Šest nejlepších filmových hitů z první půlky roku 2003Leden > Pán prstenů: Dvě věže
Leden byl v roce 2003 poměrně bohatý, pro filmové fanoušky a příznivce kvalitní podívané pak také velmi zajímavý. Měsíc Pána prstenů se totiž částečně nesl v duchu Projektu 100. Právě jeho prostřednictvím zavítaly do českých kin takové lahůdky jako Brazil, Amarcord či Amadeus. Přesto všechno, bylo by asi hloupé, kdyby se snímkem měsíce ledna nestal druhý díl Tolkienovy ságy. Jeho výsostným postavením na poli líbivých blockbusterů nemohl otřást ani dvacátý díl Jamese Bonda. Peter Jackson dokázal s menšími a jindy většími odchylkami vůči knižní předloze natočit megalomanský opus, který se svému předchůdci minimálně vyrovnal. Více emocí, geniálně vykreslená postava rozpolceného hobita Gluma a v neposlední řadě nezapomenutelná bitva u Helmova žlebu! To vše a ještě více zaručilo Dvěma věžím nejenom zaplněné kinosály, ale rovněž pozitivní kritiky a nespočet cen z nejrůznějších filmových festivalů.
Únor > Pianista
Stejně tak, jako leden měl svého jasného favorita v podobě Tolkienových Dvou věží, jinak tomu nebylo ani v případě února. Steven Spielberg opustil křehký led filmových experimentů a českým divákům konečně představil Leonarda DiCapria coby největšího podvodníka minulého století ve filmu Chyť mě, když to dokážeš. Že americká remake nemusí vždy dopadnout hůře než předloha, o tom nás pro změnu přesvědčil hrůzou nasáklý horor Kruh a zdánlivě teenagerská báchorka o podivném videozáznamu. Filmem druhého měsíce se však stal titul ze zcela jiného soudku, a to Oscary ověnčené životopisné drama Pianista. Snímek Romana Polanského dokázal skoro nemožné - navzdory silné konkurenci v podobě Spielbergova Schindlerova seznamu se nespolehl jen na pouhé odvyprávění „důvěrně“ známého, ale co je sympatické, do ohně spalujícího problematiku děsivého holocaustu přihodil pěkných pár polen navíc.
Březen > Pupendo
Březen minulého roku byl oproti předchozím měsícům výrazně slabší - alespoň co se kvality jednotlivých titulů týče. I proto není divu, že veškerou americkou konkurenci v podobě Testu či Lásky s výstrahou strčil hravě do kapsy počin z české dílny. Režisér Jan Hřebejk, který se našim divákům zapsal do podvědomí filmy Šakalí léta a Musíme si pomáhat, si tentokráte umanul zpracovat osmdesátá léta a výsledkem jeho snah se stala hořká komedie nesoucí název Pupendo. I přes silné herecké obsazení, jemuž sebejistě vévodí moravský král Bolek Polívka, a místy dojemný příběh se však snímek nevyhnul srovnání s divácky nejoblíbenějším Hřebejkovým filmem Pelíšky. Do mírného kontrastu se tak nejednou dostaly názory kritiků a samotných diváků. Zatímco v případě prvně jmenovaných se povětšinou pěla chvála, mezi návštěvníky kin se našla i početná skupina těch, kteří Pupendu zkrátka nepřišli na chuť.
Duben > Chicago
Čtvrtý měsíc roku 2003 opanoval pro změnu jiný oscarový snímek. Po Dvou věžích a Pianistovi se jím stal nesčetněkrát zdramatizovaný muzikál Chicago s Catherine Zeta-Jonesovou a Renée Zellwegerovou v hlavních rolích. Film o slávě, vraždě a trestu si však musel cestu na trůn tvrdě vydobýt. Hned z kraje dubna totiž vtrhly do kin dva tituly, které mohly pozicí Chicaga mírně otřást, ale neučinily tak. Daredevil a animovaná Cesta do fantazie. Zatímco komiksová adaptace příběhu o slepém mstiteli bezpráví selhala skoro na celé čáře a ze šedi nejšedivějšího průměru ji vytáhl pouze herecký výkon Collina Farrella, dítku japonského Disneyho se naopak nedostalo takové pozornosti, jakou by si zřejmě zasloužilo.
Květen > Gangy New Yorku
Květen byl fakt síla! První nálož vysoce očekávaných titulů explodovala hned prvního… Souběžně s druhými X-Meny vtrhl do českých kin i tříhodinový historický epos Martina Scorseseho, neotřelé a dojemné drama Gangy New Yorku. I přes velmi vysokou úroveň druhého jmenovaného snímku se však hodně očekávalo od nového Matrixu. První film bratrů Wachovských se stal kultem nejenom v oblasti sci-fi, ale vůbec v celé kultuře, a tak není divu, že uvedení Reloaded do světových kin předcházelo velmi vysoké napětí. Ve své podstatě uťatý snímek se ale nesetkal s takovým přijetím, s jakým se předpokládalo. Wachovští výrazně ubrali v oblasti originality a důrazu na cyberpunk a přitlačili naopak v dialozích pohrávajících si měrou vrchovatou s filosofickými úvahami, biblickými zákony a s jinými světovými myšlenkami. I proto jsem se nakonec rozhodl, přestože mě Reloaded vyloženě nezklamal, označit coby film měsíce května Gangy New Yorku. Už kvůli toho „slizkého“ výkonu Daniela Day-Lewise.
Červen > Telefonní budka
Následující odstavec by se mohl klidně jmenovat „Promiň, Hrdino, ale nezaujal jsi mě“. Co se týče červnových premiér, z mého pohledu zvítězila s dostatečným náskokem originalita v podobě jednoho z nejodvážnějších filmových experimentů poslední doby. Joel Schumacher, režisér takových pecek jako 8 mm nebo Volný pád, ale také takových „výsmolů“ jako Batman a Robin či Batman navždy, se navrátil mezi hollywoodskou elitu v tom nejlepším světle. Osmdesátiminutová studie chlapíka, jenž si řádně zkomplikuje život zvednutím sluchátka v městské telefonní budce, se stala jedním z nejdiskutovanějších titulů minulého roku. Herecké sólo Collina Farrella na place o ploše jednoho metru čtverečného zaujalo nejenom kritiky, ale také diváky. Škoda jen, že se v našich kinech nesetkala Budka s takovou návštěvou jako v biografech zahraničních.
Nejúspěšnější snímky druhého pololetí si připomeneme v druhé části článku, která se zde objeví „coby dup“
Nejnovější komentáře