Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Mountainhead: Steve Carrell, Ramy Youssef v masakru na večírku miliardářských technologických bratrů

Mountainhead: Steve Carrell, Ramy Youssef v masakru na večírku miliardářských technologických bratrů

Mot
Mot
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Skupina tech­no­lo­gic­kých mili­ar­dá­řů se sejde v luxus­ním hor­ském úto­čiš­ti, aby se pohá­da­la kvů­li glo­bál­ní eko­no­mic­ké apo­ka­ly­p­se, za kte­rou jsou z vel­ké čás­ti zod­po­věd­ní, ve fil­mu Mountainhead, polo­ost­ré sati­ře na zne­po­ko­ji­vě aktu­ál­ní dění, kte­rou nyní vysí­lá HBO Max. Tento celo­ve­čer­ní režij­ní debut spo­lu­tvůr­ce seri­á­lu Nástupnictví Jesseho Armstronga se může pochlu­bit stej­ným typem osob­nos­tí, kte­ré se při auto­ne­ho­dě fas­ci­nu­jí a kte­ré jsou ztvár­ně­ny kvar­te­tem sil­ných herec­kých výko­nů, ale čím déle s nimi trá­ví­me čas, tím více film dráž­dí a ztrá­cí na kouz­lu.

Mountainhead hra­je Cory Michael Smith jako Venis „Ven“ Parish, jaký­si tech­no­lo­gic­ký mag­nát typu Elona Muska nebo Marka Zuckerberga, kte­rý na své fik­tiv­ní soci­ál­ní plat­for­mě Traam prá­vě vypus­til nový pochyb­ný soft­ware s umě­lou inte­li­gen­cí; během něko­li­ka hodin se po plat­for­mě začnou šířit umě­lou inte­li­gen­cí vytvo­ře­né dee­p­fa­ke dez­in­for­ma­ce, kte­ré pod­ně­cu­jí nási­lí, jež pře­ros­te v glo­bál­ní otře­sy, a spo­leč­nost tomu nedo­ká­že zabrá­nit.

Ramy Youssef je Jeff Abredazi, mla­dá posta­va podob­ná Samu Altmanovi a maji­tel spo­leč­nos­ti spe­ci­a­li­zu­jí­cí se na kon­ku­renč­ní model umě­lé inte­li­gen­ce - tako­vý, kte­rý by doká­zal iden­ti­fi­ko­vat a eli­mi­no­vat dez­in­for­ma­ce šíře­né na soci­ál­ních sítích Ven. A Steve Carrell je Randall Garrett, inves­tor se sta­rým klo­bou­kem mezi mla­dý­mi fra­je­ry a men­tor Jeffa i Vena. Filmová ver­ze tře­ba Petera Thiela, kte­rý také umí­rá na rako­vi­nu a hle­dá smy­sl živo­ta defi­no­va­né­ho obscén­ním bohat­stvím - ne, škrt­ně­te to, on jen zou­fa­le tou­ží po udá­los­ti sin­gu­la­ri­ty, kte­rá by mu umož­ni­la žít věč­ně.

Každá z těch­to postav se sejde na chla­pec­kém víken­du v titul­ním Mountainheadu, luxus­ním síd­le v Utahu, kte­ré má vlast­ní sou­kro­mý lyžař­ský are­ál a kte­ré nedáv­no kou­pil Hugo „Souper“ Van Yalk, jehož hra­je Jason Schwartzman. Souper je jedi­ným z celé sku­pi­ny, kte­rý není mili­ar­dá­řem, a jeho maje­tek se pohy­bu­je někde kolem mizer­ných 500 mili­o­nů dola­rů, což z něj dělá jejich nastr­če­né­ho bičí­ka.

Zdánlivě jde o kaž­do­roč­ní setká­ní, na kte­rém se pije, berou dro­gy, hra­je poker, jí kana­pky a dělá coko­li jiné­ho, co tito elit­ní tech­no­brat­ři děla­jí (je tu zmín­ka o mno­hem obscén­něj­ších akti­vi­tách), ale kaž­dý z účast­ní­ků má skry­tý motiv: Ven potře­bu­je, aby mu Jeff pro­dal svou spo­leč­nost, a Traam tak mohl oka­mži­tě skon­co­vat s vlast­ní pod­řad­nou lum­pen­pro­le­tář­skou umě­lou inte­li­gen­cí; Randall potře­bu­je totéž, pro­to­že spo­je­ní obou spo­leč­nos­tí by urych­li­lo mož­nou sin­gu­la­ri­tu umě­lé inte­li­gen­ce; Souper chce zís­kat inves­ti­ce do své lifesty­lo­vé medi­tač­ní apli­ka­ce; a lituj­te chudá­ka Jeffa - chce jen pár oprav­do­vých přá­tel.

Zatímco se čtve­ři­ce mezi sebou hádá, pro­chá­zí doom­scrollem svých smart­pho­nů a pasiv­ně rea­gu­je na glo­bál­ní apo­ka­ly­p­su, kte­rou vytvo­ři­li: po celém svě­tě jsou svr­že­ny vlá­dy a mili­o­ny lidí umí­ra­jí v násil­ných stře­tech žive­ných dez­in­for­ma­ce­mi umě­lé inte­li­gen­ce. Lidské obě­ti je samo­zřej­mě pří­liš neza­jí­ma­jí, pro­to­že vymýš­le­jí stra­te­gii, jak nej­lé­pe vyu­žít krach jako pří­le­ži­tost k pro­sa­ze­ní vlast­ních zájmů.

Mountainhead (mrk-mrk odkaz na kni­hu Ayn Randové The Fountainhead) je pře­kva­pi­vě aktu­ál­ní film: máte pocit, že všech­no, o čem se tu mlu­ví, od umě­lé inte­li­gen­ce přes dee­p­fa­kes až po fake news a vztah vel­kých tech­no­lo­gií ke svě­to­vým vlá­dám, je zále­ži­tos­tí bez­pro­střed­ní­ho a nalé­ha­vé­ho reál­né­ho zájmu. Ale na roz­díl od fil­mů, kte­ré by se těmi­to pro­blémy moh­ly sku­teč­ně zabý­vat a nabíd­nout něja­ký záblesk nadě­je, jsme v pas­ti s kre­té­ny, kte­ří jsou za tyto pro­blémy zod­po­věd­ní a kte­ří se v nich vyží­va­jí. Je to jako ver­ze fil­mu Nedívej se vzhů­ru, vidě­ná pou­ze z pohle­du tech­no­lo­gic­ké­ho mag­ná­ta Marka Rylance a pre­zi­dent­ky Meryl Streep; zde jsou to pou­ze divá­ci, kdo pro­sí, aby se tito lidé podí­va­li na slo­na v míst­nos­ti.

První polo­vi­na Mountainheadu je nalé­ha­vá a pou­ta­vá zále­ži­tost, kdy se čtve­ři­ce bláznů kama­rá­dí a nenu­ce­ně bere na vědo­mí glo­bál­ní kolaps; tyhle lidi nesná­ší­me, ale nemů­že­me od nich odtrh­nout oči. Pomáhá tomu, že tyto odpor­né posta­vy hra­jí her­ci napros­to pře­svěd­či­vě: Carrell je jako Randall nezvykle hro­zi­vý, Schwartzman je doko­na­le obsa­zen do role ubo­hé­ho Soupera, Youssef je téměř sym­pa­tic­ký jako to nej­bliž­ší, co má film ke svě­do­mí, a Smith, kte­rý hrál Chevyho Chase v loň­ské Sobotní noci, je pra­vým opa­kem v roli Vena, cho­dí­cí­ho ztě­les­ně­ní bez­du­ché, umě­lé bytos­ti.

S postu­pem času se však Mountainhead stá­vá čím dál vět­ší fraš­kou a vyvr­cho­le­ní s něko­li­ka zpac­ka­ný­mi poku­sy o vraž­du začí­ná při­po­mí­nat spí­še film The Ladykillers (ver­ze brat­ří Coenů, pocho­pi­tel­ně) než ostrou sati­ru před­cho­zích scén fil­mu. A s tím, jak film ztrá­cí svůj říz, jsou tyto posta­vy stá­le méně zají­ma­vé a mož­ná bude­me lito­vat, že jsme s nimi strá­vi­li pří­liš mno­ho času.

Navzdory aktu­ál­ním téma­tům a kou­sa­vé rané sati­ře nako­nec Mountainhead nedo­ká­že udr­žet své vyso­ko­hor­ské napě­tí po celou dobu. Herci hra­jí s nasa­ze­ním a Armstrongův instinkt je vět­ši­nou sil­ný , ale nej­os­třej­ší postře­hy fil­mu o aro­gan­ci tech­no­lo­gic­ké­ho svě­ta jsou pohřbe­ny pod fraš­ku. Je to varov­ný pří­běh o digi­tál­ních vlád­cích, kte­rý začí­ná výbu­chem - a kon­čí v bufe­to­vém koleč­ku.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,78283 s | počet dotazů: 258 | paměť: 66080 KB. | 22.07.2025 - 11:58:49