Žena je na venkovském pobytu terorizována několika různými muži ve filmu Muži, sugestivním a tematicky bohatém novém hororu režiséra Alexe Garlanda (Ex Machina, Annihilation), který měl českou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a do pražských kin vstupuje od 28. července.
Muži hrají Jessie Buckley (Přemýšlím o konci věcí) v roli Harper, která se po šokující sebevraždě svého násilnického bývalého přítele (ve flashbacích ho hraje Paapa Essiedu z filmu I May Destroy You) rozhodne odjet na malebné útočiště na anglický venkov.
Na venkovském sídle, které si Harper zamluvila, se zpočátku zdá vše příjemné, protože ji sociálně neohrabaný správce Georffrey (Rory Kinnear) provede celým místem. Večer Harper vtipkuje s kamarádkou Riley (Gayle Rankin) prostřednictvím přibližovacího hovoru u sklenky vína.
Na druhý den se však Harper při idylické procházce v přírodě setká s něčím podivným. V jedné z nejděsivějších scén filmu Muži na sebe Harper hravě zakřičí, aby slyšela ozvěnu v dlouhém temném tunelu... jen aby viděla, jak se na druhém konci tunelu postaví silueta postavy a začne kráčet směrem k ní.
Později Harper zavolá policii, když zjistí, že postava - zcela nahý tulák - ji sledovala domů a nyní nahlíží do okna. Špinavého nahého muže hraje rovněž Kinnear... stejně jako policistu, který se o něj přijde postarat a ujistí Harper, že vše bude v pořádku.
Kinnear vlastně hraje všechny mužské postavy ve filmu Muži, včetně hrozivého kněze a dospívajícího chlapce, s nimiž se Harper postupně konfrontuje. Garland nám zprostředkovává pohled Harpera, který po traumatické události už nevnímá muže jako jednotlivce, ale jako kolektivní hrozbu.
Je to odvážná alegorie a Kinnear si pro sebe krade celou show, vytváří několik výrazných osobností a každé z nich vdechuje jinou míru hrozby. Jen pohled na jeho tvář ve středních letech nalepenou na dospívajícího chlapce na chvíli pokazí efekt.
V určitém okamžiku je však zřejmé, že nesledujeme skutečný příběh, ale spíše podobenství. Stejně jako v případě filmu Darrena Aronofského Matka! se skutečné události filmu stávají nepodstatnými, důležitý je význam, který se za nimi skrývá. A pokud to stále nechápete, postava Paapa Esiedua si vše spojí během závěrečných okamžiků filmu.
Těžko by se Garland vyrovnal svým dvěma předchozím režijním filmům, bezchybně zpracovanému komornímu dramatu o umělé inteligenci Ex Machina a vizuálně úchvatnému sci-fi thrilleru Annihilation. Muži, kteří působí, jako by byli minimalisticky koncipováni a natočeni s ohledem na pandemická omezení, kvalit těchto počinů nedosahují.
Muži však stále stojí za zhlédnutí, a i když bravurní závěrečný akt nerezonuje v rovině vyprávění, působí krvavě; nečekaně krvavé vyvrcholení mašíruje reálný horor s mdlými umělými efekty, které připomínají exploatační filmy jako Xtro (shodou okolností také natočené na britském venkově).
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře