Kritiky.cz > Filmy > Filmové premiéry > Letec - premiéra 10. 2. 2005

Letec - premiéra 10. 2. 2005

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Howard Hughes (Leonardo DiCaprio) je mužem, pro kte­ré­ho není žád­ný sen nedo­sa­ži­tel­ný. Na sklon­ku 20. let 20. sto­le­tí natá­čí fil­mo­vé dra­ma z 1. svě­to­vé vál­ky Pekelní andě­lé (Hell’s Angels), kte­ré se sta­ne legen­dou. Výstřední mili­ar­dář není však pou­ze reži­sé­rem a pro­du­cen­tem fil­mů spou­tá­va­jí­cích fan­ta­zii davů. Za své­ho živo­ta se stá­vá vlast­ní­kem legen­dár­ní fil­mo­vé spo­leč­nos­ti RKO Pictures, ale hlav­ně prů­kop­ní­kem letec­tví. Často s ledo­vým kli­dem balan­cu­je na křeh­ké hra­ni­ci mezi živo­tem a smr­tí. Navíc je Howard Hughes záro­veň mužem, kte­rý doká­že okouz­lit nej­krás­něj­ší ženy svě­ta – holly­wo­od­ské hvězdy Katharine Hepburn (Cate Blanchett) a Avu Gardner (Kate Beckinsale).

Neuvěřitelný život­ní pří­běh legen­dár­ní­ho fil­mo­vé­ho reži­sé­ra a pod­ni­ka­te­le pře­ne­sl na stří­br­né plát­no reži­sér­ský mis­tr Martin Scorsese (Casino, Mafiáni/Goodfellas). Do hlav­ní role obsa­dil feno­me­nál­ní­ho Leonarda DiCapria. Vznikl tak jeden z nej­za­jí­ma­věj­ších a nej­o­če­ká­va­něj­ších fil­mů letoš­ní sezó­ny. Letec je hor­kým favo­ri­tem na Oscara, čemuž odpo­ví­dá pre­mi­é­ra v čes­kých kinech.

Život a doba Howarda Hughese

 

Narodil se na Štědrý den 1905 v texaském Houstonu v Texasu. Jeho otec, Howard Robard Hughes, pod­ni­kal v obo­ru obrá­bě­cích stro­jů. Matka, Allene Gano Hughesová, původ­ně pra­co­va­la v Dallasu jako kadeř­ni­ce. Vinou dět­ské cho­ro­by měl Howard celý život pro­blémy se slu­chem.

Brzy pro­je­vil svůj talent pro mate­ma­ti­ku a mecha­ni­ku. V jede­nác­ti sestro­jil prv­ní hous­ton­ský bez­drá­to­vý vysí­lač. Ve čtr­nác­ti absol­vo­val prv­ní lek­ce v létá­ní. Už jako kluk pro­hlá­sil, že bude nej­lep­ší pilot, nej­lep­ší fil­mař a nej­bo­hat­ší muž na svě­tě. Létáním, fil­my a bla­hoby­tem nepře­stal být posed­lý celý život.

V roce 1922 zemře­la jeho mat­ka. Otec ji násle­do­val o dva roky poz­dě­ji. V osm­nác­ti Hughes zdě­dil mili­o­no­vý maje­tek. V roce 1925 pře­vzal kon­t­ro­lu nad otco­vou spo­leč­nos­tí Hughes Tool. Protože mu ješ­tě neby­lo 21 let, musel u sou­du dosáh­nout zpl­no­let­ně­ní. Svou fil­mo­vou kari­é­ru v Hollywoodu jaz­zo­vé éry ovšem finan­co­val prá­vě ze zis­ků své spo­leč­nos­ti.

Na sklon­ku 20. let během horeč­né prá­ce na sním­ku Pekelní andě­lé (Hell’s Angels) zís­kal pro potře­by natá­če­ní nej­vět­ší sou­kro­mou vojen­skou let­ku na svě­tě. Během natá­če­ní vlast­ních kaska­dér­ských kous­ků měl neho­du a zlo­mil si čelist. V tou­ze po doko­na­los­ti se nako­nec celý film roz­ho­dl pře­to­čit, aby se při­způ­so­bil nej­no­věj­ší­mu výkři­ku fil­mo­vé tech­ni­ky: zvu­ku. Film nako­nec stál na svou dobu rekord­ních 3,8 mili­o­nu dola­rů, což bylo po kra­chu na bur­ze v roce 1929 ohro­mu­jí­cí.

Pekelní andě­lé byli uve­de­ni do kin upro­střed Velké hos­po­dář­ské kri­ze a vzbu­di­li zaslou­že­nou sen­za­ci. Podobně Hughes uspěl s fil­my The Age For Love, Na titul­ní stra­ně (The Front Page), Cock of the Air, Zjizvená tvář (Scarface) a Sky Devils. V roce 1943 pro­du­ko­val a reží­ro­val wes­tern Psanec (The Outlaw), ve kte­rém pro Jane Russell vymys­lel tak odváž­nou pod­prsen­ku, že kvů­li ní musel svést bitvu s cen­zu­rou.

Na sklon­ku 30. a v raných 40. letech se stal holly­wo­od­skou legen­dou. Měl roman­tic­ké vzta­hy s řadou zná­mých hvězd včet­ně Bette Davis, Ginger Rogers a Rity Hayworth. Nejdůležitější z žen jeho živo­ta byly Katharine Hepburn, s níž žil roky, a Ava Gardner, s níž se bouř­li­vě schá­zel a roz­chá­zel celých dva­cet let.

 

Hughes věřil, že letec­tví bude prů­mys­lem budouc­nos­ti. V roce 1932 zalo­žil spo­leč­nost Hughes Aircraft a najal si nej­lep­ší ame­ric­ké inže­ný­ry, aby urych­lil a zefek­tiv­nil své pod­ni­ká­ní. Během 2. svě­to­vé vál­ky chtěl pře­tvo­řit spo­leč­nost Hughes Aircraft v nej­vět­ší­ho doda­va­te­le pro váleč­ný letec­ký prů­my­sl, ale expe­ri­men­tál­ní letou­ny, kte­ré vyvi­nul, nikdy neby­ly tak úspěš­né, jak si přál. Slavné jsou jeho vlast­ní letec­ké akti­vi­ty: v roce 1935 vytvo­řil rych­lost­ní rekord, když v letou­nu vlast­ní kon­struk­ce H-1 letěl rych­los­tí 352 mil za hodi­nu. O rok poz­dě­ji vytvo­řil nový rych­lost­ní rekord, když pře­ko­nal vzdá­le­nost mezi Los Angeles a New Jersey za 9 hodin a 27 minut. Další ze svých legen­dár­ních letů usku­teč­nil v čer­ven­ci 1938, kdy oble­těl svět za 3 dny, 19 hodin a 17 minut. V polo­vi­ně 40. let začal rea­li­zo­vat stav­bu kon­strukč­ně odleh­če­né­ho leta­dla (vyro­be­né­ho pře­de­vším ze dře­va), kte­ré nazval mýtic­kým jmé­nem: Hercules (jeho prv­ní a posled­ní zku­šeb­ní let rea­li­zo­val v roce 1947). V roce 1946 došlo k tragé­dii, kte­rá měla trva­lé násled­ky po zby­tek jeho živo­ta: Hughes při havá­rii zde­mo­lo­val svůj expe­ri­men­tál­ní letoun XF-11, když nara­zil do domu v Beverly Hills.

 

V roce 1944 začal mít psy­chic­ké pro­blémy: něko­li­krát se ner­vo­vě zhrou­til a pro­je­vi­ly se u něj pří­zna­ky pro­hlu­bu­jí­cí se para­no­ie. I ve svých pod­ni­ka­tel­ských akti­vi­tách nará­žel na pro­blémy: v roce 1947 ho obvi­nil z korup­ce Owen Brewster, sená­tor z Výboru pro váleč­né vyšet­řo­vá­ní a blíz­ký pří­tel jeho riva­la v letec­ké spo­leč­nos­ti Pan Am, Juana Trippea. Hughes však pře­šel do pro­ti­ú­to­ku.

V roce 1953 Hughes zalo­žil Howard Hughes Medical Institute, jed­nu z nej­vět­ších nezisko­vých lékař­ských insti­tu­cí v USA. Pochopil, že se blí­ží éra trys­ko­vých leta­del, a pro TWA v roce 1956 zakou­pil celou let­ku Boeingů 707. V roce 1961 pokra­čo­val v expan­zi, když zalo­žil Hughes Space and Communications zabý­va­jí­cí se kon­struk­cí sate­li­tů. V roce 1958 posky­tl své posled­ní veřej­né inter­view (ve zby­lých téměř dvou deká­dách své­ho živo­ta se kon­tak­tům s tis­kem vyhý­bal).

V roce 1966 pro­dal své akcie TWA za 546 mili­o­nů dola­rů a pře­stě­ho­val se do Las Vegas, kde poz­dě­ji v 60. a 70. letech sku­po­val casi­na, hote­ly a pozem­ky. Hughes byl v roce 1973 uve­den do letec­ké Síně slá­vy, ale v té době byl už tak nemoc­ný, že se obřa­du nemohl zúčast­nit. Zemřel v dub­nu 1976 během letu z mexic­ké­ho Acapulca. Jeho maje­tek byl odha­do­ván na 360 mili­o­nů. Výstřední mili­o­nář žil tak uza­vře­ný život, že ohle­dá­vač mrt­vol mu radě­ji sňal otis­ky prs­tů, aby se ujis­til, že mrt­vým je sku­teč­ně on.

 

O FILMU

 

Howard Hughes – jed­na z nej­po­zo­ru­hod­něj­ších postav 20. sto­le­tí – se sta­la inspi­ra­cí pro str­hu­jí­cí fil­mo­vý pří­běh. Vizionář, kte­rý držel prst na tepu své doby a doká­zal ji před­stih­nout, pohád­ko­vě boha­tý výstřed­ní podi­vín, vliv­ný nová­tor, dra­vý prů­my­sl­ník, osl­ňu­jí­cí fil­mo­vý pro­du­cent, muž milu­jí­cí rizi­ko i doko­na­lost – to všech­no shr­nu­je dal­ší a mož­ná nej­pří­znač­něj­ší Hughesova čin­nost: celo­ži­vot­ní a v důsled­cích osu­do­vý zájem o letec­tví.

Režisér Martin Scorsese ve svém nej­no­věj­ším fil­mu nazva­ném lako­nic­ky Letec líčí nej­či­no­ro­děj­ší a nej­bar­vi­těj­ší obdo­bí živo­ta Howarda Hughese: obdo­bí od polo­vi­ny 20. do kon­ce 40. let, kte­ré Hughes zasvě­til svým dvě­ma život­ním váš­ním: prů­kop­nic­kým pro­jek­tům v letec­tví a kine­ma­to­gra­fii. Toto obdo­bí Hughesova živo­ta cha­rak­te­ri­zu­jí smě­lé vyná­le­zy, bouř­li­vé milost­né afé­ry s nej­krás­něj­ší­mi holly­wo­od­ský­mi hvězda­mi a divo­ké bitvy, kte­ré sve­dl jako pod­ni­ka­tel. Právě v tom­to obdo­bí se Hughesovy vyso­ké ambi­ce popr­vé váž­ně střet­ly s rea­li­tou, prá­vě v této době popr­vé pocí­til, že za slá­vu, štěs­tí a doko­na­lost se pla­tí. Aby Martin Scorsese zno­vu stvo­řil svět vizi­o­ná­ře fas­ci­no­va­né­ho budouc­nos­tí a nový­mi tech­no­lo­gi­e­mi, spo­jil nej­mo­der­něj­ší digi­tál­ní tech­no­lo­gii s kla­sic­ký­mi fil­mo­vý­mi tech­ni­ka­mi 20.-40. let. Období, kdy Howard Hughes zasá­hl do fil­mo­vé his­to­rie, je totiž záro­veň obdo­bím, kdy její­mi zákla­dy otřásly dvě tech­nic­ké revo­lu­ce – nástup zvu­ku a bar­vy. A váš­ni­vý sní­lek i tvr­dý prak­tik Hughes byl vždyc­ky u toho.

Letecké dra­ma Pekelní andě­lé (Hell’s Angels, 1930) a wes­tern Psanec (The Outlaw, 1944), kte­ré reží­ro­val, či kome­die Na titul­ní stra­ně (The Front Page, r. Lewis Milestone, 1931) a gan­gs­ter­ka Zjizvená tvář (Scarface, r. Howard Hawks, 1932), kte­ré pro­du­ko­val, se do holly­wo­od­ské his­to­rie zapsa­ly stej­ně nesma­za­tel­ně, jako jeho pod­ni­ka­tel­ské akti­vi­ty do tvá­ře moder­ní­ho ame­ric­ké­ho prů­mys­lu i popu­lár­ní kul­tu­ry.

 

U zro­du pro­jek­tu stá­la leti­tá fas­ci­na­ce Leonarda DiCapria osob­nos­tí Howarda Hughese. Už víc než deset let – od doby, kdy popr­vé četl jeho živo­to­pis - ho ovšem zají­mal niko­li Hughes jako výstřed­ní, para­no­id­ní mili­o­nář skrý­va­jí­cí se před svě­tem, jak si ho Amerika zafi­xo­va­la z dru­hé polo­vi­ny jeho pohnu­té­ho živo­ta, ale Hughes v plné život­ní síle a tvůr­čím roz­le­tu. DiCaprio věděl, že není prv­ním, kdo o fil­mu o Hughesovi uva­žu­je. Přesto však doká­zal pro­sa­dit svou, když o své kon­cep­ci pře­svěd­čil pro­du­cen­ta Michaela Manna (jinak i zná­mé­ho reži­sé­ra – např. Poslední Mohykán/The Last of the Mohicans, Nebezpečný souboj/Heat, Collateral).

Mann požá­dal o spo­lu­prá­ci sce­náris­tu Johna Logana (Stroj času/The Time Machine, Poslední samuraj/The Last Samurai, Gladiátor/Gladiator).

Logan posta­vu Howarda Hughese psal pří­mo na tělo Leonardu DiCapriovi. Přitom pod­ni­kl vel­mi zevrub­ný sběr mate­ri­á­lu, během nějž se detail­ně sezná­mil s kni­ha­mi, vzpo­mín­ka­mi a archiv­ní­mi mate­ri­á­ly o Hughesově živo­tě, kte­ré mohl srov­ná­vat s mýtem vznik­lým kolem jeho osob­nos­ti a díla. Howard Hughes se před ním zno­vu zro­dil jako živou­cí lid­ská bytost plná nadě­je, ener­gie a svě­žes­ti. Nelítostný pod­ni­ka­tel pro­slu­lý z doby, kdy letec­ké spo­leč­nos­ti TWA a Pan Am ved­ly zni­ču­jí­cí bitvy, se začal spo­jo­vat se sníl­kem, kte­rý - stej­ně nelí­tost­ně – rea­li­zo­val své sny na pře­lo­mu němé a zvu­ko­vé éry a roman­tic­ky dobý­val srd­ce nej­krás­něj­ších žen svě­ta.

Pozornost nako­nec tvůr­ci sou­stře­di­li na to obdo­bí Hughesova živo­ta, kte­ré z jed­né stra­ny ohra­ni­ču­je natá­če­ní Pekelných andě­lů na sklon­ku 20. let a z dru­hé jeho pod­ni­ka­tel­ské výbo­je sou­stře­dě­né na pro­mě­nu TWA v jed­nu z nej­vět­ších letec­kých spo­leč­nos­tí svě­ta.

 

O NATÁČENÍ:

 

Dalším klí­čo­vým kro­kem v rea­li­za­ci Letce se stal oka­mžik, kdy Mannův pro­du­cent­ský kole­ga Graham King do pro­jek­tu zain­te­re­so­val reži­sé­ra Martina Scorseseho. Dobře totiž věděl, že Scorsese je - jako váš­ni­vý zna­lec fil­mo­vé his­to­rie a jejích natá­če­cích a vypra­věč­ských tech­nik - ide­ál­ním pro­tějš­kem muže, kte­rý se měl stát hlav­ním hrdi­nou fil­mu. Také pro auto­ra Taxikáře (Taxi Driver), Zuřícího býka (Raging Bull), Věku nevin­nos­ti (The Age of Innocence), Mafiánů (GoodFellas) a Gangů New Yorku (Gang of New York) je pří­znač­ná odva­ha pouš­tět se do nová­tor­ských, ris­kant­ních pro­jek­tů. Na svou dobu revo­luč­ní zvlášt­ní efek­ty, kte­ré Hughes vyu­žil při natá­če­ní Pekelných andě­lů, jsou dnes nedíl­nou sou­čás­tí kine­ma­to­gra­fic­ké­ho dědic­tví. Letec Scorsesemu nabí­dl mož­nost, jak se vrá­tit k pre­ciz­ní, sta­ro­svět­ské ruč­ní prá­ci, a záro­veň vyu­žít nej­mo­der­něj­ších CGI efek­tů vychá­ze­jí­cích vstříc poža­dav­kům dneš­ních divá­ků.

Hughes pro Scorseseho pro­po­ju­je prů­kop­nic­ké­ho ducha 19. sto­le­tí se dvě­ma obo­ry cha­rak­te­ris­tic­ký­mi pro sto­le­tí 20.: kine­ma­to­gra­fi s letec­tvím. Do his­to­rie toho prv­ní­ho se prá­vem vepsal díky Pekelným andě­lům a Zjizvené tvá­ři, do his­to­rie toho dru­hé­ho díky své­mu zájmu o nový design a rych­lost­ní rekor­dy. Hughes je nedíl­ně spjat s feno­mé­nem podí­va­né, jeho sto­ry je však pod­le reži­sé­ra záro­veň pří­bě­hem cham­ti­vos­ti, korup­ce a nako­nec šílen­ství. Důležitým pro posti­že­ní Hughesovy boha­té, kom­pli­ko­va­né osob­nos­ti se stal i vztah mezi „oby­čej­nou“ posed­los­tí vizi­o­ná­ře a vzrůs­ta­jí­cí­mi psy­chic­ký­mi pro­blémy, kte­ré se pode­psa­ly na dru­hé, lid­sky tragič­těj­ší polo­vi­ně jeho živo­ta.

 

Postava Howarda Hughese – tak, jak ji nako­nec vidí­me ve fil­mu – je výsled­kem spo­leč­né prá­ce sce­náris­ty Logana s reži­sé­rem Scorsesem, kte­rý dbal pře­de­vším o vizu­ál­ní ztvár­ně­ní, a s Leonardem DiCapriem, jehož tvůr­čí, autor­ský podíl se týkal pře­de­vším dia­lo­gů. Protože všech­ny tři fas­ci­no­va­la prá­ce s rea­lis­tic­ký­mi detai­ly, zro­dil se Hughes jako sou­čas­ný hrdi­na, kte­rý svou nejed­no­znač­nos­tí stej­ně dob­ře vyja­dřu­je svou éru jako začá­tek 21. sto­le­tí. Navíc kon­ve­nu­je – aniž by ztra­til něco ze své uni­ka­vos­ti a tajem­nos­ti - s hrdi­ny, kte­ré na fil­mo­vém plát­ně stvo­ři­li jak Scorsese, tak DiCaprio.

Hvězda Tita­nicu se během prá­ce na posta­vě inspi­ro­va­la nejen vlast­ní kom­plex­ní před­sta­vou o hrdi­no­vi, ale i stu­di­em dobo­vých mate­ri­á­lů, fil­mo­vých zázna­mů a zvu­ko­vých nahrá­vek. Problémem při­tom byla sku­teč­nost, že Hughes, kte­rý byl pro­slu­lý vel­mi odta­ži­tým vzta­hem k médi­ím i k celé­mu „ven­kov­ní­mu“ svě­tu, ani v „nej­ve­řej­něj­ší“ éře své­ho živo­ta před kame­ra­mi a mik­ro­fo­ny neskrý­val svůj odstup. Dostat se pod jeho mas­ku bylo jed­ním z nej­dů­le­ži­těj­ších úko­lů, kte­ré musel DiCaprio řešit.

 

V pří­pa­dě his­to­ric­ké­ho fil­mu váza­né­ho na dvě tak atrak­tiv­ní pro­stře­dí, jako je letec­ký prů­my­sl a film, se sta­la jed­nou z nej­dů­le­ži­těj­ších otá­zek při natá­če­ní vizu­ál­ní podo­ba vyprá­vě­ní. Jedinečnou inspi­ra­cí se pro Martina Scorseseho a jeho tým sta­ly fil­my 20.-40. let a dobo­vá móda (zde měla nej­vět­ší slo­vo reži­sé­ro­va oblí­be­ná spo­lu­pra­cov­ni­ce, výtvar­ni­ce kos­tý­mů Sandy Powell, kte­rá zís­ka­la Oscara za Zamilovaného Shakespeara/Shakespeare in Love a byla na něj nomi­no­vá­na za fil­my Daleko do nebe /Far From Heaven a Sylvia).

I v tom­to pří­pa­dě Scorsese – jako už mno­ho­krát před­tím – spo­lé­hal také na výtvar­ní­ka Danteho Ferretiho (drži­te­le šes­ti osca­ro­vých nomi­na­cí, kte­rý se podí­lel na fil­mech Piera Paola Pasoliniho a Federica Felliniho a na svém kon­tě má mj. Scorseseho fil­my Věk nevin­nos­ti, Casino, Kundun – život dalaj­lá­my, Počítání mrtvých a Gangy New Yorku). Smysl pro jem­né detai­ly i roz­mách­lé vel­ko­ry­sé kon­cep­ce se díky Ferretiho talen­tu a schop­nos­tem spo­ji­ly v jedi­neč­ný celek. Jeho mis­trov­ským dílem se stal nejen návrh Hughesova oblí­be­né­ho bytu na Muirfield Road, dnes už mýtic­ké­ho vcho­du do Graumanova Čínského diva­dla, kde se odbý­va­la pre­mi­é­ra Pekelných andě­lů, ale i zno­vustvo­ře­ní legen­dár­ní­ho noč­ní­ho pod­ni­ku Cocoanut Grove stup­ňu­jí­cí­ho teh­dy mód­ní „marockou“ exo­ti­ku pro­střed­nic­tvím ele­gant­ní­ho pal­mo­vé­ho háj­ku (kte­rý prý původ­ně na počát­ku 20. let dob­ře poslou­žil při natá­če­ní roman­tic­ké­ho hitu Šejk/The Sheik Rudolpha Valentina). Vedle toho však fil­ma­ři vyu­ži­li i auten­tic­kých loka­cí, např. dodnes docho­va­né­ho holly­wo­od­ské­ho síd­la Avy Gardner na Franklin Avenue. Skutečné luxus­ní inte­ri­é­ry legen­dár­ní­ho pla­vi­dla Queen Mary si zase zahrá­ly ve scé­ně večír­ku pořá­da­né­ho po pre­mi­é­ře Pekelných andě­lů.

Pro Scorseseho a jeho oblí­be­né­ho kame­ra­ma­na Roberta Richardsona (mj. Oscar za dra­ma JFK Olivera Stonea) před­sta­vo­va­lo spo­je­ní kla­sic­kých metod natá­če­ní (pře­de­vším původ­ních tri­ko­vých tech­nik, kte­ré pou­ží­val sám Hughes) a digi­tál­ní tech­no­lo­gie výzvu, jak zvo­nu oži­vit dáv­no ztra­ce­ný svět v jeho dvou růz­ných podo­bách: vel­ko­le­pé, roz­mách­lé akci (jakou byla např. scé­na zří­ce­ní letou­nu XF-11) i intim­ních detai­lech (jaký­mi může být tře­ba setká­ní Howarda a Katharine).

I super­vi­sor zvlášt­ních efek­tů Rob Legato se sou­stře­dil na to, aby pro reži­sé­ro­vy poža­dav­ky našel odpo­ví­da­jí­cí tech­nic­ká řeše­ní. Se svým týmem zno­vustvo­řil tři Hughesova revo­luč­ní leta­dla – rych­lost­ní letoun H-1, expe­ri­men­tál­ní prů­zkum­ný stroj XF- 11 a kluzák Helcules. Zvláště u scén vyu­ží­va­jí­cích zvlášt­ní efek­ty Scorsese dbal o to, aby si zacho­va­ly cito­vý náboj pro­střed­nic­tvím zor­né­ho úhlu pohle­du hrdi­nů.

Zvláštní emo­ci­o­nál­ní hla­di­nu doda­la vyprá­vě­ní digi­tál­ně evo­ko­va­ná barev­ná pale­ta upo­mí­na­jí­cí na kva­li­ty dnes už legen­dár­ní­ho fil­mo­vé­ho mate­ri­á­lu – Technicoloru (ve 20. letech dvou­pá­so­vý, ve 40. tří­pá­so­vý).

Přestože kon­t­ro­lu nad nato­če­ným mate­ri­á­lem měl už tra­dič­ně sám Scorsese se svou leti­tou stři­hač­kou Thelmou Schoonmaker (mj. Oscar za Scorseseho Zuřícího býka/Raging Bull), defi­ni­tiv­ní podo­bu Letec zís­kal až v rukou počí­ta­čo­vých tri­ka­řů. Ti pomoh­li vyprá­vě­ní barev­ně roz­čle­nit na tři čás­ti – obdo­bí zahr­nu­jí­cí éru od 20. let do roku 1938, upo­mí­na­jí­cí na tóno­vá­ní teh­dej­ších fil­mů, dobu upo­mí­na­jí­cí na tra­dič­ní vzhled holly­wo­od­ských fil­mů 40. let a éru vra­ce­jí­cí divá­ky k prá­ci s bar­vou obvyklou v roce 2004.

Důležitou roli ve fil­mu ovšem hrá­la – jak je u Scorseseho obvyk­lé – i hud­ba. Tu původ­ní slo­žil zku­še­ný Howard Shore, dobo­vou atmo­sfé­ru však v Letci pomá­ha­jí budo­vat i dobo­vé son­gy 20.-40. let, inter­pre­to­va­né ovšem sou­čas­ný­mi hudeb­ní­ky a zpě­vá­ky.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Týden plný filmových premiér v Česku: novinky, které stojí za pozornost
18. srpna 2025Týden plný filmových premiér v Česku: novinky, které stojí za pozornostTento týden se v kinech v České republice představí několik očekávaných titulů, od dramatických příběhů přes komedie až po nezávislé filmy. Připravte se na pestrou filmovou nabídku, která osloví různé divácké chutě a přinese nové filmové…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Filmové premiéry tohoto týdne v Česku: Nové příběhy a hvězdy na stříbrném plátně
4. srpna 2025Filmové premiéry tohoto týdne v Česku: Nové příběhy a hvězdy na stříbrném plátněTento týden přináší do kin v České republice pestrou škálu filmových premiér, od dramatických příběhů po komedie a akční thrillery. Diváci se mohou těšit na nové tituly s hvězdnými obsazeními i osvědčenými režiséry, kteří opět přinášejí…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Džob: Pokračování kultovních filmů Gympl a Vejška přináší pohled na život dospělých sprejerů
31. července 2025Džob: Pokračování kultovních filmů Gympl a Vejška přináší pohled na život dospělých sprejerůRežisér Tomáš Vorel po letech opět představuje film, který navazuje na své populární snímky Gympl a Vejška. Nový film Džob sleduje osudy dvou starších sprejerů, kteří se po letech vracejí ke své vášní, ale jejich životy…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za pozornost
28. července 2025Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za pozornostTento týden je v kinech opravdu pestrý – od komedií a animáků po hluboké dramatické snímky. Připravte se na filmové zážitky, které vás nejen pobaví, ale i přimějí zamyslet. Přinášíme přehled nejzajímavějších premiér, které si rozhodně…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za to vidět
21. července 2025Týden filmových premiér v ČR: novinky, které stojí za to vidětNový týden přináší do kin širokou škálu nových filmových titulů, od dramatických příběhů přes akční dobrodružství až po originální snímky, které potěší různé divácké chutě. Připravte se na pestrou filmovou nabídku, která vás určitě nezklame. Nejlépe…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Nové filmové premiéry tohoto týdne v ČR: od rodinné zábavy po sportovní drama
14. července 2025Nové filmové premiéry tohoto týdne v ČR: od rodinné zábavy po sportovní drama Tento týden přináší do kin v České republice pestrou paletu filmových premiér, které potěší jak fanoušky animovaných příběhů, tak milovníky sportovních dramat či rodinné komedie. Připravte se na novou dávku filmových zážitků, které rozhodně stojí za…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Nové příběhy na plátně
7. července 2025Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Nové příběhy na plátněTento týden přináší do kin v České republice pestrou směsici filmových novinek, od očekávaných pokračování přes přelomové debuty až po inovativní artové snímky. Diváci se mohou těšit na rozmanité žánry, které osloví jak milovníky akce, tak…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Co nás čeká na plátně
30. června 2025Filmové premiéry tohoto týdne v ČR: Co nás čeká na plátněTento týden je v českých kinech skutečně pestrý. Přicházejí nejen akční blockbustery a dobrodružné filmy, ale také komedie a dramatické příběhy s hlubším poselstvím. Diváci se mohou těšit na různé žánry a příběhy, které nabídnou zábavu,…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Lavi se vrací: Vyšehrad Dvje je větší, drzejší a šílenější
9. dubna 2025Lavi se vrací: Vyšehrad Dvje je větší, drzejší a šílenějšíDruhý díl kultovní komedie přináší návrat neřízené střely jménem Lavi. Tentokrát míří až na dno – do vesnického klubu FK Smrkov. Nové tváře, staré průšvihy a humor, který si nebere servítky. Vyšehrad: Dvje rozšiřuje svůj fotbalový…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Od 4. července v kinech: Dvě filmové novinky
4. července 2024Od 4. července v kinech: Dvě filmové novinkyS příchodem léta se v kinech objeví dvě očekávané filmové premiéry, které slibují přinést nejen napětí a dobrodružství, ale i zábavu pro celou rodinu. Představujeme vám moderní adaptaci klasického románu "Hrabě Monte Christo" a další pokračování…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Novinky z filmového plátna: Francouzská komedie a sci-fi horor
27. června 2024Novinky z filmového plátna: Francouzská komedie a sci-fi hororFrancouzská akční komedie a napínavý sci-fi horor přicházejí do kin. Ve filmu "Rychle a nemožně" (3 jours max) se policista Rayane vydává na nebezpečnou misi proti mexickému kartelu, aby zachránil svou unesenou babičku. Naproti tomu "Tiché…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Premiéra filmu „Jedna noc“ přetékala zájmem diváků a zaplnila tři kinosály
7. května 2024Premiéra filmu „Jedna noc“ přetékala zájmem diváků a zaplnila tři kinosályS otázkou "Co byste pro lásku udělali vy?" přichází nový film režiséra Davida Laňky, "Jedna noc", který měl premiéru v pondělí 6. května. Kvůli velkému zájmu se premiéra přesunula z původně plánovaných dvou do tří kinosálů.…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Moje nová tvář: Příští měsíc vstoupí do kin český dokumentární film o ženě, která přežila útok kyselinou
19. září 2023Moje nová tvář: Příští měsíc vstoupí do kin český dokumentární film o ženě, která přežila útok kyselinouMoje nová tvář, nový český celovečerní dokumentární film režisérky a novinářky Jarmily Štukové a producentky Maji Hamplové, vypráví příběh ženy, která se po brutálním útoku svého bývalého partnera snaží najít sílu znovu žít. Po premiéře na…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Dnes má premiéru film: #annaismissing - Temné tajemství na plátně
10. srpna 2023Dnes má premiéru film: #annaismissing - Temné tajemství na plátněDlouho očekávaný film #annaismissing dnes konečně dorazil na velká plátna kin po celém Česku. Tento palčivý thriller, který kombinuje prvky dramatu a napětí, slibuje divákům nezapomenutelný zážitek. Režisérem filmu je Pavel Soukup, zatímco scénář napsala Lucie…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Kouzelná Beruška a Černý kocour - film - přehled nejnovějšího francouzského hudebního superhrdinského filmu
24. července 2023Kouzelná Beruška a Černý kocour - film - přehled nejnovějšího francouzského hudebního superhrdinského filmuKouzelná Beruška a Černý kocour - film, také známý jako Miraculous: Zázračná beruška & Cat Noir, The Movie, je francouzský 3D počítačově animovaný hudební superhrdinský film, který byl uveden v kinech v roce 2023. Film režíroval…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Malá mořská víla se vrací na plátna: Příběh lásky a dobrodružství pod hladinou
23. května 2023Malá mořská víla se vrací na plátna: Příběh lásky a dobrodružství pod hladinouMalá mořská víla se vrací na velké plátno s novou filmovou adaptací, která přinese kouzlo podmořského dobrodružství do kin. Tento rodinný a dobrodružný film se odehrává ve světě mořských víl a lidských princezen. Jeho premiéra je…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,18429 s | počet dotazů: 225 | paměť: 40113 KB. | 30.08.2025 - 04:46:39