicellim.
Chybou Vittoria De Sicy bylo, že po nezdaru filmu Hlavní nádraží (Stazione Termini, 1953) začal přijímat příliš mnoho rolí, a že sám režíroval příliš málo filmů. Jeho Zlato Neapole (L´o ro di Nepoli, 1955) byl sled šesti povídek, z nichž zaujal zejména příběh prostitutky (se Silvanou Mangano) a historka s dětským pohřbem (která byla v Itálii a v mnouha jiných zemích cenzurou zakázána).
Ve filmu Střecha (Il tetto, 1956) Vittorio De Sica a Zavattini dále rozvíjeli široký pohled na život tak, jak to poprvé učinili ve filmu Děti ulice. Jejich hrdiny tu byli dva dělničtí novomanželé, kteří marně hledají střechu nad hlavou. I když byl tento film ve svém pojetí poctivý, pravdivý a velkorysý, nedalo se tu přesto mluvit o plném úspěchu. Bylo tu vážné nebezpečí, že nápad, uplatněný ve Zlodějích kol, časem zesterotypní.
V době tvůrčí stagnace z let 1955-58 kvetl konformismus, melodramatický realismus, neorežisérismus, populismus, který jen odíval éru „bílých telefonů“ do hadrů, neboť přísné zásahy, vedené k potlačení intelektuálů, ničily či znetvořovaly talenty i náměty.
Měl-li strom neorealismu dále růsti, musil rozpínat své větve nejrůznějšímy směry a snažit se dosáhnout co největší rozmanitosti žánrů a stylů. Tato škola prokázala svou životnost v létech 1959-60 úspěšnými díly Viscontiho, Felliniho, Rosselliniho a Antonioniho. Později však, když se objevili noví talentovaní jedinci, jakými jsou Valerio Zurlini, Mauro Bolognini, Francesco Rosi, Damiano Damiani, Franco Rossi, Florestano Vancini aj. bylo možné doufat v nástup „nové vlny“ neorealismu.
Na jubilejním dvacátém festivalu v Benátkách roku 1959 se o Velkou cenu podělily dva italské filmy, Generál della Rovere a Velká válka. Tento úspěch byl vnějším projevem i důkazem něčeho nového - významné změny v této národní kinematografii, což se samozřejmě nestalo ze dne na den, nespadlo z nebe.
Příčiny a podněty musíme hledat v situaci, jež probíhala předtím, po celá padesátá léta. Ochabnutí neorealismu, jeho potlačování a zánik působením z venčí, politickými silami, i zevnitř, pohnutkami spíše tvůrčího rázu, vedlo k naprosté nadvládě komerční produkce, po umělecké i myšlenkové stránce podprůměrné. Jenomže stovky takových snímků, vrhaných na plátna kin, nepřinášely očekávané finanční výsledky ani doma, ani v zahraničí, o mezinárodní prestiži v podobě festivalových cen ani nemluvě. Filmové podnikatele potkalo to nejhorší ze všeho: jejich zboží neneslo zisk, produkční i distribuční firmy se ocitaly v nesnázích, některé z nich, včetně těch největších a nejstarších, vyhlašovaly úpadek. Itálii zaplavoval Hollywood svým dovozem ještě víc než kdykoliv předtím a navíc si z římských ateliérů Cinecittá vytvářel filiálku, natáčel přímo v nich.
V tehdejším italském veřejném životě vládla situace, kdy se přes všechny chvalozpěvy na „hospodářský zázrak“ nevyřešily palčivé sociální problémy, bída a nezaměstnanost. Zvyšoval se vliv levicových sil. A za takového stavu věcí byla vláda pod tlakem nejen veřejného mínění a tvůrců, ale také - a především - podnikatelských kruhů nucena v roce 1956 přijít s novým filmovým zákonem, jenž sledoval podporu domácí kinematografie a její ochranu před drtivou konkurencí, hlavně zámořskou. To všechno by samo o sobě nestačilo, nebýt toho hlavního a nepostradatelného: tvůrčích sil, uměleckých talentů. A pro ně se naskytly větší možnosti, když se filmoví podnikatelé s vědomím, že jejich zaběhané praktitky nepřinášejí kýžený výsledek, rozhodli - nikoliv z nezištných a mecenášských pohnutek, nikoliv v zájmu filmového umění - projevovat větší důvěru autorům a ponechávat jim širší prostor při volbě námětů a jejich realizaci. To vše samozřejmě jenom do určitých mezí a nikoliv v rozsahu celé produkce? i nadále se mezi stovkami ročně vyráběných filmů udržovaly vysokou početní převahu tuctové výtvory, ale změny nastaly v oněch horních vrstvách tvorby, která je směrodatná pro celkovou tvářnost a pro hodnoty kterékoliv národní kinematografie.
Benátské vítězství v roce 1959 neznamenalo mezník, nýbrž jen pádný důkaz oněch změn: dva filmy, které si tenkrát rozdělily Zlatého lva sv. Marka, nepřišly jako první projevy nového proudu, obratu k lepšímu. Ne obou se podíleli tvůrci s bohatou minulostí: při realizaci Generála della Rovere se sešli - a bylo v tom až něco symbolického - dva z hlavních představitelů poválečného neorealismu: Roberto Rossellini jako režisér a Vittorio De Sica, jenž vytvořil titulní roli. Velkou válku natočil Mario Monicelli. Pro italskou tvorbu jako celek bylo důležitější, že už předtím začali nastupovat k režijní práci noví filmaři a že jejich přísun pokračoval: Francesco Maselli (Počínaje Zbloudilými z roku 1955), Francesco Rosi (jeho samostatná režijní prvotina Výzva je z roku 1958), Florestano Vancini, Valerio Zurlini, Ermanno Olmi, Elio Petri, Damiano Damiani, Giuliano Montaldo, Pier Paolo Pasolini, Bernardo Bertolicci, Marco Bellocchio, Paolo a Vittorio Tavianinovi, Liliana Cavaniová, Vittorio De Seta, Nanni Loy, Lina Wertmullerová... Jenom za rok 1960 debutovalo třiadvacet režisérů, o rok později vzniklo osmadvacet prvotin. Ne všichni z nových tvůrců znamenali samozřejmě umělecký přínos a ti, kteří obohatili italskou tvorbu svými prvními filmy o skutečné hodnoty, se později ubírali různými cestami, ne vždy úspěšnnými. Ale skutečnost je taková, že mohutný nástup nových a osobitých telentů kolem roku 1960 rozšířil rejstřík námětů i stylů. A především: zvýšil se zájem o společensky závažnou tematiku - za všechny příklady stačí připomenout filmy Franceska Rosiho (Salvatore Giuliano, Ruce nad městem) nebo Bernarda Bertolicciho (Smrt kmotřička, Před revolucí, Konformista, Strategie pavouka). Po bok nově nastupujících režisérů se přiřadili nekteří ze starších: Mario Monicelli, Carlo Lizzani, Luigi Comencini, Pietro Germi, Luigi Zampa a další - někdy pouze nakrátko či dokonce jen jednorázově, ale takový diferenciační proces probíhal ostatně i mezi nově příchozími.
Ze starých mistrů Roberto Rossellini nenavázal už na hodnoty Generála della Rovere a zanedlouho se plně soustředil na didaktické televizní snímky. Vittorio De Sica procházel nerovnoměrným vývojem, jehož vrcholem byla Horalka; Luchino Visconti pokračoval ve vytváření děl, prodchnutých vypravěčským mistrovstvím a společenskou závažností obsahu; Michelangelo Anotnioni po dokončení „tetralogie citů“ zeměřil svůj zájem na hledání znepokojivě mlhavých hranic mezi skutečností a zdáním. Také Federico Fellini se ubíral svébytnou, nenapodobitelnou cestou. V šedesátých letech začal sílit a také diferencovat proud takzvaných „komedií po italsku“; pod toto široké označení lze řadit filmy, jež natáčeli jak Marco Ferreri, tak Dino Risi nebo Pietro Germi. Na komerčnější úrovni vznikl specifický žánr „spaghetti western“, především zásluhou Sergia Leona. V těchto případech, právě tak pokud se týká příběhů o policejní i soudní praxi nebo o vlivu mafie, o spojení podsvětí s představiteli moci, pochopitelně velkou převahu měly nepříliš zdařilé snímky včetně nepokrytých napodobenin nad skutečnými hodnotami, nad společenskokritickou výpovědí. Většina filmů v těchto žánrových a tematických kruzích se jen přiživovala na konjunktuře a vznikala z právě tak komerčních pohnutek jako jiný úkaz: poznenáhlu, s určitým zpožděním za některými jinými zeměmi stoupající vlna erotiky, jež někdy dospívala až do pornografie.
V sedmdesátých letech pokračovaly hlavní směry vývoje bez zásadnějších změn či zvratů. Došlo však ke zhoršení hospodářských podmínek, znovu zesílil zámořský tlak a odčerpával tvůrčí síly. Někteří z těch, kteří předtím poskytly přísliby, odpadly do komerčního průměru nebo se dostali ny zcestí křečovitých snah o samoúčelnou originalitu. Smrt přervala tvůrčí dráhu Vittoria De Siky, Luchina Viscontiho, Roberta Rosselliniho, Piera paola Pasoliniho. Jen málokdo zaznamenal v oné dekádě znatelnější vzestup (například Ettore Scola). Upozrnilo na sebe pár nových režisérů, ale nijak se jim neukřivdí tvrzením, že ani jeden z nich nemá doposud takové výsledky jako ti, kteří nastupovali na přelomu padesátých a šedesátých let. Celkově vzato vývoj sledoval sestupnou křivku, a to po umělecké i ekonomické stránce. Situaci zachraňovala před ještě horšími výsledky ani ne tak koprodukční činnost se zahraničními partnery jako spíše zesilující (a nikoliv nezištná) iniciativa italské televize, bez jejíhož přispění by stěží natočil Ermanno Olmi Strom na dřeváky, bratři Tavianiovi Padre padrone nebo Federico Fellini Zkoušku orchestru. Vcelku vša nejsou výsledky sedmdesátých let příliš uspokojivé ani pokud jde o činnost režisérů známých už z dřívějších dob, ani pokud se týká příslibů v podobě prvotin.
POUŽITÉ ZDROJE:
-Malá Encyklopedie FILM / Andrea Gronemeyer / 2004
-Chaplinovo království / Krysztof Teodor Toeplitz / 1965
-Dějiny světového filmu / Georges Sadoul / 1963
-Režiséři (Itálie) / Ljubomír Oliva / 1984
Nejnovější komentáře