V 8. století vládla v Číně dynastie Tang a bylo obtížné udržet poslušnost ve všech provinciích. Celá řada provinčních guvernérů měla vlastní představy o vládnutí a boje nebo intriky a tvrdá jednání byla součástí života těchto vůdců. Jsou mocní, ale i oni se mohou stát obětí tajemné vražedkyně Nie Yinniang. Hra o moc ji nezajímá a zabíjí jen na rozkaz kněžky Jiaxin, která ji vychovala a naučila bojovému umění pro plnění vlastního cíle. Nie je sice chladnokrevnou bojovnicí s nehybnou tváří bez odrazu emocí, ale její citlivost ji zradí tak, že nedokáže splnit úkol zabít vysoce postaveného úředníka. Aby selhání napravila, musí prokázat svou poslušnost a zabít vlastního bratrance Tian Ji’an, kterému byla jako malá zaslíbená a on je nyní mocným guvernérem v provincii Weibo. Je těžké splnit takový úkol!
Tchajvanský režisér Hou Hsiao-hsien patří k výrazným osobnostem tchajwanské kinematografie. Narodil se v Číně a na Tchaj-wan se přistěhoval v roce 1948. Ke svým filmům si děla často scénáře a Assassin k nim také patří. Jednoduchý příběh nájemné vražedkyně a její cestu ke splnění úkolu zasadil Hou do nádherné přírody a starých dřevěných paláců, kde se mění osvětlení, barvy i tvary. Zabijáckou zručnost hlavní hrdinky nechává zapůsobit v černobílém prologu a v následující části filmu, kde se Nie Yinniang snaží splnit další kruté úkoly, naopak využívá bohatě barev a hry se světlem. Vizuální stránka filmu je jasně dominantní a podtrhuje akční scény i scény plné napětí nebo naprostého klidu. Velkou roli na celkovém vyznění filmu odvedl zkušený a uznávaný kameraman Mark Pin Bing Lee, který má na svém kontě už několik ocenění. Nesmírně pečlivě snímá každou scénu a současně nabízí množství zajímavých a neobvyklých úhlů pohledu či osvětlení. Interiéry se proměňují v tajemné místnosti, kde se tma a světlo navzájem prolínají a dodávají filmovým scénám napětí s minimálním pohybem.
Rafinovaně zobrazuje přírodu nebo staré dřevěné stavby, které vypadají, jako obkreslené ze starých čínských obrázků. Prostor dostává napětí a dynamiku s využitím drobných detailů jako je mihotavé světlo svíčky, jemný pohyb hedvábných závěsů nebo listí na stromech. Celkovému vizuálnímu efektu je podřízen i herecký projev herců, kteří často dlouho setrvávají v určité pozici a nechávají doznít danou atmosféru. Každá scéna působí samostatně jako pohyblivý obraz se svým tempem.
Nájemnou vražedkyni Nie Yinniang hraje Shu Qi jako tichou a nenápadnou osobu s neurčitým výrazem tváře. S mírně sklopenou hlavou vyjadřuje podřízený postoj, který v bojových scénách dokáže proměnit v bojovnou sebejistotu. Netečný výraz má nasazený jako masku, ale přesto dokáže dát své postavě vnitřní napětí. Výrazným protihráčem je Chang Chen, který hraje bratrance Tian Ji’an. Herec používá výraznější gesta a jeho projev je plný emocí, se kterými se ve filmu jinak šetří.
Film má zajímavou zvukovou složku, kterou tvoří z velké části zvuky ptáků a cvrčků. Kromě toho doprovází některé scény bicí a staré strunné nástroje.
Film je jedinečným dílem pro náročnější diváky, kteří upřednostňují umělecké ztvárnění před akční podívanou nebo dramatickým osudem hrdinů. Originální a pečlivou práci režiséra ocenila porota Filmovém festivalu Cannes v roce 2015 vítěznou cenou za režii.
Nejnovější komentáře