2DVD obsahuje:
- do 12ti kapitol členěný film ve dvou formátech: originálním širokoúhlém formátu a ve formátu 16:9 vždy se zvukem Dolby Digital 5.1 i Dolby Surround 2.0
- zvukovou Dolby Digital 5.1. verzi pro nevidomé
- klasický Film o filmu
- pro filmové labužníky Janem Hřebejkem komentované a k jednotlivým kapitolám přiřazené sestřihy „Jak jsme to dělali“ s nepoužitými záběry z filmu a se záběry z natáčení filmu o filmu
- videoklip k titulní písni Hello America
- obsáhlé fotogalerie „Před kamerou“ a „Za kamerou“
- upoutávky k filmu
- ukázky ze soundtracku
a to vše s volitelnými anglickými podtitulky.
DVD:
je chudší o širokoúhlý formát a o zvukovou verzi pro nevidomé
HOREM PÁDEM – TVŮRCI A OBSAZENÍ
režie: Jan Hřebejk
námět: Petr Jarchovský a Jan Hřebejk
scénář: Petr Jarchovský
kamera: Jan Malíř
architekt: Milan Býček
kostýmy: Katarína Bieliková
střih: Vladimír Barák
zvuk: Michal Holubec
hudba: Aleš Březina
výkonní producenti: Ondřej Trojan, Milan Kuchynka
produkce: Michaela Kuchynková, Marcela Dvořáková, Daria Špačková
vyrobila: Filmová a televizní společnost Total HelpArt T.H.A.
ve spolupráci s Českou televizí a Barrandov Studio
producent: Ondřej Trojan – Total HelpArt T.H.A.
koproducenti: Jaroslav Kučera - Česká televize, Jan Bradáč - Falcon
hrají: Petr Forman, Emília Vášáryová, Jan Tříska, Ingrid Timková, Kristýna Liška-Boková, Jiří Macháček, Nataša Burger, Jaroslav Dušek, Pavel Liška, Marek Daniel, Jan Budař, Zdeněk Suchý a další…
STALO SE OD PREMIÉRY FILMU
- 16. září 2004
Film Horem Pádem byl do českých premiérových kin uveden 16. září 2004. Ještě předtím se ale představil severoamerickým distributorům na festivalu v Telluride, uprostřed Skalistých hor ve státě Colorado, kde měl 3. září světovou premiéru. A také 12. září na světoznámém filmovém festivalu v Torontu (konal se od 9. do 18. září 2004), kde byl uveden jak v sekci Film Industry, tak i ve veřejné projekci.
Film v Torontu uspěl, což mělo zásadní vliv na rozhodnutí váhavých amerických distributorů. V neděli 12. září časně ráno byla mezi prezidentem americké distribuční společnosti Sony Pictures Classics Michaelem Barkerem a producentem ze společnosti Total HelpArt T.H.A. Ondřejem Trojanem uzavřena dohoda o filmové distribuci filmu Horem Pádem na území USA a Kanady. Po snímcích Musíme si pomáhat a Trojanových Želarech tak Sony Pictures Classics uvedla do zámořských kin již třetí český film.
- 24. září 2004
Film Horem Pádem získal od České filmové a televizní akademie (ČFTA) nejvíce hlasů ve výběru českého filmu na Cenu americké Akademie filmových umění a věd OSCAR v kategorii Nejlepší cizojazyčný film. „Mám z toho velikou radost,“ komentoval Hřebejk už druhou naději na toto prestižní ocenění. Za zlatou soškou se totiž s Jarchovským a Trojanem vydal už v roce 2001, kdy se do nejužšího výběru dostal snímek Musíme si pomáhat.
- 30. září 2004
Během dvou týdnů od premiéry vidělo film Horem Pádem 200 000 diváků. Ještě před premiérou prohlásil Jan Hřebejk, že pokud by na jeho film celkem přišlo méně než 300 000 lidí, byl by zklamaný. Stejné číslo uvedl distributor a koproducent filmu Jan Bradáč jako odhad návštěvnosti Horem Pádem do konce roku. Film se na plátna českých kin dostal ve vysokém počtu osmatřiceti kopií, z nichž jedna je doplněna anglickými titulky.
- 4. říjen 2004
Film Horem Pádem se stal vítězem 26. festivalu české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Karma 2004: získal cenu Zlatý prim. Rozhodla o tom porota, jíž předsedal prezident Asociace českých kameramanů Josef Hanuš.
- 7. říjen 2004
Film Horem Pádem zahajoval již dvacátý ročník mezinárodního filmového festivalu v polské Varšavě. Ten se konal ve dnech 7. až 18. října 2004 a zúčastnilo se ho 38 národních kinematografií s více než stovkou filmů zařazených do několika festivalových bloků a samotné soutěže.
Film u polských diváků zabodoval. Ve festivalové projekci byl uveden pod názvem „Na zľamanie karku“, což je poměrně volnou parafrází originálního názvu. Ve filmu reflektovaná témata rasismu, uprchlíků i xenofobie jsou společná jak postkomunistické české, tak polské společnosti.
Ve stejnou dobu bylo Horem Pádem promítáno na mezinárodním filmovém festivalu v jihokorejském Pusanu. Program festivalu, jenž byl založen v roce 1996 jako první mezinárodní filmový festival v Koreji, je stejně jako ostatní festivaly rozdělen do několika sekcí. Kromě nových mezinárodních filmů nabízí přehlídku asijských a korejských filmů, včetně filmů krátkých a dokumentárních.
- 25. říjen 2004
Ve Village Cinemas Anděl vylosoval herec Jan Tříska již 400 000 diváka filmu Horem Pádem.
- 5. listopad 2004
V Americe proběhla oscarová projekce filmu Horem Pádem. Český zástupce byl do oscarového klání vylosovaný jako první ze všech devětačtyřiceti delegovaných filmů, což rozhodně nepotěšilo producenta Ondřeje Trojana. Jak Trojan řekl, být první může znamenat, že si akademici nejvyšší známky schovají pro další projekce.
- 20. listopad 2004
Film Horem Pádem vidělo v České republice k 18. listopadu již 500 800 diváků. „Tím se už plní naše nejoptimističtější očekávání,“ okomentoval toto číslo Ondřej Trojan.
- 4. prosinec 2004
Jan Hřebejk uvedl film Horem Pádem na Filmovém festivalu temných nocí v Tallinnu. Tento více než týdenní festival (3. až 12. prosince 2004) je nejvýznačnější filmovou událostí Estonska, poprvé byl také soutěžní. Film Horem Pádem získal 3. místo v žebříčku filmových kritiků, jenž zveřejnil nejčtenější estonský deník Postimees.
- 13. leden 2005
V thajském Bangkoku probíhal sedmý ročník Mezinárodního filmového festivalu (13. až 24. ledna 2005). Jeho hlavní částí jsou dvě soutěže: soutěž mezinárodní (v níž soupeří filmy již oceněné na jiných festivalech) a soutěž filmů patřících do Sdružení jihovýchodních asijských národů (ASEAN). Film Horem Pádem se zúčastnil nesoutěžní přehlídky společně s osmdesáti novými filmy z celého světa.
- 23. leden 2005
Po dlouhé nemoci zemřela ve věku 74 let v Praze herečka Jiřina Třebická, která patřila k legendárním hereckým osobnostem českého divadla 60. let. „Byla to taková Giulietta Masinová, která nepotkala svého Felliniho,“ komentoval úmrtí své oblíbené herečky režisér Jan Hřebejk, který ji obsadil do filmu Horem Pádem a chtěl, aby se objevila i v připravované Krásce v nesnázích.
- 25. leden 2005
V časných ranních hodinách úterý 25. ledna se vyhlašovaly oscarové nominace. To, že se film Horem Pádem v konkurenci pěti desítek cizojazyčných snímků nedostal do nominací na Oscary v této kategorii, přijali režisér Jan Hřebejk i producent Ondřej Trojan statečně. „ Nemůžeme pořád lízat smetanu! Pro nás je to podnět k další práci – Kráska v nesnázích a jiné projekty, které připravujeme. A nic to nemění na naší ambici jednoho krásného dne toho plešatého kudrnáče přivést do naší rozesmátý répy. Celému zbytku filmového světa navzdory!“ prohlásil Ondřej Trojan.
- 28. leden – 19. únor 2005
Jan Hřebejk s Petrem Jarchovským se s filmem Horem Pádem zúčastnili festivalových přehlídek na dalekém severu. Jejich cesta po Švédsku začala v Göteborgu (Göteborg Film Festival se konal od 28. ledna do 7. února) a pokračovala festivalem Arctic Light Film Festival v Kiruně, 300 kilometrů za polárním kruhem. K dobrým zprávám, které dvojici Hřebejk-Jarchovský zastihly na severu, patří i skutečnost, že snímek Želary, k němuž psal Petr Jarchovský scénář, našel švédského distributora.
- 9. únor 2005
Byly vyhlášeny nominace na filmovou cenu Český lev za rok 2004. Film Horem Pádem získal nejvíce nominací – 12: jako nejlepší film, za režii, scénář, kameru, zvuk, hudbu, výtvarný počin, ženský herecký výkon v hlavní i vedlejší roli, mužský herecký výkon v hlavní roli a ve vedlejší, a to hned pro dva herce. Ocenění dostal Aleš Najbrt za nejlepší plakát k filmu a Horem Pádem získalo i cenu čtenářů časopisu Premiere.
- 26. únor 2005
Horem Pádem vstoupilo do amerických kin. Během oscarového víkendu se film promítal ve čtyřech sálech v Los Angeles a ve dvou v New Yorku. Film se setkal v amerických listech s příznivými kritikami. Dlouhé recenze filmu věnovaly newyorské noviny The New York Times a Village Voice, stejně jako specializovaný deník Hollywood Reporter. Všímaly si zejména mísení komedie a dramatu, rozporuplnosti postav a také otázek rasismu a společenských vrstev.
- 4. březen 2005
Horem Pádem bylo promítáno na 9. mezinárodním filmovém festivalu v Sofii. Festival se konal ve dnech 4. až 13. března 2005 a zúčastnilo se ho 184 celovečerních, dokumentárních a krátkých filmů zařazených do několika festivalových bloků.
- 5. březen 2005
Film se stal vítězem dvanáctého ročníku udělování českých filmových cen Český lev. Vedle hlavní sošky za nejlepší film obdržel cenu i sám režisér Jan Hřebejk, scenárista Petr Jarchovský a také Emília Vášáryová za hlavní ženskou roli.
Jan Hřebejk si jako režisér zopakoval vítězství z prvního ročníku Českého lva v roce 1993, když skleněnou sošku dostal za Šakalí léta, a z roku 2000, v němž triumfoval snímek Musíme si pomáhat.
- 11. březen 2005
Horem Pádem bylo uvedeno v sekci přehlídky moderních světových filmů na nesoutěžním festivalu v makedonském Skopje. Ten existuje od roku 1998 a je zaměřen především na dlouhometrážní umělecky zajímavou či tematicky kontroverzní celovečerní tvorbu.
- 7. duben 2005
Král balkánské dechovky Boban Markovič přijede 7. dubna se svým dvanáctičlenným orchestrem do pražského Paláce Akropolis. Boban Markovič Orkestar se zapsal do povědomí české veřejnosti nejen divokými koncerty, ale i nahrávkou úvodní skladby Horem Pádem „ Hello America” skladatele Aleše Březiny s Danem Bártou. Ostatně Jan Hřebejk a další členové tvůrčího tým tohoto filmu jsou velkými milovníky Bobana Markoviče a balkánské hudby.
RECENZE V NEW YORK TIMES
FILM REVIEW
Češi jsou tak rozděleni, že špatné zprávy nejsou úplně špatné
Autor: A. O. SCOTT
Datum vydání: 25. únor 2005
Film Jana Hřebejka „Up and Down“ (Horem Pádem), česká nominace na Oscara za nejlepší zahraniční film, už názvem napovídá o proměnách nálad, který tento film obsahuje. Film sleduje vesměs nešťastné počínání asi tuctu volně spojených postav v současné Praze, přechází od svižné satiry k domácímu melodramatu a zanechává pozoruhodnou směsici pocitů. Nestává se tak často, že vidíte film, který tak odvážně pesimisticky pojednává o lidském bytí a rozdává dávky špatných zpráv v tak laskavé atmosféře. Film nahlíží na svoje postavy, které pocházejí jak ze spodiny postkomunistické společnosti, tak ze středních tříd, s velkou dávkou skepse, ale zároveň s určitou něžností. Je střízlivý a lehký a přináší trochu čerstvého, kritického a rebelantského ducha z české Nové vlny ze šedesátých let do složité postkomunistické doby v dnešní České republice. (V epizodní roli se dokonce mihne bývaly prezident Václav Havel.) Přítomnost Petra Formana, jehož otec Miloš byl jedním z hlavních protagonistů české kinematografie předtím, než ho vpád vojsk Sovětského svazu v roce 1968 odsoudil na exil do Hollywoodu (kde poměrně uspěl), slouží jako symbolický spoj těchto dvou generací. I přesto, že politická a osobní traumata minulosti jsou v některých dějových liniích cítit, přítomnost nese svoje vlastní problémy jako kriminalita, rasismus a pocit ztraceného smyslu a důvodů.
Zdá se, že „Up and Down“ začíná na hranici reality a pohádky, kdy dva malí zlodějové, kteří pašovali běžence přes hranici, najdou ve své dodávce malé miminko. Zároveň jedna velmi smutná a mentálně nestabilní žena jménem Míla (Nataša Burger) zoufale touží po dítěti. Její manžel Franta (Jiří Macháček), bývalý fotbalový hooligan, byl několikrát trestán, a proto nemohou dítě osvojit. Nalezenec si najde svou cestu do jejich domácnosti. Frantův skinheadský kamarád vidí ale tmavou pleť dítěte jenom jako další důkaz toho, že česká národní identita je dále podkopávaná cizincem. Kontrast pro křehkou rodinu Franty a Míly tvoří rozpadlá rodina, jejíž členové se rozprchli až do daleké Austrálie, kde bydlí Martin (Petr Forman).
Australské exteriéry a zářivé slunce jsou natočeny tak, aby Praha vypadala ještě víc přeplněná a šedivá. Martin je přivolán domů v momentě, kdy jeho otec Otto (Jan Tříska), povoláním vysokoškolský profesor, onemocní mozkovým nádorem. Martin pak musí čelit velmi napjatým setkáním: napřed se svou matkou Věrou (Emília Vášáryová), kterou Otto opustil před dávnými lety, a pak s Ottou, který založil druhou rodinu s Hanou (Ingrid Timková), Martinovou bývalou přítelkyní. Tato složitá historka, která je odkrytá po kouscích, vyústí u oběda, kde dlouho potlačované napětí mezi Hanou a Věrou odkryjí některé hluboké a latentní rozdíly v české společnosti. Je zde více než jenom ponížení starší ženy a obrany její mladší náhradnice. Hana, aktivistka přes lidská práva, reprezentuje snobský liberalismus, který má kořeny v přepychu a morální povýšenosti, kdežto Věřina upřímnost a přímost je poskvrněna její rasovou nesnášenlivostí a třídní ublížeností. Chudák Martin, emigrant a určitě nejsympatičtější postava filmu, je uprostřed této vřavy.
Pánové Jan Hřebejk a Petr Jarchovský (scenárista filmu) nemají tendenci soudit vlastní postavy. To už jsme mohli vidět v jejich předchozím filmu Musíme si pomáhat, neskutečně sladké komedii o politickém a mezietnickém nedorozumění během nacistické okupace Československa. V „Up and Down“ odolávají náchylnosti proměnit některé negativní postavy v karikatury. Jsou na své spoluobčany velmi přísní, ale solidární, a to dělá jejich satiru spíše laskavou než krutou. Život je těžký a člověk se nemůže spolehnout, že lidé se budou chovat slušně. Tato nepříjemná fakta jsou ale zmírněna jasným přesvědčením tvůrců, že život je vždy zajímavý lidskou jedinečností a zvláštností.
ROZHOVOR S JANEM BRADÁČEM, ředitelem Falconu
Kolik diváků už vidělo film Horem Pádem?
Film Horem Pádem se blíží k šestisettisícové hranici v počtu diváků. K poslednímu únoru to je více než 572 tisíc diváků.
Všechny filmy Jana Hřebejka měly nadprůměrný divácký ohlas. Co to pro vás jako pro distributora jeho snímků znamená?
Honza Hřebejk vyzrál ve výjimečnou osobnost české kinematografie. Nesporně k tomu přispívá i jeho autorské souznění s Petrem Jarchovským a v neposlední řadě je důležité zázemí, které této tvůrčí dvojici vytváří Ondra Trojan. Je až klišoidní říct, že je radost pro každého distributora takový film uvádět do kin a starat se o něj. Dokonce nás tahle parta pobláznila natolik, že jsme začali do jejich filmů investovat.
Jak k Hřebejkovým filmům přistupujete? Je nutné jim dělat stejně velkou reklamu jako u snímků méně známých režisérů, anebo se propagují samy?
Tohle není tak jednoduché. Tandem Hřebejk-Jarchovský je samozřejmě již samostatnou ikonou, která sama o sobě má své fanoušky, ať ti kluci napíšou a natočí cokoliv. Jenže otázka spočívá v tom, kolik těch fanoušků skutečně je. Jsem spíš nakloněn tvrzení, že kombinací jejich tvůrčího podpisu a správně zacílené reklamy se lze dobrat ke komerčnímu úspěchu. Myslím, že jedno bez druhého by divácky nefungovalo tak, jako když obě časti spojíte v jeden funkční celek.
ROZHOVOR S JANEM HŘEBEJKEM
Nevím, zdali nám to vystačí na celý život, ale Horem Pádem je moje láska na první pohled. A má režijní explikace zní: velmi jemnými prostředky tento text realizovat. Namixovat herce i neherce, hvězdy i začátečníky, Čechy, Slováky… Aby se vzájemně inspirovali, vzbudit v nich vědomí závažnosti společné práce a zároveň dovést k lehkosti provedení, k ukotvenosti v místě, charakteru a příběhu. Ta jemnost a nenápadnost (samozřejmost) prostředků je to hlavní, čeho musíme docílit. Taky se dá říct pravdivost, což je to, co v Čechách vítězí.
Jan Hřebejk
Co je vaším hlavním cílem, když točíte nový film?
Pro mě je nejdůležitější radost z vyprávění. Radost ze setkání se s Petrem Jarchovským na začátku a potom s celým tvůrčím štábem, za účelem vyprávět příběh, který nás zaujal, prostřednictvím osob, kterým důvěřujeme, divákům, ve které doufáme.
Jaké místo mezi vašimi snímky zaujímá Horem Pádem?
Dalo by se říci, že je tento film jakousi novinkou v naší společné tvorbě, protože zasahuje do současnosti, je i odbočkou v žánru. S lehkou nadsázkou by se mohl označit jakýmsi druhým začátkem.
Film měl ještě před uvedením do kin pověst převratného díla, zasazením do současnosti - což je u vás novinka - vzbuzoval velká očekávání. Záleželo vám na tom, jak bude přijat?
Nepochyboval jsem o naléhavosti toho, co se snažíme vyprávět. Byl jsem přesvědčen, že si takový krok můžeme či máme dovolit. Ale samozřejmě jsem byl také zvědavý, jak na to zareaguje publikum, očekávající od nás nostalgické, laskavé komedie, vycházející z povídek Petra Šabacha. Ale v mé práci mě to neovlivňovalo v tom smyslu, že bych se tomu nějak přizpůsoboval nebo se bál. Ale čekali jsme s obavami, jestli nám změna kursu projde.
Jsou tedy pro vás čtyři Čeští lvi dostatečným zadostiučiněním?
Já nedělám filmy pro České lvy, ale mám z toho ocenění radost. Jsem rád, že jsme získali ocenění v hlavních tvůrčích kategoriích.
Vaše filmy jsou vždy bez výjimky přehlídkou nejlepších českých (a slovenských) herců. Musíte někdy někoho přemlouvat, aby ve vašem filmu hrál?
Pro herce je především důležité, jakou roli jim nabízíme. A v Jarchovského scénářích jsou postavy, které je radost hrát. Dneska se nám už podařilo vytvořit takový tým, který je k hercům laskavý, hlavně v napjatých chvílích během natáčení, což je i zásluhou kameramana Jana Malíře a producenta Ondřeje Trojana. Pochopitelně i dnes se stane, že někdo roli odmítne. Ale už když chystáme s Petrem Jarchovským scénář, tak myslíme na toho prvního diváka, respektive prvního čtenáře, který je bude číst, a to jsou herci, o jejichž přízeň budeme usilovat nejdřív.
Na které hvězdy se tedy můžeme těšit ve vašem připravovaném snímku Kráska v nesnázích, jenž budete točit se stejným štábem jako Horem Pádem? A o čem bude vyprávět?
Tento film bude podobně jako Horem Pádem tragikomedie ze současnosti. Titulní roli bude hrát Aňa Geislerová. Teď hledáme dětské představitele.
Kromě herců, se kterými jsem už spolupracoval, jako je Emília Vášáryová a Csongor Kassai, se těším na znovusetkání s Jiřím Schmitzerem, se kterým jsem spolupracoval už na FAMU na krátkém filmu L.P. 1948. Těším se na spolupráci s Aňou Geislerovou, která hrála v našem kolektivním debutu Pějme píseň dohola a hlavní roli v Želarech Ondřeje Trojana. A těším se, že ve filmu má po letech velkou roli i Jana Brejchová.
ROZHOVOR S PETREM JARCHOVSKÝM
Za scénář Horem Pádem jste získal Českého lva. Je pro vás takovéto kritické ocenění významné? Vnímáte je jako oficiální potvrzení svých schopností? A naopak, pokud cenu nezískáte, berete si to nějak osobně?
Filmem Horem Pádem jsme společně s Honzou Hřebejkem vykročili novým směrem: k současným tématům, k větší fabulaci a také hořkým intimním dramatům kořeněným ironií, paradoxem a často černým humorem. Český lev je cenou, kterou dostáváte od kolegů, filmových autorů, profesionálů a kritiků, a je pro mne určitým potvrzením, že naše nová cesta není slepá a může vést k cílům, které zajímají i někoho jiného než nás samotné.
Horem Pádem byl váš první společný film s Janem Hřebejkem, který se odehrával v současnosti. Psal se vám k němu scénář snadno? Anebo jste s měl s tímhle obdobím problémy?
Žádný scénář se nepíše snadno. Každý film předpokládá několik verzí scénáře. Musíte být ochotni svoji látku vnímat jako živou látku, jako prostor pro vznik nápadů, které se vzájemně oplodňují, vyvíjejí nebo zanikají. Takový proces nebývá snadný, ale může být zajímavý, dobrodružný, vzrušující a inspirativní. A pokud se ptáte, zda mám s obdobím, které nyní žijeme, problémy, tak se domnívám, že film samotný, témata, kterými se zabývá a jak je ukazuje, je nejlepší odpovědí.
Jaké scénáře vás vůbec nejvíce baví? Komedie, dramata (jako Musíme si pomáhat, Želary)? Ten, který tvoříte zcela sám, anebo adaptace knižních předloh?
Na to je snadná odpověď – ten právě rozepsaný, ten nehotový, fantomatický obraz, který se promítá zatím pouze v mé hlavě.
Můžete prozradit něco bližšího k dalšímu připravovanému snímku s Janem Hřebejkem, Krásce v nesnázích?
Film Kráska v nesnázích vypráví o věčném rozporu mezi rozumem a citem, o dvou podobách lásky, duchovní a tělesné, o možnosti přátelství mezi mužem a ženou tak, jak o ní píše ve své stejnojmenné básni Robert Graves a která se stala inspirací pro naše vyprávění. Vyprávíme o tom, jaké to je potkat své oživlé dětské vzpomínky, zda je možné navázat na dávno zasuté vztahy a city. A také o tom, zda je možné zpřetrhat vztahy, které nás dusí, zda se lze osvobodit a odhodit závaží.
Jak je z mého expozé patrné, jde nám tentokrát o příběh, který vypráví o lidských citech a intimitě. Humor zůstává stále přítomen jako médium, které pomáhá přijímat hořká sousta. Kráska v nesnázích, stejně jako Horem Pádem, je portrétem několika výrazných charakterů, které mají opět svůj předobraz ve skutečnosti a které jsou dobrou hereckou příležitostí. Osobně se velice těším na setkání s herci a na to, jak svojí invencí a zkušenostmi mé postavy obohatí. Těším se na setkání s těmi, se kterými jsme již pracovali, jako jsou: Emília Vášáryová, Aňa Geislerová, Csongor Kassai, Eva Holubová, Jirka Macháček, a také na naši první zkušenost s Jiřím Schmitzerem, Romanem Luknárem nebo Janou Brejchovou...
ROZHOVOR S ONDŘEJEM TROJANEM
S Janem Hřebejkem tvoříte řadu let sehraný tým. Víte už, co od sebe můžete čekat. Omezujete ho nějak při výběru a realizaci filmů, anebo mu necháváte volnou ruku?
Hlavní postavou impulsů pro možné scénáře je Petr Jarchovský. Petr s Honzou jsou v neustávajícím kontaktu, vyměňují si nové nápady, neotřelé historky, klokotavé filozofující reflexe naší doby… Prosévají je, oddělují zrno od plev a zalévají bobtnající semínka. A když tento proces shledají dostatečně prokypřený a provzdušněný, když pletenec kořenů ze sazeničky zapustí svá chapadélka do zemitého lůna, přicházejí s touto křehkou rašící rostlinkou za mnou, abych nalezl vhodný pozemek pro sadbu, navezl zeminu, hnůj a mulč a zajistil kvalitní zahradníky a další nezbytné profese a procedury pro kvalitní růst a následné množení a řízkování této nové rostliny a dále její prodej lačnícím botanikům a milovníkům filmové flóry…
V tomto procesu se neomezujeme, nýbrž oplodňujeme. Naším největším rajcem je nám samozřejmě událost, kdy naše společná rostlina rozkvete a my můžeme svými sosáčky, společně s ostatními kolegáčky, nasávat z vypučelé květeny sladký nektar.
Promítá se do vaší práce producenta to, že jste sám filmový režisér?
Ano.
Jaké jsou pro producenta českých filmů ideální pracovní a finanční podmínky?
Při této otázce mně maně vytanula na mysl má maturitní otázka z češtiny: Moderní čeští básníci. Pomatuji se, že jsem odrecitoval část básně Otokara Březiny Matka. Snad jest tato má citáž přesná:
„Šla matka žitím mým jak kajícnice smutná
Den její neznal slunce jasu
Plod žití trpký jenž jako popel chutná
Bez osvěžení trhala ze stromu času…“
V těchto dnech a týdnech se lopotně snažím zafinancovat náš nový projekt Kráska v nesnázích a taky se snažím angažovat mezi poslanci za účelem prosazení novely zákona o Fondu pro podporu české kinematografe. Oboje jde více než ztuha, takže mne jímá depka ne nepodobná té, jež sálá z pera modernisty a depkaře Otokara Březiny.
Podmínky jsou blbé a ještě zřejmě blbější budou. Držme si palce, abychom vůbec začali v létě točit.
Máte nějaký producentský sen a můžete prozradit pracovní plány na letošní rok?
Sny ponechám svému snění. Pracovní plány:
- Kráska v nesnázích: léto - natáčení = pokrýt chybějící dvacetimilionové manko (heh!)
- HBO Na stojáka = jarní natáčení = show must go on! (tuto švandu naštěstí pokrývá soukromý kapitál HBO, takže zde je o jednu starost méně)
- Afoňka už nechce pást soby = v květnu uvedeme do sítě kin vybavených videoprojekcí tento pozoruhodný etnografický celovečerní dokument režiséra Martina Ryšavého
- Zapomenuté transporty = koprodukční podíl na postprodukci unikátního a obsáhlého čtyřdílného dokumentu o holocaustu režiséra Lukáše Přibyla
- Dětská traumatologie v Krčské nemocnici = Petr Jarchovský mne požádal po osobní zkušenosti s příšerným finančním zázemím této důležité a potřebné instituce o pomoc při shánění prostředků pro podporu tohoto dětského pooperačního oddělení, což rád svými silami činím.
ROZHOVOR S EMÍLIÍ VÁŠÁRYOVOU
S Janem Hřebejkem jste točila už podruhé. Co vás na jeho filmech tak baví, láká?
Profesionalita. Jan Hřebejk je režisér, který ovládá svou profesi, rozumí jí. Baví mě také celý profesionální štáb, kterým je Jan Hřebejk obklopen. Nehledě na to, že mi nabídl už dvě vynikající role, z nichž je každá úplně jiná, každá má jiný charakter, což je vždy pro herce ohromná výzva. Nesmírně mě tím potěšil.
Získala jste Českého lva za hlavní roli. Jsou pro vás ocenění - ať od kritiků, tak divácká - důležitá?
Určitě ano, lhala bych, kdybych řekla, že ne. Každé ocenění potěší a já si jich nesmírně vážím. A Českého lva si vážím dvojnásobně, protože je to moje poslední cena, kterou jsem dostala. Český lev je velmi prestižní cena a já jsem za ni velmi vděčná.
Dostáváte v současnosti nabídky i od jiných českých režisérů?
Momentálně ne, ale dostala jsem nabídku od pana Hřebejka hrát v jeho novém filmu Kráska v nesnázích a v létě budu opět hrát na Letních Shakespearovských slavnostech.
Nemrzí vás, že velké herecké příležitosti získáváte více v Čechách než doma na Slovensku?
Nemůžu si stěžovat. Pokud se na Slovensku něco točí, tak role dostávám. Točí se ale opravdu málo, což je mi líto. Věřím ale, že se to brzy změní, že i slovenský film začne normálně fungovat a mladí lidé dostanou příležitost. Věřím, že i slovenská televize si už konečně začne všímat, že jsou na Slovensku herci, mladí krásní herci, velice talentovaní, kteří potřebují příležitost.
ROZHOVOR S JIŘÍM MACHÁČKEM
V Horem Pádem se sešla řada herců, s nimiž Jan Hřebejk už v minulosti točil, stejně tak se obklopil svým neměnným štábem. Vy jste byl mezi nimi vlastně nováček. Jaké to bylo, pracovat s lidmi, kteří tvořili již pevnou partu?
To byla pro mne jedna vůbec z nejzajímavějších věcí. Zjišťovat jakou mají mezi sebou hierarchii. Kdo komu chodí pro pivo, komu kdo čistí boty, zašívá rány a tak. Než jsem to pochopil, nanosil jsem se půllitrů, nazašíval ran a načistil galoší až hrůza… Teď už ale vím, jak to mezi nimi chodí. Budou si na mne muset dát pozor.
A jaké vůbec bylo hrát ve filmu Jana Hřebejka? Patří k české režisérské špičce – máte tedy ze své účasti na tomto filmu dobrý pocit?
Ano. Rozhodně. Nevím, co bych dodal.
A jak se vám hrálo s umělým rozštěpem? Můžete prozradit, jak takového realistického vzhledu maskérky dosáhly?
Maskérka, nebo spíš maskér František Příhoda, požádal svou zubní laborantku, aby mi otiskla patro a vymodelovala na něj násadku se vsazeným drátkem, který sloužil jako deformátor mého horního pysku. No a ten musel každý den František zamaskovat nejprve horkým voskem a pak pudrem.
Poté, co vám unikl Český lev za hlavní roli, jste prohlásil, že si přece můžete doma vyrobit z překližky svého vlastního. Znamená to, že pro vás získání této trofeje není životním cílem?
Ano. Přesně tak. Mým životním cílem je být šťastný z toho, že jsem na světě. I když Českého lva si velmi vážím.
Co je tedy pro vás nejdůležitější? Proč filmy točíte? Kvůli sobě, svému vlastnímu pocitu, anebo vás hřeje u srdce, že máte řadu obdivovatelů? Je pro vás důležitější divácký úspěch snímku, nebo pozitivní ohlasy kritiků?
Jednoznačně divácký úspěch. To, že můžu točit filmy, je můj splněný sen. Mám film prostě rád jako takový. Jako způsob vyprávění příběhu. Jako společně vnímaný zážitek.
KONTAKT
Total HelpArt T.H.A.
Kříženeckého nám. 322, 152 53, Praha 5
tel.: 267 073 007 (2436), fax:267 073 836
E-mail: [email protected]
www.horempadem.cz
SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT
Palackého 1, 112 99 Praha 1
tel: 246 086 150, fax: 246 086 161
Naďa Koronovská – tisk – [email protected]
Markéta Herfortová – rádia – [email protected]
Zdena Salingerová – TV – [email protected]
Markéta Křížková - Marketing Director - Local Repertoire: [email protected]
www.sonymusicbonton.cz
www.sonymusicshop.cz
Tiskový servis Total HelpArt T.H.A.:
Pavlína Fechterová – tisková mluvčí T.H.A.
2MEDIA, Vlkova 36, 130 00 Praha 3 – Žižkov, tel.: 777 556 160
E-mail: [email protected]
Rozhovory, foto: Naďa Machková, e-mail: [email protected]
tel.: 777 556 160
Produkce, akreditace: Julie Včeláková, e-mail: [email protected]
Nejnovější komentáře