Jeden pohled na plakát k filmu Sahara a je Vám jasné, kterému filmu se tvůrci chtěli přiblížit. Fanouškovi série Indiana Jones, jenž už de facto přestal doufat v další pokračování archeologových dobrodružství, to může přijít jako vítaný zákusek.
Jenže ono je rozdíl, když hlavní roli hraje Harrison Ford nebo Matthew McConaughey.
A i když hledání Svatého grálu může připadat jako ujetejší nápad, než hledání lodi z občanské války uprostřed Afriky (ok, ne zase tak moc), v nelogičnostech Sahara drží opravdu nečekaný primát. Je jimi doslova prošpikovaná.
Sahara je natočena podle knihy Cliva Cusslera, což je sice velmi užitečná informace, ale vzhledem k tomu, že jsem neměl tušení, kdo Cussler je (byl) a o jeho dílech už vůbec ne, bylo třeba, abych zapátral na internetu. Vykouklo na mě pár zajímavých informací o tomto americkém spisovateli. Zcela očividně je fascinován vším, co má něco společného s plavidly, ať už se jedná o ponorky, lodě nebo události s nimi spojené. Napsal několik knih o plavidlech z druhé světové války a třeba i Titaniku.
Aktivně se podílel na půzkumu mořského dna a se svou posádkou nalezli po celém světě přes šedesát vraků plavidel.
Jak už jsem ale podotknul, Sahara je prošpikována nelogičnostmi od samého počátku. Když se oba hlavní mužští hrdinové, Brit (McConaughey) a Al Giordino (Steve Zahn), ztratí v pušti, naleznou letadlo, ze kterého si udělají plachetnici na kolečkách a s tou pak dojedou až do bezpečí, dá se na to jen usmívat a říkat si, že akční snímky přeci nikdy neměly logiku. Neříkám, že Sahara nemá své zvláštní kouzlo, přeci jenom od posledního klonu Indiho (Mumie) je to už nějaký ten pátek. McConaughey jako Dirk má záblesky přitažlivosti, a i přesto, že jeho postava je podivná kombinace Dr. Jonese a MacGyvera, zachovává si svůj osobní styl. K mému překvapení to navíc mezi ním a Zahnem jiskří a navzájem se hezky doplňují.
Samotný Zahn je typický „Sidekick“ (v českém překladu „Přicmrndávač“), jenž nikdy nedostane žádnou dívku (v tomhle filmu je hlavním objektem Penélope Cruz) a jeho vztah k hrdinství je většinou definován hláškou hlavního hrdiny: „Já jdu zneškodnit bombu, ty najdi tu holku.“
O příběhu se nedá říct nic přívětivého. Jak už jsem se na začátku zmínil, příběh začíná hledáním lodě v Africe a po eskapádě všemožných ptákovin končí zatržením plánu nějakého Francouze, jenž vlastní sklad toxického odpadu v Mali. Pan uznávaný spisovatel se tedy moc nevytáhl (nebo se nevytáhli scénáristé, ale upřímně, takhle se přeci dobrá kniha pokazit nedá, takže musela být špatná už na počátku. Ufff pěkně krkolomné vysvětlení, snad jste to pochopili).
Pokud zůstanete od počátku při zemi a od Sahary nebudete nic očekávat, možná si ji jednou rádi vypůjčíte na videu. Jinak je to je průměrný nelogický kino-rychlík, co prosviští a už o něm nikdo nikdy neuslyší...
Nejnovější komentáře