Když se dva perou, třetí se popcornem dáví. Tak nějak by mohl znít reklamní slogan snímku 300. Snyder naplnil očekávání (do vcelku uspokojivého množství puntíků) a potvrdil, že když naposled resuscitoval žánr zombie hororu a téměř při tom vyplýtval celosvětové zásoby kečupu, nebylo to nic náhodného. Nic, co by bylo vyvolané pověrčivým šlápnutím do houna (což nevnímejte jako překlep). Třístovka pokračuje ve stopách svého nevlastního sourozence, a přestože se v ní nevyskytuje žádnej týpek, který by se podruhé narodil, aniž by byl dvakrát vyproštěn z matčina lůně, a vše podstatné zde sehrává toliko přetřásaná a tak často do hlavy vtloukaná bitva u Thermopyl (jako bych slyšel jízlivý hlas obrýlené kantorky: „Náhlovský, v jakém roce se uskutečnila?!“), pojítek by zdatný filmový houbař našel povícero, neřkuli by jimi zaplnil nejeden hluboký košík. Pomocí Třístovky se Snyder oficiálně kvalifikoval do pozice Gibsonova parťáka. Stejně jako v Úsvitu mrtvých, i tentokrát nedbá eRkové hrozby, vztyčených prstů, a jak je nyní vidno, producenti si s ním museli užít spoustu legrace. Třístovka totiž přináší jen naprosté minimum scén, které vykazují absolutní nedotčenost stylovým cákancem krve.
Jeden z nejočekávanějších titulů celého roku a dle mnohých i nejlepší komiksová adaptace vůbec (podobné úvahy míjím, žánrové rozpětí bublinových vod sahá až za humny) se však zároveň nevyvaroval rodriguezovského syndromu „Co okénko na papíře, to okénko ve filmu“. Samozřejmě, tu a tam si Snyder prosadí něco, co s předlohou až tak nekoresponduje (souboj s obrem-krasavcem, jenž je ne nadarmo spoután v řetězech), ale s drtivým poměrem to ani nehne. A tak zatímco Miller spokojeně nasává oprávněné uznání a pyšní se v pořadí již druhým snímkem, kterému položil plnohodnotný základ (a vůbec celý skelet, včetně opláštění), nebohý čtenář, který měl tu čest předlohu prolistovat, nepatrně sténá a zřejmě nikdy nedocení snímek tak jako kterýkoli jiný divák, který vyrůstal ryze po česku - na Rychlých šípech a Čtyřlístcích.
Takže se dočkáváme paradoxní (avšak ne zcela nevídané) situace. Nebýt totiž odběratelů komiksu a enormní obliby Millerova rukopisu, Třístovka by zežloutla s největší pravděpodobností jen na papíře. Napospas naivnímu čekání, omezena hranicemi okének a oproštěna lákavého třetího rozměru. Jelikož se však realita této vizi vzdálila na šíři celé Persie, nastal pravý opak a teď (nyní když by mohli všichni fandové skákat radostí) si na své přijdou především ti, jimž se pod slovem 300 vybaví mnohem pravděpodobněji pokuta za přecházení vozovky a až na několikerý pokus skupina odvážných sparťanských bojovníků.
Třístovka jako taková přitom neztvárňuje špatný počin, který by zasluhoval nekompromisní skopnutí do černé studny (byť je už nyní zřejmé, že rozpoltila veřejnost na část spokojenou, blahem vrnící, a skupinu omrzelou). Ačkoliv se při jejím sledování připomíná Gibsonovo Apocalypto (příběh nehodný dlouhé pitvy, napnutý na dvouhodinovou kostru), jakmile se jednou smíříte s tím, že jsou zde prioritní vizuální orgie a obsah druhotný, dostaví se zábava po plných doušcích. Z čehož vyplývá poměrně jednoznačný ortel, který si netřeba schovávat na závěrečné řádky: Třístovka není určena pro historiky, ani pro diváky, kteří od filmu vyžadují ono nejzásadnější, a tedy emocionální dopad. Přestože by si to téma snímkem zpracovávané zasloužilo (hrstka hrdých válečníků bránících svou vlast za cenu neodvratné smrti), Snyder uchopil látku jako rozený Sparťan, a aniž by vplul do ulic a provedl potřebný veřejný průzkum, obdařil stejným vnímáním i samotného diváka. Řady řeckých bojovníků, kteří jsou již od útlého dětství vychováváni podle fašistické ideologie, jako citově nezranitelní a emočně se neprojevující psi-obranáři, se tak (ne)chtěně rozrůstají zejména na straně pasivně přihlížejících účastníků. Což je možná ku škodě. Ač to měla adaptace Millerova komiksu nadějně rozehrané a očekávalo se VÍC než jen pouhé (a dle šťavnatých trailerů očekávané) vizuální reformy, nestalo se tak a zůstalo u citu prosté pastvy pro oči.
Film se sice tváří velkolepě a hrdinsky, postavy v něm vykřikují se zdviženými zbraněmi a pronášejí knižně koncipovaná sousloví (skutečně, patos by se dal krájet po půlmetrových plátcích), ale ani nevídané úmrtní statistiky jej nepasují do role materiálu, který by strhával, notabene dojímal k slzám. Proč také. Kostky jsou vrženy hned v úvodu a nejenom na základě prostých počtů si každý divák domyslí, kterápak strana zvítězí a kteřížto hrdinové se ctí zahynou. Snyder zcela evidentně spoléhá na to, že jsme si všichni odbyli povinnou školní docházku a byli duchem přítomni při hodinách dějepisu, a zřejmě proto klade důraz na rázné tempo a kinematograficko-komiksovou formu, o níž se již dříve pokusil Robert Rodriguez při adaptování Sin City. Třístovka představuje precizně opracovaný výrobek, dokonale vyhlazený, symetrický a po optické stránce lahodící. Bitvě u Thermopyl nejde ani tak o to, kdo kdy zemře a jestli bude divák tknut - rozhodující je pro ni stylovost, s jakou postavy zemřou.
Snyderův válečný velkofilm, který vznikl (vyjma herců a několika málo drobností) kompletně v modré místnosti, je monstrózní a minimalistický zároveň. Technická stránka jej pozvedává na úroveň nejvyspělejších projektů (kamera, nekompromisní střih, stylizovaná výprava, vizuální efekty…), kdežto samotný příběh jako by se sesul z divadelního pódia. A vskutku. Prakticky celá zápletka je rozprostřena do několika málo míst (sídlo sparťanského krále, senát a proslavená skalní soutěska) a ústní projevy zúčastněných splňují veškeré předpoklady těch jevištních (květnatý jazyk, důraz na správnou výslovnost a nadmíru hlasitá ventilace). Lze to přiřknout na vrub způsobu, jakým snímek vznikal, ale...
…mnohem podstatnější je skutečnost, že to neruší. Stejně jako uměle zplozené prostředí, navozující trefný feeling filmového komiksu, v němž jsou jisté zákony (a zejména fyzikální) úměrně potlačeny a jindy zcela ignorovány.
Snyderovi hraje do karet i výborná choreografie bojových scén, z nichž stojí za zmínku zejména ta úvodní. Sparťanští bijci se seskupí do účelné formace, volná místa vykryjí kulatými štíty a v této pozici setrvají až do okamžiku, než se o ně řady protivníků vysloveně roztříští. Tři stovky neústupných bojovníků, proti nim mnohonásobná přesila takticky méně zdatných Peršanů. Zem se otřásá, vzduch vykazuje alarmující přesycení, protivník se nezadržitelně blíží a Sparťané vyčkávají… Kamera obletuje obě strany, divák ani nedutá a očekává sugestivní válečnou vřavu. Ta přichází po několika nezbytných zpomalovačkách. Přední linie se odrážejí od štítů a ti méně šťastní jsou hned vzápětí zkrášleni bodnou ranou do hrudi. Vzduchem sviští sečné zbraně, krev nepřetržitě cáká a sparťanský král Leonidas je u vytržení. Neustále své bojovníky burcuje, pokřikuje slova jako „Freedom“ či „Hell“ a co se práce s kopím/oštěpem týče, tiše by mu záviděl i náš Jan Železný.
K tomu všemu si připočtěme povedený casting (opačné pohlaví bude zásluhou vyrýsovaných muskulatur v sedmém nebi), prozíravě zvoleného Gerarda Butlera do role krále Leonida (beru zpět své předsudky, on má sakra velké charisma!) a vynikající hudební podkres Tylera Batese, vyznávající jak klasické, tak moderní a vizuálnímu obžerství poplatné postupy a nástroje (nevyužity nezůstávají ani elektrické kytary), a vyjde nám po stránce čistě optické a poslechové maximálně nadupaný počin, který byste měli preventivně vidět už jen z jednoho důvodu. Abyste nebyli pozadu za kolegy z práce/školy.
Snyder položil základ novému směru a je jen na ostatních, zdali se žánr Filmového divadla posune někam dál. Třístovka odvedla maximum v technických kategoriích, ne až tak štědrý rozpočet přetavila v diametrálně odlišný výrobek, a přestože si stěží odpáře vizitku „Emočně plochého počinu, který hraje na efekt ve všech disciplínách“, neudělit snímku 70/100, měl bych – upřímně řečeno - pěkně podělaný zbytek semestru.
Nejnovější komentáře