Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Jak se natáčela Truhla mrtvého muže

Jak se natáčela Truhla mrtvého muže

200608131723 02 pirati 2 nataceni
200608131723 02 pirati 2 nataceni
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Přestože bylo natá­če­ní Prokletí Černé per­ly mimo­řád­ně vel­kou zále­ži­tos­tí, gigan­tic­ká pro­duk­ce dru­hé­ho a tře­tí­ho dílu jej pře­ko­na­la na všech fron­tách. Samotné natá­če­ní trva­lo déle než rok, v jehož prů­bě­hu fil­ma­ři a her­ci neu­stá­le ces­to­va­li z jed­no­ho mís­ta na dru­hé.

Přípravy zača­ly v červ­nu 2004 a už teh­dy fil­ma­ři vědě­li, že k rea­li­za­ci scé­ná­řů Teda Elliotta a Terryho Rossia nebu­de sta­čit jeden ost­rov, na němž vzni­kl prv­ní díl. „Už během prv­ních setká­ní s Jerrym, Gorem, Tedem a Terrym začí­na­lo být jas­né, do jak vel­ké logis­tic­ké ope­ra­ce se pouš­tí­me,“ vzpo­mí­ná unit pro­ducti­on manager Doug Merrifield, kte­rý pra­co­val na stej­né pozi­ci i při natá­če­ní Prokletí Černé per­ly. „Věděli jsme, že ten­to­krát to nebu­de pou­ze St. Vincent, ale hned něko­lik růz­ných ost­ro­vů. A že bude­me potře­bo­vat víc lodí. Začínalo být jas­né, že to bude tak tro­chu road movie... jen s tím roz­dí­lem, že naši­mi sil­ni­ce­mi budou neko­neč­né vod­ní hla­di­ny mezi růz­ný­mi natá­če­cí­mi loka­ce­mi. Začátkem léta 2004 jsme zača­li zno­vu kři­žo­vat Karibik a hle­dat ost­ro­vy, na kte­rých bychom moh­li natá­čet.“

Natáčení fil­mu nicmé­ně zača­lo ve stu­diu a něko­li­ka exte­ri­é­rech v Los Angeles. První klap­ka padla 28. úno­ra 2005 a přes­to­že byly úvod­ní scé­ny (sklad rumu na Černé per­le a vnitř­ní pro­sto­ry věze­ní Port Royal) poměr­ně skrom­né, brzy se dosta­lo i na mno­hem vel­ko­le­pěj­ší výtvar­né kre­a­ce, v nichž se odra­zi­la neko­neč­ná vizu­ál­ní vyna­lé­za­vost hlav­ní­ho výtvar­ní­ka Ricka Heinrichse. Kromě spous­ty boha­tě vyšper­ko­va­ných inte­ri­é­rů a exte­ri­é­rů navrh­nul celou flo­ti­lu nových lodí, mezi něž pat­ři­la nově navr­že­ná a pře­sta­vě­ná Černá per­la, kte­rá byla plně uzpů­so­be­na k plav­bě na moři, detail­ní a hrůzy­pl­ná loď Davyho Jonese BLUDNÝ HOLANĎAN a ele­gant­ní brit­ská obchod­ní loď z 18. sto­le­tí Edinburgh Trader. Heinrichs se svým týmem vytvo­řil obrov­ské množ­ství růz­ných pro­stře­dí a věcí - od masiv­ních mokřin, vybu­do­va­ných ve stu­diu v Burbanku, až po malou, ale zají­ma­vou truhlu mrt­vé­ho muže.

Heinrichsovi se na fil­mu líbi­lo, že i navzdo­ry své­mu ukot­ve­ní v his­to­rii není svá­zán tím, že by se ode­hrá­val v něja­kém kon­krét­ním obdo­bí. „Jedním z fak­to­rů, pod­le nichž se roz­ho­du­ji, jest­li při­jmu nabíd­ku k prá­ci na něja­kém pro­jek­tu, je v pří­pa­dě his­to­ric­ké­ho fil­mu to, zda­li dosta­nu mož­nost při­nést do něj něco vlast­ní­ho nebo budu nucen dodr­žet abso­lut­ní his­to­ric­kou věr­nost. Představa prá­ce na fil­mu, v němž se reži­sér sna­ží co nej­přes­ně­ji pře­vy­prá­vět his­to­ric­ká fak­ta, mě totiž pří­liš nelá­ká. Na Pirátech a prá­ci s Gorem se mi nej­ví­ce líbí to, že his­to­rie tvo­ří pou­ze urči­té dějo­vé poza­dí - dává nám před­sta­vu o tom, kde a kdy se to všech­no ode­hrá­vá. Ale my máme mož­nost tyhle reá­lie vzít, kom­plet­ně je obrá­tit naru­by a vytvo­řit z nich něco nové­ho, což je veli­ce vzru­šu­jí­cí,“ říká výtvar­ník.

Středobodem výtvar­né strán­ky fil­mu byly mode­ly lodí. „Měli jsme špič­ko­vý tým. Někteří lidé, s nimiž jsme ten­to­krát spo­lu­pra­co­va­li, už dří­ve pra­co­va­li na fil­mech, ve kte­rých hrá­ly lodě zásad­ní roli - napří­klad Master & Commander: Odvrácená stra­na svě­ta. Hodně nám pomoh­ly také vizu­ál­ní efek­ty. Modely všech lodí byly pře­ve­de­ny do digi­tál­ní podo­by, což vel­mi zjed­no­du­ši­lo komu­ni­ka­ci mezi archi­tek­tem a inže­ný­ry - ti nám vždyc­ky řek­li, jest­li by tako­vá loď byla sta­bil­ní a nepře­vrh­la se, jest­li by vydr­že­la tako­vé rych­los­ti a všech­ny ty nepří­z­ni­vé vli­vy, kte­rým býva­jí lodě vysta­ve­ny. Náročné bylo dosáh­nout urči­té­ho vzhle­du a záro­veň zajis­tit, aby byla loď oprav­du pou­ži­tel­ná. Musely být finanč­ně dostup­né, muse­ly pla­vat na vodě a v nepo­sled­ní řadě muse­ly dob­ře vypa­dat,“ vysvět­lu­je Heinrichs. Největším husar­ským kous­kem byla výstav­ba obří lodi BLUDNÝ HOLANĎAN , kte­rá je dlou­há 51 met­rů a váží 420 tun.

První vzdá­le­nou loka­ci, na kte­rou se pro­duk­ce vyda­la, byl ost­rov St. Vincent, kte­rý už všich­ni dob­ře zna­li z natá­če­ní prv­ní­ho fil­mu. Vzhledem k tomu, že ten­to ost­rov není frek­ven­to­va­nou turis­tic­kou desti­na­cí, muse­la pro­duk­ce počí­tat s mno­ha logis­tic­ký­mi ome­ze­ní­mi - mezi jiný­mi i s tím, že taměj­ší letiš­tě nedo­ká­že pojmout vět­ší leta­dlo než dvou­mo­to­ro­vou vni­t­rostát­ní lin­ku. Stíhačka s pro­duk­cí pro­to muse­la při­stát na neda­le­kém ost­ro­vě Santa Lucia, odkud se pak fil­ma­ři dvě hodi­ny pla­vi­li na St. Vincent.

Mezitím na mís­to puto­va­lo obrov­ské množ­ství tech­ni­ky a mate­ri­á­lu. Při pře­pra­vě pro­duk­ce vyu­ži­la letec­ké i vod­ní dopra­vy a celá ope­ra­ce byla tak roz­sáh­lá, že mís­ty při­po­mí­na­la pří­pra­vy na váleč­né taže­ní. Z Los Angeles, Velké Británie a spous­ty dal­ších míst se na St. Vincent pře­mís­ti­lo přes 300 čle­nů štá­bu, kte­rý poté ješ­tě výraz­ně roz­ší­ři­li míst­ní oby­va­te­lé, kte­ří byli do růz­ných oddě­le­ní naja­ti jako pomoc­né síly. Vzhledem k tomu, že na ost­ro­vě nejsou žád­ná vel­ká leto­vis­ka, byli jen lidé ze štá­bu roze­se­ti ve 43 růz­ných hote­lech, hos­tin­cích a bytech v celé západ­ní oblas­ti ost­ro­va. Vzhledem k tomu, že při natá­če­ní prv­ní­ho dílu strá­vi­li na ost­ro­vě téměř 2 měsí­ce, bylo to pro mno­hé z nich jako návrat domů.

Do Karibiku se pod vede­ním Boone Narr a Marka Hardena z fir­my Animals for Hollywood vypra­vi­la také spous­ta fil­mo­vých zví­řat. Mimo jiné mezi ně pat­ři­ly dvě mal­py kapu­cín­ské, dva papouš­ci ara, tucet koz, tři pra­sa­ta, dva bílí koně, dva taž­ní koně, tři tuc­ty sle­pic, šest krav a čtr­náct havra­nů.

Dalším mís­tem, kte­ré se uká­za­lo být vhod­ným pro úče­ly natá­če­ní, byl ost­rov Dominica. Ten Verbinskiho okouz­lil tak, že se roz­ho­dl nato­čit vět­ši­nu sucho­zem­ských scén prá­vě na něm. „Vybrali jsme si Dominicu jako hlav­ní natá­če­cí mís­to, pro­to­že je krás­ná a téměř netknu­tá,“ říká Bruckheimer. „Má veli­ce kli­ka­té pobře­ží, tak­že se tam nedo­sta­nou výlet­ní lodě, což efek­tiv­ně zabra­ňu­je tomu, aby se ten ost­rov stal pře­hna­ně roz­vi­nu­tým. Tentokrát divá­ci neu­vi­dí ty samé kra­ji­ny, džun­gle a hory jako v ostat­ních fil­mech. Dominica je jed­ním z nej­ma­leb­něj­ších míst na celém svě­tě, ale fil­ma­ři ji dosud neob­je­vi­li.“

Dominica ve fil­mu ztvár­ňu­je dvě hlav­ní pro­stře­dí: komic­ky hrůzy­pl­ný domo­ro­dý ost­rov a dal­ší ost­rov Isla Cruces, kte­ré nema­jí žád­nou reál­nou před­lo­hu. Spousta akč­ních sek­ven­cí se ode­hrá­vá prá­vě na těch­to mís­tech, což zna­me­na­lo, že her­ce a kaska­dé­ry čeka­ly růz­né krko­lom­né kous­ky upro­střed nároč­né­ho pro­stře­dí a v inten­ziv­ním ved­ru.

Z Dominicy se pro­duk­ce pře­su­nu­la na Exumas, což je jeden z nej­již­něj­ších baham­ských ost­ro­vů. Poté násle­do­va­la krát­ká pře­stáv­ka, během níž se her­ci vrá­ti­li domů, a na začát­ku srp­na zača­la dal­ší část natá­če­ní v Los Angeles. Po něko­li­ka týd­nech prá­ce na spek­ta­ku­lár­ní úvod­ně scé­ně tře­tí­ho dílu her­ci v půl­ce září zno­vu nased­li do stí­hač­ky a vyda­li se na čtvr­tou a posled­ní natá­če­cí loka­ci, kte­rou byl Grand Bahama Island.

Nároky, kte­ré Jerry Bruckheimer a Gore Verbinski ten­to­krát klad­li na slav­né tri­ko­vé stu­dio ILM, vyža­do­va­ly, aby jeho špič­ko­ví tvůr­ci zved­li lať­ku ješ­tě o kou­sek výše než u prv­ní­ho dílu - Truhla mrt­vé­ho muže vyža­do­va­la tři­krát více efek­to­vých zábě­rů než Prokletí Černé per­ly. „Gore má skvě­lý cit pro prá­ci s vizu­á­ly a také chá­pe celou věc z tech­nic­ké­ho hle­dis­ka,“ říká vedou­cí vizu­ál­ních efek­tů John Knoll, kte­rý zastal stej­nou pozi­ci u prv­ní­ho fil­mu a ten­to­krát si vzal na výpo­moc kole­gu z ILM Billa George. „Přichází s vel­mi sil­ný­mi názo­ry na to, jak chce jed­not­li­vé věci dělat. Tenhle film není pou­ze recyk­la­cí toho před­cho­zí­ho. Gore a scé­náris­té při­šli s mno­ha sku­teč­ně skvě­lý­mi a neotře­lý­mi nápa­dy.“ Knoll a George se sna­ži­li dát Verbinskimu tvůr­čí vol­nost - chtě­li, aby se při natá­če­ní nemu­sel zabý­vat pře­mýš­le­ním o tom, jak budou poz­dě­ji do scén při­dá­ny digi­tál­ní efek­ty. „Mám vel­kou důvě­ru v náš tým a věděl jsem, že tyhle věci doká­že­me udě­lat - a že ve chví­li, kdy bude­me potře­bo­vat při­dat za živé her­ce digi­tál­ní posta­vy, doká­že­me to i bez mod­ré­ho poza­dí.“


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Michel Bussi: Maminka neříká pravdu16. ledna 2017 Michel Bussi: Maminka neříká pravdu Koho by nezaujalo vyprávění tříletého chlapce, který tvrdí, že jeho rodiče nejsou jeho skutečnými rodiči? Tento román je jedním z těch, které čtete s nesmírnou nadějí v dobrý konec, […] Posted in Recenze knih
  • Highlights: RUSSIA vs DENMARK | 2021 #IIHFWorlds26. května 2021 Highlights: RUSSIA vs DENMARK | 2021 #IIHFWorlds Posted in Videa
  • Medal of Honor: Above and Beyond se představuje v první...27. srpna 2020 Medal of Honor: Above and Beyond se představuje v první... Medal of Honor: Above and Beyond se představuje v první pořádné ukázce i se záběry z hraní. Titul od ostříleného studia Respawn Entertainment vyjde exkluzivně na VR zařízení značky […] Posted in Krátké herní aktuality
  • AM1200 (2008)23. listopadu 2011 AM1200 (2008) Jeden z nejlepších krátkometrážních filmů všech dob. Sam zpronevěří peníze své firmy a vydává se na útěk. Po cestě však zabloudí a ocitne se před záhadnou rozhlasovou stanicí AM1200. […] Posted in Horory
  • Imago mortis (2009)29. září 2012 Imago mortis (2009) Španělský horor v němž nám ukáží, jak se dá co nejlépe zachytit poslední okamžik před smrtí. Bruno studuje na mezinárodní škole, která své studenty učí základům filmařiny a […] Posted in Horory
  • Zombik – 9016. června 2019 Zombik – 90 Posted in Komiks
  • The Volunteers: To the War20. prosince 2024 The Volunteers: To the War 3/10. Tak tohle fakt ne. Když jsem viděl, že tenhle čínský válečný film má jen score 5.6, což je na takový žánr hodně málo, tak jsem měl obavy, které se naplnily. Tohle bylo strašný. […] Posted in Krátké recenze
  • Duane Jones: Příběh a dědictví v Noci oživlých mrtvol12. dubna 2024 Duane Jones: Příběh a dědictví v Noci oživlých mrtvol Postava Bena ve filmu Noc oživlých mrtvol (1968) měla být původně surový, ale vynalézavý řidič náklaďáku, který nemá žádné závodní předpoklady. Poté, co se Duane Jones, v reálném životě […] Posted in Zajímavosti
  • HOSTEL 22. prosince 2010 HOSTEL 2 HOSTEL 2 12.5.2007 recenze Přečteno: 257 krát Ti kdo jedničku viděli […] Posted in Recenze
  • #1923: Temné metro 2 - 70 %27. února 2019 #1923: Temné metro 2 - 70 % Temné metro 2 (Dark Metro 2)Vydalo nakladatelství ZonerPress v brožované vazbě v roce 2008. Původně vyšlo jako "Dark Metro 2" v roce 2008. České vydání má 168 stran a prodává se v plné […] Posted in Recenze komiksů
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,46802 s | počet dotazů: 245 | paměť: 62829 KB. | 28.12.2024 - 19:29:16