Dva roky po událostech filmu M3GAN se Gemma (Allison Williams) stala autorkou a obhájkyní regulace umělé inteligence, aby zabránila události, ke kterým došlo s jí vytvořenou M3GAN (Amie Donald/hlas Jenny Davis). Technologie M3GAN však byla ukradena a využita obranným dodavatelem k vytvoření vojenského robota jménem AMELIA (Ivanna Sakhno) - Autonomní Mechanický Engagement, Logistika a Infiltrace Android - který se stane sebeuvědomělým, obrátí se proti svým tvůrcům a pokusí se o převzetí moci umělou inteligencí. Vzhledem k hrozící zkáze bude muset Gemma i kvůli nátlaku ze strany své neteře Cady (Violet McGraw) M3GAN znovu sestavit a vylepšilt - tentokrát proto, aby mohla bojovat proti AMELII...
M3GAN v roce 2023 evokovala AI variaci na Dětskou hru, výsledek ovšem zvládl diváky minimálně rozdělit. Film se musel kvůli ratingu PG-13 držet v rámci hororového násilí zkrátka, satirických podtextů měl přitom akorát, k naplnění potenciálu ovšem nedošlo. Film za 12 milionů dolarů jich ovšem v kině zvládl utržit 181,8, odkaz M3GAN je ovšem s odstupem času spojen především s různými meme, kdy došlo k bizarnostem typu, že byla M3GAN označena za LGBTQ+ ikonu. Pokračování bylo i díky tržbám nevyhnutelné, náznak toho, že mají tvůrci ze stájí Blumhouse a Atomic Monster s tímto světem ještě větší plány může mimo jiné potvrdit fakt, že by již v lednu 2026 měl dorazit spin-off s názvem SOULM8TE (hodně štěstí s českým překladem!). Přesto se těžko dalo říct, zda M3GAN 2.0 může uspět, byť se dle kampaně pokračování definitivně vydalo směrem akční komedie, která se se maximálně snaží vytěžit meme odkaz M3GAN. Není ovšem už 2 roky po prvním filmu krapet vyhaslý? Dvojka na to může podat zcela jasnou odpověď.
„Držte si frndy!“, hlásí v jeden moment titulní antihrdinka, nutno podotknout, že to není rada úplně od věci. M3GAN 2.0 jde označit za ještě větší bizár nežli posledně, prohlášení, že tvůrci utrhnuli ze řetězů, by bylo příliš mírné. M3GAN 2.0 je čistokrevnou akční komedii, které sice pořád obsahuje nějakou tu hororovou brutalitu (byť se její většina odehrává mimo záběr), tvůrci ovšem zřejmě vzali jistou formu odkazu prvního filmu až příliš vážně, i vzhledem k změně chování titulní postavy samozřejmě došlo ke srovnávání s druhým Terminátorem. Čekat od M3GAN 2.0 něco více, by ovšem byla tak trochu chyba.
Chvílemi se sice M3GAN 2.0 snaží tvářit krapet seriózně a občas se tak řeší i časté obavy ze skutečného světa ohledně budoucnosti s umělou inteligenci, tím, jak se umělou inteligencí do budoucna ideálně zacházet, samozřejmě i nějaké ty myšlenky o tom, zda se může umělá inteligence zvládnout naučit se alespoň krapet polidštit, pro existencionální drama s filozofickým přesahem tu ovšem nikdy není úplně čas. Titulní antihrdinka je i tentokrát sarkastická, znovu tančí, znova zpívá (v ty nejméně vhodné situace) a znovu se z ní stává stroj na zabíjení, byť to tedy vypadá, že tentokrát v rámci boje o záchranu světa. M3GAN 2.0 tak má krapet větší měřítko, vyloženou satisfakci ovšem nedodává.
Režisér a scenárista Gerald Johnstone se dokáže postarat o nějaké to ucházející vizuální pozlátko (jeho chystané celovečerní Monster High může mít své kouzlo), je ovšem jasnější, že se v komfortnější zóně cítil minule u první M3GAN, přeci jen komornějšího filmu. Jeho akci chybí nápady, i s tou brutalitou mimo kameru by se poté přeci jen dalo pracovat zajímavějšími způsoby. Hororové prvky tu jsou poté už skoro pátým kolem u vozu. M3GAN 2.0 se pořád odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti a i když se tak objeví nějaký futuristický design auta či speciální mikročipy od Altona Appletona, který v podání Jemainea Clementa evokuje okázalejšího a více sociopatického (pokud to vůbec jde) Elona Muska. Občas se tu řeší vážnější momenty, které ne vždy přesvědčivě fungují, občas se tu odkazuje na Stevena Seagala (protože... proč ne?), jednou na Knight Ridera, občas se také načrtnou nějaké poměrně zajímavé motivy, které jsou ovšem následně odsunuté až na tu nejvíce vedlejší kolej. M3GAN 2.0 má v akci poměrně dost k označení za mišmaš, kdy to občas chvílemi působí, že se nad koncepčním uchopením tohoto sequelu ani tak moc dvakrát nepřemýšlelo. A navíc tu na skutečně velkolepou podívanou dojde těžko, protože se měl rozpočet druhého filmu pořád pohybovat někde mezi 15-25 miliony dolarů.
Na druhou stranu je pravdou, že je M3GAN 2.0 tak stupidní, že je svým způsobem zábavná. Nesoudní dramaturgové nejspíše pauzu na cigárko využívali docela dost, výsledek je ovšem takový, že je M3GAN 2.0 plná momentů, které jsou neskutečně diskutabilní, někdy vyloženě pitomé, někdy svým způsobem zábavné. Krapet smutné možná je to, že je film mnohem vtipnější v těch momentech, ve kterých se zřejmě snaží brát vážně, rozhodně více nežli v těch momentech, které si očividně říkají o smích. Je to tak sice poměrně hloupoučké, na druhou stranu to očividně moc dobře tuší, čím přesně to vlastně chce být. A i to může jistým divákům (především těm nepříliš náročným) tak nějak stačit.
Docela funkčně se v roli AMELIE dokáže předvést Ivanna Sakhno, která chvílemi snadno evokuje Terminátora T-X v podání Kristanny Loken z Terminátor 3: Vzpoura strojů, je tak škoda, že je potenciál této postavy přeci jen krapet nevyužit. M3GAN 2.0 poté určitě neprospívá délka 124 minut (zlatá jednička se 101 minutami), především i proto, že i když se na plátně dějí poměrně bizarní a rozhodně zajímavé věci, film je dávkuje a je občas nutné si na ně počkat. Dle očekávání se musí jet i na emocionální stranu, musí tu být alespoň nějaká snaha pracovat s trojlístkem Gemma - Cady - M3GAN, dynamiku jejich vztahu ovšem zdánlivě už nejde kamkoliv posouvat. Byť se pořád tak nějak řeší to, zda by si měl autor nárokovat hříchy svého výtvoru či to, že umělá inteligence může zklamat v případě nedomyšleného primárního účelu. Je přitom škoda, aby film zrovna takto komplexní témata otevíral v případě, že k nim nedokáže dodat nějaké smysluplné a nosné komentáře. Johnstone sice tvrdí, že jeho primárním cílem bylo neopakovat se a pro pokračování vybudovat zcela nová pravidla hry, nejen, že si ovšem očividně ukousl poměrně velké sousto, ale ani se nějak moc neangažuje v ambicích ono sousto strávit.
Jako komentář k nejisté budoucnosti ohledně koexistence lidstva s umělou inteligencí M3GAN 2.0 jednoduše neobstojí, obstojí ovšem minimálně jako ne zase tak moc urážející výplach, který se může alespoň pořád opřít o slušnou práci s triky, především u M3GAN, která pořád vypadá jako člověk jenom napůl, na rozdíl od zmíněné AMELIE, přičemž je škoda, že právě diametrální odlišnost dvou robotických zabijáků nemá v příběhu krapet větší rozsah, především i proto, jak se pořád tak nějak okrajově řeší to, zda stroje mohou mít emoce a zda nutně musí lidskou empatii přinejlepším simulovat. I s motivem výčitek ohledně vlastní tvorby M3GAN 2.0 pracuje poměrně povrchně, film si opakovaně ubližuje tím, že se snaží být chytřejším nežli ve skutečnosti je. Těžko říct, zda se podaří, aby M3GAN i podruhé trendovala po různých sociálních sítích, materiálu na další várku meme nicméně film nabízí dost. Zda to samo o sobě někomu stačí na dobrý film, to už je věc druhá.
M3GAN 2.0 má určitě potenciál být po vzoru prvního filmu novou studnici pro nejrůznější meme, dvojka je dle očekávání již čistou akční komedii, která by se přesto ráda vyjádřila k palčivějším tématům, kdy ovšem na ně ani nemá pořádnou kapacitu. M3GAN 2.0 jde označit za bizár a dramaturgicky nevyvážený snímek, který je za pochodu alespoň tak pitomý, aby byl někdy i nechtěně zábavný. Kdokoli očekává něco jiného, nejspíš tím jen jde proti sobě. M3GAN 2.0 je obětí popkulturního odkazu prvního filmu a důkazem toho, že již od první M3GAN tvůrci nedokázali v rámci této série vytěžit její potenciál. Těžko říct, zda na tom něco změní lednový spin-off SOULM8TE, po v nejednom ohledu funkčnější jedničce ovšem v případě dvojky dochází k jistě formě úpadku. To, že se tvůrci utrhnou ze řetězu, nemusí vždy nutně znamenat, že jde o dobrou zprávu. I průměrnost ovšem přeci jen někdy může stačit...
Nejnovější komentáře