Kritiky.cz > Filmy > Filmové premiéry > ROSEMARY MÁ DĚŤÁTKO - projekt 100

ROSEMARY MÁ DĚŤÁTKO - projekt 100

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Příběh fil­mu nabyl obry­su podo­ben­ství o svě­tě, podo­bu jaké­ho­si hrůz­né­ho sym­bo­lu civi­li­za­ce, v níž jsou lidé a jejich živo­ty vydá­ny napo­spas nedob­rým čaro­dě­jům. Jde-li o podo­ben­ství, pak je chmur­né a drti­vé. Je to obraz svě­ta, v němž osu­dy jedin­ců mohou být mani­pu­lo­vá­ny tajem­ný­mi a nepo­sti­ži­tel­ný­mi sila­mi, z nichž mar­ně hle­da­jí únik a výcho­dis­ko. Film v roce 1969 získ­la jed­no­ho OSCARa (hereč­ka) a dvě nomi­na­ce (scé­nář + režie) a získ­la také Zlatý gló­bus. Americký tisk při­jal ten­to film se super­la­ti­vy. Srovnával Polaňského s Hitchockem a obje­vil se i názor, že toho­to mis­tra žán­ru pře­ko­nal. Příběh fil­mu by se dal odvy­prá­vět v něko­li­ka větách. Mladá Američanka hle­dá se svým mužem, zatím druhořa-dým tele­viz­ním her­cem, byt. Najde jej v domě, jehož domá­cí pro­je­ví její rodi­ně zvlášt­ní pří­chyl­nost. Jedné noci má hrdin­ka po večír­ku u domá­cích hrůz­ný sen: zdá­lo se jí, že byla zavle­če­na do jakési orgi­astic­ké spo­leč­nos­ti, při­pou­tá­na na lůž­ko a zná­sil­ně­na podiv­ným netvo­rem. Řada dal­ších okol­nos­tí její­ho těho­ten­ství, při němž v péči léka­ře, k němuž ji doved­li domá­cí, uva­dá a chřad­ne, stá­le sil­ně­ji dová­dí Rosemary k pode­zře­ní, že mož­ná nešlo o sen, že se oprav­du dosta­la do rukou jakési podiv­né ban­dy usi­lu­jí­cí o její dítě. Podezření zesí­lí, když se Rosemary dosta­ne do rukou kni­ha od pří­te­le, jenž zemřel neče­ka­ně před schůzkou s ní. Z kni­hy se dozví, že domá­cí je synem čaro­dě­je. Všechna fak­ta potvr­zu­jí její pode­zře­ní. Rosemary vyvi­ne zou­fa­lé úsi­lí, aby se dosta­la z rukou domně­lé ban­dy, vyhle­dá své­ho původ­ní­ho léka­ře, svě­ří se mu, ale ten ji poklá­dá za šíle­nou a zavo­lá její­ho dok­to­ra a man­že­la, a ti ji odve­dou domů. Do této chví­le je i divák v nejis­to­tě, zda všech­no není jen výplo­dem fan­ta­zie této ženy – tím spíš, že hrůz­nost mož­né exis­ten­ce moder­ních čaro­dě­jů prud­ce kon­tras­tu­je s obra­zem všed­ní­ho ame­ric­ké­ho živo­ta, v němž se hrdi­no­vé pohy­bu­jí. Až závěr po naro­ze­ní dítě­te, o němž Rosemary řek­nou, že zemře­lo, při­ne­se vyjas­ně­ní. Rosemary, pro­bu­ze­ná kři­kem dítě­te, se s nožem v ruce vkra­de do ved­lej­ší­ho bytu a najde tam nejen obraz, kte­rý vidě­la v domně­lém snu, ale i spo­leč­nost, s níž se tu teh­dy sešla. A sou­čas­ně straš­nou jis­to­tu, že její muž ji pro­dal těm­to civi­li­zo­va­ným čaro­dě­jům za jejich pomoc ke kari­é­ře… Líčím pocho­pi­tel­ně pří­běh v jeho holé podo­bě, tak­že může navo­dit dojem jakési pochyb­né fan­ta­zma­go­rie. Co z něho činí sku­teč­ný horror, roze­hra­ný účin­ný­mi umě­lec­ký­mi pro­střed­ky, je způ­sob Polańského vyprá­vě­ní. Režisér, kte­rý si sám napsal scé­nář (pod­le kni­hy Iry Levinové), dove­de suges­tiv­ně navo­dit napě­tí mezi nor­mál­ním obra­zem živo­ta jed­né ame­ric­ké domác­nos­ti a osu­dem ženy, do něhož neu­stá­le zasa­hu­jí podiv­né náho­dy. Zřetězení detai­lů, kte­ré postup­ně vyvo­lá­va­jí Rosemaryino pode­zře­ní, zvy­šu­je toto napě­tí geo­me­t­ric­kou řadou. Tím spíš, že aniž reži­sér volí “ich for­mu”, vyprá­ví tak, že všech­no vní­má­me přes rastr poci­tů této ženy, kte­rá se nám doslo­va mění před oči­ma – z novo­man­žel­ky plné živo­ta a štěs­tí v ochablou, dener­vo­va­nou, stá­le zou­fa­lej­ší oběť čeho­si ira­ci­o­nál­ní­ho, čemu divák dlou­ho nechce věřit. Soucit s ní je sou­čas­ně pro­vá­zen nejis­to­tou, zda je to sku­teč­ně tak, jak si to žena postup­ně potvr­zu­je, nebo zda všech­no pode­zře­ní je jen její kon­struk­cí a vysvět­le­ní je zce­la pros­tě v ní, v její vyko­le­je­né psy­chi­ce. Přes tuto nejis­to­tu donu­tí Polański divá­ka, aby s ní cítil a spo­lu­pro­ží­val hloub­ku její­ho stra­chu a hrů­zy, a dože­ne ho až k plné­mu spo­lu­pro­žit­ku její­ho zou­fal­ství, když se mar­ně sna­ží roz­ra­zit kruh, do něhož byla lid­mi kolem sebe uza­vře­na. Mistrná kom­po­zi­ce s postup­nou gra­da­cí napě­tí a zahuš­ťo­vá­ním atmo­sfé­ry, hrůza nebez­pe­čí čeho­si pro­ti­ro­zu­mo­vé­ho v kon­tras­tu s nor­mál­ních pro­stře­dím bez běž­ných rekvi­zit vět­ši­ny horro­rů se stá­vá v rukou reži­sé­ra nástro­jem neo­myl­né­ho účin­ku, kte­rý se stup­ňu­je až k šoku­jí­cím sta­vům. Skvělá kame­ra, vyni­ka­jí­cí herec­ké výko­ny v čele s Miou Rarrowovou, kte­rá hra­je svou roli s obrov­ským citem pro oblouk vývo­je této posta­vy (jejím part­ne­rem je tu John Cassavetes, zná­mý u nás jako tvůr­ce odboj­né­ho newy­or­ské­ho fil­mu Stíny), to všech­no včet­ně přes­ně vole­né hud­by jsou kame­ny sklá­da­jí­cí výsled­ný suges­tiv­ní účin. Ale je tu ješ­tě něco víc, co se divá­ko­vi při odcho­du z fil­mu vtí­rá do vědo­mí. Otázka, zda smy­sl toho­to horro­ru je vyčer­pán šoku­jí­cím pří­bě­hem, nebo zda pří­běh má ješ­tě něja­ký vlast­ní hlub­ší význam. Zda je cílem, nebo pro­střed­kem. Kloním se k tomu dru­hé­mu, a čím víc o fil­mu pře­mýš­lím, tím víc jsem pře­svěd­čen, že Polańskému šlo o obraz – podo­ben­ství. Mohl totiž uzavřít svůj film v oka­mži­ku, kdy lékař, na něhož se hrdin­ka v zou­fal­ství obrá­tí, ji vydá zpět man­že­lo­vi a její­mu dok­to­ro­vi. Někteří tvr­dí, že film by tak byl ješ­tě účin­něj­ší, neboť by nechal ote­vře­ný závěr, opus­til by divá­ka bez jis­to­ty, zda má prav­du Rosemary, nebo lékař, kte­rý jí neu­vě­ří. Já si mys­lím, že Polański potře­bo­val na tuto otáz­ku odpo­věď. A to pro­to, aby pří­běh fil­mu nabyl obry­su podo­ben­ství o svě­tě, podo­bu jaké­ho­si hrůz­né­ho sym­bo­lu civi­li­za­ce, v níž jsou lidé a jejich živo­ty vydá­ny napo­spas nedob­rým čaro­dě­jům. Jde-li o podo­ben­ství, pak je chmur­né a drti­vé. Je to obraz svě­ta, v němž osu­dy jedin­ců mohou být mani­pu­lo­vá­ny tajem­ný­mi a nepo­sti­ži­tel­ný­mi sila­mi, z nichž mar­ně hle­da­jí únik a výcho­dis­ko. Pak je to výkřik zou­fal­ství a úzkos­ti nad civi­li­za­cí, kde tyto síly mohou vege­to­vat a mařit – viz sym­bol dítě­te – samot­ný život. Tedy nejen film pro “sil­né ner­vy”, kte­ré divák nezbyt­ně potře­bu­je, ale i film inte­li­gent­ní­ho tvůr­ce, jenž se tu vyzná­vá ze své­ho otře­su svě­tem kolem nás. Divák má samo­zřej­mě mož­nost přít se s jeho děsi­vou skep­sí, ale nemů­že popřít, že je vyjá­d­ře­na se suve­re­ni­tou a silou, jakou se může pochlu­bit jen málo talen­tů v sou­čas­né kine­ma­to­gra­fii.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Pravá blondýnka23. srpna 2003 Pravá blondýnka „Barbie“ na Hardvardu… Dvě charakteristiky provázejí blondýnky již od, nevím od kdy, ale dlouho, - jsou přitažlivé (i když jak které) a jsou považované za, poněkud méně inteligentní (i […] Posted in Filmové recenze
  • Světla jihu - romantické léto ve Francii3. března 2016 Světla jihu - romantické léto ve Francii Máte rádi knihy? Milujete Francii? Chcete zažít laskavý a okouzlující příběh, který spojuje obě vaše vášně, tj. knihy a Francii? Tak právě vám je určena novinka nakladatelství MOBA s […] Posted in Domácí rady
  • Titulky k Sisi S01E01 - Episode #1.17. ledna 2022 Titulky k Sisi S01E01 - Episode #1.1 Vítejte u titulků k první epizodě historického seriálu o slavné rakouské císařovně Sisi, v prvním díle se podíváme na to, jak se její sestra Néne a matka chystají do Ischlu, aby se zde […] Posted in Titulky
  • Ledové království - Moje první knihovnička6. září 2017 Ledové království - Moje první knihovnička Už pátým rokem útočí na dětský svět a kapsy rodičů animovaný rodinný muzikál Ledové království. V podstatě dnes nepotkáte jedinou holčičku ve věku 4 +, která by si nepřála být nebojácnou a […] Posted in Recenze knih
  • Zvětšenina (Blow up) 196612. března 2009 Zvětšenina (Blow up) 1966 Zvětšenina je asi nejslavnějším dílem režiséra Antonioniho. Tento jeho vrcholný kousek nás přivádí do poloviny šedesátých let, kde se nám tvůrci snaží zobrazit společnost té doby ve vší […] Posted in Filmové recenze
  • Cesta vzhůru - Cesta vzhůru - DAVID ČÁLEK (1971), režie, scénář a kamera21. srpna 2015 Cesta vzhůru - Cesta vzhůru - DAVID ČÁLEK (1971), režie, scénář a kamera Narozen v Praze. Kameraman, režisér a dokumentarista David Čálek studoval dva obory na pražské FAMU (Katedra kamery a Katedra dokumentární tvorby), kde jako kameraman absolvoval […] Posted in Rozhovory
  • Konami údajně nabídlo některé ze svých značek externím...19. února 2021 Konami údajně nabídlo některé ze svých značek externím... Konami údajně nabídlo některé ze svých značek externím studiím. Ve vývoji mají Metal Gear Solid, Castlevania a v neposlední řadě Silent Hill od polského Bloober Team (Observer, Layers of […] Posted in Krátké herní aktuality
  • Last Night in Soho (2021)28. ledna 2023 Last Night in Soho (2021) 60. léta byla v Soho pěkně divoká a přinesla sebou nejedno tajemství…Mladá Eloise by se ráda stala módní návrhářkou a šla tak v šlépějích své tragicky zemřelé matky. Proto […] Posted in Horory
  • Apokalypsa Z: Začátek konce5. listopadu 2024 Apokalypsa Z: Začátek konce Průměrné Zombie postapo, které mohlo být lepší, kdyby bylo o půl hodiny kratší, kdyby to bylo pořádné Erko a kdyby hlavní hrdina nebyl ňouma právník, ale třeba voják nebo policajt, […] Posted in Krátké recenze
  • Finální souboj! | Survivor CZ&SK25. dubna 2022 Finální souboj! | Survivor CZ&SK Posted in Videa
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,56978 s | počet dotazů: 249 | paměť: 62807 KB. | 27.12.2024 - 13:48:13