Kritiky.cz > 101 nejlepších hororů > #39 - Hodina vlků (1968)

#39 - Hodina vlků (1968)

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Švédský horor není v sou­čas­né době žád­nou novin­kou - sta­čí jme­no­vat „Ať vejde ten pra­vý“. Ale i v minu­los­ti je mož­né najít fil­my, pře­de­vším ty Ingmara Bergamana, kte­ré se k prvot­ní­mu stra­chu také urči­tou for­mou obra­ce­ly.

Hodina vlků

Vargtimmen

Švédsko, 1968, 90 minut

Režie: Ingmar Bergman

Scénář: Ingmar Bergman

Hrají:

Max von Sydow (Johan Borg)

Liv Ullmann (Alma Borg)

Gertrud Fridh (Corinne von Merkens)

Ingrid Thulin (Veronica Vogler)

Pokud je Ingmar Bergman někým, roz­hod­ně ne reži­sé­rem kla­sic­kých horo­ro­vých sním­ků. A už zase mám dile­ma. Je „Hodina vlků“ horo­ro­vým fil­mem? Má smy­sl tako­vý film ška­tul­ko­vat do toho­to žán­ru? Musím říct, že defi­no­vá­ní žán­ru je sku­teč­ně kom­pli­ko­va­né, a pokud bych se měl ome­zit pou­ze na sku­teč­nost, že horor je fil­mem, jehož pri­már­ním smys­lem je vzbu­dit v lidech strach, neza­řa­dil bych „Hodinu vlků“ k horo­rům. A to pře­de­vším pro­to, že jeho smys­lem není vyvo­lat strach. Smyslem fil­mu je uká­zat roz­klad osob­nos­ti, uká­zat to, jak se noč­ní můry mění v den­ní můry, kte­ré muž pro­ží­vá v bdě­lém sta­vu. Není scho­pen se od nich odpou­tat, už není scho­pen odli­šo­vat mezi rea­li­tou a sku­teč­nos­tí. A v prav­dě… nejsme schop­ni odli­šo­vat ani my, i přes­to, že nám v závě­ru dává Liv Ullman urči­té vysvět­le­ní, kte­ré je však násled­nou scé­nou v baži­ně do jis­té míry popře­no.

Tím se tedy dostá­vám k tomu, že „Hodina vlků“ je pro mě vel­mi sil­ným a expre­siv­ním exis­ten­ci­ál­ním dra­ma­tem, kte­ré vyu­ží­vá mnoh­dy až pří­liš reál­né vyob­ra­ze­ní, kte­ré je vel­mi typic­ké pro horor, niko­li však pou­ze pro něj. „Hodina vlků“ tedy pod­le mě nepat­ří k 101 nej­lep­ším horo­rům, pře­de­vším pro­to, že se dle mého míjí s žánrem jako tako­vým a výraz­ně jej pře­sa­hu­je, respek­ti­ve se jej mini­mál­ně dotý­ká. Ale... Ano, je tu jed­no ale. Některé scé­ny, kte­ré se zde vysky­tu­jí, jsou sku­teč­ně horo­ro­vé­ho rázu. A jed­ná se o scé­ny nato­lik sil­né a neza­po­me­nu­tel­né, že se do pamě­ti zapí­ší mno­hem více, než jaké­ko­li jiné scé­ny z kla­sic­kých ame­ric­kých horo­rů. Jedná se pře­de­vším o setká­ní s mla­dým chlap­cem a malí­řo­vo vyrov­ná­ní se s jeho pří­tom­nos­tí, a pak scé­na, kdy si sta­rá paní sun­dá­vá obli­čej, své oči pak odha­zu­je do skle­nek s vínem. Tohle už hod­ně zavá­ní béč­ko­vos­tí, jak by jis­tě hod­no­ti­lo mno­ho kri­ti­ků, ale švéd­ská, potaž­mo evrop­ská kine­ma­to­gra­fie je nato­lik odliš­ná, že tyto scé­ny do fil­mu napros­to doko­na­le zapa­da­jí. Pocity, kte­ré pak film vyvo­lá­vá, jsou růz­no­ro­dé, od nepo­ro­zu­mě­ní, zma­te­ní, až po zhnuse­ní, zdě­še­ní a pří­pad­ně i strach. Ale jak říkám, strach není základ­ní pocit, kte­rý ve vás film vyvo­lá. Spíše sami začne­te uva­žo­vat nad tím, jest­li vás netrá­pí podob­né pro­blémy, jest­li sami nemá­te před­sta­vy, kte­ré vás dopro­vá­ze­jí i za den­ní­ho svět­la.

Síla sním­ku je mimo scé­ná­ře a režie také v tom, že Bergamn zde obsa­dil své dva dvor­ní her­ce – Maxe von Sydowa a Liv Ullmann, kte­ří zde uká­za­li, že jejich schop­nos­ti dale­ko pře­sa­hu­jí kla­sic­ké herec­ké umě­ní a že jsou roz­hod­ně her­ci, kte­rým Bergmanovy fil­my pros­tě sedí. Myslím, že pře­de­vším z hle­dis­ka oce­ně­ní je Bergman vel­mi pod­hod­no­cen. Jeho fil­my, a tím mám na mys­li i herec­ké výko­ny v nich, jsou nato­lik nedo­ce­ně­ny, že je až s podi­vem, jak umí být Hollywood a aka­de­mi­ci sle­pí. Díky bohu za to, že exis­tu­jí i evrop­ské fil­mo­vé fes­ti­va­ly.

Přiznám se, že tím, jak sle­du­ju jed­not­li­vé fil­my, kte­ré jsou sou­čás­tí pub­li­ka­ce „101 horo­rů, kte­ré musí­te vidět, než zemře­te“, začí­nám mít pocit, že Hollywood je ve své pro­duk­ci nato­lik odpor­ně komerč­ní, že je nut­né sku­teč­ně vel­mi dlou­ho hle­dat, aby byl nale­zen něja­ký dob­rý horo­ro­vý film. Hlavně v sou­čas­nos­ti. Filmy zahra­nič­ních auto­rů pak býva­jí sil­něj­ší, zají­ma­věj­ší a ori­gi­nál­něj­ší. Stačí vzpo­me­nout na éru kla­sic­kých horo­ro­vých fil­mů ve Spojených stá­tech, kde se těži­lo pře­de­vším z toho, že lidem se žánr líbí, a tak se natá­če­ly tako­vé pito­mos­ti, kte­ré jsou mnoh­dy dáv­no zapo­me­nu­ty, ane­bo se jed­ná o jed­ny z nej­hor­ších sním­ků vůbec. Nešlo o ori­gi­na­li­tu, ale o pení­ze. A bohu­žel, Hollywood se ani tro­chu nezmě­nil. Snad jen v tom, že jde o ješ­tě vět­ší balí­ky peněz. Ingmar Bergman a jeho „Hodina vlků“ jsou tak pro mě svě­žím větrem, sil­ným sním­kem, kte­rý má jen málo z horo­ru.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Velmi sil­né scé­ny a vel­mi sil­né herec­ké výko­ny, kte­ré sto­jí na výbor­ně posta­ve­ném scé­ná­ři, zvlád­nu­té kame­ře i kom­bi­na­ci růz­ných tech­no­lo­gií sní­má­ní – záběr „oči­ma“ posta­vy, kmi­tá­ní kame­ry z obli­če­je na obli­čej, kdy dochá­zí k poci­tu nepa­t­řič­nos­ti, zma­te­ní, na divá­ka se pře­ná­ší tíha situ­a­ce, jako kdy­by sám seděl v míst­nos­ti s lid­mi, s kte­rý­mi si nemá co říct, kte­rým nero­zu­mí.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Kromě toho, že si sto­jím za svým tvr­ze­ním, že tenhle film není horor, jed­ná se o sní­mek, kte­rý je vel­mi těž­ko stra­vi­tel­ný. Rozhodně to není ten kla­sic­ký film, kte­rý bych dopo­ru­čo­val komu­ko­li ke zhléd­nu­tí po tmě a s přá­te­li. Myslím, že atmo­sfé­ra po zhléd­nu­tí by byla vel­mi odliš­ná než prvot­ní oče­ká­vá­ní.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 9.12.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hodnocení Hodina vlků na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#91 - Šestý smysl (1999)
30. listopadu 2020#91 - Šestý smysl (1999)M. Night Shyamalan a jeho mistrovské dílo, kterým si získal fanoušky, jež v poslední době ztrácí. Bohužel. "Šestý smysl" je ale legendou. Šestý smysl The Sixth Sense USA, 1999, 107 minut Režie: M. Night Shyamalan Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#90 - Záhada Blair Witch (1999)
23. listopadu 2020#90 - Záhada Blair Witch (1999)Mnohými milovaný, mnou zatracovaný horor, který začal éru "found footage", která na rozdíl od japonských duchařských hororů zatím nic na zájmu neztratila. Záhada Blair Witch The Blair Witch Project USA, 1999, 81 minut Režie: Daniel Myrick…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#89 - Kruh (1998)
16. listopadu 2020#89 - Kruh (1998)Japonský "Kruh" započal doslova šílenství. Šílenství po japonských hororech s duchy, černovlasými, děsivými. Už to trochu opadlo, ale i tohle přinesl konec 90. let. Kruh Ringu Japonsko, 1998, 96 minut Režie: Hideo Nakata Scénář: Hiroshi Takahashi…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#88 - Vřískot (1996)
9. listopadu 2020#88 - Vřískot (1996)"Vřískot" se stal úhelným kamenem moderního hororu, filmem, který znamenal i obrodu parodií, bohužel v tom nejhorším slova smyslu. Vřískot Scream USA, 1996, 111 minut Režie: Wes Craven Scénář: Kevin Williamson Hrají: Neve Campbell (Sidney) Skeet…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#87 - Dellamorte Dellamore (1994)
2. listopadu 2020#87 - Dellamorte Dellamore (1994)"Dellamorte Dellamore" je filmem, který mě překvapil a zařadil jsem si ho mezi nejlepší komedie, které jsem zatím na poli hororu viděl. Hned vedle "Braindead" a filmu "Re-Animátor". Dellamorte Dellamore Dellamorte Dellamore Itálie, Francie, Německo, 1994,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#86 - Drákula (1992)
26. října 2020#86 - Drákula (1992)Mnohými je tahle adaptace klasického upířího románu odsuzována, ale podle mě si Coppola vedl skvěle a natočil "Draculu", jaký by měl být. Drákula Dracula USA, 1992, 128 minut Režie: Francis Ford Coppola Scénář: James V. Hart…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,44163 s | počet dotazů: 319 | paměť: 24298 KB. | 03.09.2025 - 04:28:52