Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Klaun v kukuřičném poli: Hororová komedie Eliho Craiga nabízí krvavé vidle a úderné hlášky

Klaun v kukuřičném poli: Hororová komedie Eliho Craiga nabízí krvavé vidle a úderné hlášky

Foto: Photo © RLJE Films
Foto: Photo © RLJE Films
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Šílený zabi­ják pře­vle­če­ný za klau­na pro­ná­sle­du­je tee­nage­ry ve ven­kov­ském měs­teč­ku na stře­do­zá­pa­dě ve fil­mu Klaun v kuku­řič­ném poli, kte­rý měl pre­mi­é­ru na břez­no­vém fes­ti­va­lu SXSW a nyní se hra­je v praž­ských kinech. Tento nový sla­sher s výraz­nou kome­di­ál­ní pří­mě­sí od reži­sé­ra Eliho Craiga se může pochlu­bit jak výraz­ný­mi scé­na­mi krva­vé hrů­zy, tak momen­ty, kdy se člo­věk smě­je, ale nikdy se mu nepo­da­ří dosáh­nout mis­trov­ské rov­no­váhy, kte­ré dosá­hl ve své před­cho­zí kla­si­ce Tucker a Dale vs. Zlo z roku 2007.

Klaun v kuku­řič­ném poli hra­je Katie Douglasovou v roli stře­do­ško­lač­ky Quinn Maybrookové, kte­rá se pře­stě­hu­je z vel­ko­měs­ta na východ­ním pobře­ží do ven­kov­ské­ho Kettle Springs v Missouri, aby její svo­bod­ný otec Glenn (Aaron Abrams) mohl pře­vzít funk­ci míst­ní­ho léka­ře. Téměř oka­mži­tě po svém pří­jez­du si však všim­ne, že na dospě­lých oby­va­te­lích měs­teč­ka něco nese­dí, včet­ně sta­ros­ty Arthura Hilla (Kevin Durand) a šeri­fa Dunnea (Will Sasso), kte­ří se zda­jí být až pří­liš přís­ní na míst­ní tee­nage­ry, kte­ří natá­če­jí virál­ní videa na YouTube o jed­né z míst­ních legend: vra­žed­ném klau­no­vi jmé­nem Frendo.

Frendo byl mas­ko­tem sta­ré měst­ské továr­ny na kuku­řič­ný sirup Baypen, kte­rá před časem záhad­ně vyho­ře­la při inci­den­tu, z něhož jsou obvi­ňo­vá­ni you­tu­be­ři, mezi něž pat­ří sta­ros­tův syn Cole (Carson MacCormac) a kama­rá­di Tucker (Ayo Solanke), Matt (Alexandre Martin Deakin), Janet (Cassandra Potenza) a Ronnie (Verity Marks). Přísahají, že s požá­rem nema­jí nic spo­leč­né­ho... ale vplí­ži­li se do sta­ré továr­ny, aby nato­či­li video těs­ně před­tím, než vypu­kl požár.

Abychom si však nemys­le­li, že s touhle pochyb­nou tee­nager­skou par­tou, do kte­ré se Katie začne zami­lo­vá­vat, se sku­teč­ně něco děje, reži­sér Craig neztrá­cí čas a vytvá­ří horo­ro­vý kre­dit Klauna v kuku­řič­ném poli: bra­vur­ní sek­ven­ce v jed­nom zábě­ru na začát­ku fil­mu, v níž jed­nu z těch­to postav pro­ná­sle­du­je po domě vraž­dí­cí klaun. Je to napí­na­vá a úžas­ná horo­ro­vá sek­ven­ce, na kte­rou by byl Dario Argento pyš­ný... a bohu­žel posled­ní své­ho dru­hu ve fil­mu, kte­rý se kolem polo­vi­ny začne více při­klá­nět ke kome­dii.

Ne že by kome­die nefun­go­va­la: vyvr­cho­le­ní fil­mu obsa­hu­je něko­lik úsměv­ných gagů, z nichž mno­hé hra­jí na neschop­nost těch­to postav komu­ni­ko­vat se sta­rou tech­ni­kou. To auto by se moh­lo hodit na útěk - ale je to auto s řadi­cí pákou, kte­ré nikdo neu­mí řídit. Ale na ven­kov­ské far­mě je tele­fon, kte­rým by moh­li zavo­lat poli­cii - jen kdy­by to nebyl otoč­ný volič, do kte­ré­ho bez­moc­ně šťou­cha­jí, když se blí­ží vrah.

Tento druh vti­pů vyslo­ve­ně evo­ku­je druh žeb­rác­ké kome­die, díky kte­ré byli Tucker a Dale vs. Zlo (a fil­my jako Shaun of the Dead a Hot Fuzz od Edgara Wrighta) tak zábav­ní, ale není jich dost na to, aby udr­že­ly dru­hý akt fil­mu, kte­rý do znač­né míry opouš­tí druh leka­ček před­ve­de­ných dří­ve ve fil­mu. V odha­lo­vá­ní toho, kdo se skrý­vá za mas­kou, se sice obje­vu­je mys­te­ri­óz­ní prvek podob­ný Vřískotu, ale divák je v tom­to pří­pa­dě dale­ko před vyprá­vě­ním.

Přesto reži­sér Craig vytě­žil z nasta­ve­né lať­ky hod­ně a jeho znač­ka kome­di­ál­ní­ho horo­ru fun­gu­je lépe než něco jako Ulice stra­chu: V tom­to pří­pa­dě se jed­ná o stej­ný druh sebe­u­vě­do­mě­ní, ale chy­bí mu expli­cit­ní gagy. Je tu spous­ta zába­vy, i když film nespl­ní svůj titul­ní slib o klau­no­vi v poli - neče­kej­te napě­tí jako u drav­ců v poli, kte­ré Steven Spielberg před­ve­dl ve Ztraceném svě­tě: Jurský park.

Klaun v kuku­řič­ném poli sice nežong­lu­je s lekač­ka­mi a sati­rou tak obrat­ně jako Craigova před­cho­zí díla, ale i tak při­ná­ší sviž­nou směs leka­ček a legra­ce, kte­rou fanouš­ci horo­ro­vých kome­dií oce­ní. Nechybí tu výraz­né sek­ven­ce, chyt­ré žánro­vé naráž­ky a vrah s dosta­teč­nou dáv­kou hroz­by, aby se člo­věk zasmál ješ­tě víc. Možná nede­fi­nu­je vzo­rec sla­she­ru - ale doka­zu­je, že i v době chyt­rých tele­fo­nů a samo­ři­di­tel­ných aut může klaun s vidle­mi skli­dit pořád­nou por­ci mrt­vol.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,49260 s | počet dotazů: 258 | paměť: 66063 KB. | 21.07.2025 - 19:54:11