Místo zločinu Ostrava

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Režisér Dan Wlodarczyk: Kriminálka je už z pod­sta­ty mas­ku­lin­ní pro­stře­dí

Některé díly seri­á­lu jsou inspi­ro­va­né sku­teč­nos­tí. Je pro Vás jiné zpra­co­vá­vat, co se doo­prav­dy udá­lo, než když točí­te čis­tou fik­ci?

Scenáristé čas­to píšou posta­vy pod­le sebe a své soci­ál­ní bub­li­ny: zlo­čin­ci pak jed­na­jí jako inte­li­gent­ní rozum­ní lidé, jejich činy mají cel­kem raci­o­nál­ní a logic­kou moti­va­ci, jed­ná­ní má hla­vu a patu. V živo­tě je to jinak, lidi se vraž­dí z nepo­cho­pi­tel­ných a mali­cher­ných pohnu­tek, zmí­ta­jí jimi podiv­né váš­ně a děla­jí tako­vé absurd­ní pito­mos­ti, že by

to sce­náris­ta nevy­mys­lel. Ale při­tom je to prav­da. To je výho­da psa­ní pod­le sku­teč­nos­ti: zele­ný strom živo­ta je koša­těj­ší než fan­ta­zie. Na dru­hou stra­nu spous­ta pří­bě­hů pod­le sku­teč­nos­ti trpí doku­men­tár­ně sta­tis­tic­kou prav­dě­po­dob­nos­tí, vyšet­řo­vá­ní je line­ár­ní a děj nepře­kva­pí. Záleží vždyc­ky na tom jed­nom kon­krét­ním scé­ná­ři, jak je napsa­ný – jest­li dob­ře, nebo špat­ně, ale jest­li je to fik­ce, nebo reál, to nehra­je roli.

Každý člen vyšet­řo­va­cí­ho sbo­ru má jinou roli. Jaké jsou mezi nimi hlav­ní roz­dí­ly?

Postavy byly napsa­né dost zamě­ni­tel­ně, kri­mi­na­lis­té byli v zása­dě nosi­či infor­ma­cí. Osobitost jim doda­li až her­ci svým při­ro­ze­ným natu­re­lem, ti posta­vy zba­vi­li obec­nos­tí a oblék­li do jedi­neč­ných cha­rak­te­rů.

Seriál řeší i pro­ble­ma­ti­ku posta­ve­ní ženy v muž­ském kolek­ti­vu. Jak na toto téma nahlí­ží­te Vy osob­ně?

V Ostravě je to pře­káž­ka pro hlav­ní posta­vu, kte­rou hra­je Pavla Beretová, a vždyc­ky je zají­ma­vé, když posta­va pře­ko­ná­vá pro­blémy a není jen tím nosi­čem infor­ma­cí. Jinak ovšem pro­ble­ma­ti­ku ženy v muž­ském kolek­ti­vu jako tako­vou neře­ší­me, roz­hod­ně ne s něja­kou obec­nou plat­nos­tí. Je to ved­lej­ší téma, kte­ré mělo vnést napě­tí mezi posta­vy. Žádné „Me Too“ se neko­ná. Pravdou však je, že kri­mi­nál­ka je už z pod­sta­ty mas­ku­lin­ní pro­stře­dí a pří­tom­nost žen na prv­ním oddě­le­ní není tak samo­zřej­má, jak by se zdá­lo u vět­ši­ny tele­viz­ních kri­mi­ná­lek.

Co Vás osob­ně zaja­lo na tom­to pro­jek­tu?

Ostrava a her­ci. Ostrava je krás­ná, her­ci jsou výbor­ní. Všichni: Beretová, Majer, Dobrý, Kozub, Kříž.

Byla vel­ká radost s nimi pra­co­vat.

Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Amerikánka  – když trauma mluví barvami –  75 %
10. května 2025Amerikánka – když trauma mluví barvami – 75 %Amerikánka (2024) režiséra Viktora Tauše je na naše poměry zcela výjimečný snímek, který byl vytvořen na základě skutečné události - předlohou Amerikánky pro film byla skutečná postava, Zdena Vrbová. Pro svůj experimentální a provokativní způsob zpracování…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kawasakiho růže – nejsložitější japonská skládanka z papíru –  85%
18. dubna 2025Kawasakiho růže – nejsložitější japonská skládanka z papíru – 85%Film Kawasakiho růže (2009) od uměleckého dua Jan Hřebejk a Petr Jarchovský (U mě dobrý, Učitelka, Kráska v nesnázích nebo Musíme si pomáhat), je opět potvrzením úspěšnosti jejich plodné dosavadní spolupráce. Jedná se již o starší film,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Film Učitelka – psychologický rozbor
15. dubna 2025Film Učitelka – psychologický rozborJeště bych se jednou vrátila ke komornímu dramatu Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka a ráda bych nabídla pokus o psychologický rozbor. Předem bych předeslala, že Zuzna Mauréry ztvárnila svou učitelku zcela věrohodně, asi nejsem zdaleka jediná,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Učitelka – lekce z manipulace – 75%
14. dubna 2025Učitelka – lekce z manipulace – 75%Komorní psychologické drama Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka se mi trefilo do noty a rezonuje svou nadsázkou s rytmem vývoje dnešní doby. Snímek se snaží zachytit úskalí manipulace skryté za vtíravost, vlídná slova, úsměvy a lži, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Příběh seriálu: Bylo nás pět
13. února 2025Příběh seriálu: Bylo nás pětV lednu odstartoval na blogu zbrusu nový občasník Příběh seriálu, jehož první díl byl věnován legendární české minisérii Byl jednou jeden dům, která oslavila půlstoletí od své televizní premiéry. O dvacet let později na obrazovkách České…Vydáno v rubrice: Seriály
Doblba! – retro vzpomínka – 65%
14. listopadu 2024Doblba! – retro vzpomínka – 65%Chtěla jsem se naladit a trochu si zavzpomínat, proto jsem si pustila v dnešní době již trochu retro černou komedii Petra Vachlera s názvem Doblba! Ráda jsem si zavzpomínala na svá mladá léta a české filmové perly, které…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!
5. listopadu 2024VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad proto, že se točil čtrnáct dní? Možná. Recenze…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Rok vdovy vstupuje do kin
10. října 2024Rok vdovy vstupuje do kinDnes do kin vstupuje nový český snímek Rok vdovy. Příběh inspirovaný skutečnými událostmi se točí okolo tlumočnice Petry, která se musí smířit s tím, že se z ní ve čtyřiceti letech stane vdova. V hlavní roli…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ode dneška v Plzni!
20. září 2024Ode dneška v Plzni!Hvězdní hosté uvedou své filmy a seriály na Finále Plzeň od 20. září Už tento pátek, 20. září, začne 37. ročník Finále Plzeň světovou premiérou snímku Rok vdovy. Festival, který pravidelně nabízí to nejlepší z české…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?
20. července 2024Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?Na karlovarském festivalu měl mimo jiné premiéru i nový český snímek z dílny režiséra Jiřího Havelky. Nese název Zahradníkův rok a těm bystřejším již jistě došlo, že se jedná o odkaz na slavnou knížku Karla Čapka.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře