Kovbojové a mimozemšťané se sbližují v titulním Asteroid City:, neodolatelném retrofuturismu padesátých let režiséra Wese Andersona, který měl premiéru v soutěži na festivalu v Cannes minulý měsíc a v pražských kinech se objeví od 22. června. Vedle režisérova podobně laděného snímku Grandhotel Budapešť jde o jeden z jeho nejpoutavějších filmů.
Stejně jako tento snímek z roku 2014 i Město asteroidů začíná rozšířeným vypravěčským záběrem, který představuje děj filmu v příběhu. V černobílých sekvencích připomínajících dokumentární záběry ze zákulisí ve formátu 4:3 hraje Bryan Cranston vypravěče ve stylu Roda Serlinga, který nám vysvětluje genezi hry amerického spisovatele Conrada Earpa (Edward Norton) s názvem Asteroid City.
Vizuální rozsah se brzy rozšíří do sluncem vyběleného technicolorového širokoúhlého obrazu, kdy sledujeme, jak se „hra“ Asteroid City rozvíjí jako velkolepá filmová prezentace, s táhlými dolly záběry, které nás provázejí ospalým pouštním městečkem s 87 obyvateli.
Do městečka se valí pětičlenná rodina, jejíž auto je odtaženo do místního automechanika, jehož dílna je zlověstně obklopena vozidly rozebranými na součástky a naskládanými jedno na druhém: fotograf a čerstvý vdovec Augie Steenbeck (Jason Schwartzman), dospívající syn Woodrow (Jake Ryan) a pětileté trojčata. Augie cítí delší zpoždění, a tak zavolá tchánovi Stanleymu Zakovi (Tom Hanks), aby si pro děvčata přijel.
Rodina se nachází v titulním Asteroid City, městečku definovaném 5000 let starým meteoritem a podezřele zachovalým dopadovým kráterem. Brzy se k nim připojí celá řada dalších barvitých postaviček, které se ve městě zúčastní předávání cen Junior Stargazer, včetně rodičů v podání Lieva Schreibera, Hope Davisové a Steva Parka a hollywoodské herečky Midge Campbellové (Scarlett Johanssonová), doprovázející svou dceru.
Dále je tu správce motelu (Steve Carrell, zaskakující za Andersonovu stálici Billa Murrayho, který během natáčení onemocněl Covidem), vědec dr. Hickenlooperová (Tilda Swintonová), vojenský generál Grif Gibson (Jeffrey Wright), učitelka (Maya Hawkeová) s deseti mladými studenty v závěsu a zpívající kovboj (Rupert Friend), který uvízl ve městě se svou kapelou.
Když se všechny tyto postavy shromáždí v kráteru Asteroid City, podnětem k „divadelní hře“, kterou sledujeme, je nevysvětlitelné zjevení mimozemšťana, které pošle městečko a jeho dočasné obyvatele do vládou nařízené karantény. Co si počít s nečekaně blízkým setkáním, je hádankou, na kterou se postavy snaží odpovědět.
Jádro filmu Asteroid City však přichází v černobílých dokumentárních scénách, které se v jeho průběhu objevují s přestávkami. Patří mezi ně sekvence s hereckým trenérem (Willem Dafoe), který trénuje herce, aby na jevišti usínali, a dojemná výměna dialogů mezi Schwartzmanem, který hraje herce, jenž ve hře ztvárňuje Augieho, a Margot Robbieovou jako herečkou, která hrála jeho ženu, ale její jedna scéna byla vystřižena.
Je zde krásná paralela mezi postavami ve hře, které se snaží pochopit setkání s mimozemšťany, a herci, kteří hrají postavy, jež se snaží pochopit události samotné hry. Asteroid City je nečekaně hluboký, až spirituální zážitek, který zkoumá hledání smyslu ve vesmíru příliš složitém na to, abychom ho mohli pochopit.
Přes veškerý Andersonův styl - dokonale propracované kulisy a kostýmy, hezké jako obrázek rámování, nepřirozené herecké výkony a vše ostatní - umí režisér do svého vyprávění téměř nepozorovaně propašovat skutečné lidské emoce. A v jeho nejlepších filmech - Královských tenenbaumech, Království vycházejícího měsíce, Grandhotelu Budapešť a nyní v Asteroid City - zasáhne emocionální obsah mnohem silněji díky tomu, jak jemně je vpleten.
Samozřejmostí je, že Asteroid City vypadá skvěle, ale navzdory všem poznámkám, které budou tvrdit, že jde o nejandersonovštější ze všech režisérových filmů, zde skutečně vytvořil něco jedinečného pro svou dobu a místo, kde se naplno projevují tropy padesátých let, retro sci-fi a amerického jihozápadu. Ačkoli je Asteroid City zjevně dílem stejného tvůrce, od předchozí Andersonovy tvorby se skutečně liší.
A Jason Schwartzman, průlomová hvězda režisérova filmu Rushmore, se zde cítí jako průlomová hvězda znovu: už nepřipomíná Maxe Fischera, ale je zjevením v roli dušezpytce v srdci Asteroid City. Přestože Schwartzman částečně obývá umělý Andersonův výtvor, naplňuje svou roli hloubkou a lidskostí ve výkonu hodném úvah o ocenění na konci roku.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře