Ve filmu John Wick si Keanu Reeves zahrál vysloužilého nájemného zabijáka, který střílí své protivníky s takovou vervou, že je živoucí legendou newyorského podsvětí. Takového chlapíka je lepší nedráždit a nechat v klidu na odpočinku.
Začíná to vlastně jedním roztomilým štěnětem. Po smrti milované ženy od ní John Wick dostane poslední dárek – štěně bígla jménem Daisy, aby „nezapomněl milovat.“ Jenže Daisy se připlete pod nohy mafiánům, kteří Johnu Wickovi přišli ukrást auto a zdemolovat dům. Když po vpádu mafiána Tarasova a jeho nohsledů zůstane Daisy ležet mrtvá, Johnovi už nezůstane nic, jen touha po pomstě. Jestli nezapomněl milovat, je otázka. Ale rozhodně nezapomněl střílet.
Nezastaví ho dokonce ani to, že Iosef Tarasov ( Alfie Allen ze seriálu Hra o trůny ) je syn kriminální bosse a jeho někdejšího spojence Vigga (Michael Nyqvist). John proniká do nejtemnějších míst New Yorku jako bezohledný stroj na zabíjení a na oplátku - po něm jdou pro změnu ti nejhorší vrahouni, které místní mafie zrodila.
„John Wick je příběh muže, který ztratí svou ženu, vyplení mu dům, ukradnou mu auto a zabijí mu psa. Je to velmi lidské téma pro akční film, situace, která se může přihodit každému. Pro mě je svatým grálem akčního žánru takováto velmi jednoduchá a přístupná zápletka natočená hyperreálným stylem. A přesně to jsme udělali,“ říká producent Basil Iwanyk.
Autors scénáře Derek Kolstad našel inspirace ve svém oblíbeném žánru film noir: „Jako kluk jsem miloval filmy s motivem pomsty a miloval jsem antihrdiny. Zajímalo mě, co se stane, když se ten nejhorší zabiják rozhodne napravit. A co se stane pak, když ho někdo připraví o bytost, která jeho nápravu způsobila? Otevřou se brány podsvětí?“
John Wick jakoby vzniknul na objednávku fanoušků akčního žánru. Bez zbytečných kliček střídá jednu nápaditou akci za druhou, oplývá stylem a energií. A na konci filmu zůstane za Keanu Reevesem téměř stovka mrtvol. „Ve filmu je zabito 95 lidí,“ konstatuje Basil Iwanyk. „Snažili jsme se stanovit si číslo, kolik lidí můžete z oprávněného rozhořčení zabít za to, že vám zabili psa a vyplenili dům. A došli jsme k počtu devadesát pět.“
Muž s barvitou kariérou
John Wick je jediným mužem, který odešel ze světa elitních zabijáků po svých a začal nový život „na druhé straně“. Jenže osud ho tam vehnal zpátky. „John je v podsvětí taková legenda, ale byl mimo svět zločinu už tak dlouho, že jeho mladí nástupci sice znají jeho jméno, ale všem historkám o něm ani nevěří,“ přibližuje Iwanyk.
Proto tvůrci původně uvažovali o starším představiteli hlavní role. „Nakonec jsme se ale rozhodli pro někoho, kdo není příliš starý, ale má za sebou barvitou filmovou kariéru,“ říká producent Iwanyk. „A s Keanum Reevesem jsem si vždycky přál pracovat.“
Barvitou kariéru za sebou Keanu Reeves rozhodně má: nastartovaly ji dva díly Nebezpečné rychlosti, pokračovala přelomovou sérií Matrix a okořenil ji akčně-komiksově-démonický Constantine. „Diváci ho znají z mnoha stránek. My jsme se rozhodli přidat ještě novou. Myslím, že diváci snadno uvěří, že jeho hrdina byl pět let v zabijáckém ‚důchodu,“ protože Keanu se na nějakou dobu stáhl i jako akční hrdina,“ dodává Iwanyk.
Režisér s akčním rodokmenem
Keanu Reeves spolupracoval nejen na scénáři, ale aby filmu dodal inovativní akční náboj, kontaktoval Chada Stahelskiho a Davida Leitche, zakladatele 87Eleven, jedné z elitních hollywoodských kaskadérských jednotek. Se Stahelskim se Keanu poporvé setkal při natáčení Matrixu a ten se postupně stal jeho dvorním dublérem. Chad Stahelski ovšem producenty překvapil, když se jim nabídl také jako režisér s Davidem Leitchem coby producentem.
„Okamžitě jsem věděl, že tenhle scénář je pro mě ten pravý. Byly tam přestřelky, práci s noži, honičky v autech a spousta soubojů tváří v tvář,“ říká Stahelski. „David a já jsme v tom viděli možnost vytvořit úžasný komiksem ovlivněný akční film, zasazený téměř v mýtickém světě. Nabídli jsme Keanovi a producentům pohled na Johna Wicka jako městskou legendu s realistickým nábojem.“
Keanu Reeves si byl už předtím jistý, že Stahelski a Leitch brilantně zvládnou akční scény. „A když jsem uslyšel Chada mluvit o tom, jak by tento materiál vizuálně přivedl k životu, bylo to jako zjevení,“ dodává. „Věděl jsem, že po jejich vedením bude každá postava nezapomenutelná. V tomto žánru jsou naprostí experti a měli jedinečnou vizi. Chad má neuvěřitelné nadání vyprávět příběh skrze akci.“
Přehlídka zabijáků
John Wick je charismatický, ale taky bezohledný zabiják, ovládající desítky způsobů vraždění, zcela oproštěný od výčitek svědomí. Jak by mohl být takový člověk publikum sympatický?
„Chtěli jsme divákům ukázat, že je to nejen mašina na zabíjení, ale také muž, který utrpěl velkou životní ztrátu. Keanu dokáže každé své roli dodat emocionální stránku. Jako John vás provede celou škálou emocí od deprese, vzteku, lítosti a naděje – v každé chvíli je skutečně lidský,“ říká režisér Chad Stahelski. K vizuální stránce hlavního hrdiny dodává: „Vymysleli jsme pro Keanua delší vlasy, vousy a oblek. Není to Keanu z Matrixu, je to Keanu z Johna Wicka.“
Když Johna vidíme poprvé, truchlí po své zesnulé ženě. Ale když se pak vrací ke svému starému zabijáckému já, v pracovně, kde dříve restauroval staré knihy, vyndává z truhly své opravdové poklady: zbraně, zlaté mince a ikonický oblek. „Myslel si, že k těmhle věcem se už nikdy nevrátí. Ale z nějakého důvodu si je přesto ponechal, že?“ konstatuje Keanu Reeves.
Pro roli Vigga, Johnova bývalého kolegy a nynějšího nepřítele, filmaři hledali někoho, kdo by nenaplňoval stereotyp „ruského mafiána.“ Rozhodli se pro švédského herce Michaela Nyqvista, známého ze série Milénium. Od režiséra dostal jediný pokyn: Viggo neví, že v tomto filmu je padouchem. „Chtěli jsme herce, který by byl uvěřitelný jako ultra záporák, ale přitom byl velmi sympatický,“ říká producent Iwanyk. Ovšem ve skutečnosti je Viggo bezskrupulózní sociopat, který vyvražďuje konkurenty, aby všechny zločinecké klany sjednotil pod svou vlastní střechou. „Jeho mantrou je být civilizovaný. Snaží se své podnikání zlegalizovat. Ale okolnosti ho vrátí zpátky k jeho brutálním kořenům,“ vysvětluje Michael Nyqvist. A když se dostane do nebezpečí jeho syn, nezastaví se před ničím.
Další známou tváří, která se ve filmu objeví, je Willem Dafoe. Hraje Johnova bývalého kolegu a starého přítele Marcuse, který se objeví i na pohřbu jeho ženy. Ale později je to právě on, kdo jde z Viggova pověření Johnovi po krku. „Marcus je zabiják na vysoké úrovni,“ říká Dafoe. „Je jasné, že on a John Wick toho spolu hodně prožili a že je pro Johna něco jako mentor. Jsou přátelé, ale to přátelství vzniklo ve velmi temném světě, který John opustil. Je možné, že mu to Marcus dokonce svým způsobem závidí.“
Paletu zločineckých charakterů doplňuje Winston v podání Iana McShanea. „Winston toho neříká moc, ale když něco řekne, pohne se země. Jestli John a Viggo jsou bohové New Yorku, pak on je titán. Nikdy nevíte, jestli je dobrý nebo zlý, a neví to ani on sám, což je fantastické,“ vysvětluje producent Iwanyk.
Jiný Manhattan a nový akční styl
John Wick se natáčel v New Yorku a v nedaleké venkovské krajině Rockland County. Dopřeje divákům podívanou na ta nejikoničtější místa Manhattanu, filmaři však slibují, že takhle je diváci na plátně ještě neviděli.
Filmaři vytvořili pro Johna Wicka dva oddělené a silně kontrastní světy. Na jedné straně venkov, kde John žil s Helen, na druhé straně temný New York. Svět mafiánů je v podání režiséra Chada Stahelskiho a designéra Dana Leigha zahalen spoustou tajemství: „Platí se zlatými mincemi, jsou tady exkluzivní místa, kam se nedostane nikdo jiný než zabijáci a jejich doprovod, všichni chodí v obleku, všechno tu má svá pravidla. Je to jako brutální šachová hra,“ říká Stahelski. Místem setkání zločinců je Continental - luxusní hotel a bar, který nenajdete v turistických průvodcích. „V našem filmu je to něco jako Švýcarsko. Uzavírají se tady smlouvy, navazují se kontakty.“
Stejně pečlivě jako design filmu Stahelski a Leitch vytvořili i akční styl, kterým mezi sebou hrdinové bojují. Je to směs bojových umění a střelby. „Myslím, že něco takového diváci ještě neviděli. Říkáme tomu ‚gun fu“,“ konstatuje producent Iwanyk.
Aby ho Keanu Reeves dokonale ovládl, čekal ho velmi intenzivní trénink. „Bylo důležité, aby zvládal mnoho nejrůznějších technik,“ říká Stahelski. „Čtyři měsíce se dostával do formy, trénoval judo a jiu jitsu. Chtěli jsme použít jako základ klasická bojová umění a do toho přidat střelné zbraně.“ Kromě toho ho čekal i výcvik s noži a kaskadérské řízení, zvedal činky a trénoval na trampolíně.
„Jeho vytrvalost byla úctyhodná,“ říká s obdivem Iwanyk. „Byl v tréninku bezpochyby nejpoctivěšjí ze všech herců, s nimiž jsem kdy pracoval. Trénoval pět dní v týdnu osm hodin denně. Věnoval celé jedno léto tomu, aby se stal Jonem Wickem.“
Keanu Reeves navíc nebezpečné scény natáčel sám, bez kaskadérů: „Všechno to dělal sám,“ říká producent Basil Iwanyk. „Všechny skoky, střelby z normálních i automatických zbraní, řízení, skoky z budov... všude uvidíte jedině jeho.“
Jeho nově nabytou vizáž doplnil již zmíněný černý oblek, který symbolicky podtrhl jeho návrat do světa zločinu. „Výtvarník kostýmů Luca Mosca dokáže s pomocí oblečení vyjádřit cokoli. Ten oblek je pohřební a zároveň téměř kněžský. Je také velmi chic, nepřitahuje pozornost sám k sobě. Když jsem si ho oblékl, rozhodně mě to proměnilo,“ říká Keanu Reeves. Sám Luca Mosca k tomu dodává: „Pro Johna Wicka jsem hledal jakousi uniformu, kterou bude nosit skoro celý film. Musela být nadčasová a dokonale pohodlná.“
Nejnovější komentáře