John Sturges zahájil svou režisérskou kariéru u společnosti Columbia Pictures, kde v letech 1946-49 pracoval na „12denních zázracích“ (béčkové filmy natáčené ve 12denním cyklu). Odtud přešel do MGM, kde dalších šest let režíroval další „béčkové“ snímky, i když s větším rozpočtem. V roce 1959 založil nezávislou produkční společnost, která vydávala filmy prostřednictvím United Artists. V letech 1960-67 pracoval na základě smlouvy pro United Artists. Jeho prvním velkým hitem byl western „Bad Day at Black Rock“ (1955) (oblíbený projekt šéfa produkce MGM Dora Scharyho), který natočil za pouhé tři týdny a prakticky všechny scény natočil na jeden záběr. Jeho motto znělo: „Vezměte si jednu za spontánnost.“
Sturges byl za tento film nominován na Oscara za nejlepší režii, ale cenu místo něj získal Delbert Mann za film „Marty“ (1955).
Podle jednoho životopisce Spencera Tracyho scénář původně nepočítal s tím, že by hlavní postava byla jednoruká. Producenti chtěli Tracyho získat, ale nemysleli si, že by o to měl zájem, a tak dali postavě toto postižení s tím, že žádný herec neodolá hrát postavu s tělesným postižením.
Ernest Borgnine ve filmu sám provedl náraz do dveří a očekával, že se dveře otevřou, když jimi proplul na ulici. Sturges však bez hercova vědomí dveře přibil. Moment hybnosti je vytrhl z pantů a ty nakonec visely na pochopitelně šokovaném Borgninovi jako rám obrazu, což poskytlo herci žádoucí přirozenou reakci. „Borgnine mi to nikdy neodpustil,“ vzpomínal Sturges.
Sturges se již přesunul ke svému dalšímu filmu „Šarlatový plášť“ (1955), a tak se natáčení úvodu filmu „Zlý den v Black Rock“ ujal Herman Hoffman. V plánu bylo natočit vlak řítící se směrem k divákům, téměř jako v trojrozměrném filmu, ale pokus o manévr s vrtulníkem do cesty řítící se lokomotivě by byl smrtelně nebezpečný. Kaskadér Paul Mantz nabídl dokonalé řešení: nechat vlak jet pozpátku, přeletět s helikoptérou nad ustupující lokomotivou a pak promítnout záběry v opačném směru. „Je to pekelný záběr,“ řekl později Sturges, „ale nepodařilo se mi ho natočit.“ (IMDb)
Všechno nejlepší k narozeninám, Johne Sturgesi!
23. prosince 2024 Sám doma: Jak pro nás Kevin objevil Ameriku Vedle českých pohádek patří k vánočnímu televiznímu programu neodmyslitelně už tři dekády i nejslavnější americká rodinná komedie všech dob Sám doma (režie Chris Columbus, scénář John […] Posted in Filmová klasika
22. prosince 2024 Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu Dva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich […] Posted in Retro filmové recenze
22. prosince 2024 Santa je úchyl - Denně vožralej, denně vožralej... Řeknu vám upřímně (či spíše napíšu), že už jsem měl plné zuby všech těch přecukrovaných vánočních filmů, kde má Santa Claus břicho až na zem a na tváři nechutně roztáhlý úsměv. Konečně se […] Posted in Retro filmové recenze
22. prosince 2024 Bráchové: Izraelský seriál o fotbalu a přátelství Izraelské seriály mám většinou rád, takže když jsem zpozoroval, že Netflix do nabídky zařadil i tento kousek a že se navíc částečně odehrává ve fotbalovém prostředí, tak nebylo co řešit a […] Posted in TV Recenze
16. prosince 2024 Grinch – americký Vánoční příběh – 90 % Neotřesitelným kultem se stal snímek Grinch, který již získal dvě animované a jednu hranou podobu. Neodmyslitelně patří ke koloritu nejen amerických Vánoc, ale i těch mých, českých. Tuto […] Posted in Retro filmové recenze
Nejnovější komentáře