Skupina technologických miliardářů se sejde v luxusním horském útočišti, aby se pohádala kvůli globální ekonomické apokalypse, za kterou jsou z velké části zodpovědní, ve filmu Mountainhead, poloostré satiře na znepokojivě aktuální dění, kterou nyní vysílá HBO Max. Tento celovečerní režijní debut spolutvůrce seriálu Nástupnictví Jesseho Armstronga se může pochlubit stejným typem osobností, které se při autonehodě fascinují a které jsou ztvárněny kvartetem silných hereckých výkonů, ale čím déle s nimi trávíme čas, tím více film dráždí a ztrácí na kouzlu.
Mountainhead hraje Cory Michael Smith jako Venis „Ven“ Parish, jakýsi technologický magnát typu Elona Muska nebo Marka Zuckerberga, který na své fiktivní sociální platformě Traam právě vypustil nový pochybný software s umělou inteligencí; během několika hodin se po platformě začnou šířit umělou inteligencí vytvořené deepfake dezinformace, které podněcují násilí, jež přeroste v globální otřesy, a společnost tomu nedokáže zabránit.
Ramy Youssef je Jeff Abredazi, mladá postava podobná Samu Altmanovi a majitel společnosti specializující se na konkurenční model umělé inteligence - takový, který by dokázal identifikovat a eliminovat dezinformace šířené na sociálních sítích Ven. A Steve Carrell je Randall Garrett, investor se starým kloboukem mezi mladými frajery a mentor Jeffa i Vena. Filmová verze třeba Petera Thiela, který také umírá na rakovinu a hledá smysl života definovaného obscénním bohatstvím - ne, škrtněte to, on jen zoufale touží po události singularity, která by mu umožnila žít věčně.
Každá z těchto postav se sejde na chlapeckém víkendu v titulním Mountainheadu, luxusním sídle v Utahu, které má vlastní soukromý lyžařský areál a které nedávno koupil Hugo „Souper“ Van Yalk, jehož hraje Jason Schwartzman. Souper je jediným z celé skupiny, který není miliardářem, a jeho majetek se pohybuje někde kolem mizerných 500 milionů dolarů, což z něj dělá jejich nastrčeného bičíka.
Zdánlivě jde o každoroční setkání, na kterém se pije, berou drogy, hraje poker, jí kanapky a dělá cokoli jiného, co tito elitní technobratři dělají (je tu zmínka o mnohem obscénnějších aktivitách), ale každý z účastníků má skrytý motiv: Ven potřebuje, aby mu Jeff prodal svou společnost, a Traam tak mohl okamžitě skoncovat s vlastní podřadnou lumpenproletářskou umělou inteligencí; Randall potřebuje totéž, protože spojení obou společností by urychlilo možnou singularitu umělé inteligence; Souper chce získat investice do své lifestylové meditační aplikace; a litujte chudáka Jeffa - chce jen pár opravdových přátel.
Zatímco se čtveřice mezi sebou hádá, prochází doomscrollem svých smartphonů a pasivně reaguje na globální apokalypsu, kterou vytvořili: po celém světě jsou svrženy vlády a miliony lidí umírají v násilných střetech živených dezinformacemi umělé inteligence. Lidské oběti je samozřejmě příliš nezajímají, protože vymýšlejí strategii, jak nejlépe využít krach jako příležitost k prosazení vlastních zájmů.
Mountainhead (mrk-mrk odkaz na knihu Ayn Randové The Fountainhead) je překvapivě aktuální film: máte pocit, že všechno, o čem se tu mluví, od umělé inteligence přes deepfakes až po fake news a vztah velkých technologií ke světovým vládám, je záležitostí bezprostředního a naléhavého reálného zájmu. Ale na rozdíl od filmů, které by se těmito problémy mohly skutečně zabývat a nabídnout nějaký záblesk naděje, jsme v pasti s kretény, kteří jsou za tyto problémy zodpovědní a kteří se v nich vyžívají. Je to jako verze filmu Nedívej se vzhůru, viděná pouze z pohledu technologického magnáta Marka Rylance a prezidentky Meryl Streep; zde jsou to pouze diváci, kdo prosí, aby se tito lidé podívali na slona v místnosti.
První polovina Mountainheadu je naléhavá a poutavá záležitost, kdy se čtveřice bláznů kamarádí a nenuceně bere na vědomí globální kolaps; tyhle lidi nesnášíme, ale nemůžeme od nich odtrhnout oči. Pomáhá tomu, že tyto odporné postavy hrají herci naprosto přesvědčivě: Carrell je jako Randall nezvykle hrozivý, Schwartzman je dokonale obsazen do role ubohého Soupera, Youssef je téměř sympatický jako to nejbližší, co má film ke svědomí, a Smith, který hrál Chevyho Chase v loňské Sobotní noci, je pravým opakem v roli Vena, chodícího ztělesnění bezduché, umělé bytosti.
S postupem času se však Mountainhead stává čím dál větší fraškou a vyvrcholení s několika zpackanými pokusy o vraždu začíná připomínat spíše film The Ladykillers (verze bratří Coenů, pochopitelně) než ostrou satiru předchozích scén filmu. A s tím, jak film ztrácí svůj říz, jsou tyto postavy stále méně zajímavé a možná budeme litovat, že jsme s nimi strávili příliš mnoho času.
Navzdory aktuálním tématům a kousavé rané satiře nakonec Mountainhead nedokáže udržet své vysokohorské napětí po celou dobu. Herci hrají s nasazením a Armstrongův instinkt je většinou silný , ale nejostřejší postřehy filmu o aroganci technologického světa jsou pohřbeny pod frašku. Je to varovný příběh o digitálních vládcích, který začíná výbuchem - a končí v bufetovém kolečku.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře