Okupace Československa ze srpna 1968 se v české kinematografii zrcadlí poměrně často. Bohužel většinou jen v uslzených komediích, které se lépe, či hůře snaží karikovat tehdejší dobu. Muž, který stál v cestě je však dospělým politickým dramatem, do kterých se tuzemští tvůrci odváží jen málokdy.
Během invaze vojsk Varšavské smlouvy v r. 1968 byli čelní představitelé KSČ uneseni sovětskou armádou do Moskvy, kde měli podepsat tzv. Moskevský protokol. Ten znamenal souhlas s okupací a měl Sovětský svaz ospravedlnit před světem. Alespoň formálně. Ostudný dokument nakonec podepsala celá československá delegace, až na jednoho muže. Františka Kriegela.
(SKORO)UČEBNICE DĚJIN Jak často s oblibou připomínám, film není učebnicí dějepisu. Nicméně přesně takovéto filmy bych si dovedl představit jako doprovodný výukový materiál. Dějinné události i figury se kupí a situace se vyvíjí k neodkladné katarzi, i když ta je tu vlastně pouhým začátkem.
Celá pasáž, která předchází srpnové invazi, je přesným vykreslením toho, jak vedení KSČ nepochopilo, že tání ledů po Stalinově smrti v Kremlu dávno vystřídalo utahování šroubů. I proto byla katastrofa neodvratitelná. Nám se totiž obecně nedaří zachycovat dějinné trendy, které se nás bytostně týkají. Stejná situace nastala v revolučním roce 1989, kdy si řada postav tzv. pražského jara myslela, že konečně nadešel čas pro realizaci vize socialismu s lidskou tváří. Lidé už ale vůbec nechtěli socialismus.
AUTENTICITA Ale zpátky k samotnému filmu. Jak vám asi dochází z řádků výše, snímek neoslní akčními scénami a velkolepými záběry. Šikovně to ale vynahrazuje zdařilou retro výpravou a pasážemi, kdy jsou herci zakomponováni do tehdejších situací a v černobílých záběrech doplňují dobové záběry. Sice nikterak originální, ale zcela na místě a často i náležitě působivé.
Čím lépe se orientujete v dobové problematice, figurách tehdejší politické i mezinárodní scény, tím více si film užijete. Pro někoho, kdo o tomto tématu nemá ani páru, půjde o těžko pochopitelnou hru, protože to není Čechoslováci proti Rusům, ale Čechoslováci proti Čechoslovákům i Rusové proti Rusům. Někdy s vybranými Čechoslováky apod.
Muž, který stál v cestě rozhodně není dokonalým politickým thrillerem. Filmfanatic ale oceňuje, že se někdo pustil do toho, aby seriózním způsobem vykreslil jednu z nejsmutnějších kapitol našich dějin a především hrdinu, který je neprávem v zapomnění.
5. března 2024 Zóna zájmu – můj soused Osvětim Režisér Jonathan Glazer má na svém kontě prakticky jen artové filmy. Sexy bestie mě vyloženě rozčilovala, Zrození s Nicole Kidman naopak dojalo a Pod kůží, kde Scarlett Johansson odhalí […] Posted in Filmové recenze
17. ledna 2024 Bastard – dánský levoboček poráží Jana Žižku O tom, že dánská kinematografie je TOP, ví Filmfanatic už skoro dekádu. Ne všechny tamní kousky jsem sice stihl zrecenzovat, ale u Bastarda nehodlám udělat tu chybu, že vám ho zatajím. On […] Posted in Filmové recenze
20. prosince 2023 Zabijáci rozkvetlého měsíce – pomalu tažení Režisér Martin Scorsese patří k mým velkým oblíbencům. Vlastně je v režisérské branži asi tím úplně největším. Na jeho novinku, kterou realizoval pod hlavičkou Apple TV+, jsem se tedy […] Posted in Filmové recenze
5. listopadu 2023 Bratři – Mašíni míří na Západ Příběh bratří Mašínů, kteří v 50. letech utekli z Československa přes Východní Německo do západního Berlína a následně do USA snad není třeba představovat. Tohle téma totiž dělí český […] Posted in Filmové recenze
7. května 2022 Kurýr – cesta k Varšavskému povstání Poláci jsou hrdý národ a ve své historii mají bohatou zásobu hrdinských příběhů. O jednom takovém vypráví Kurýr. Osudy špióna inspirované skutečným životem “Kurýra z Varšavy”, kterého v […] Posted in Retro filmové recenze
3. dubna 2024 Noc 12. – šokující zločin v maloměstě Kriminální filmy a thrillery jsou hodně častým důvodem k mojí filmové spokojenosti. Témata, jež tento temný žánr reflektuje jsou jednoduše atraktivní a mají velký divácký potenciál. V […] Posted in Filmové recenze
27. března 2024 Duna: Část druhá – demonstrace moderní filmařiny Režisér Denis Villeneuve patří k mým největším oblíbencům. Zmizení považuji za jeden z nejlepších filmů o únosech dětí, ne-li za ten úplně nejlepší. Do zlatého fondu sci-fi žánru pak řadím […] Posted in Filmové recenze
21. března 2024 Dozvuky – sveďme to na okupanty Filmfanatic dlouhodobě propaguje polskou kinematografii. Jednoduše proto, že naši severní sousedé točí opravdu skvělé filmy a postupem času prokázali kvalitu i v žánrech, které nestojí jen […] Posted in Filmové recenze
14. března 2024 Chudáčci – Frankensteinova nadržená sestřenice Řecký režisér Yorgos Lanthimos si udělal jméno především artovými filmy. Humrem i Zabitím posvátného jelena Filmfanatica zaujal, ale ani z jednoho jsem nebyl úplně nadšený. Naštěstí má […] Posted in Filmové recenze
30. ledna 2024 Čtverec – směšnost a irelevance moderní korektnosti Pokud máte rádi komedie, které si utahují z pozérství, Filmfanatic vám představí jeden z moderních svatých grálů. Čtverec švédského režiséra Rubena Östlunda, jehož tvorbu rozhodně […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře