John Sturges zahájil svou režisérskou kariéru u společnosti Columbia Pictures, kde v letech 1946-49 pracoval na „12denních zázracích“ (béčkové filmy natáčené ve 12denním cyklu). Odtud přešel do MGM, kde dalších šest let režíroval další „béčkové“ snímky, i když s větším rozpočtem. V roce 1959 založil nezávislou produkční společnost, která vydávala filmy prostřednictvím United Artists. V letech 1960-67 pracoval na základě smlouvy pro United Artists. Jeho prvním velkým hitem byl western „Bad Day at Black Rock“ (1955) (oblíbený projekt šéfa produkce MGM Dora Scharyho), který natočil za pouhé tři týdny a prakticky všechny scény natočil na jeden záběr. Jeho motto znělo: „Vezměte si jednu za spontánnost.“
Sturges byl za tento film nominován na Oscara za nejlepší režii, ale cenu místo něj získal Delbert Mann za film „Marty“ (1955).
Podle jednoho životopisce Spencera Tracyho scénář původně nepočítal s tím, že by hlavní postava byla jednoruká. Producenti chtěli Tracyho získat, ale nemysleli si, že by o to měl zájem, a tak dali postavě toto postižení s tím, že žádný herec neodolá hrát postavu s tělesným postižením.
Ernest Borgnine ve filmu sám provedl náraz do dveří a očekával, že se dveře otevřou, když jimi proplul na ulici. Sturges však bez hercova vědomí dveře přibil. Moment hybnosti je vytrhl z pantů a ty nakonec visely na pochopitelně šokovaném Borgninovi jako rám obrazu, což poskytlo herci žádoucí přirozenou reakci. „Borgnine mi to nikdy neodpustil,“ vzpomínal Sturges.
Sturges se již přesunul ke svému dalšímu filmu „Šarlatový plášť“ (1955), a tak se natáčení úvodu filmu „Zlý den v Black Rock“ ujal Herman Hoffman. V plánu bylo natočit vlak řítící se směrem k divákům, téměř jako v trojrozměrném filmu, ale pokus o manévr s vrtulníkem do cesty řítící se lokomotivě by byl smrtelně nebezpečný. Kaskadér Paul Mantz nabídl dokonalé řešení: nechat vlak jet pozpátku, přeletět s helikoptérou nad ustupující lokomotivou a pak promítnout záběry v opačném směru. „Je to pekelný záběr,“ řekl později Sturges, „ale nepodařilo se mi ho natočit.“ (IMDb)
Všechno nejlepší k narozeninám, Johne Sturgesi!
10. května 2025 Amerikánka – když trauma mluví barvami – 75 % Amerikánka (2024) režiséra Viktora Tauše je na naše poměry zcela výjimečný snímek, který byl vytvořen na základě skutečné události - předlohou Amerikánky pro film byla skutečná postava, […] Posted in Filmové recenze
7. května 2025 The Surfer - Nicolas Cage na vlnách toxické maskulinity Muž (Nicolas Cage) se po letech vrací na odlehlou idylickou pláž, kde vyrůstal a své nejšťastnější dny tu trávil surfováním. Svému synovi (Finn Little) chce dopřát to samé a společně tu […] Posted in Filmové recenze
6. května 2025 Občanská válka: Alex Garland servíruje válku bez návodu Alex Garland je velmi známý svoji předlohou pro film Pláž. Mně se dost zamlouval knihou Tesaract, kterou jsem četl před více než 20 lety. Mezi další pozoruhodné počiny patří určitě i […] Posted in Filmové recenze
5. května 2025 The Last of Us - Den první (S02E04) Možná Vám chybí recenze na předchozí díly, ale neměl jsem moc času a seriál se mi přestal tolik líbit. Možná čekám o seriálu trochu více. Spíše mně ale zklamalo to, že druhá hlavní postava […] Posted in TV Recenze
Nejnovější komentáře