Prince of Persia (1989) – Původní král filmových plošinovek, který položil základy žánru

Prince of Persia SNESJordan Mechner – http://i.ytimg.com/vi/Z2zYT21yiqo/maxresdefault.jpg, CC BY-SA 4.0
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Prince of Persia je jed­nou z těch her, kte­ré se zapsa­ly do dějin video­her­ní­ho prů­mys­lu jako prů­kop­ní­ci své­ho žán­ru. Tento titul z roku 1989, vytvo­ře­ný Jordanem Mechnerem, nabí­zí nejen tech­nic­kou ino­va­ci v podo­bě roto­sko­pic­ké ani­ma­ce, ale také hlu­bo­kou her­ní zku­še­nost zasa­ze­nou do exo­tic­ké stře­do­vě­ké Persie. Přes svou rela­tiv­ní stá­ří si hra udr­žu­je své kouz­lo a stá­le inspi­ru­je nové gene­ra­ce vývo­já­řů.

Úvod

Prince of Persia se zro­di­la v době, kdy her­ní prů­my­sl tepr­ve začí­nal obje­vo­vat mož­nos­ti ply­nu­lé a rea­lis­tic­ké ani­ma­ce postav. Jordan Mechner, kte­rý se pro­sla­vil už s Karatekou, zde posu­nul své ambi­ce na novou úro­veň – a to díky pou­ži­tí roto­sko­pie, tech­ni­ky, jež mu umož­ni­la pře­nést do hry při­ro­ze­né pohy­by lid­ské­ho těla. Hlavní hrdi­na, bez jmé­na, se vydá­vá do sple­ti­tých dun­ge­o­nů, aby zachrá­nil prin­cez­nu uvěz­ně­nou zlým vel­ko­ve­zí­rem Jaffarem. Tato jed­no­du­chá pre­mi­sa se však uká­za­la být zákla­dem pro nároč­nou a pro­myš­le­nou hra­tel­nost, kte­rá hrá­če drží v napě­tí po celou dobu.

Po svém vydá­ní na Apple II a násled­ných por­tech na dal­ší plat­for­my se Prince of Persia stal nejen kri­tic­kým úspě­chem, ale i hrou, kte­rá polo­ži­la zákla­dy pro budou­cí fil­mo­vé plo­ši­nov­ky. Její vliv je nepo­pi­ra­tel­ný a odstar­to­val dlou­hou sérii pokra­čo­vá­ní a restar­tů, při­čemž původ­ní titul zůstal v pamě­ti hrá­čů jako iko­na své­ho žán­ru.

Hratelnost

Hratelnost Prince of Persia je posta­ve­na na pre­ciz­ním ovlá­dá­ní a nároč­ném pře­ko­ná­vá­ní pře­ká­žek v časo­vém limi­tu. Hráč má na spl­ně­ní úko­lu pou­hou hodi­nu, během níž musí pro­jít dva­nác­ti úrov­ně­mi plný­mi pas­tí, nepřá­tel a logic­kých rébu­sů. Tento časo­vý tlak při­dá­vá do hry zají­ma­vý prvek stre­su a stra­te­gic­ké­ho plá­no­vá­ní, kdy je tře­ba zva­žo­vat kaž­dý krok.

Protagonista se pohy­bu­je s neo­by­čej­nou ply­nu­los­tí, což je záslu­ha prá­vě roto­sko­pic­ké ani­ma­ce, zalo­že­né na videích Mechnerova bra­t­ra pro­vá­dě­jí­cí­ho akro­ba­tic­ké kous­ky. Hráč musí kom­bi­no­vat běh, sko­ky, špl­há­ní po stě­nách, vyhý­bá­ní se pas­tem a pře­de­vším sou­bo­je s nepřá­tel­ský­mi šer­mí­ři. Souboje nejsou pou­hým stis­kem tla­čít­ka, ale vyža­du­jí tak­ti­ku – hráč může postu­po­vat, ustu­po­vat, úto­čit nebo se kry­tí brá­nit, což dodá­vá boji dyna­mi­ku a hloub­ku. Zvláštností je také střet s kost­li­vým šer­mí­řem, kte­ré­ho není mož­né zabít tra­dič­ním způ­so­bem, ale pou­ze vyu­ži­tím pro­stře­dí.

Grafika a zvuk

V době své­ho vydá­ní Prince of Persia ohro­mi­la svou vizu­ál­ní strán­kou. Rotoskopická ani­ma­ce zna­me­na­la revo­lu­ci v pohy­bu postav, kte­ré půso­bi­ly živě a při­ro­ze­ně, což bylo v kon­tras­tu s teh­dej­ší­mi hra­na­tý­mi a trha­ný­mi pohy­by ve hrách. Prostředí, ačko­li jed­no­du­ché, bylo detail­ně pro­pra­co­va­né a atmo­sfé­ra stře­do­vě­ké per­ské pev­nos­ti byla cítit v kaž­dém pixe­lu.

Zvukové efek­ty a hud­ba dopl­ňo­va­ly cel­ko­vý dojem a při­spí­va­ly k napě­tí i dra­ma­tic­ké­mu náde­chu hry. Zvukové sto­py byly jed­no­du­ché, ale účin­né – zvuk sek­nu­tí meče, pád do jámy, nebo zlo­věst­ný leit­mo­tiv při obje­ve­ní magic­ké­ho zrca­dla zvý­raz­ňo­va­ly klí­čo­vé momen­ty hry. Díky růz­ným ver­zím pro plat­for­my jako NES, Sega Master System nebo Game Gear se hudeb­ní aranž­má liši­lo, ale všech­ny si zacho­vá­va­ly vyso­kou kva­li­tu vzhle­dem k ome­ze­ním teh­dej­ších sys­té­mů.

Příběh

Příběh Prince of Persia je kla­sic­kou pohád­ko­vou záplet­kou o záchra­ně prin­cez­ny ze spá­rů zlé­ho Jaffara, což je jed­no­du­chý, ale osvěd­če­ný motiv. Přestože pří­běh není v prv­ní řadě důvo­dem, proč hru hrát, jeho zpra­co­vá­ní v rám­ci her­ní­ho svě­ta při­spí­vá k cel­ko­vé atmo­sfé­ře a moti­va­ci hrá­če. Zvláštní prv­ky, jako je magic­ké zrca­dlo a stí­no­vý dvoj­ník pro­ta­go­nis­ty, dodá­va­jí pří­bě­hu zají­ma­vé a neče­ka­né zvra­ty.

Vývoj děje postu­pu­je skr­ze jed­not­li­vé úrov­ně, při­čemž kaž­dá při­ná­ší nové výzvy a pře­káž­ky, kte­ré pro­ta­go­nis­tu posou­va­jí blí­že k finál­ní­mu stře­tu s Jaffarem. Tento závě­reč­ný duel je nejen tes­tem hrá­čo­vých schop­nos­tí, ale také emo­ci­o­nál­ním vrcho­lem, kdy je nut­né pře­ko­nat nejen útoč­ní­ka, ale i vlast­ní stín, což sym­bo­li­zu­je vnitř­ní boj hrdi­ny.

Technické zpracování

Prince of Persia je tech­nic­ky mis­trov­ským dílem své doby. Použití roto­sko­pie neby­lo pou­ze este­tic­kou vol­bou, ale také tech­nic­kým úspě­chem, kte­rý umož­nil vykres­lit lid­ské pohy­by s neví­da­nou přes­nos­tí. V době, kdy vět­ši­na her spo­lé­ha­la na jed­no­du­ché spri­te ani­ma­ce, tato hra nasta­vi­la nový stan­dard.

Hra byla původ­ně vytvo­ře­na pro Apple II, ale rych­le byla por­to­vá­na na širo­kou šká­lu plat­fo­rem včet­ně DOS, Macintosh, NES, Sega Master System a dal­ších. Každý port si zacho­val základ­ní prv­ky hra­tel­nos­ti, i když s drob­ný­mi roz­dí­ly, napří­klad v počtu úrov­ní či mož­nos­tech uklá­dá­ní hry. Některé ver­ze dokon­ce při­dá­va­ly nové her­ní mecha­ni­ky nebo upra­vo­va­ly pra­vi­dla, jako napří­klad mož­nost pokra­čo­vat po vypr­še­ní časo­vé­ho limi­tu.

👍 Kladné body

  • Revoluční roto­sko­pic­ká ani­ma­ce při­ná­še­jí­cí rea­lis­tic­ké pohy­by postav
  • Napínavá a nároč­ná hra­tel­nost kom­bi­nu­jí­cí akro­ba­tic­ké doved­nos­ti a sou­bo­je
  • Výrazný vliv na vývoj plo­ši­no­vek a nasta­ve­ní stan­dar­dů žán­ru

👎 Záporné body

  • Časový limit může být pro někte­ré hrá­če frustru­jí­cí a ome­zu­jí­cí
  • Jednoduchý pří­běh, kte­rý není pří­liš roz­vi­nu­tý
  • Některé por­ty obsa­hu­jí drob­né tech­nic­ké nedo­stat­ky a roz­dí­ly v her­ních mecha­ni­kách

Závěrečné hodnocení

Prince of Persia z roku 1989 je beze­spo­ru jed­ním z nej­vý­znam­něj­ších titu­lů her­ní his­to­rie, kte­rý polo­žil zákla­dy pro moder­ní akč­ní plo­ši­nov­ky. Díky pro­pra­co­va­né ani­ma­ci, nároč­né a pro­myš­le­né hra­tel­nos­ti a neza­mě­ni­tel­né atmo­sfé­ře si zaslou­ží mís­to v her­ním pan­te­o­nu kla­si­ky. Přestože někte­ré aspek­ty mohou dnes půso­bit zasta­ra­le, její vliv na vývoj video­her je nepo­pi­ra­tel­ný a hra stá­le nabí­zí uni­kát­ní záži­tek, kte­rý sto­jí za to oku­sit.

Hodnocení: 100 %

Byli by jsme rádi, kdy­by jste nám napsa­li, kte­rou hru by jste z 80. (90.). let recen­zo­va­li dále. Napište to do dis­ku­se. 
1
Byli by jsme rádi, kdy­by jste nám napsa­li, kte­rou hru by jste z 80. (90.). let recen­zo­va­li dále. Napište to do dis­ku­se. x

Foto: Jordan Mechner – http://i.ytimg.com/vi/Z2zYT21yiqo/maxresdefault.jpg, CC BY-SA 4.0, Odkaz

Části seriálu: Prince of Persia


8. prosinec: Vzpomínka na filmové legendy a inovátory
8. prosince 20258. prosinec: Vzpomínka na filmové legendy a inovátoryDnes si připomínáme významné osobnosti filmového umění, od pionýra Georges Mélièse po ikonické herečky a režiséry, kteří svým dílem ovlivnili a obohatili svět kinematografie. Na dnešní den si připomínáme významné osobnosti, které přispěly do světa filmu…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
Významné osobnosti filmu a herectví k 4. prosinci
4. prosince 2025Významné osobnosti filmu a herectví k 4. prosinciV dnešním přehledu si připomínáme významné osobnosti filmového a hereckého světa, které se narodily nebo zemřely 12. dubna, a jejichž práce ovlivnila kulturní dědictví. V dnešním přehledu historických událostí si připomínáme významné osobnosti z oblasti filmu…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
Významné osobnosti filmu a kultury – 2. prosinec
1. prosince 2025Významné osobnosti filmu a kultury – 2. prosinecNa přelomu 20. a 21. století si připomínáme významné osobnosti filmu, divadla a horolezectví, jejichž odkaz stále ovlivňuje kulturní a sportovní dědictví Českých a Slovenských zemí. Na přelomu 20. a 21. století jsme si připomněli významné…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
1. prosinec: Významné osobnosti a milníky filmového světa
30. listopadu 20251. prosinec: Významné osobnosti a milníky filmového světaHistorie filmu je plná ikonických osobností a důležitých milníků, od Woodyho Allena a jeho vlivu na současnou tvorbu po významné umělce, kteří zanechali nesmazatelnou stopu v filmovém světě. Historické milníky a významné osobnosti ve filmovém světě…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
Významné osobnosti filmu a hudby – 26. listopad
25. listopadu 2025Významné osobnosti filmu a hudby – 26. listopadDnes si připomínáme významné osobnosti filmu a hudby, od britské zpěvačky Rity Ora po francouzského režiséra Philippe de Broca, které zanechaly nesmazatelnou stopu v kulturním dědictví. V dnešním přehledu si připomínáme několik významných osobností z oblasti…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
Vzpomínka na filmové legendy 25. listopadu
24. listopadu 2025Vzpomínka na filmové legendy 25. listopaduPřipomeňte si také i Jorgu Kotrbovou, která zemřela už včera 24. listopadu.  Životopis a začátky kariéry Vystudovala herectví na DAMU a po absolutoriu se připojila k Divadlu Na zábradlí, kam přišla z Realistického divadla v roce…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
22. listopad: Významné osobnosti a události ve filmu
21. listopadu 202522. listopad: Významné osobnosti a události ve filmu11. listopad je dnem narození významných osobností filmové a kulturní scény, jako jsou Robert Vaughn či Scarlett Johanssonová, a zároveň připomínkou důležitých událostí v historii filmu. 11. november je dátumom, ktorý je významný nielen v histórii,…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
17. listopad: Významné osobnosti a události ve filmové historii
16. listopadu 202517. listopad: Významné osobnosti a události ve filmové historiiSedmnáctý listopad připomíná významné osobnosti i klíčové události v historii filmu, od narození hereček a režisérů po odchody filmových legend, které formovaly kulturní dědictví kinematografie. Sedmnáctý listopad je dnem, kdy si připomínáme významné osobnosti filmového průmyslu…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
15. listopad: Významné osobnosti filmového světa
15. listopadu 202515. listopad: Významné osobnosti filmového světa15. listopad je dnem, který si připomínáme nejen jako výročí ukončení první světové války, ale také jako den, kdy přišly na svět či zemřely významné osobnosti filmového průmyslu. Mezi ty nejvýznamnější patří například Jean Gabin, legendární…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
Významné osobnosti filmu narozené 14. listopadu
13. listopadu 2025Významné osobnosti filmu narozené 14. listopaduV období od poloviny 20. století vzniklo několik významných osobností československého i mezinárodního filmu a divadla, jejichž dílo dodnes ovlivňuje kulturní scénu. V průběhu druhé poloviny 20. století se narodilo několik významných osobností, jejichž kariéra ovlivnila…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Adam
Požádejte o zpětnou vazbu Byli by jsme rádi, kdyby jste nám napsali, kterou hru by jste z 80. (90.). let recenzovali dále. Napište to…" Číst dále »

Co tře­ba prv­ní Doom?