Terapeutka má děsivé vize poté, co se stala svědkem sebevraždy jednoho ze svých pacientů ve filmu Úsměv, ponurém, neúprosném a nečekaně hlubokém debutu scenáristy a režiséra Parkera Finna. Přestože šablonovité vyprávění jede v zajetých kolejích Kruhu a nespočtu dalších, tento snímek se vymyká obvyklým mainstreamovým hororovým vzorcům.
Navzdory známé dějové osnově je Úsměv jak prvotřídním filmem o strašidelném domě, tak i hluboce alegorickou meditací o účincích traumatu: jak vstřebáváme a zpracováváme traumatické události a podvědomě a nevědomky přenášíme jejich účinky na ostatní.
Smile hraje Sosie Baconová (dcera Kevina Bacona) jako psychiatrička na pohotovosti Dr. Rose Cotterová, která má v jedné z úvodních scén filmu za úkol umluvit narušenou pacientku Lauru (Caitlin Staseyová). Laura popisuje, že ji pronásledují démoničtí lidé se znepokojivými úsměvy, které vidí jen ona... a pak si sama nasadí znepokojivý úsměv a před Rose si prořízne krk od ucha k uchu.
A pak, co byste neřekli, začne Rose vidět usmívající se démony také: její rodina, přátelé nebo náhodní cizí lidé vyskakují, aby jí řekli „bú!“ v těch nejhorších možných chvílích. Pronásledují ji, když je sama doma, nebo když je se svým citově nepřítomným snoubencem Trevorem (Jessie T. Usher z The Boys), nebo v jedné z nejbravurnějších scén skutečného hororu Smile na dětské narozeninové oslavě.
Na rozdíl od jiných paranormálních hororů není otázkou, zda jsou démoni „skuteční“ v tom smyslu, že mohou být svědky nebo mít vliv na ostatní postavy ve filmu. Tím se však Úsměv dostává do neobvyklé oblasti: víme, že Rose se psychicky hroutí, a jako psychiatr to ví i ona. Ale to neznamená, že věci, které vidí, jsou pro ni i pro nás méně děsivé.
Počáteční scény se soustředí na dodávání hrůzy. Zvláštní uznání si zaslouží zvukový design filmu Úsměv a režisér Finn využívá sekvence mrtvolného ticha s nervydrásajícím účinkem, než přinese lekačku, která nás šokuje, i když víme, že přijde.
Pozdější scény začínají rozplétat zápletku; s pomocí policisty Joela (Kyle Gallner z Vřískotu), bývalého z Roseiny minulosti, který se nečekaně objeví, aby vyšetřil Lauřinu sebevraždu, zjišťujeme, že jde o jakýsi sebevražedný cyklus. Laura byla svědkem jiné sebevraždy, než začala mít vidiny, stejně jako předchozí oběť, a tak dále. Rose nakonec vypátrá jednoho svědka, kterému se podařilo cyklus přerušit, kterého si v krátkém cameu zahraje Rob Morgan.
Jo, jo, jo, říkáme si: Rose musí odhalit pravou povahu démona, který ji pronásleduje, vyřešit záhadu a pak ho porazit, aby se z cyklu vymanila a zachránila se. Kruh, To následuje, Pravda nebo výzva a nespočet dalších hororů za posledních dvacet let používá přesně stejnou strukturu příběhu.
Ale v tom se Úsměv liší: „démon“ je zde, řečeno alegoricky, parazit, který infikuje ty, kdo jsou svědky traumatických událostí. Pronásleduje je, děsí je a nakonec je ovládne. A oni svým nevědomým jednáním předávají toto trauma dalším lidem, takže cyklus může pokračovat. Titulní „úsměv“ je falešná tvář, kterou se tváříme, abychom zamaskovali trauma z minulosti, které nás pronásleduje.
Z většiny hororů odcházíme s úlevou, ale Úsměv je ten druh skutečného hororu, který nás nutí přemýšlet... a zůstává v naší mysli ještě dlouho po skončení titulků.
Existuje verze Úsměvu bez šklebících se démonů, lekaček nebo děsivého monstra, které se objeví na konci, a tento ponurý film by se dočkal vysokého hodnocení a omezeného počtu diváků (podobná témata zpracovává vynikající artový horor Possum se Seanem Harrisem v hlavní roli).
Je ale skvělé vidět takto tematickou látku zabalenou v klamavě divácky přívětivém balení určeném k maximálnímu nasazení. Úsměv přináší obvyklé strašidelné věci těm, kteří něco takového hledají... a také něco trochu hlubšího, co vás bude pronásledovat ještě dlouho po skončení filmu.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře