Dvojice bankovních lupičů se pokusí o improvizovaný útěk v záchranném vozidle ve filmu Ambulance, který je skutečným adrenalinovým zážitkem režiséra Michaela Baye. Tento snímek, který je přízemnější a poněkud střídmější než režisérovy obvyklé snímky, se řadí hned za Skálu a 13 hodin mezi Bayovy nejlepší filmy; jen přízemní scénář mu brání v tom, aby se skutečně vyšvihl do výšin.
V roli Willa Sharpa, válečného veterána z Iráku, který se snaží vyjít s penězi a získat prostředky na život zachraňující léčbu rakoviny své ženy, se v Sanitce objeví Yahya Abdul-Mateen II. Willův nicnetušící bratr Danny (Jake Gyllenhaal) má přesně to, co potřebuje: špatně naplánovanou loupež 32 milionů dolarů v bance v centru L. A., která by mohla být odpovědí na jeho modlitby.
Mezitím nováček policista Zach (Jackson White) sbírá odvahu pozvat na rande bankovní úřednici, zatímco veteránský parťák Mark (Cedric Sanders) si to vynutí a pošle mladého Romea dovnitř. Banka je zavřená kvůli inventuře, říká Danny, který si uprostřed loupeže hraje na manažera, ale Zach se stejně přemluví, aby šel dovnitř.
A pak je tu ještě nekompromisní záchranářka Cam Thompsonová (Eiza Gonzálezová), která dokazuje svou věcnost tvrzením, že je jí jedno, jestli dvanáctiletý chlapec, kterého zachránila z pochroumaného vraku auta, přežije, nebo ne. Shodou okolností zrovna jí na ulici enchilady, když jí někdo zavolá, že došlo k přepadení banky - a uvnitř je zraněný policista, který potřebuje okamžitou pomoc.
Toto všechno se odehraje během prvních zhruba dvaceti minut Sanitky, a jakmile Will a Danny unesou titulní vozidlo s Cam a těžce zraněným Zachem v závěsu, následující dvě hodiny se odehrávají jako prodloužený útěk, kdy místní policisté a federální agenti pronásledují sanitku při ničivé honičce napříč Los Angeles.
Jde o velkolepou podívanou, která na plátno nehází jen masakry, ale pečlivě proplétá příběhové nitky vším tím chaosem. V nejpulsovějších scénách Sanitky asistuje bojový veterán Will Camovi při život zachraňující operaci na zadním sedadle sanitky, kterou řídí jeho bývalý přítel prostřednictvím videochatu, zatímco Danny se proplétá mezi policejními auty a snaží se udržet dostatečně nízkou rychlost pro delikátní operaci.
Jako nadprůměrný hollywoodský akční film, kterým se Bay za poslední tři desetiletí proslavil, je Ambulance prvotřídní záležitostí. Co se týče vysokooktanového vzrušení, dokonce za své peníze dává Speedu pořádně zabrat. Kdo by však ke všemu tomu krveprolití hledal nějaký podstatnější příběh, bude zklamán.
Zápletka Ambulance by ji posunula do klasické formy losangeleských heist filmů jako Heat nebo Žít a zemřít v L.A., ale Bayův film postrádá tvrdou hranu, která by tento film skutečně uzemnila do přijatelné reality.
Scénář se zdráhá prohlásit Willa nebo Dannyho za antihrdiny a snaží se mít svůj koláč a zároveň ho sníst, když po nás chce, abychom tyto ozbrojené lupiče přijali jako skutečné hrdiny. Bratři Sharpovi a jejich parta sice v průběhu filmu střílejí po policistech a způsobují nejrůznější automobilová jatka, která mají jistě za následek řadu mrtvých, ale Ambulance nám zároveň chce prodat myšlenku, že jsou to v jádru opravdu dobří chlapíci a že nakonec udělají správnou věc, až přijde čas.
To vede k vrcholným scénám ambivalentní motivace postav, které se v reálném světě nevyplatí, protože všichni víme, že tenhle film může skončit jen jedním způsobem. V žánru neo-noir filmů o bankovních loupežích v L. A. se nedávno natočené snímky Doupě zlodějů a Hněv člověka nabalily na podstatnější údery, i když v akční složce je Ambulance poráží.
Garret Dillahunt si v Ambulance krade své scény jako policejní kapitán, který po lupičích vrhá zdánlivě nekonečný počet křižníků. Jeho postava je typem skutečného hrdiny, kterému film zoufale chce, abychom fandili, a přesto se zdá, že scénář se spokojuje s tím, že ho používá pouze jako prostředek k pohánění děje vpřed.
Přesto si ti, kdo míří na film Michaela Baye, přijdou v Ambulance na své, protože praktickými kaskadérskými kousky, bouračkami a ohnivými explozemi v reálném světě předčí režisérovy filmy Transformers. Sanitka je akční film, jaké se už prostě netočí, a jakmile se rozjede, nesundá nohu z plynového pedálu.
Ambulance se nyní hraje v pražských kinech před dubnovou premiérou ve Spojených státech.
Photo © Universal Pictures
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře