Po letech od války mezi roboty a lidmi, která zanechala civilizaci v troskách, se mladá žena pokouší vypátrat svého zesnulého bratra, který se zřejmě převtělil do robota, ve filmu The Electric State, který je nyní streamován na Netflixu poté, co minulý víkend debutoval v omezeném počtu v amerických kinech. Tento údajný blockbuster za 320 milionů dolarů se může pochlubit několika dechberoucími vizuálními efekty a atraktivním retro-futuristickým designem spolu s jednorozměrnými postavami a příběhovou prázdnotou, která ze sledování filmu dělá pro pozorné diváky zkoušku odolnosti.
Jako obsah pro druhou obrazovku, který si můžete pustit při hraní videohry, domácích pracích nebo procházení sociálních sítí, je Pasáž vrcholem zábavy na pozadí značky Netflix. Jakýkoli třicetivteřinový úsek filmu oslní vaše oči i uši, a i když vám předchozích deset minut uniklo, nikdy nebudete zmateni tím, co se děje, protože tyhle postavy se nikdy nemění a příběh nikam nesměřuje.
Ironií je, že každý, kdo se na Pasáž skutečně podívá, zůstane naprosto zmatený. Co jsou vlastně ti roboti zač? Nezdá se, že by je poháněla nějaká pokročilá umělá inteligence, ale místo toho jsou to prostoduché maskotky, které z nikdy dostatečně neprozkoumaných důvodů touží po samostatnosti. Co udělá pan Burák (oduševněle namluvený Woodym Harrelsonem) se svými občanskými právy, jakmile bude odtržen od korporace Planters? Na začátku filmu se objeví reportáž ve stylu Fox News, v níž se chlápek dohaduje, že jeho toustovač má opékat chleba, a film jako by se postavil na stranu robota, který tvrdí, že ne, že i toustovač má svá práva.
Vy hlupáci! „Roboti jsou taky lidi!“ (skutečný dialog z filmu). Lidstvo ve válce robotů zvítězí v roce 1994 poté, co pan Burák a Bill Clinton podepíší mírovou dohodu, protože technologický magnát Ethan Skate (Stanley Tucci, převlečený za Steva Jobse) vynalezl speciální VR headset (zde nazvaný Neurocaster), který lidem umožňuje ovládat vlastní roboty. Zaslouží si tito roboti také lidská práva? Podle logiky filmu zřejmě ne, protože inteligence v jejich nitru je lidská.
Neurocastery jsou ve filmu metaforou sociálních sítí, heroinu nebo čehokoli jiného, co trápí lidstvo, a všechny vedlejší postavy ve filmu - od násilnického otčíma (Jason Alexander) přes středoškoláky až po feťáky na ulici - jsou na ně permanentně napojené. Umožňují uživatelům rozdělit si mysl a současně jednou polovinou mysli ovládat lidi-roboty a druhou relaxovat na pláži. Přesně jako v reálných VR hrách, ve kterých raději simulujeme den na pláži, než abychom hráli role výkonných robotů.
Michelle Greeneová (Millie Bobby Brownová) mezitím z nevysvětlených důvodů odmítne Neurocastery hned na začátku filmu, což je rozhodnutí, které postavu připravuje o růst a příběh o intriky. Dokážeme si představit verzi Pasáže, kde se tato postava v průběhu filmu pomalu rozčarovává z technologie a dozvídá se strašlivou pravdu, ale to by diváci museli do vyprávění skutečně zapojit: Netflix ví, že se na to ve skutečnosti nedíváte, takže všechno musí být jasné hned od začátku.
Michelle je také citlivá na roboty, takže když se v její ložnici objeví kreslený maskot Cosmo (namluvený, ale jen hláškami, Alanem Tudykem) a naznačí, že je duchem jejího mrtvého bratra Chrise (Woody Norman), nadšeně se k němu přidá a vydá se na nebezpečnou cestu do zóny vyloučení robotů, aby vyhledala doktora s brýlemi (Ke Huy Quan), který by nám vysvětlil, co už víme.
Cestou se spojí s filmovou verzí Hana Sola, drsňáckým kamioňákem a překupníkem nostalgie Johnem D. Keatsem (Chris Pratt), kterému se dostane prodlouženého úvodu v rytmu pěti taktů Danzigovy Mother. Dokonce dostane i svou vlastní šanci na greedovský moment, když mu robot na lidský pohon s hlasem Colmana Dominga vrazí do obličeje zbraň... jenže nestřílí on, ale jeho robo-kamarád Herman (Anthony Mackie), a střílejí jen po robotovi a zdá se, že ho jen dočasně vyřadí.
Také Keats je během několika minut po svém představení okraden o charakterizaci. Film ho představuje jako takového prototypického lumpíka, že je dokonce oblečený jako Han Solo, ale místo toho, aby mu šlo jen o peníze, se z dobroty srdce okamžitě přidá k Michellině nejasné věci. Dokonce i poté, co mu prozradí, že vede Maršála, robota, kterého ovládá lovec odměn Bradbury (Giancarlo Esposito). Bradbury, vedlejší antagonista filmu, má ve filmu jediný charakterový oblouk, ale stejně ho vytušíme už z jeho úvodu.
Všechny tyto postavy jsou pro režiséry Anthonyho a Joea Russoovy jen šumem v pozadí, který často odbíhá od výkonů lidských herců, aby se mohl soustředit na vizuální efekty filmu, mezi nimiž jsou i roboti, které v motion capture hrají Terry Notary a Martin Klebba a které namluvili Brian Cox a Hank Azaria. Coxův výmluvný výkon v roli baseballového nadhazovače zde připomíná jeho práci na jevišti s Royal Shakespeare Company ve hře Král Lear.
Po technické stránce vypadá a zní Pasáž skvěle, s přepychovou kamerou Stephena F. Windona (Šedý muž), staromódním dobrodružným soundtrackem od Alana Silvestriho a několika skutečně velkolepými vizuálními efekty. Už jen nasvícení počítačem vytvořených postav odlišuje film od mnoha jiných podobných. Převedením grafického románu Simona Stålenhaga na filmové plátno ho však tvůrci připravili o jeho jedinečný kyberpunkový nádech.
Neurokasteři v Pasáži nejsou jen prostředkem zápletky: jsou metaforou toho, jak tento film hodnotit. Dokud je vaše pozornost upřena jinam - třeba na obsluhu těžkých strojů, jedná se o vrchol zábavy na druhém plátně: skutečně oslnivý zážitek, který vás nikdy nezaujme na tak dlouho, aby odvedl vaši pozornost od toho, co skutečně děláte.
Jedná se o skvělý obsah, který bude na Netflixu jistě sbírat minuty jako věc, kterou si pustíte na pozadí. Zanechte však všech nadějí, vy, kteří vstoupíte do Pasáže, aniž byste měli po ruce nějaké jiné rozptýlení nebo činnost, které byste se mohli věnovat. Je tu jen polovina filmu a snažit se mu věnovat naplno by se mohlo ukázat jako nebezpečné pro vaše duševní zdraví.
Poznámka pod čarou: V Pasáži je spousta bizarních nostalgických návnad z 90. let, od maskota Planters až po stálice nákupních center jako Sears a Panda Express. Film se však v jedné nostalgii velmi mýlí: Big Mouth Billy Bass, který zde zpívá původní píseň Take Me to the River od Ala Greena namísto coververze vytvořené pro tento produkt, která se více podobala verzi písně od Talking Heads a nezapomenutelně zazněla v seriálu The Sopranos.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře