Letošní ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary představí rozsáhlou retrospektivu s názvem Přání být rudým indiánem: Kafka a film, která představí jak přímé adaptace, tak další díla ovlivněná Franzem Kafkou, jednou z nejzáhadnějších literárních postav 20. století. Speciální program je věnován stému výročí Kafkovy smrti, k níž došlo 3. června 1924 v sanatoriu v rakouském Kierlingu.
Název retrospektivy je inspirován jednou z Kafkových povídek, ztělesňující témata pohybu a proměny - pojmy, které hluboce rezonují s podstatou kinematografie. Program zahrnuje filmy renomovaných režisérů, jako jsou Orson Welles, Martin Scorsese, Ousmane Sembène, Jan Němec a Steven Soderbergh.
„Kafka je jedním z těch autorů, jejichž tvorba inspiruje filmaře už desítky let,“ říká umělecký ředitel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Karel Och, který retrospektivu připravil spolu se zahraničním konzultantem festivalu Lorenzem Espositem.
„Jako by nás lstivě vyzýval, abychom se pokusili co nejoriginálněji a nejintenzivněji zachytit neuchopitelnost jeho textů, příběhů, jím vytvořených reálií a pocitů obav, které vyvolává, ale i komických situací, které vytvářel.“
Vrcholem programu je originální dvojprogram filmů Stevena Soderbergha. V roce 1991 Soderbergh režíroval noirovou detektivku Kafka. O třicet let později původní látku radikálně přestříhal a vytvořil novou verzi s názvem Pan Kneff, kterou sám popisuje jako „němý film se zvukem a hudbou“.
V tomto případě se jedná o „němý film se zvukem a hudbou“.
Soderberghův nedoceněný Kafka je jedním z nejlepších vyobrazení Prahy, jaké kdy bylo zfilmováno, a využívá historických lokací způsobem, který by dnes, předtím než se do české metropole sjely vlny turistů, nebyl možný. Přepracovaný Pan Kneff nebyl mimo omezené festivalové uvedení do kin uveden, takže promítání je skutečně výjimečnou událostí.
Mezi dalšími pozoruhodnými snímky v retrospektivě jsou vysoce ceněná adaptace Procesu Orsona Wellese, často přehlížený film Martina Scorseseho Po hodinách a Umělec půstu, adaptace Kafkovy povídky Hladový umělec japonského filmaře Masao Adachiho.
V retrospektivě jsou zastoupena i významná díla české kinematografie, včetně experimentální a kultovní Proměny Jana Němce, natočené během jeho exilu v západním Německu, filmu Vladimíra Michálka Amerika, vizuálně výrazné adaptace Kafkovy nedokončené románové prvotiny, a krátkometrážního snímku Josef Kilián (1964) režisérů Pavla Juráčka a Jana Schmidta, který sice není přímou adaptací Kafkova díla, ale je nepochybně kafkovský.
Retrospektiva slibuje nabídnout hluboké zkoumání Kafkova literárního odkazu optikou kinematografie a zdůraznit trvalý vliv jeho díla na filmaře po celém světě.
Zde je předběžný seznam Kafkových snímků promítaných na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary:
- Proces (Orson Welles, 1962)
- Josef Kilián (Postava k podpírání, Pavel Juráček, 1963)
- Peněžní poukázka (Mandabi, Ousmane Sembene, 1968)
- Zámek (Das Schloß, Rudolf Noelte, 1968)
- Audience (L’Udienza, Marco Ferreri, 1971)
- Proměna (Die Verwandlung, Jan Němec 1975)
- Nájemník (Le Locataire, Roman Polanski, 1976)
- Po hodinách (After Hours, Martin Scorsese, 1985)
- Felliniho Intervista (Intervista, Federico Fellini, 1987)
- Tetsuo (Shin’ya Tsukamoto, 1989)
- Kafka (Kafka, Steven Soderbergh, 1991)
- Kafka (Kafka, Zbigniew Rybczyński, 1992)
- Amerika (Vladimír Michálek, 1994)
- Venkovský lékař Franz Kafka (Kafka Inaka Isha, Koji Yamamura, 2007)
- Umělec půstu (Danjiki geinin, Masao Adachi, 2016)
- Pan Kneff (Steven Soderbergh, 2021)
- Kafkův hrob (Le Tombeau de Kafka, Jean-Claude Rousseau, 2022)
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře