Mladá dívka se pomalu stává svědkem systematického sexuálního zneužívání v dívčím sboru ve filmu Sbormistr, hluboce znepokojivém českém dramatu, které mělo premiéru v soutěži na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a nyní se hraje v pražských kinech. Tento fiktivní příběh, inspirovaný nechvalně známým skutečným případem Bambini di Praga, který se v roce 2004 dostal na titulní stránky novin, se věnuje jediné oběti, ale zprostředkovává děsivé svědectví o tom, jak predátoři podvratně operují na očích, aby děti připravili o jejich nevinnost.
Ve filmu Sbormistr, který napsal a režíroval Ondřej Provazník (předtím natočil nedoceněné Staromilce z roku 2019), hraje Kateřina Falbrová, vynikající ve svém filmovém debutu v roli třináctileté Karolíny, která sní o vstupu do prestižního dívčího pěveckého sboru v Česku na začátku 90. let. Její patnáctiletá sestra Lucie (Maya Kinterová) je již členkou sboru a soutěží o exkluzivní místo v seznamu dvaceti dívek, které budou vystupovat na turné ve Spojených státech.
Přísný, ale charismatický sbormistr Vítězslav Mácha (slovenský herec Juraj Loj) si mladé Karolíny všimne, když pozoruje skupinu zpěvaček, které se učí u jeho matky (Ivana Wojtylová). Když jedna z jeho studentek nečekaně odpadne, pozve mladou sopranistku, aby se připojila ke své sestře na zimní pobyt v českých horách a soutěžila s ostatními dívkami o možnost dostat se do sboru pro nadcházející turné.
Během prvních devadesáti minut filmu Sbormistr není ze strany Máchy explicitně prezentována žádná nekalost; diváci, kteří neznají skutečný případ, z něhož film vychází, se mohou divit, kam vyprávění směřuje. Podobně jako instruktor ve filmu Whiplash se zdá, že sbormistr nebere příliš ohled na pocity svých zpěváků - jednoho chladně propustí a jinému instinktivně přenechá sólo Karolíny -, ale dělá jen svou práci. Neformálně hraje na kytaru a zpívá s děvčaty a vybízí Karolínu, aby se k němu připojila v sauně, aby se uvolnila, ale nikdy nepřekročí žádnou hranici.
Místo toho Provazník pouze naznačuje, že tu něco není v pořádku, a to prostřednictvím charakteristik dívek ve sboru, které vykazují nenápadné známky zneužívání, jež přesahují pubertální úzkost. Některé z dívek začnou hrát hru, v níž mapují, kterým dívkám věnuje Mácha největší pozornost; když mu Karolína začne padat do oka, její sestra ji zamkne venku, nahou a v mrazu, a jedná tak v duchu žárlivosti, která může pramenit jen ze srdečních záležitostí.
V závěrečném dějství filmu je jakákoli otázka o Máchově pravé povaze náhle a nečekaně zodpovězena v sekvenci, která šokuje a překvapí diváky stejně jako hlavní hrdinku. Ve vyloženě mrazivém zobrazení sexuálního zneužívání dětí se sbormistr přiživuje na své oběti, zatímco kamera Lukáše Miloty zůstává zničujícím způsobem nehybná. Skrze okno newyorského hotelu vidíme známky života, který se odehrává, ale v rohu obrazovky, zastřený odrazem na televizoru, je tiše ničen další život.
Během závěrečných okamžiků filmu Sbormistr konečně pochopíme, že Karolína není jedinou Máchovou obětí, ale poslední z dlouhé řady dívek, které bez zábran zneužil. Všichni teenageři vědí, co se děje - stejně jako Máchova matka - ale protože problém není nikdy explicitně konfrontován, je predátorovi umožněno, aby si rok co rok v tichosti vybíral jednu oběť za druhou.
Bohumil Kulínský mladší, skutečná inspirace pro postavu Máchy, bude odsouzen za znásilnění 19 nezletilých dívek a sexuální zneužití dalších 23 v průběhu 20 let v letech 1984-2004. Byl by odsouzen na 5,5 roku vězení a odseděl si pouze dva roky. Jeho zločiny zůstaly po desetiletí nepovšimnuty, ale po odhalení zazářily na titulních stranách bulvárních novin.
Diváci, kteří očekávají pitvání skutečného příběhu případu Bambini di Praga, mohou zůstat chladní: v celém filmu Sbormistr je rozsah zneužívání pouze naznačen a pachatel není nikdy potrestán. Provazník, odpoutaný od zodpovědnosti za zpravodajství o skutečném příběhu, se však spíše snaží odhalit, jak něco takového mohlo trvat tak dlouho. To se mu daří se zdrcující autenticitou.
Loj, který se představil v nezapomenutelné roli v českém oscarovém snímku Šarlatán, je v roli Máchy přímo děsivý, ale film táhne Falbrová, která si vysloužila zvláštní uznání poroty v Karlových Varech. Jsou zde dlouhé scény, které ji staví do role další tváře ve sboru, ale v jejích očích můžeme číst veškerý podtext filmu; závěrečný moment držení za ruku, připravený již dříve ve filmu, je nezapomenutelný.
Každý slyší šuškandu o Harveym Weinsteinovi nebo Billu Cosbym, ale trvá desítky let, než jejich zločiny vyjdou plně najevo - pokud se tak vůbec stane. Snímek Zlomené hlasy je mrazivou připomínkou toho, jak snadno může zneužívání zůstat skryté na očích, zejména když se skrývá za důvěrou. Je to tichý, otřesný film, který odmítá nabídnout snadné uzavření - pouze odhaluje znepokojivou a zřídka diskutovanou pravdu.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře