Americké psycho a legendu Patricka Batemana stvořila talentovaná režisérka Mary Harronová roku 2000. Toto horrorové krimi křížené s thrillerem nesoucí název Americké Psycho NEMÁ nic společného s Psychem Alfreda Hitchcocka (1960), tedy když pomineme použití v názvu slovo Psycho. To je jediný společný znak obou filmů. Nebo by se také dalo říci, že ve filmu vystupují vrazi (také pravda).
Patrick Bateman je úspěšný ekonom, který vydělává dost pěnez, bydlí ve skvělém domě a má výbornou práci. Z prvu normální člověk, který se mění v masového vraha, jenž zabijí své spolupracovníky, bezdomovce, ruzné lehké děvy a podobně. Jednoho dne Patrickovi přeskočí trochu více než obvykle a záchvat vzteku si vybije na svém šéfovi, kterého usmrtí sekerou (za tento malý spoiler se omlouvám, myslím, že nezaškodí). O to se začíná zajímat soukromý detektiv, který po zavraždeném šéfovi pátrá. Patrick se musí vypořádat s tímto problémem a začíná vymýšlet, jak by se z toho mohl dostat. Začíná však další vlna vraždění, ze kterého se musí Patrick dostat. Co ho vede k masovým vraždám?
Jak můžete vysledovat jedná se o originální námět, který tvoří zajímavý děj a jistě je tím pravým pro filmovou adaptaci. Ač je příběh sebevíce jednoduchý, rozhodně se nedá říci, že by byl tak jednoduchý jako remaky japonských horrorů, kde jde jen o krev a prsa (samozřejmě ne všechny filmy). Americké psycho takové není a neukazuje jen stupidní zabijení pomateného vraha, o kterém se nic nedozvíme. Americké psycho samozřejmě disponuje všemy prvky horrorů a dokonce je i velmi převyšuje kvalitou, ale co je více zajímavější, film nese i myšlenku. Myšlenku, která ovšem není ve filmu nějak detailně rozebírána, ale v podstatě jde o lidskou ideu a choré myšlení, které v tomto případě vede k Patrickovým vraždám. Zde neuvidíme žádnou klišé nápravu, nebo že by hlavního vraha nějaká pohledná mladá dáma převezla a zasadila mu tak smrtelný úder. Nic takového! Tolik zatím o ději.
Shrňme si to, zatím režiserka Mary Harronová neudělala jedinou chybu, protože film má výborný děj a scénář.
Ale jak si film vede po řemeslné stránce? Odpověď zní, stejně dobře jako u děje. Opět je zde vidět originalita tvůrců, která se projevuje nejen ve vraždách, ale i v oblasti natáčení, stylistiky a seznamování s hlavní postavou Patricka Batemana. Všechno zahrnuje množství chvalitebných, líbivých záběrů. Př. úvodní scéna, kdy je divák poprvé seznámen s Patrickem je brilantně natočena (ostatně jako celý film) a ukazuje a poodhaluje nám osobnost Batemana, odhaluje jeho životní styl.. První záběry, které jsou naprosto pohodovou podívanou (myšleno z řemeslného hlediska), střídají záběry o stejné kvalitě, ale co je takovým malým mínusem, film tuto atmosféru nedrží bohužel až do konce. Některé scény ztrácejí takovou prvotní brilanci a o malou část klesají. Ovšem toto nahrazují opět originálně a zábavně zvládnuté scény vraždění, mučení, ubližování, jenž jsou slastí pro milovníky horroru, ale i pro obyčejné fanoušky filmu. Orginalita se projevuje nejen na způsobu, kterým vrah zabije oběť, ale i na zvoleném předmětu vraždy. Př. Patrick pronásleduje s nastartovanou motorovou pilou svou oběť, ta utíká po shodech, tak se Patrick zastaví a motorovou pilu hodí dolů směrem přes zábradlí, kde zasáhne oběť, a tak ji usmrtí. Toto je očividná originalita a je vidět, že tvůrci při natáčení používali nejméně půl mozku. Práce kamery je oceňitelná a záběrování je luxusní. Taktéž dobře pracuje i střih, který není nějak chaoticky rychlý ani nepřehledný. Všechno je natočeno z pohledu Batemana, takže hlavní postava je vlastně, chcete-li záporným charakterem, a je tak dobře napsaná, že jí diváci začínají fandit (v tom smyslu, že je zajímá další vývoj postav a co se snima stane..)
Dostáváme se k obsazení, ve kterém si můžeme všimout herců jako Christiana Balea, Williama Dafoa, Resee Witherspoon, Matta Rosse a mnoha dalších. Christian Bale si zahrál výborně propracovanou postavu Patricka Batemana. (Ostatní postavy jsou také celkem dobře stylizované a film si tak udržuje jejich pozornost diváků). Christian Bale podal výkon, který opravdu zapůsobil a byl zahrán dosti věrohodně. William Dafoe se zde objevuje v menší roli detektiva, který se snaží vyřešit zmizení obětí Batemanových. Bohužel je nutno říci, že jsme Dafoa viděli určitě hrát někde jinde lépe, než právě v Americkém psychu. Další obsazení jsou jen menší role obětí, nebo přátel Batemana.
Dalším dokonalým prvkem je hudba, která dokáže být napínavá, dramatická, smutná, impulzivní......nicméně je očividné, že hudební skladatel měl talent. Hudba do filmu sedí a vykresluje přijatelnou atmosféru, která je dalším skvělým prvkem řemesla.
Názor autora:
Příjemně zpracované, chytrý děj, dobré herecké výkony. Při sledování jsem byl plně spokojen a proto bylo těžké nalézt tyto „malé“ chybky.
Konečný spoiler! Varování, následuje SPOILER!
Dementní konec. Co to znamená? Jendnoduché vylíčení: Patrick ke konci filmu pozabíjí několik lidí pistolí a poté utíká policistům, které také zabije. Po tomto incidentu jde do hotelu, kde zavraždí recepčního a zavolá svému právníkovi, kde sám sebe udá a zpovídá se mu ze svých hrozných zločinů.. Ale co je nejvíc „ha ha ha“ je fakt, že právník mu nebude věřit ani slovo a bude si myslet, že si Patrick dělá jen legraci. Patrick zůstává nepotrestán a žije si dále svůj poklidný život masového vraha. Sem tam někoho zabije a je mu fajn!.
Autor: Štěpán Stahl
Jedná se o poměrně dobrý film, který má hlavně dobrý děj a dále boduje také díky Christianu Baleovi. Nicméně si nejsem jist, jestli film dokáže diváka kvalitně bavit po celé jeho trvání(mě ano). Film má poměrně dementní konec, který působí, jako by filmaři neměli čas na dokončení a tak film jednoduše utnuli způsobem, jenž je napadl jako první. Což znamená bohužel body dolů. Film je však příjemnou podívanou, která není jen jednoduchou zábavou. Hodnotím 6 z 10.
Naše hodnocení:
6
Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
9. April 2011 - 18:30 — Štěpán Stahl
Nejnovější komentáře