Na oskarové kandidáty z kategorie krátkých i celovečerních animovaných filmů se mohou těšit návštěvníci letošního, již jedenáctého, ročníku Mezinárodního festivalu animovaných filmů AniFest, který se bude konat od 26.dubna do 1.května v Teplicích a v Duchcově. Do výběru mezinárodní soutěže AniFestu se dostal například oskarovou nominací ověnčený francouzský celovečerní hit Život kočky (Une vide du chat, r. Alain Gagnol a Jean-Loup Felicioli) nebo stejně oceněné krátké filmy – poetická Neděle (Dimanche, r. Patrick Doyon) a černohumorné sci-fi The Morning Stroll (r. Grant Orchard). Výběrové komise složené ze zástupců festivalu a jeho umělecké rady v uplynulých dnech ukončily svou náročnou práci a z rekordních 1600 přihlášených filmů vybrali bezmála dvě stovky, které se utkají o prvenství v jedné ze 12 soutěžních kategorií. Vedle snímků nominovaných na Oskary nabídnou soutěžní projekce AniFestu například také studentské snímky, nejnovější celovečerní a krátké filmy, experimentální animace nebo animované televizní znělky a reklamy.
Mezinárodní soutěž AniFestu každoročně nabízí nejnovější díla současných osobností světové animace. Letos se představí například jeden z nejprogresivnějších a nejslavnějších japonských tvůrců Koji Yamamura (Muybridge Strings), vůbec nejslavnější představitel americké nezávislé animace Bill Plympton (TZM, Summer Bummer), švýcarský mistr Georges Schwizgebel (Romance) nebo slavný nizozemský tvůrce Paul Driessen (Oidipus). Ze sousedního Slovenska se do hlavní soutěže probojovaly například experimentálně laděný Poslední autobus Martina Snopka a Ivany Laučíkové či videoklip Free to be Me (režie Michaela Čopíková, Veronika Obertová).
Velkou radost festivalu udělal organizátorům festivalu nebývale bohatý výběr domácí tvorby, jejíž zástupce najdeme téměř ve všech soutěžních kategoriích - v televizní (Tarbíci, Žížaláci a nové příhody Pata a Mata) i zakázkové tvorbě (znělka pro cyklus České televize Animace na Dvojce či znělky televize Prima Cool), ale své místo si našla i mezi videoklipy (Naděje od Jany Hruškové). V nejkratší kategorii– do 5 minut – bude soutěžit zbrusu nový snímek legendy české animace Pavla Koutského Dobrá rada o nešťastném vztahu člověka ke zvířeti, v soutěži se bude promítat i Příběh Luboše Jednorožce, který vznikl na motivy vypovědí nespravedlivě stíhaných totalitním režimem a podíleli se na něm čeští komiksoví výtvarníci. Mezi nejdelšími profesionálními snímky do 60 minut se nachází laureát z letošního jihlavského festivalu, film Kronika Oldřicha S., režírujícího debutanta Rudolfa Šmída. Velmi slibné zastoupení má i český studentský film, reprezentovaný pracemi z FAMU, UMPRUM,Hollarky i z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
S napětím jsou vždy očekávany výsledky kategorie celovečerních filmů. Zatímco loni uvedl AniFest hned dva české soutěžní zástupce (Autopohádky a třetí Fimfárum), v letošním výběru se sešly snímky ze všech koutů světa: kromě již zmiňovaného Života kočky z dílny slavného studia Folimage například novinka Dopis pro Momo (Momo e no Tegami) jednoho z kultovních představitelů japonského anime Hiroyukiho Okiury. Ze zcela jiného soudku je maďarská filmová epopej Tragédie člověka (Az amber tragédiája) režiséra Marcella Jankovicse, téměř tříhodinový filozofický snímek, ve kterém se vystřídá hned několik výtvarných stylů. Čtveřice celovečerních snímků je pak doplněna posledním počinem britského bouřliváka Phila Mulloye Mrtvý, ale nepohřbený (Dead but not buried) – že mu není nic svaté, ukázal Mulloy už loni ve filmu Goodbye Mister Christie, který získal na AniFestu 2011 jak čestné uznání poroty, tak cenu diváků a na který letošní novinka navazuje.
“ Vždycky nám jde o to, abychom při výběru reflektovali všechny aspekty animované tvorby” říká člen výběrové komise a programový ředitel festivaluPavel Horáček. “Když se podíváme na masovou celovečerní produkci, která je běžně k vidění v kinech, dojdeme snadno k závěru, že už neexistuje žádná jiná animační technika než počítačově 3D animovaný film, případně rotoskopie. Z velkého množství přihlášených filmů ale vyplývá skoro opačný trend, překvapivě velká část autorů se snaží vyjadřovat klasickými animačními technikami – kresleným, malovaným filmem, loutkami a podobně. Vedle toho existuje samozřejmě celá řada počítačově generovaných snímků. Zejména do nové kategorie nenarativního filmu se přihlásilo množství počítačových snímků, od jednoduchých dvojrozměrných po sofistikované trojrozměrné simulace pohybů hmoty“.
Mezi přihlášenými filmy je kromě České republiky nejhojněji zastoupena francouzská, britská a americká produkce, ale hned 26 filmů se přihlásilo například z Indie. Po jednom zástupci vyslala Arménie, Albánie nebo třeba i Severní Korea. Česká republika je v konečném výběru zastoupena 38 snímky, přičemž čeští tvůrci přihlásili letos do soutěže AniFestu téměř 300 děl. Kompletní výběr filmů je zveřejněn na www.anifest.cz.
Nejnovější komentáře