Svobodná matka je na prvním rande od smrti svého bývalého manžela nucena hrát smrtelně nebezpečnou hru ve filmu Zabitý večer, který má po březnové premiéře na SXSW premiéru tento víkend v Praze a kinech po celém světě. Tento druh vysoce koncepční premisy se datuje přinejmenším od Telefonní budky a nedávno byl využit i v Carry-On od Netflixu, ale díky jedinečnému prostředí, napínavé režii a poutavým hereckým výkonům se na Zabitý večerdá dívat i přes nedotažený scénář, který se až příliš opírá o známé thrillerové tropy.
V hlavní roli film Zabitý večer se představí Meghann Fahyová jako Violet, vdova, která přežila násilnický vztah a která se chystá na první rande od smrti svého bývalého manžela. V úvodních scénách filmu přichází sestra Jen (Violett Beane) hlídat malého syna Tobyho (Jacob Robinson), zatímco se Violet připravuje na první rande s fotografem, kterého poznala přes seznamovací aplikaci.
Ale ještě než se okouzlující Henry (Brandon Sklenar) stačí objevit v luxusní restauraci s výhledem na město (Zabitý večerse natáčel v Dublinu, který zastupuje nejmenovanou americkou lokalitu), dostane Violet výhružnou zprávu přes DigiDrop - filmovou verzi AirDropu od Applu, který je tak rozšířený, že ho má zřejmě téměř každý v restauraci - a hra je v plném proudu.
Zdá se, že Zabitý večer tak docela nechápe, jak Airdrop funguje: Violet dostane žádost o zprávu DigiDrop, která obsahuje také výhružný mem, který je pravděpodobně obsahem zprávy. Takže přestože každou žádost odmítne, stejně dostane zprávu od náhodného cizince, který je od ní vzdálen méně než 15 metrů. Později, když začne žádosti přijímat, dostane jen krátký řetězec textu; stále stalker před každou z nich uvádí na místě vytvořený mem? Drop využívá předpoklad AirDropu pouze ve chvíli, kdy se Henry a Violet pokoušejí zjistit polohu stalkera tím, že se procházejí po restauraci.
Violet brzy zjistí, že nejde o žádného osamělého podivína: vše je součástí promyšleného plánu, který zahrnuje maskovaného muže držícího doma její sestru a syna jako rukojmí a každý centimetr restaurace monitorovaný kamerou a/nebo skrytými mikrofony. Musí udělat přesně to, co stalker AirDrop chce, a nesmí zavolat o pomoc ani dát nikomu jinému v restauraci, včetně Henryho, vědět, co se děje.
Zabitý večer by měl být zábavný, a na chvíli také je: chceme zjistit, co přesně se tu děje, a spolupracovat s Violet na případném řešení. Pevná režie Christophera Landona (Šťastný den smrti) nás drží v napětí dobrých 75 minut a Fahy (který hrál v druhé sérii Bílého lotosu) i Sklenar (1923) jsou obzvlášť přitažliví představitelé hlavních rolí.
Ale scénář, jehož autory jsou Jillian Jacobs a Chris Roach (Ostrov fantazie, Pravda nebo výzva), prostě nedává Violet dost práce: prohledává restauraci a hledá stalkera, přemýšlí o tom, že požádá o pomoc, ale z velké části prostě dělá, co se jí řekne, protože doma je chlap s pistolí u hlavy jejího syna. Filmy jako Telefonní budka nebo Carry-On fungují, protože hrdina pomalu poznává padouchy a nakonec je navzdory svým omezením přechytračí, ale tady se to nikdy nestane.
Místo toho se Zabitý večer po většinu stopáže nechává unášet proudem, než přijde náhlý závěr, který z ní náhle udělá akčního hrdinu - a veškerá důvěryhodnost, kterou film mohl mít, doslova vyletí oknem. V závěrečných patnácti minutách filmu je tolik matoucích prvků, od naprosté šílenosti stalkerova přehnaně propracovaného plánu, přes odhalení masky, které vyvolává zmatek, až po výskyt Čechovovy pistole, kterou film zapomněl pořádně představit, že se cítíme provinile za to, že jsme si předchozích 75 minut užili.
Navzdory kvalitnímu filmovému zpracování a dvojici přitažlivých hereckých výkonů scénář shazuje míč do té míry, že je těžké film doporučit. Kapka je ten typ uhlazeného thrilleru, který by kritici mohli nazvat jízdou „vypněte mozek“, ale abyste splnili podmínky pro sledování tohoto filmu, museli byste být možná v kómatu. Na závěr ještě jedna poznámka: krátké, ale názorné zobrazení domácího násilí a vyhrožování malým dětem ve filmu je příliš intenzivní na to, že se jinak jedná o lehký thriller.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře