Zack Snyder se v Hollywoodu etabloval jako režisér komiksových adaptací díky filmu 300, který debutoval v roce 2006. Po jeho úspěchu dostal do rukou scénář k Watchmenům a 100 milionů dolarů na jeho realizaci. Film, který kombinuje filozofické prvky s typickou Snyderovou vizuální náloží, přináší neotřelý pohled na svět superhrdinů na sklonku své slávy.
Zack Snyder se do Hollywoodu zapsal jako režisér komiksových adaptací díky filmu 300, který byl očekávaný již v roce 2006. Očekávání bylo velké díky trailerům, které slibovaly velkou vizuální nálož. Té jsme se dočkali a ani producenti nepřišli zkrátka. I přes rating R, vydělal film o víkendové otevíračce velmi pěkných 60 milionů dolarů. Právě asi to byl důvod, proč se Snyderovi dostal do rukou scénář k Watchmenům a k němu 100 milionů dolarů na jeho realizaci.
Myslím, že netřeba předlohu představovat. Ti, kteří komiks neznali, jistě už něco málo slyšeli a fanoušci znají jednotlivá políčka z paměti. Nejvýstižněji popsal své dílo Alan Moore: „Komiks asi může jen těžko něco nastartovat lépe než nález mrtvého superhrdiny. Jak se příběh pomalu odvíjí, dostáváme se čím dál hlouběji do panoptika lidí s nadpřirozenými schopnostmi a střetáváme se s realitou, která se od obecné představy o chování a myšlení superhrdinů dost liší.“
Superhrdinové jsou totiž na prahu své existence. Svět už je nepotřebuje a oni žijí jen ze sentimentálních vzpomínek, které naruší již zmíněná vražda Komedianta, za níž vidí Rorschach velké spiknutí. Ve snaze zabránit tomu nejhoršímu se Rorschach pokusí zmobilizovat všechny své bývalé kolegy a zasáhnout.
Komiks Watchmen je jediným zástupcem komiksů, který získal významnou literární cenu Hugo a jediným, který časopis Time zařadil do prestižního seznamu stovky nejlepších knížek od roku 1923 do současnosti.
Netypičnost komiksového příběhu bude mnoho lidí nutit k porovnávání s Temným rytířem. Superhrdinové zde nejsou s nadpřirozenými schopnostmi, a v tom se odráží jejich myšlenky, problémy a činy. Na rozdíl od Nolanova díla se zde potácíme až ve filozofické rovině a spousta vět si zaslouží hlubší zamyšlení.
Fanoušky předchozí Snyderovy podívané 300 potěší vizuální stránka, která není využívána natolik jako tomu bylo u Thermopyl, ale přece jen se v akčních scénách objeví. Tedy zpomalení, které okamžikem nahradí efektní zrychlení. Naštěstí ne v takové míře, aby to rušilo. Snyder se znovu projevil jako videoklipař, protože nejvíc se mu povedla úvodní scéna za doprovodu songu z 60. let.
Co divák nebude moci zajisté přehlédnout, je modré přirození Doktora Manhattana a soundtrack, neboť z plátna se na nás valí jedna vypalovačka za druhou. Zmiňme jenom The Sound of Silence, All Along The Watchtower, The Times They Are A-Changin“ nebo Unforgettable. (soundtrack vyšel 2. března 2009) Ale ani orchestrální soundtrack není vůbec špatný a například v akčních sekvencích působí velmi úderně.
Fanoušci předlohy si určitě přijdou na své, protože vidět svá nejoblíbenější malovaná okénka se hýbat, určitě není k zahození. Bohužel film přes všechny své klady nedosahuje úplně nejlepšího zpracování (proto není plné hodnocení). Těžko říct, v čem je chyba, jestli v délce, nebo prostě složitém ději, který je spletitý a ve filmu jsou nedostatečně odlišena období. To je vyřešeno pouze písničkami, které nemusí třeba děti znát, a tudíž neví, jestli se jedná o sedmdesátá, osmdesátá, nebo šedesátá léta. Tady asi zaperlí ti, co komiks mají nastudovaný, a proto se v ději nebudou nějak ztrácet.
Musíme přiznat, že to Snyder utáhl, ale je to jen díky vynikající předloze, která dělá hodně... A až budete v závěrečných titulcích hledat jméno Alana Moorea - nenajdete ho. Proč? Myslím, že jeho výrok: „Na ten zkurvenej film se v životě nepodívám.“ dává dostatečnou odpověď.
Nejnovější komentáře