Knižní novinku „Pět pilířů komunikace (nejen) s dětmi“ od autorky Jany Šintákové Michalicové ocení všichni ti, kteří uvažují o tom, že by si oprášili své dovednosti v komunikaci nejen se svými nejbližšími v okolí, ale i s cizími lidmi.
V knize, kde hned na první pohled zaujme dokonalá a oku lahodící obálka, se blíže seznámíte s novou komunikační metodou s příznačným názvem „Pět pilířů“ tzv. „5P“.
Ostatně jak už samotný název napovídá, jedná se o metodu složenou z pěti pilířů, jimiž jsou dle autorky: empatie, oslovení, vysvětlení stanoviska mluvčího, společné hledání řešení, a nakonec i poskytnutí psychické podpory.
Tato tak trochu psychologická brožurka čítající 173 stran je přehledně rozdělena do tří velkých kapitol. První z nich pojednává o komunikaci všeobecně, a záhy pak přechází k samotnému vzniku metody „Pěti pilířů“.
Stěžejní kapitolou je kapitola druhá věnující se podrobnému rozebrání této komunikační metody a jejich jednotlivých pilířů. Naopak ve třetí kapitole se můžete těšit na praktické ukázky jednotlivých rozhovorů v kontaktu s partnery, dětmi, rodinou, kolegy či širším okolím.
Mě osobně se líbily a nadchly převážně první dvě kapitoly, kde je vše krásně a srozumitelně vysvětleno, a to i pro laickou veřejnost. Autorka se tohoto tématu zhostila velmi bravurně a svým čtenářům tak poskytla jakýsi pohled na komunikaci pod svým drobnohledem.
Kdo Janinku zná, hlavně její srdečný styl psaní, tak ví, že se může těšit i na podnětné citáty slavných osobností. A ano, i tady si přijdete na své...
„V moci jazyka je život i smrt, kdo ho rád používá, nají se jeho plodů. Šalamoun“
Komunikační metoda jako taková se mi z teoretické stránky moc zamlouvala, a možná bych ji i použila ve svém každodenním životě. Ovšem třetí část věnující se praktické stránce mě naopak malinko zklamala a odradila od ní.
A i když si autorka dala hodně zaležet, aby svému čtenáři poskytla velké množství praktických ukázek rozhovorů, myslím si, že by v tomto případě bylo lepší čtenáře moc nezahlcovat a poskytnout jich raději méně.
Možná je to tím, že všechny mají naprosto totožnou skladbu a shodné začátky (slovo od slova), čímž jsem po přečtení několika z nich už ztrácela ostražitost a pozornost. Navíc se mi moc nelíbilo, že všechny jsou vedeny tak, že ve finále dochází k zmanipulování protivníka v můj vlastní prospěch, aniž bych mu někdy já sama vyšla úplně vstříc, spíše naopak anebo jen částečně na půl cesty.
Já osobně si nedovedu představit, že bych takto komunikovala a zpracovávala tříleté, řvoucí, paličaté dítě a snažila se mu domluvit a v neposlední řadě zmanipulovat ho tak, aby bylo vyhověno ať už plně nebo částečně hlavně mým potřebám.
Každopádně kniha Pět pilířů komunikace poskytuje nový náhled na komunikaci jako takovou a je na každém z nás, zda se nechá touto metodou inspirovat a vnese si ji do svého každodenního života.
„Komunikace nenásilnou formou může vybudovat zdravou a silnou osobnost, násilná komunikace může odsoudit člověka k nízkému sebevědomí a nezdravým vztahům s ostatními lidmi.“
PĚT PILÍŘŮ KOMUNIKACE (NEJEN) S DĚTMI
Napsala: Jana Šintáková Michalicová
Rok vydání: 2024
Počet stran: 173
Elektronická kniha
Moje komunikační metoda 5P zahrnuje dialogický, empatický a respektující přístup:
Syn Ríša: hraje hry na počítači (dítě je spokojené a dobře se baví)
Rodič: „Já vím, že se ti nechce ven, Ríšo, že si teď hraješ, ale já už potřebuji změnit prostředí, oba potřebujeme na vzduch. Půjdeme do ZOO? Co říkáš? Bude se ti tam líbit, uvidíš! Užijeme si to! Prohlédneš si tam zvířátka, nadýcháš se čerstvého vzduchu. Dobře?“ (5P)
Syn Ríša: „Ale já teď hraju hry…“ (dítě je otrávené a roztrpčené)
Rodič: „Já to vidím, Ríšo, chápu tě, že se ti nechce ven, navíc, když teď právě hraješ hry. Ale pochop i ty mne, že není dobré být stále jen zavřený doma. Místo toho si užiješ jinou zábavu venku. Hm?“ (5P)
Syn Ríša: „Zase do ZOO? Vždyť jsme tam byli posledně…“ (dítě nesouhlasí s návrhem)
Rodič: „Chápu, Ríšo. Tedy nemusíme jít právě do ZOO. Můžeš sám navrhnout, kam bys šel rád. Co myslíš, jak to uděláme, co navrhuješ?“ (5P)
Syn Ríša: „Mohli bychom jít do skateparku?“ (dítě přišlo s vlastním návrhem)
Rodič: „Skvělý nápad, Ríšo, to zní dobře. Jistě si to tam užiješ. Jsme domluveni.“ (5P)
Syn Ríša: „OK. Jen to dohraju.“ (souhlas)
Rodič začíná tím, že vyjadřuje porozumění dětským pocitům („Já vím, že se ti nechce ven…“) a zároveň sděluje své potřeby – to je jasné a upřímné vyslovení postoje bez nátlaku. Nabízí návrh a motivuje pozitivně („Půjdeme do ZOO? Co říkáš? Bude se ti tam líbit…“), ale nezakazuje ani nevnucuje. Dítě má prostor reagovat a vyjádřit nesouhlas („Ale já teď hraju hry…“). Rodič pokračuje v naslouchání a opět vyjadřuje pochopení, přičemž vysvětluje své důvody, ale stále nevnucuje. Nabízí dítěti možnost volby („Tedy nemusíme jít právě do ZOO. Můžeš sám navrhnout…“). Nakonec dítě samo přijde s návrhem a rodič jej přijímá, potvrzuje a respektuje.
Manipulace by byla, kdyby rodič záměrně skrýval své skutečné motivy, používal lži, nátlak nebo emocionalní vydírání, případně kdyby nepřipustil dětský nesouhlas. To není manipulace, protože: Nejde o skryté ovlivňování, ale o otevřený dialog. Dítě není obelháváno ani přehnaně přesvědčováno. Rodič zachovává respekt k autonomii dítěte. Probíhá skutečná výměna názorů s cílem najít společné řešení.
Recenze se mě osobně jeví jako manipulativní, vnímám ji s jízlivým, ironickým až sarkastickým podtónem, tváří se jako záměrně familiérní, ačkoliv se s paní Bátovskou osobně neznáme, netykáme si ani nejsme kamarádky. S mnoha názory, jenž jsou v recenzi vydávány za fakta, nesouhlasím, co se týče mé komunikační metody.