Film Na střeše (2019), scénáristy, režiséra a herce Jiřího mádla (Gympl, Vejška, Deníček moderního fotra), je jeho druhým režijním počinem hned po snímku Pojedeme k moři, který jako lehce hravý nebyl ještě tolik vyzrálý. Jedná se o komorní drama s prvky komedie zasazené do omšelého starého bytu jednoho panelového domu v centru Prahy. Režisér zde využívá omezeného prostoru k vytvoření intenzivní atmosféry dramatu. Již v roce 2011 Jiří Mádl dopsal scénář k tomuto filmu, ve kterém lze nalézt podobnosti s obdobným snímkem Gran Torino (2008), které je hluboce emocionální svou lidskostí. Snímek láká zejména na Aloise Švehlíka, jenž zemřel 2. dubna 2025 a byl obsazen do tohoto filmu na místo Jana Třísky, po jeho nečekaném úmrtí. Snímek získal sedm nominací na Českého lva, které bohužel neproměnil ve vítězství – bohužel, konkurence roku 2019 byla veliká, zejména Marhoulovo Nabarvené ptáče, Staříci a Vlastníci. Kdo ještě snímek neviděl a má zájem, je k dispozici zdarma na iVysílání.
Co praví anotace:
„Profesor Rypar (Alois Švehlík) poskytne dočasné útočiště Songovi (Duy Anh Tran), mladému Vietnamci, jehož našel ukrytého na střeše svého domu. Mohou však dva takto odlišní lidé vůbec sdílet jeden prostor, aby z toho nebyla katastrofa? Pomůže jim v tom jejich drzý plán? Soužití nevraživého pána, rozzlobeného na celý svět, který mu neuchopitelně uniká a mladíka, který hledá východisko ze zoufalé situace v neznámém městě, přináší mnoho třecích ploch, tragikomických situací, ale i překvapivých nápadů a řešení. Každý z nás totiž potřebuje, aby jej někdo potřeboval. A Song potřebuje kromě teplého oblečení a střechy na hlavou někoho, kdo mu bude důvěřovat. Lze však důvěřovat neznámému klukovi? Profesor Rypar se o to pokusí i za cenu, že musí sem tam slevit ze svých zásad a jeho střecha se musí trochu rozšířit. Ale dokáže Song tuto důvěru skutečně oplatit?“
O čem to vlastně je?
SPOILER: Následující text prozrazuje klíčové části děje!
Z mého pohledu se jedná o velice zajímavý snímek, který je jako další povedený kousek Jiřího Mádla kladně přijímán kritiky. Dramedie vypráví o dvou nesourodých životních ztroskotancích, jedním je starý nerudný důchodce, profesor Antonín Rypar (Alois Švehlík), a druhým zákonem stíhaný vietnamský chlapec Song (Lukáš Duy Anh Tran), které nečekaná náhoda řízením osudu svedla dohromady právě na střeše, kde se odehrává podstatná část příběhu. Jedná se o komorní drama, jehož děj je zasazen převážně do omšelého bytu starého pána, který téměř nevychází ven a nikomu neotvírá dveře – to všechno se však změní příchodem nového nájemníka, Songa. Ačkoliv je pan Rypar svými sousedy vnímán jako nepříjemný potížista, zejména pro člena představenstva, Kokeše (Adrian Jastraban), pro svého svěřence, kterému poskytne ubytování i stravu za drobnou výpomoc v domácnosti, je v roli zachránce, parťáka a přítele, a tímto dává svému prázdnému životu nový smysl. Protože je Song ilegální přistěhovalec, jeho nový pan domácí se jej pokouší začlenit do české společnosti, například výukou jazyka, hraním šachů, přípravou pokrmů nebo i sháněním potenciální manželky, kterou vidí v sousedce Anně (Mária Bartalos), což vytváří komické situace. Nutno podotknout, že věrohodně ztvárněného zatrpklého stařešinu jsem Aloisi Švehlíkovi zcela věřila a původně zamýšleného Jana Třísku si pro jeho pozitivní ladění v této roli nedovedu představit. Po rozličných peripetiích, jako je nadbíhání sousedce, kupování květin a dárků, se divák dočká nečekaného rozuzlení. Na poli bilancování nad uplynulým životem, Antonín Rypar nabídne svému svěřenci registrované partnerství, aby mu zachránil budoucnost v této zemi.
Jaké jsou plusy a mínusy?
Film Na střeše je komorním dramatem s lehkými komediálními prvky, které potvrzuje režijní i životní vyzrálost Jiřího Mádla, kterého známe především jako herce ze svých pubertálních rolí (Snowborďáci, Rafťáci, Gympl, Vejška). Neoslní pompou ani velkými gesty ani velkou výpravou, ale nabízí tiché, intimní zamyšlení nad předsudky, stárnutím, osamělostí i druhou šancí na změnu. V mnohém připomíná „malé velké příběhy“ typu Gran Torino – ale v českém podání.
Verdikt:
Drama je vhodné pro diváky, kteří hledají lidskost spíš než senzaci, a dávají přednost psychologickému odstínu před dramatickou přepjatostí. Film se mi líbil, proto uděluji 85%.
Nejnovější komentáře