Jak se natáčela Truhla mrtvého muže

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Přestože bylo natá­če­ní Prokletí Černé per­ly mimo­řád­ně vel­kou zále­ži­tos­tí, gigan­tic­ká pro­duk­ce dru­hé­ho a tře­tí­ho dílu jej pře­ko­na­la na všech fron­tách. Samotné natá­če­ní trva­lo déle než rok, v jehož prů­bě­hu fil­ma­ři a her­ci neu­stá­le ces­to­va­li z jed­no­ho mís­ta na dru­hé.

Přípravy zača­ly v červ­nu 2004 a už teh­dy fil­ma­ři vědě­li, že k rea­li­za­ci scé­ná­řů Teda Elliotta a Terryho Rossia nebu­de sta­čit jeden ost­rov, na němž vzni­kl prv­ní díl. „Už během prv­ních setká­ní s Jerrym, Gorem, Tedem a Terrym začí­na­lo být jas­né, do jak vel­ké logis­tic­ké ope­ra­ce se pouš­tí­me,“ vzpo­mí­ná unit pro­ducti­on manager Doug Merrifield, kte­rý pra­co­val na stej­né pozi­ci i při natá­če­ní Prokletí Černé per­ly. „Věděli jsme, že ten­to­krát to nebu­de pou­ze St. Vincent, ale hned něko­lik růz­ných ost­ro­vů. A že bude­me potře­bo­vat víc lodí. Začínalo být jas­né, že to bude tak tro­chu road movie... jen s tím roz­dí­lem, že naši­mi sil­ni­ce­mi budou neko­neč­né vod­ní hla­di­ny mezi růz­ný­mi natá­če­cí­mi loka­ce­mi. Začátkem léta 2004 jsme zača­li zno­vu kři­žo­vat Karibik a hle­dat ost­ro­vy, na kte­rých bychom moh­li natá­čet.“

Natáčení fil­mu nicmé­ně zača­lo ve stu­diu a něko­li­ka exte­ri­é­rech v Los Angeles. První klap­ka padla 28. úno­ra 2005 a přes­to­že byly úvod­ní scé­ny (sklad rumu na Černé per­le a vnitř­ní pro­sto­ry věze­ní Port Royal) poměr­ně skrom­né, brzy se dosta­lo i na mno­hem vel­ko­le­pěj­ší výtvar­né kre­a­ce, v nichž se odra­zi­la neko­neč­ná vizu­ál­ní vyna­lé­za­vost hlav­ní­ho výtvar­ní­ka Ricka Heinrichse. Kromě spous­ty boha­tě vyšper­ko­va­ných inte­ri­é­rů a exte­ri­é­rů navrh­nul celou flo­ti­lu nových lodí, mezi něž pat­ři­la nově navr­že­ná a pře­sta­vě­ná Černá per­la, kte­rá byla plně uzpů­so­be­na k plav­bě na moři, detail­ní a hrůzy­pl­ná loď Davyho Jonese BLUDNÝ HOLANĎAN a ele­gant­ní brit­ská obchod­ní loď z 18. sto­le­tí Edinburgh Trader. Heinrichs se svým týmem vytvo­řil obrov­ské množ­ství růz­ných pro­stře­dí a věcí - od masiv­ních mokřin, vybu­do­va­ných ve stu­diu v Burbanku, až po malou, ale zají­ma­vou truhlu mrt­vé­ho muže.

Heinrichsovi se na fil­mu líbi­lo, že i navzdo­ry své­mu ukot­ve­ní v his­to­rii není svá­zán tím, že by se ode­hrá­val v něja­kém kon­krét­ním obdo­bí. „Jedním z fak­to­rů, pod­le nichž se roz­ho­du­ji, jest­li při­jmu nabíd­ku k prá­ci na něja­kém pro­jek­tu, je v pří­pa­dě his­to­ric­ké­ho fil­mu to, zda­li dosta­nu mož­nost při­nést do něj něco vlast­ní­ho nebo budu nucen dodr­žet abso­lut­ní his­to­ric­kou věr­nost. Představa prá­ce na fil­mu, v němž se reži­sér sna­ží co nej­přes­ně­ji pře­vy­prá­vět his­to­ric­ká fak­ta, mě totiž pří­liš nelá­ká. Na Pirátech a prá­ci s Gorem se mi nej­ví­ce líbí to, že his­to­rie tvo­ří pou­ze urči­té dějo­vé poza­dí - dává nám před­sta­vu o tom, kde a kdy se to všech­no ode­hrá­vá. Ale my máme mož­nost tyhle reá­lie vzít, kom­plet­ně je obrá­tit naru­by a vytvo­řit z nich něco nové­ho, což je veli­ce vzru­šu­jí­cí,“ říká výtvar­ník.

Středobodem výtvar­né strán­ky fil­mu byly mode­ly lodí. „Měli jsme špič­ko­vý tým. Někteří lidé, s nimiž jsme ten­to­krát spo­lu­pra­co­va­li, už dří­ve pra­co­va­li na fil­mech, ve kte­rých hrá­ly lodě zásad­ní roli - napří­klad Master & Commander: Odvrácená stra­na svě­ta. Hodně nám pomoh­ly také vizu­ál­ní efek­ty. Modely všech lodí byly pře­ve­de­ny do digi­tál­ní podo­by, což vel­mi zjed­no­du­ši­lo komu­ni­ka­ci mezi archi­tek­tem a inže­ný­ry - ti nám vždyc­ky řek­li, jest­li by tako­vá loď byla sta­bil­ní a nepře­vrh­la se, jest­li by vydr­že­la tako­vé rych­los­ti a všech­ny ty nepří­z­ni­vé vli­vy, kte­rým býva­jí lodě vysta­ve­ny. Náročné bylo dosáh­nout urči­té­ho vzhle­du a záro­veň zajis­tit, aby byla loď oprav­du pou­ži­tel­ná. Musely být finanč­ně dostup­né, muse­ly pla­vat na vodě a v nepo­sled­ní řadě muse­ly dob­ře vypa­dat,“ vysvět­lu­je Heinrichs. Největším husar­ským kous­kem byla výstav­ba obří lodi BLUDNÝ HOLANĎAN , kte­rá je dlou­há 51 met­rů a váží 420 tun.

První vzdá­le­nou loka­ci, na kte­rou se pro­duk­ce vyda­la, byl ost­rov St. Vincent, kte­rý už všich­ni dob­ře zna­li z natá­če­ní prv­ní­ho fil­mu. Vzhledem k tomu, že ten­to ost­rov není frek­ven­to­va­nou turis­tic­kou desti­na­cí, muse­la pro­duk­ce počí­tat s mno­ha logis­tic­ký­mi ome­ze­ní­mi - mezi jiný­mi i s tím, že taměj­ší letiš­tě nedo­ká­že pojmout vět­ší leta­dlo než dvou­mo­to­ro­vou vni­t­rostát­ní lin­ku. Stíhačka s pro­duk­cí pro­to muse­la při­stát na neda­le­kém ost­ro­vě Santa Lucia, odkud se pak fil­ma­ři dvě hodi­ny pla­vi­li na St. Vincent.

Mezitím na mís­to puto­va­lo obrov­ské množ­ství tech­ni­ky a mate­ri­á­lu. Při pře­pra­vě pro­duk­ce vyu­ži­la letec­ké i vod­ní dopra­vy a celá ope­ra­ce byla tak roz­sáh­lá, že mís­ty při­po­mí­na­la pří­pra­vy na váleč­né taže­ní. Z Los Angeles, Velké Británie a spous­ty dal­ších míst se na St. Vincent pře­mís­ti­lo přes 300 čle­nů štá­bu, kte­rý poté ješ­tě výraz­ně roz­ší­ři­li míst­ní oby­va­te­lé, kte­ří byli do růz­ných oddě­le­ní naja­ti jako pomoc­né síly. Vzhledem k tomu, že na ost­ro­vě nejsou žád­ná vel­ká leto­vis­ka, byli jen lidé ze štá­bu roze­se­ti ve 43 růz­ných hote­lech, hos­tin­cích a bytech v celé západ­ní oblas­ti ost­ro­va. Vzhledem k tomu, že při natá­če­ní prv­ní­ho dílu strá­vi­li na ost­ro­vě téměř 2 měsí­ce, bylo to pro mno­hé z nich jako návrat domů.

Do Karibiku se pod vede­ním Boone Narr a Marka Hardena z fir­my Animals for Hollywood vypra­vi­la také spous­ta fil­mo­vých zví­řat. Mimo jiné mezi ně pat­ři­ly dvě mal­py kapu­cín­ské, dva papouš­ci ara, tucet koz, tři pra­sa­ta, dva bílí koně, dva taž­ní koně, tři tuc­ty sle­pic, šest krav a čtr­náct havra­nů.

Dalším mís­tem, kte­ré se uká­za­lo být vhod­ným pro úče­ly natá­če­ní, byl ost­rov Dominica. Ten Verbinskiho okouz­lil tak, že se roz­ho­dl nato­čit vět­ši­nu sucho­zem­ských scén prá­vě na něm. „Vybrali jsme si Dominicu jako hlav­ní natá­če­cí mís­to, pro­to­že je krás­ná a téměř netknu­tá,“ říká Bruckheimer. „Má veli­ce kli­ka­té pobře­ží, tak­že se tam nedo­sta­nou výlet­ní lodě, což efek­tiv­ně zabra­ňu­je tomu, aby se ten ost­rov stal pře­hna­ně roz­vi­nu­tým. Tentokrát divá­ci neu­vi­dí ty samé kra­ji­ny, džun­gle a hory jako v ostat­ních fil­mech. Dominica je jed­ním z nej­ma­leb­něj­ších míst na celém svě­tě, ale fil­ma­ři ji dosud neob­je­vi­li.“

Dominica ve fil­mu ztvár­ňu­je dvě hlav­ní pro­stře­dí: komic­ky hrůzy­pl­ný domo­ro­dý ost­rov a dal­ší ost­rov Isla Cruces, kte­ré nema­jí žád­nou reál­nou před­lo­hu. Spousta akč­ních sek­ven­cí se ode­hrá­vá prá­vě na těch­to mís­tech, což zna­me­na­lo, že her­ce a kaska­dé­ry čeka­ly růz­né krko­lom­né kous­ky upro­střed nároč­né­ho pro­stře­dí a v inten­ziv­ním ved­ru.

Z Dominicy se pro­duk­ce pře­su­nu­la na Exumas, což je jeden z nej­již­něj­ších baham­ských ost­ro­vů. Poté násle­do­va­la krát­ká pře­stáv­ka, během níž se her­ci vrá­ti­li domů, a na začát­ku srp­na zača­la dal­ší část natá­če­ní v Los Angeles. Po něko­li­ka týd­nech prá­ce na spek­ta­ku­lár­ní úvod­ně scé­ně tře­tí­ho dílu her­ci v půl­ce září zno­vu nased­li do stí­hač­ky a vyda­li se na čtvr­tou a posled­ní natá­če­cí loka­ci, kte­rou byl Grand Bahama Island.

Nároky, kte­ré Jerry Bruckheimer a Gore Verbinski ten­to­krát klad­li na slav­né tri­ko­vé stu­dio ILM, vyža­do­va­ly, aby jeho špič­ko­ví tvůr­ci zved­li lať­ku ješ­tě o kou­sek výše než u prv­ní­ho dílu - Truhla mrt­vé­ho muže vyža­do­va­la tři­krát více efek­to­vých zábě­rů než Prokletí Černé per­ly. „Gore má skvě­lý cit pro prá­ci s vizu­á­ly a také chá­pe celou věc z tech­nic­ké­ho hle­dis­ka,“ říká vedou­cí vizu­ál­ních efek­tů John Knoll, kte­rý zastal stej­nou pozi­ci u prv­ní­ho fil­mu a ten­to­krát si vzal na výpo­moc kole­gu z ILM Billa George. „Přichází s vel­mi sil­ný­mi názo­ry na to, jak chce jed­not­li­vé věci dělat. Tenhle film není pou­ze recyk­la­cí toho před­cho­zí­ho. Gore a scé­náris­té při­šli s mno­ha sku­teč­ně skvě­lý­mi a neotře­lý­mi nápa­dy.“ Knoll a George se sna­ži­li dát Verbinskimu tvůr­čí vol­nost - chtě­li, aby se při natá­če­ní nemu­sel zabý­vat pře­mýš­le­ním o tom, jak budou poz­dě­ji do scén při­dá­ny digi­tál­ní efek­ty. „Mám vel­kou důvě­ru v náš tým a věděl jsem, že tyhle věci doká­že­me udě­lat - a že ve chví­li, kdy bude­me potře­bo­vat při­dat za živé her­ce digi­tál­ní posta­vy, doká­že­me to i bez mod­ré­ho poza­dí.“

Jane Goodall - životní příběh
5. října 2025Jane Goodall - životní příběhDne 1. října ve věku 91 let odešla ikona světové vědy i ochrany přírody Jane Goodall, která se nejvíce proslavila svým naprosto unikátním výzkumem šimpanzů v Gombe Stream National Park v Tanzanii, kterému prakticky zasvětila celičký…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obraz
4. října 2025Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obrazŽivot a odkaz nejslavnějšího pražského obyvatele zkoumá film Franz, který po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vstupuje tento víkend do českých kin. Tento pozoruhodný životopisný film režisérky Agnieszky Hollandové se pohybuje na hranici mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Uzel zla - Nový český horor
4. října 2025Uzel zla - Nový český hororVeronika (Sabina Rojková) a Mirek (Janek Gregor) něčím potřebují oživit svůj vztah, a protože Veronika je milovnicí hororů, vyrazí spolu na organizovaný zájezd po stopách mysteriózních vražd. Cílem výletu je oblast Slavkovského lesa, přezdívaná „uzel zla“,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostí
4. října 2025Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostíVe filmu natočeném podle skutečných událostí se snaží z hořícího kalifornského města uniknout řidič Kevin McKay (Matthew McConaughey) s autobusem plným dětí... Režisér Paul Greengrass začínal v rodné Velké Británii jako režisér filmů Teorie lítání či…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře