Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznaději

Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznaději

Photo © Warner Bros.
Photo © Warner Bros.
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Události mezi 26. květ­nem a 4. červ­nem 1940 na úze­mí něm­ci oku­po­va­né Francie u bře­hů měs­ta Dunkerk pozna­me­na­ly spo­je­nec­ké jed­not­ky, kde sta­ti­sí­ce brit­ských vojá­ků uvízlo v tom­to pří­moř­ském měs­tu s mini­mem šan­ce na záchra­nu. Nepřítel coby kame­nem doho­dil za hra­ni­ce­mi měs­ta a nepřá­tel­ské letec­tvo a ponor­ky, kte­ré poto­pi­ly sluš­nou řád­ku těž­ké vojen­ské tech­ni­ky. To co ovšem vypa­da­lo v této situ­a­ci jako zbož­né přá­ní vešlo do his­to­rie jako zázrak u Dunkerku a stal se jed­nou z důle­ži­tých udá­los­tí nejen pro brit­ská voj­ska v prů­bě­hu dru­hé svě­to­vé vál­ky.

Photo © Warner Bros.

Události, o kte­rých novin­ka Christophrta Nolana vyprá­ví, sice neby­ly výhrou pro brit­skou armá­du, jak zdů­raz­nil sám Winston Churchill, přes­to se i přes obrov­ské ztrá­ty na vojen­ské tech­ni­ce poda­ři­lo díky mané­vrům během eva­ku­a­ce Dunkerku zachrá­nit do 4. červ­na, kdy Němci pro­lo­mi­li obra­nu měs­ta, na 85% uvíz­nu­tých jedin­ců, v čís­lech více jak 330 tisíc vojá­ků. A jak se uká­za­lo, prá­vě Nolan je tém, pra­vým, kdo se zfil­mo­vá­ní tako­vé­ho­to důle­ži­té­ho momen­tu měl cho­pit. Dunkerk je totiž ne zrov­na oby­čej­ným váleč­ným sním­kem.

Svoji mecha­nic­kou a fil­mař­skou pre­ciz­nost totiž nolan neztrá­cí ani ten­to­krát. Ba nao­pak, ješ­tě posu­nu­je svým ukot­ve­ním v rea­li­tě svůj důraz na detail a uvě­ři­tel­nost jed­not­li­vých sek­ven­cí své­ho fil­mu. Jistě, to s sebou při­ná­ší jeden ze zásad­ních pro­blé­mů fil­mu, kte­rý i mě samot­né­ho v prv­ních cir­ka dvou tře­ti­nách tro­chu tížil. Filmu totiž nelze upřít jeho řeme­sl­ná pre­ciz­nost, půso­bi­vost a nesku­teč­ná atmo­sfé­ra, přes­to onen lid­ský prvek a samot­né emo­ce či emo­ci­o­nál­ní vaz­ba na jed­not­li­vé hrdi­ny fil­mu je téměř nulo­vá. Film posou­vá výraz váleč­ná maši­né­rie na úpl­ně jiné výši­ny. A hrdi­no­vé fil­mu jako­by po vět­ši­nu času byli jen ozu­be­ný­mi koly v obrov­ském váleč­ném stro­ji.  A pro něko­ho ten moment emo­ci­o­nál­ní­ho kon­tak­tu s fil­mem a jeho hrdi­ny vůbec díky tomu nemu­sí nastat. Pro mě ale zlom při­šel a celá ta stro­je­nost a mecha­nic­kost pře­de­šlé čás­ti fil­mu doda­la závě­reč­né emo­ci­o­nál­ní bará­ži onu tak kýže­nou muni­ci.

Photo © Warner Bros.

A mimo pra­vě tuhle odo­sob­ně­nou a tak tro­chu nelid­skou strán­ku fil­mu, se jen těž­ko hle­dá, co fil­mu vytknout. Co se totiž týče samot­né řeme­sl­né strán­ky, tam Nolan ani na moment nepo­le­vu­je. Jeho dal­ší spo­lu­prá­ce se Švýcarem Hoyte van Hoytemou opět nabí­zí nespo­čet půso­bi­vých momen­tů, kte­ré samy o sobě dáva­jí důvod k návštěvě. Ba co více, ten­to­krát musím při­znat že se i recyklá­tor Hans Zimmer vytá­hl s nesmír­ně půso­bi­vým a ryt­mus udá­va­jí­cím hudeb­ním dopro­vo­dem, kte­rý své nedo­stat­ky co se týče absen­ce ori­gi­nál­ních moti­vů vyva­žu­je skvě­lou pra­cí v ohle­du ana­lo­gie k časo­vým posu­nům fil­mu a jeho at již expli­cit­ní či impli­cit­ní tikot udá­vá fil­mu po celou dobu nesku­teč­ný spád. I přes­to že se tak jed­ná o suro­vé, nelid­ské a poměr­ně pochmur­né dra­ma z jed­no­ho z obtíž­ných obdo­bí váleč­né­ho kon­flik­tu, ani na moment se nenu­dí­te a kaž­dý dílek sklá­dač­ky má své mís­to.

Photo © Warner Bros.

Potěší v tomhle ohle­du i také poně­kud netra­dič­ní vyprá­vě­cí struk­tu­ra fil­mu, kte­rá vyprá­ví klí­čo­vé udá­los­ti celé eva­ku­a­ce z pohle­du tří na sobě nezá­vis­lých stran, jejich osu­dy se pro­plé­ta­jí, byť se kaž­dý z těch­to pří­bě­hů ode­hrá­vá během roz­díl­ných časo­vých obdo­bí. Skvělé herec­ké obsa­ze­ní navíc napo­má­há tomu kaž­dý díl­čí moment pro­dat divá­kům beze­zbyt­ku.

Photo © Warner Bros.

Dunkerk je zkrát­ka netra­dič­ní váleč­nou podí­va­nou, jejíž řeme­sl­ná strán­ka z ní v pod­sta­tě hned v oka­mžik pre­mi­é­ry dělá jeden z nej­zá­sad­něj­ších por­trétů udá­los­tí 2. svě­to­vé vál­ky. Netradiční vyprá­vě­cí struk­tu­ra a mecha­nič­nost osu­dů hrdi­nů sice nemu­sí sed­nout úpl­ně všem, přes­to se jed­ná o jeden z nej­tí­ži­věj­ších, nejat­mo­sfé­rič­těj­ších a nej­pů­so­bi­věj­ších fil­mů o tom­to váleč­ném kon­flik­tu, kte­rý exce­lu­je i přes­to, že se v něm ve své pod­sta­tě neo­de­hrá­vá žád­ná vel­ká bitva či nepo­jed­ná­vá o klí­čo­vém vítěz­ství. Christopher Nolan zkrát­ka nato­čil vál­ku jako obrov­ský kolos, kte­rý seme­le lidi bez roz­dí­lu a kde byť i jen tro­cha hrdin­ství může roz­hod­nout prů­běh celé­ho kon­flik­tu. A vy to bude­te chtít vidět na vel­kém plát­ně.

Christopher Nolan a jeho pre­ciz­ní por­trét jed­no­ho z důle­ži­tých momen­tů pro spo­je­nec­ká voj­ska v 2. svě­to­vé vál­ce. Řemeslně téměř doko­na­lá podí­va­ná, kte­rá nemá v tom­to ohle­du sla­bé mís­to, jejíž jedi­ný vět­ší pro­blém je fakt, že tro­je­nost, mecha­nič­nost a s ní spo­je­ná i poně­kud netra­dič­ní vyprá­vě­cí struk­tu­ra nesed­ne úpl­ně všem. Těm, kte­rým ano, Dunkerk odkrý­vá jed­no z nej­pů­so­bi­věj­ších zpra­co­vá­ní toho­to váleč­né­ho kon­flik­tu i přes­to, že se film neo­pí­rá o jakou­ko­liv vel­kou bitvu či roz­ho­du­jí­cí vítěz­ství. Nolan Nolan v tomhle ohle­du zkrát­ka víc přes­ně, co chce divá­kům z toho­to obdo­bí uká­zat a za tím si jde bez­chyb­ně až do samot­né­ho kon­ce. Navíc, pokud se u vás onen emo­ci­o­nál­ní kon­takt s fil­mem dosta­ví až v samot­ném závě­ru (jako tomu bylo u mě s odhla­e­ním osu­du kapi­tá­no­va syna), čeká vás emo­ci­o­nál­ní baráž, kte­rá zane­chá hlu­bo­ký dojem.     

10% Válka

25% Nepřítel kam se podí­váš 

25% Přežití za kaž­dou cenu
40% Naděj v bez­na­dě­ji


Podívejte se na hodnocení Dunkerk na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,26064 s | počet dotazů: 254 | paměť: 62711 KB. | 06.12.2024 - 02:18:45