Aneb rychlý průlet nad všemi vážnějšími problémy, které postihly natáčení nového Harryho Pottera.Tak trošku oheň
Jede, jede mašinka, kouří se jí z komínka… Tak by se dal nazvat jeden z největších průserů v dějinách kinematografie. Kde se hrabe Vymítač ďábla a jiné zdánlivě „problémové“ snímky? Harry Potter 3 nasadil laťku zatraceně vysoko.
Že natáčení filmu pro celou rodinu nemusí být vždy procházka růžovým sadem, o tom se tvůrci Vězně z Azkabanu přesvědčili hned ze startu (v únoru roku 2003). Sto akrů vypálené půdy, dvanáct evakuovaných rodinných domků a půldenní šichta řádně nasraných hasičů… „Ze by to byl tygl?“ Nikoli. To se jen komín bradavického expresu trošku přehřál a vyslal do skotských lesů „jiskřivou“ sondu. Důsledek toho všeho byl jednoznačný a z hlediska harmonogramového i dosti vlivný. A jelikož je všeobecně známo, že když se Skotové namíchnou, tak bývají setsakramentsky nepříjemní (o čemž jsme se mohli přesvědčit ve snímku Mela z Gibsu Statečné srdce), nebylo nutné podivovat se nad následně náhlým úprkem filmařů ze skotských kopců do londýnských studií.
(Skotsko se však určité odvety přeci jen dočkalo a při květnovém natáčení v Glencoe seslalo na Cuaronóvův tým doslova hromy a blesky. Nepříznivé počasí nejenže zničilo řadu kulis, ale především znemožnilo filmařům vůbec natáčet.)
Někdo nám počmáral vlak
S nadsázkou by se dalo říci, že tato událost byla vzhledem k výše nastíněnému problému s ohněm zcela na místě. Kdo ví, zdali se o tento „záslužný čin“ postarali skotští „greenpeace“ fanatikové, faktem však zůstává, že tato legrácka v podobě posprejování dvou vagónů bradavického „sršně“ (jenž ve skutečnosti plní funkci klasického kolejového dopravního prostředku) přišla tvůrce na nějakých tři tisíce liber. Což o to, že se tak stalo v době, kdy už byl vlak pro filmaře zcela neužitečný (alespoň do doby, než započnou práce na čtvrtém díle)…
Nemáme Brumbála
Ačkoliv může požár skotských lesů působit jakkoli hrozivě, jistě se shodneme na tom, že za mnohem závažnější událost musíme považovat úmrtí. Bohužel, ani tato strastiplnost se filmařům nevyhnula. Stalo se tak v pauze mezi natáčením druhého a třetího dílu, kdy se rozhodl opustit tento svět vynikající herec a prošedivělý římský císař z Gladiátora Richard Harris, muž, jenž řediteli čarodějnické školy propůjčil tvář jako vystřiženou z úspěšné knižní předlohy.
O tom, že Vězeň z Azkabanu přinese divákům nového představitele Brumbála, se spekulovalo ještě před Harrisovým nečekaným odchodem. Přesto všechno, filmaři si přeci jen nechali pootevřená vrátka a do poslední chvíle jako by s Richardem ještě počítali. Rázovitým způsobem se do těchto produkčních záležitostí promítla Harrisova hospitalizace v důsledku vážného zdravotního stavu. Jak píše internetový filmový magazín FilmPub (www.filmpub.cz), tuhle skutečnost nemohli filmaři ignorovat, a proto darovali stonajícími Richardovi takové malé ultimátum - měl se do měsíce rozhodnout, zdali bude schopen ztvárnit Brumbála i v třetím díle. Bohužel… ač si Harris filmového Pottera oblíbil, ortel vyřkla místo něj paní Zubatá.
Po této neblahé události započali tvůrci hon na nového Brumbála. Přestože byla na internetu promílána taková jména jako Ian McKellen (Gandalf z Pána prstenů) a Sean Connery, přednost nakonec dostal méně známý Michael Gambon. Dvanáctý leden roku 2003 se pak stal dnem, kdy byl tento krok oficiálně potvrzen a kdy definitivně padla alternativa počítající s Harrisovým dublerem Harrym Robinsonem.
Nemáme ani režiséra
Chris Columbus, režisér obou předchozích titulů, jako by vytušil problémy spojené s adaptací třetího dílu Harryho Pottera a po poslední klapce Tajemné komnaty raději odstoupil s vysvětlením, že by se také rád věnoval vlastní rodině (a to chtěl původně natočit všech sedm částí!!!). Pravda, hledání nového „rejži“ nebylo pro osoby z Warner Bros tak těžkou záležitostí jako „casting“ na nového Brumbála, nicméně i když zde nebyl požadavek na stejné fyzické proporce, bylo nutné přihlédnout k určitému rukopisu. A tak se i stalo. Místo toho, aby se Vězně z Azkabanu ujal někdo, kdo dokáže vytvořit tu správnou rodinnou atmosféru, někdo, kdo si nelibuje ve filmech odhalujících sex a všechno s ním spojené, někdo jako Kenneth Branagh či Ivan Reitman, dostal šanci ten, jehož si řada potterovských fandů nepřála ani v tom nejhorším snu - režisér mexického původu Alfonso Cuarón.
I když se fanoušci domáhali v době „před-produkce“ přeobsazení postu režiséra, jejich snaha vyzněla naprázdno. A samotný Alfonso jako by si v této pozici liboval. V době natáčení nezahrnoval dychtivé novináře žádnými komerčními řečičkami ujišťujícími všechny diváky, že bude nový Hery Potěr jako ten starý, ale naopak - do ohně plného horkých debat přihodil pěkných pár polen navíc, když několikrát prohlásil, že chce ve Vězni z Azkabanu mnohem více sexu a hrdiny, jenž se nebudou po place prohánět ve starých hadrech, ale v pěkně moderních „vohozech“.
Stávky jsou „in“, stávkujme tedy taky
Osmadvacátý březen se mohl stát pro Vězně z Azkabanu osudným. Toho dne měly totiž vypuknout předpokládané stávky techniků. A ne ledajakých. Do boje za zvýšení platu o celých osm procent se vrhli nejenom architekti, ale i kulisáři a malíři. Přestože se studio Warner Bros stavělo k této události zprvu s nepříliš velkým zájmem, za minutu dvanáct si přeci jen uvědomilo hloupost svého počínání, dalo si všech pět Potterů dohromady a při zjištění, že by ignorace požadavku navýšení mezd vedla k radikálnímu prodražení, přistoupilo k vyjednávání, v jehož důsledku byla hrozba stávky definitivně pohřbena.
Když porovnáme trable, s nimiž se tvůrci potýkali ve Vězni z Azkabanu, s těmi, které způsobily několik vrásek na čele Chrise Columbuse při natáčení Tajemné komnaty, musíme se po právu zděsit. Nelze si totiž nevšimnout onoho nepřehlédnutelného faktu, že čím větší číslovku má Harry Potter za svým jménem, o to více problémů musí filmaři během své dlouhé pouti překlenout. Zdali se tato dosavadní bilance promítne i do natáčení čtvrtého dílu (Harry Potter a Ohnivý pohár), to se dozvíme již brzy. Práce na čtyřce jsou již v plném proudu.
Nejnovější komentáře