Kritiky.cz > Speciály > Most špiónů – HERECKÉ OBSAZENÍ

Most špiónů – HERECKÉ OBSAZENÍ

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Válečné filmy, které Steven Spielberg jako malý kluk natáčel na 8mm film na zahradě svých rodičů, se často odehrávaly během druhé světové války. Jedná se o opakující se téma v celé řadě jeho filmů (Schindlerův seznam, Zachraňte vojína Ryana, Říše slunce nebo 1941 a Indiana Jones). Ale až nyní se jedná o příběh zasazený do světa mezinárodní špionáže. “Miluji špionážní filmy,” říká Spielberg. “Miluji Johna le Carré, filmy s Jamesem Bondem, časopis Mad a jeho proslulý kreslený komiks ‘Spy vs. Spy’, na kterém jsem vyrostl. Špionáž byla vždy v mé mysli.”

Mostu špionů stojí na silných charakterech. James Donovan, právník specializující se na pojišťovací právo, je vlákán do spletitých chodeb FBI a CIA a stává se srdcem příběhu. Když došlo na herecké obsazení – volba byla jasná: jeden z nejvěhlasnějších herců současnosti, Tom Hanks.

“Není nikdo, kdo by se pro tuto roli hodil víc než Tom Hanks,” říká producentka Kristie Macosko Kriegerová. “James Donovan je jen obyčejný chlapík. Člověk, který pouze dělal svou práci a pak se zničehonic stal hráčem v tomto neuvěřitelném mezinárodním příběhu. To se prostě nestává jen tak. Lidé vnímají Toma Hankse jako obyčejného člověka, jako jednoho z nich a to je důvod, proč je v roli Jamese Donovana tak skvělý.”

Hanks a Spielberg sdílí jedinečný, kreativní vztah, který povyšuje jakýkoliv film, do kterého se spolu pustí. Předchozí spolupráce zahrnují Zachraňte vojína Ryana, Chyť mě, když to dokážešTerminál, stejně jako Emmy a Zlatým glóbem oceněnou minisérii stanice HBO Bratrstvo neohrožených podle knihy Stephena Ambrose a Emmy oceněný Pacifik, které společně produkovali.

Spielberg říká: “James Donovan byl někým, kdo si pevně stál za tím, v co věřil – v jeho případě, že spravedlnost platí pro všechny stejně, bez ohledu na to, na které straně železné opony stojíte. Tomova zásadovost, jeho smysl pro rovnost a spravedlnost a skutečnost, že využívá své popularity, aby realizoval prospěšné věci, z něj udělaly zcela jasného kandidáta.“

“Tom je velkým fanouškem historie,” dodává producent Marc Platt. “To se dá vyvodit z některých velkých seriálů a filmů, které produkoval, a ve kterých i hrál. Avšak on má speciálně zájem o toto historické období. O studené válce a politice východního/západního Berlína hodně ví.”

Hanks, který hrál v tak různorodých filmech jako Philadelphia, Forrest Gump, TrosečníkToy Story, roli ve filmu přijal, aniž by si přečetl scénář, jen na základě kalibru filmařů, kteří na projekt již kývli. Jakmile to udělal, věděl, že stojí před jedním z nejvíce vzrušujících projektů své zářné kariéry. “Toto téma mě vždycky fascinovalo, díky svému místu a době,” říká Hanks. “Věděl jsem, že Francis Gary Powers byl pilotem U-2, který byl sestřelen nad Sovětským svazem, že to byl obrovský mezinárodní incident, a že muselo dojít k výměně, aby ho dostali zpátky. Ale neznal jsem některé z detailů, nebo kdo byl například samotný James Donovan.”

Pokračuje: “Rád si čtu o historii a rád se dozvídám zcela nová fakta, zejména o tématech, ve kterých se orientuji. A když k tomu dojde, je to jako vyhrát v loterii.”

Hanks byl vazbou, která se mezi Donovanem a Rudolfem Abelem vyvine, fascinován. Vysvětluje: “Nejdříve měl s Rudolfem Abelem zcela profesionální vztah jako jeho obhájce. Dokonce říká ‘Jsem váš obhájce, mým úkolem je zastupovat vás a poskytnout vám nejlepší verzi amerického práva, jak mu rozumím. Tady je to, co si myslím, že spravedlnost představuje.’ Avšak mezi Donovanem a Abelem se vyvinul i velmi osobní vztah. Donovan měl pocit, že bojuje za dobrého člověka a to jak osobně, tak z hlediska toho, za čím si stál.“

Pro Spielberga Donovan reprezentuje ideál skutečně altruistického člověka, někoho, kdo byl dostatečně houževnatý, aby Abela obhajoval a postavil toto rozhodnutí před své vlastní pohodlí a bezpečí, protože opravdu věřil, že se právo musí respektovat. “To vyvolalo napětí v Donovanově rodině. Stejný druh napětí musel zažívat můj vlastní otec, když se před ostatními zmínil, že strávil tři týdny v Sovětském svazu. Bylo to doba, kdy jste jen zmínili Sovětský svaz nevhodným způsobem a už vás obvinili ze spoluviny,” říká Spielberg.

“Tom je dokonalý spolupracovník,” dodává Spielberg. “Zkusí cokoliv a má tisíc nápadů a je otevřen tisícům nápadů ostatních lidí. Je to neuvěřitelně kreativní člověk, který prostě chce přijít věcem na kloub a to velice originálním způsobem.”

Macosko Kriegerová dodává: “Sledovat Toma a Stevena při práce je radost. Oba jsou mistři v tom, co dělají, a vy máte možnost je pozorovat. Jejich spolupráci charakterizuje lehkost a ladnost, která probouzí to nejlepší v nich.”

Stejně důležité bylo najít herce, který by dokázal ztělesnit zajatého sovětského špiona s překvapující hloubkou charakteru. Měl být natolik zajímavý, aby z něj diváci cítili jeho lidskost a ohleduplnost… někdo, kdo by byl rovnocenným partnerem Hanksovi.

Spielberg si vždy vážil herců, jejichž výkony jsou upřímné a opravdové, a proto ho lákalo spolupracovat s Markem Rylancem. Po celá léta sledoval kariéru tohoto britského herce a horlivě s ním toužil spolupracovat. Jen pro něj hledal tu pravou roli. “Mark je jedním z nejpozoruhodnějších herců, ať pracuje kdekoli,” říká Spielberg. “Viděl jsem ho v divadelním představení Večer tříkrálový a to rozhodlo.”

Rylance je dobře známý pro svou jevištní tvorbu v divadelních hrách jako Jeruzalém a Boeing-Boeing nebo v nedávném miniseriálu stanice PBS Wolf Hall.  Příležitost pracovat se Spielbergem ho přiměla k pokoře. Zatímco Rudolf Abel byl kontroverzní postavou, jeho nezištné vlastenectví vyvolává v Donovanovi respekt a obdiv. Rylanceovi se tento aspekt líbil.

Rylance také považoval tento příběh za dojemný a zároveň neuvěřitelně zábavný. Ocenil skutečnost, že měl potenciál zapůsobit na lidi, aby se zamysleli. “Je to film o muži, který dělá správnou věc ve správný čas na správném místě a je to důležitý příběh.”

Abel, jehož skutečné jméno bylo Vilyam Fisher, zemřel v roce 1971 a byl za svého života zřídka fotografován nebo požádán o rozhovor. Podle Rylance: “Opravdu toho o něm moc nevíme, jen to, že na různých místech v New Yorku přebíral a předával zprávy prostřednictvím duté mince. Byl to tzv. špeh – spáč. Abel žil ve Spojených státech již několik let, než začal tuto nezákonnou činnost vykonávat. Nebyl hlavním organizátorem špionážního okruhu, jen prováděl misi. Když byl ale chycen, americká vláda ho před veřejností učinila trochu důležitějším, než ve skutečnosti byl.”

Abel žil skromně jako malíř v Brooklynu. Když je v našem filmu zajat, nesnaží se skrývat svou minulost. Zachovává mlčení, neodhaluje žádné informace o své činnosti v USA nebo napojení na kohokoliv v Moskvě, což je pro FBI nesmírně frustrující. Hanks říká: “Abel je jen chlapík, který dělá svou práci. Je to špión a my máme své lidi, kteří tam dělají totéž pro naši zemi. Domnívám se, že byl Abel překvapen, když slyšel tento argument od muže, který byl jeho obhájcem… nebyl to z jeho strany jen nějaký druh legalistického manévru, opravdu v to věřil.”

Abel byl ve skutečnosti velmi kvalifikovaným umělcem a Spielberg se na to rozhodl zaměřit hned v úvodní filmové scéně. Vysvětluje: “Jak sami sebe vidíme a jak nás vidí lidi kolem, co skrýváme… to vše bylo součástí mé myšlenky. Musel jsem začít film na tváři Marka Rylance v roli Rudolfa Abela a pak se s kamerou vzdálit, aby divák zjistil, že Abel studuje svou vlastní tvář, protože maluje autoportrét.”

Spielberg pokračuje: “To mi umožnilo zamyslet se nad tím, jak sami sebe vnímáme… jsme to ve skutečnosti my, když si namalujeme autoportrét nebo je to naše představa, jak chceme, aby nás ostatní viděli, což je to, co dělají špióni. Musí se přestrojit, splynout a vlastně zmizet, aby byli úspěšní. Domnívám se, že to byl dobrý způsob, jak příběh správně tematicky rozehrát.”

Rylance pěl na Hankse nic než chválu. “Tom mě viděl v představení ‘Večer tříkrálový’ v Los Angeles v roce 2003, ještě před tím, než se představení proslavilo. Byl dokonce jedním z prvních herců, kteří se na nás přišli podívat do zákulisí. Mluvil s herci, což bylo pro všechny velmi vzrušující,” říká. “Nejvíc mě překvapilo, že Tom lidi rád rozesměje. Má smysl pro humor, díky kterému se lidé okamžitě uvolní.”

Herečka Amy Ryanová, která získala nominaci na Oscara za svou roli ostřílené matky v Gone, Baby, Gone a naposledy se objevila Birdmanovi, přijala roli Donovanovy podporující, ale neústupné ženy, Mary. V rozhovoru o tom, co ji na projektu přitahovalo, říká: “U většiny scénářů to trvá 10 nebo 15 stran, než pochopíte, kým postavy ve skutečnosti jsou. Ale tady zjistíte, kým je James Donovan hned během prvních několika stran. Navíc jsem ráda, že jeho žena, Mary Donovanová, nebyla jen samé ‘Ano, drahoušku, samozřejmě drahoušku’. Měla dobré, smysluplné názory na svět, do kterého její manžel vkročil, a to mě opravdu přitahovalo.“

Před samotným začátkem natáčení měla herečka možnost setkat se s vnučkou Mary Donovanové. “Viděla jsem jejich svatební alba, fotky z dovolených a slyšela příběhy z první ruky. Zjistila jsem, že se Mary narodila v Bay Ridge. Vyrůstala v irské katolické rodině. Vystudovala Marymount College a nakonec se usadila v Park Slope,” vysvětluje Ryanová. “Mary byla hrdá na to, co její manžel dělá, ale nelíbila se jí pozornost, kterou její rodina přitahovala. Měla strach, že mohou být jejich děti v nebezpečí.”

Největší výzvou pro Ryanovou bylo ztělesnit ženu, která se ocitla v mimořádně náročné situaci tak, aby jí diváci uvěřili. Platt říká: “Mary, v podání Amy, musíte fandit. Zároveň v ní cítíte i rozpor, protože chce chránit svou rodinu. Zapojení jejího manžela do tohoto případu uvrhlo rodinu do nebezpečí a má to za důsledek, že se od nich někteří přátelé odvrátili. Vidíte, že chce chránit a milovat svého manžela a dělat to, co on považuje za správné a zároveň chce chránit svou rodinu a vy ji za to máte rádi.”

Ryanová byla obzvláště nadšená, že měla možnost pracovat s Hanksem. Považuje ho za velkorysého a to jak duchem, tak energií. “Nesmírně na mě zapůsobilo nadšení, které vkládal do každé scény. Má jako herec tolik zkušeností. Snažila jsem se ho poslouchat a sledovat ho, jak to jen šlo,” říká. “Kromě všech technických aspektů filmového herectví jako povědomí, kde je kamera a kde jsou světla, je ještě navíc schopný zcela a pravdivě ovládnout scénu… to je úžasná schopnost.”

Hanks vnímal Ryanovou obdobně. “Pracovat s Amy bylo úžasné… Vždy jsem měl pocit, že se vůbec nemusí snažit a přesto dělá vše s velkou přesností.”

Poté, co filmaři obsadili hlavní role, pustili se do hledání adeptů do rolí vedlejších, které jsou stejnou nedílnou součástí Donovanova příběhu. Proto oslovili castingovou režisérku Ellen Lewisovou, která žije v New Yorku. Spielberg říká: “Tolikrát jsem chtěl oslovit Ellen, ale vždy byla zaneprázdněná prací pro Scorseseho. A teď se naskytl okamžik, kdy Marty zrovna netočil, takže jsem měl Ellen k dispozici, což bylo skvělé, protože jsem chtěl převážně obsadit divadelní herce.”

Divadelní herec Scott Shepherd, který obdržel cenu Obie za své výkony v Gatz a v Poor Theater a také se objevil ve snímku Vedlejší účinky, se ujal role Hoffmana, agenta CIA. CIA hledala soukromou osobu, jakou byl Donovan, aby vyjednal výměnu špionů ve východním Berlíně bez účasti vlád. A je to právě Hoffman, který zajišťuje Donovanovu účast na nebezpečné misi. Oba muži se však brzy dostanou do křížku, Shepherd totiž od Donovana očekává, že bude upřednostňovat národní bezpečnost před zájmy klienta.

Když Donovan úkol přijme, Hoffman zdůrazní, že se vydává do Evropy na vlastní pěst. Ani americká, ani sovětská vláda se nebude na operaci nijak podílet… Německá demokratická republika bude zprostředkovávat výměnu přímo s ním. Hanks dodává: “Donovan přednese autentickou a vášnivou obhajobu na obranu tohoto sovětského špiona, což následně pomůže umožnit a usnadnit výměnu špionů a návrat Powerse zpět do USA.”

Donovan je přesvědčený, že Abel jednal čestně, když ale narazí na některá formální pochybení během ohledání a zabavení Abelova ateliéru a bytu, začíná pochybovat o tom, že mělo jeho zatčení řádný průběh. Platt vysvětluje: “Hoffman je člověk ze CIA, který se domnívá, že bezpečnost státu je za všech okolností nejdůležitější. Avšak Donovan má jiné zásady zakořeněné v ústavě… takže tu máte vedle sebe ústavní versus národně-bezpečnostní hledisko.”

Alan Alda přijal roli Thomase Watterse, partnera advokátní firmy Watters, Cowan & Donovan. “Moje postava vystrnadí Donovana z jeho postu za cílem ochránit firmu,” říká Alda. “Watters jen chce chránit firmu a zabránit tomu, aby se Donovan stal příliš idealistickým. Což byl ze strany scénáristů chytrý způsob, jak ukázat, čemu musel Donovan čelit, když souhlasil a ujal se případu.”

Nadějný mladý americký herec Austin Stowell, který se objevil v úspěšném snímku Whiplash, ztvárnil postavu Francise Gary Powerse, mladého pilota, který se stal členem CIA a létal tajné mise v průzkumném letounu U-2 a byl následně sestřelen nad Sovětským svazem. Rusové ho uvězní, umístí na samotku a podrobí spánkové deprivaci. Nakonec musí zakusit ponížení ve velmi veřejném moskevském monstrprocesu. Spielberg se pro tohoto herce rozhodl poté, co shlédl jeho denní práce v Public Morals, televizním detektivním dramatu, jehož byl výkonným producentem, a ve kterém Stowell ztvárnil hlavní roli.

Nutnost shromáždit strategické vojenské informace o našich protivnících během studené války vedla k vývoji U-2 průzkumného letounu, který dokázal létat ve výšce 70.000 stop, což je dvojnásobek výšky dopravního letadla. Pohyb tohoto letounu Sověti nedokázali zachytit. Powers zemřel v roce 1977, ale jeho syn, Francis Gary Powers, Jr., má ve filmu epizodní roli jako agent CIA zapojený do výcviku pilotů U-2, neboli tzv. “řidičů”, jak se jim tehdy přezdívalo.

Německý herec Sebastian Koch, který hrál v Oscarem oceněném snímku Životy těch druhých a v akčním thrilleru Smrtonosná past: Opět v akci, byl obsazen do role nedůtklivého, nevyzpytatelného východoněmeckého “advokáta” Wolfganga Vogela, který zastupuje Abelovu takzvanou rodinu, a se kterým musí Donovan vyjednat Abelovu výměnu. Vogel pracuje pro komunistickou vládu Německé demokratické republiky (NDR), která nebyla uznána americkou vládou, ale zoufale se snažila stát se autonomní zemí.

Spielberg vysvětluje: “Nacionalistické východní Německo se Sovětům vzpouzelo ve smyslu ‘Víme, že nás živíte a oblékáte, zajišťujete nás, ale my nejsme vaše loutky.” Donovan nakonec provede Abelovu výměnu se dvěma různými stranami: s Vogelem a NDR na Checkpointu Charlie, kde dojde k výměně Frederica Pryora a s Ivanem Schischkinem a Rusy na Glienickém mostě, kde dojde k výměně Powerse.

Ruský herec Michail Gorevoy, divákům nejlépe známý jako darebák Vladimir Popov v bondovce Dnes neumírej, se ujal role tajemného Ivana Schischkina, sovětského úředníka, který o sobě říká, že je zástupcem tajemníka na Sovětském velvyslanectví ve východním Berlíně, ale který je ve skutečnosti vysoce postaveným agentem KGB s nímž musí Donovan jednat. Mladý americký herec Will Rogers, který se objevil ve filmu A Good Marriage přijal roli Frederica Pryora, amerického studenta zatčeného ve východním Berlíně. Donovan se o něm dozví, jakmile přicestuje do východního Berlína za účelem Powersova propuštění a trvá na tom, že se mladý student musí také stát součástí výměny.


Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,77658 s | počet dotazů: 217 | paměť: 57752 KB. | 06.10.2024 - 12:05:35